ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 16 Ιούλη 2024
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συγκλόνισε η «Ορέστεια» στην κατάμεστη Επίδαυρο

Μια φωνή, ηθοποιοί και θεατές, για λευτεριά στην Παλαιστίνη

Ενα μπόι ψηλότεροι αισθανθήκαμε όσοι είχαμε την τύχη να παραβρεθούμε στην Επίδαυρο, σε μια από τις δύο sold out παραστάσεις της τριλογίας «Ορέστεια» («Αγαμέμνων», «Χοηφόροι», «Ευμενίδες»), του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Τερζόπουλου στην πρώτη του συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο.

Ηταν μια παράσταση τομή, με σπάνιο διανοητικό και αισθητικό βάθος, συγκλονιστικά επίκαιρη, η οποία συγκαταλέγεται ήδη στις παραστάσεις που «λάμπρυναν» και διεύρυναν τα όρια της Επιδαύρου και όχι μόνο. Με όχημα την «Ορέστεια», τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και το τελευταίο σωζόμενο έργο του Αισχύλου, που συνέταξε δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του αντανακλώντας πολλές από τις ραγδαίες μεταβολές της εποχής του, ο Τερζόπουλος αναμετριέται με το «βαρύ πυροβολικό» του αρχαίου δράματος και μας παραδίδει μια «Ορέστεια» που δύσκολα θα ξεχαστεί.

Καθετί φανέρωνε βαθιά μελέτη. Μελέτη του Μύθου και της αισχυλικής τραγωδίας σε συνάρτηση με το ιστορικό, κοινωνικό πλαίσιο, της Ιστορίας και των νόμων κίνησής της, της κοινωνίας και των αντιφάσεών της. Αυτός ήταν και ο λόγος που η σύνδεση με τη νεότερη ιστορία και το σήμερα δεν ήταν επιδερμική, βεβιασμένη και εξωτερική, αλλά προέκυπτε φυσικά και πηγαία, καθιστώντας τον θεατή ενεργό συμμέτοχο, να αναλογιστεί, να σκεφτεί, να δει με νέο μάτι όσα του παραδίδονται ως καθιερωμένα.

Ο Τερζόπουλους, μέσω του Αισχύλου, αποκαθηλώνει την κατεστημένη εξουσία φανερώνοντας τη σήψη της, καταδικάζει απερίφραστα τον ιμπεριαλιστικό πόλεμο με σαφείς αναφορές και στη σφαγή του παλαιστινιακού λαού, επιβεβαιώνοντας τον μπρεχτικό στίχο ότι «και στους νικητές ο φτωχός λαός πέθαινε το ίδιο». Αλλά το πιο δυνατό μέρος της παράστασης, από άποψη του περιεχομένου, είναι το τρίτο μέρος της, εκεί που ξεγυμνώνεται ο ταξικός χαρακτήρας τόσο της δημοκρατίας, που στέλνει τον φτωχό λαό, αμνήμονα στα «υπόγεια», όσο και της δικαιοσύνης, της οποίας οι αποφάσεις υπαγορεύονται από την αναγκαιότητα περάσματος από τη μητριαρχία στην πατριαρχία, αθωώνοντας τον μητροκτόνο Ορέστη. Και αυτός ο «νέος κόσμος» είναι ο εκμεταλλευτικός κόσμος, που φτάνει έως τις μέρες μας και γεννά πολέμους, αδικία και προσφυγιά.

Σε πλήρη αρμονία με αυτό το περιεχόμενο ήταν και η μορφή της παράστασης, με σκηνοθετική ευρηματικότητα, την εξαιρετική μουσική του Παναγιώτη Βελιανίτη και ηθοποιούς που με πολύμηνη, σκληρή δουλειά ανέδειξαν τις μεγάλες εκφραστικές δυνατότητες του ανθρώπινου σώματος και της φωνής.

Και αυτή η βαθιά πολιτική ανάγνωση του έργου, με τις ανατριχιαστικές στιγμές που παρέπεμπαν στη γενοκτονία των Παλαιστινίων στη Γάζα ακόμα να μας «στοιχειώνουν», οδήγησε το βράδυ του Σαββάτου τους χιλιάδες θεατές μαζί με τους ηθοποιούς να χειροκροτούν στο τέλος της παράστασης και να φωνάζουν ρυθμικά «λευτεριά στην Παλαιστίνη», φανερώνοντας και έτσι τη μεγάλη δύναμη της Τέχνης...

  • Επόμενοι σταθμοί, στις 19/7 στο Θέατρο Δάσους, στις 26/7 στη Δωδώνη, στις 2 και 3/8 στη Λεμεσό, στις 24/8 στους Φιλίππους, στις 28/8 στο Δίον, στις 4 και 5/9 στο Ηρώδειο, στις 8, 11, 13 και 14/9 στο Σχολείο της Αθήνας - «Ειρήνη Παπά».
«Τέσσερις Ικαριώτες» του Λεωνίδα Βαρδαρού

Μιλά στον «Ριζοσπάστη» ο δημιουργός με αφορμή την προβολή του νέου του ντοκιμαντέρ στην Ικαρία

Ο δήμος Ικαρίας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για την 112η επέτειο της απελευθέρωσης της Ικαρίας, παρουσιάζει την τελευταία ταινία του Ικαριώτη σκηνοθέτη Λεωνίδα Βαρδαρού «Τέσσερις Ικαριώτες», την Τετάρτη 17 και την Πέμπτη 18 Ιουλίου, στις 9.30 το βράδυ, στον δημοτικό κινηματογράφο Αγίου Κηρύκου, με ελεύθερη είσοδο.

Μιλώντας στον «Ριζοσπάστη» για το νέο του ντοκιμαντέρ ο Λ. Βαρδαρός αναφέρει:

«Αυτοί οι συνηθισμένοι άνθρωποι έκαναν ασυνήθιστα πράγματα στον καιρό τους, που χαρακτηρίζουν ακόμα την πραγματικότητα του πολιτισμού μας όχι μόνο της Ικαρίας αλλά της χώρας μας. Ηταν συνάνθρωποί μας που έζησαν ιδιαίτερες ζωές και η προσφορά τους ήταν σπουδαία.

Τα τέσσερα πρόσωπα του ντοκιμαντέρ είναι:

  • Ο Γιάννης Τσαρνάς, φιλόλογος γυμνασιάρχης παιδαγωγός και συμπαραστάτης των μαθητών. Ο ίδιος έλεγε: "Δεν έχει σημασία πόσα θα τους μάθεις, σημασία έχει πώς θα τους μάθεις να μαθαίνουν". Τα δύσκολα χρόνια του εμφυλίου είχε σώσει πολλά παιδιά αριστερών και κομμουνιστών από το να τους πιάσει η αστυνομία και να σταματήσουν το σχολείο. Είναι σημαντικό που οι μαθητές του μιλούν με τα καλύτερα λόγια για εκείνον και ότι βοήθησε στην ανάπτυξη της παιδείας στο νησί της Ικαρίας.
  • Ο Δημήτρης Πουλιανός, ζωγράφος, διανοούμενος του Μεσοπολέμου, με γαλλική παιδεία, για τον οποίον οι τεχνοκριτικοί έχουν γράψει ότι ήταν ένας από τους καλύτερους κολορίστες μετά τον Γκρέκο. Τα περισσότερα έργα του τα έχει χαρίσει στην Πινακοθήκη του δήμου Αθηναίων.
  • Ο Νίκος Ικαρης, γλύπτης και ζωγράφος, αγωνιστής της Εθνικής Αντίστασης. Τα αγάλματά του κοσμούν πλατείες σημαντικών ευρωπαϊκών και αμερικανικών πόλεων καθώς και των νησιών μας. Ο Ικαρης, επίσης, έφτιαξε τα πλακάτ ενάντια στην επιστράτευση και για πολλές κινητοποιήσεις που έγιναν την περίοδο της Κατοχής.
  • Ο Γιάννης Σαλλάς, στέλεχος του ΚΚΕ, αγωνιστής του αντιφασιστικού αγώνα στη Μέση Ανατολή, γραμματέας της Αντιφασιστικής Οργάνωσης ΑΣΟ, πολέμησε στη μάχη του Ελ Αλαμέιν, μετά κλείστηκε στα Σύρματα από τους Αγγλους όπως όλοι οι αγωνιστές. Δολοφονήθηκε στο τέλος του Εμφυλίου στη Σάμο.

Αυτή η ταινία δεν ξεκίνησε τώρα, με τα ιστορικά ντοκιμαντέρ πρέπει να ασχοληθείς πολλά χρόνια. Είμαι πολύ χαρούμενος που κατάφερα να τελειώσω αυτό το ντοκιμαντέρ που ξεκίνησα πριν από 25-30 χρόνια. Ηταν πολύ δύσκολο οικονομικά εκείνο το διάστημα να γυρίζεις το υλικό σου σε φιλμ χωρίς χρηματοδότηση, όμως ευτυχώς με βοήθησαν φίλοι να το τελειώσω τώρα.

Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που παίζεται στην πατρίδα μου αυτές τις μέρες. Το ντοκιμαντέρ θα ταξιδέψει στο φεστιβάλ ντοκιμαντέρ της Χαλκίδας και υστέρα θα φιλοξενηθεί στην Αθήνα, αρχικά όπου υπάρχουν Ικαριώτες».

ΗΡΩΔΕΙΟ
Ο Τσαρλς Λόιντ συμπράττει με την Μαρία Φαραντούρη

Ο Τσαρλς Λόιντ, ο μεγάλος Αμερικανός σαξοφωνίστας και συνθέτης, ένας από τους πρώτους καλλιτέχνες της τζαζ που πούλησαν ένα εκατομμύριο αντίτυπα με μία και μόνο ηχογράφηση, έρχεται στο Ηρώδειο την Πέμπτη 18 Ιουλίου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών - Επιδαύρου 2024, γιορτάζοντας το τέλος μιας μυθικής καλλιτεχνικής πορείας.

Στην τελευταία περιοδεία του ο θρύλος της τζαζ έχει συνοδοιπόρους τρία κορυφαία ονόματα της παγκόσμιας μουσικής: Τον πιανίστα Τζέισον Μοράν, καλλιτεχνικό διευθυντή του Kennedy Center για την τζαζ, τον μπασίστα Λάρι Γκρεναντίερ και τον ντράμερ Ερικ Χάρλαντ. Σε μια συμμετοχή - έκπληξη, στη συναυλία του Ηρώδειου συμπράττει μαζί τους με τη λύρα του ο Ελληνας μουσικός Σωκράτης Σινόπουλος.

Ειδική προσκεκλημένη της βραδιάς η Μαρία Φαραντούρη. Ο Λόιντ και η Φαραντούρη συναντήθηκαν για πρώτη φορά στην Καλιφόρνια το 2002. Εκτοτε είναι στενοί φίλοι και συνεργάτες, ενώ η ιστορική συναυλία τους το 2010 στο Ρωμαϊκό Ωδείο αποτέλεσε κορυφαίο μουσικό γεγονός, που καθήλωσε τους θεατές και κυκλοφόρησε σε δίσκο, με τεράστια επιτυχία. Οι δρόμοι της τζαζ διασταυρώνονται με την ελληνική μουσική παράδοση και τον Μίκη Θεοδωράκη, σε μια συναυλία συναρπαστικών μουσικών προσμείξεων κάτω από τη νυχτερινή Ακρόπολη.

Προπώληση εισιτηρίων στα aefestival.gr και more.com.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ