ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 13 Αυγούστου 2024
Σελ. /20
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ο πολιτισμός δεν είναι εμπόρευμα για τα κέρδη των ιδιωτών»

Απεργιακή κινητοποίηση ενάντια στην ανάθεση της διαχείρισης του πολιτισμού σε εργολάβους

Με νέα απεργιακή κινητοποίηση στην είσοδο της Ακρόπολης συνεχίστηκαν οι αγωνιστικές παρεμβάσεις του Πανελλήνιου Σωματείου Εκτάκτου Προσωπικού Υπουργείου Πολιτισμού ενάντια στις προσπάθειες περαιτέρω εμπορευματοποίησης της πολιτιστικής κληρονομιάς.

«Ο πολιτισμός είναι δημόσιο αγαθό και όχι εμπόρευμα για τα κέρδη των ιδιωτών», δήλωσαν για μία ακόμα φορά με πανό και συνθήματα στα Ελληνικά και Αγγλικά, με επισκέπτες, ντόπιους και τουρίστες να δηλώνουν τη στήριξή τους στον αγώνα τους. Δίνοντας έτσι και την καλύτερη απάντηση στην προκλητική στάση της αστυνομίας που, όπως καταγγέλλει το Σωματείο, βρισκόταν στην είσοδο και εντός του αρχαιολογικού χώρου, σε μια προσπάθεια, χωρίς επιτυχία, να κυριαρχήσει κλίμα τρομοκρατίας.

Η απεργιακή συγκέντρωση ολοκληρώθηκε με πορεία από την είσοδο του αρχαιολογικού χώρου της Ακρόπολης προς το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Ακρόπολης. Οι συγκεντρωμένοι δήλωσαν ότι σκοπεύουν το επόμενο διάστημα να οργανώσουν νέες πολύμορφες κινητοποιήσεις μέσα από το Σωματείο τους και να διεκδικήσουν συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού για να κάνουν ξεκάθαρη την αντίθεσή τους στην είσοδο ιδιωτών στην Ακρόπολη και σε άλλους αρχαιολογικούς χώρους, καθώς και να μεταφέρουν την πάγια θέση τους για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.

Η κινητοποίηση πραγματοποιήθηκε με αφορμή την παράδοση των εισιτηρίων της Ακρόπολης σε ιδιωτική εταιρεία και τις εξελίξεις που δρομολογούνται και στο ζήτημα της φύλαξης, κάτι που, όπως αναδεικνύει το Σωματείο, αποτελεί «το άνοιγμα της Κερκόπορτας για την άλωση των αρχαιολογικών χώρων από εργολάβους, το πρώτο κρίσιμο βήμα για να αρχίσει να ξηλώνεται το πουλόβερ. Για να τελειώνουν με τους αρχαιοφύλακες και την ειδικότητά τους και να φέρουν παντού εργολαβίες σεκιούριτι, όπως δείχνει και το πρόσφατο σχετικό αίτημα της διοίκησης του Αρχαιολογικού Μουσείου για την ...ενίσχυση του προσωπικού φύλαξης. Είναι η εφαρμογή στην πράξη του γενικού σχεδιασμού του υπουργείου να τελειώνει με όλες τις ειδικότητες και να τα παραδώσει όλα σε εργολάβους. Να κάνει τον πολιτισμό εμπόρευμα, προνόμιο για τους λίγους και εκλεκτούς που έχουν χρήματα, στον δρόμο που χάραξαν και οι prive ξεναγήσεις στην Ακρόπολη».


«Απάνεμο καρτίνι» στη Σαλαμίνα

Πρώτη ατομική έκθεση του πρώην μεταλλεργάτη ζωγράφου Θανάση Σκυλογιάννη

Την Παρασκευή 16 Αυγούστου, στις 8.30 μ.μ. εγκαινιάζεται η πρώτη ατομική έκθεση του πρώην μεταλλεργάτη ζωγράφου Θανάση Σκυλογιάννη. Η έκθεση θα λειτουργήσει μέχρι τις 25 Αυγούστου, στη Λαογραφική Στέγη Σαλαμίνας (Πολυχρόνη Λεμπέση 32, δίπλα στο Αρχαιολογικό Μουσείο).

Ανιχνεύοντας το εικαστικό έργο του ο ζωγράφος Τάκης Βαρελάς σημειώνει για το έργο του Σκυλογιάννη:

«"Η λαμαρίνα!... η λαμαρίνα όλα τα σβήνει. / Μας έσφιξε το Kuro Siwo σα μια ζώνη / κι εσύ κοιτάς ακόμη πάνω απ' το τιμόνι, / πώς παίζει ο μπούσουλας καρτίνι με καρτίνι".

Κάπου εκεί στα πλευρικά των καραβιών του Νίκου Καββαδία, ανακαλύπτεις το τεταρτημόριο του ρόμβου, το απάνεμο καρτίνι αλλά και τα ονειρικά, άγρια ταξίδια, θαρρώ πως συνυπάρχουν και συλλειτουργούν τα έργα του Θανάση Σκυλογιάννη.

"...η λαμαρίνα όλα τα σβήνει..." και όμως αυτός, εκεί που η τσιμπίδα και το ματσακόνι αποχαιρετούσαν των μετάλλων την σμίξη, ξεκινά νέο δρομολόγιο. Μεταλλεργάτης, μορφοπλάστης και προλετάριος του ατσαλιού ο Θανάσης, πήρε τον "κρυμμένο" χρωστήρα της τάξης του, αυτόν τον μεγάλο τον έρωτα της ζωγραφικής και άρχισε να σμιλεύει αλλιώς τη ζωή και την τέχνη.

Είναι σαν το μικρό παιδί που τώρα ξαναγεννιέται και ας γκρίζαραν τα γένια και άσπρισαν τα μαλλιά, έρχεται ώριμα και με απλές γραμμές και αφτιασίδωτες χρωματικές φόρμες, χωρίς ευρυματισμούς, με γραμμική μορφή να αποτυπώσει το εικαστικό του πεδίο στη μορφή και το περιεχόμενο που πραγματεύεται.

Μεγάλη τόλμη, που την έχουν μόνο οι δημιουργοί που δεν φοβούνται να καταθέσουν την ψυχή τους στην κοινωνία, αντέχουν και ακούν τη δημιουργική κριτική, δεν μπαίνουν στη σύγκριση, γιατί απλά είναι αυθεντικοί εραστές της τέχνης, μέσα και έξω από την ψυχή τους.


Στην έκθεσή του ο Θανάσης μας ταξιδεύει στην "...λαμαρίνα που όλα τα σβήνει..." και αυτός παρών εκεί, γιατρός των πλευρικών, στα διπύθμενα και στους εναερίτες μεταλλεργάτες, ρίχνει φως και υψώνει την εργασία και τον κάματο του ανθρώπου. Αναθεωρεί στην πράξη, πως όπως το ατσάλι έχει γιατριά, έχει και ο άνθρωπος γιατριά, αρκεί να θέλει να υψωθεί και ας είναι το τίμημα βαρύ.

Υστέρα πάλι διαβαίνει στις μεγάλες πολιτείες και είναι σαν να ξεμπάρκαρε μαζί του το πούσι του Καββαδία. Ομιχλώδεις πόλεις και περιγράμματα ανθρώπινων μορφών, στη σκιά των λεωφόρων της μετανάστευσης, χάνονται στο θολό το τοπίο, συμβολισμός των γκρίζων καιρών.

Ο Σκυλογιάννης δεν "...χόρεψε επάνω στο φτερό του καρχαρία...".

Στα έργα του, το ανθρώπινο σώμα κινείται αρμονικά, εύπλαστα, μα όχι γραμμικά, θα έλεγα πως η γοητεία της κίνησης είναι έλξη να μπεις στο χορό, με τον δικό σου ρυθμό, με το ηχόχρωμα της καρδιάς σου!

Αυτά τα έργα με εξέπλησσαν ευχάριστα, πράγμα που σημαίνει πως ο Θανάσης δουλεύει... δουλεύει... δουλεύει... και εδώ βρίσκεται το διαρκές ζητούμενο της ελευθερίας της έκφρασης, όπου η κάθε στιγμή οπτικοποιείται, γίνεται έργο τέχνης και κοινωνείται σήμερα, στην πρώτη ατομική έκθεση "Απάνεμο καρτίνι".

Στα έργα του, μας ταξιδεύει στις "...γραμμές των οριζόντων...", "...δεμένος πισθάγκωνα στο μεσιανό κατάρτι...", αποτυπώνει το πάνχρωμο του ουρανού και της θάλασσας, άλλοτε από την στεριά και τα ακρογιάλια, φλερτάρει στων οριζόντων την κόψη, εκεί που αρχίζει το όνειρο να ξεδιπλώνεται, ως προσωπική εικόνα και επιθυμία για τη μεγάλη βόλτα στα βαθιά, στα πέρατα του κόσμου!

Ο Θανάσης Σκυλογιάννης μας εγκαλεί με το έργο του στο ταξίδι, στο μεγάλο μπάρκο, στις πολιτείες, τους ποταμούς και τα δάση, με ένα προσωπικό χρωστήρα μακριά από τον αφτιασίδωτο ατάλαντο ρεαλισμό.

Αφήνει στο κοινό του να βάλει τη δική του πινελιά, ορατή και αόρατη, υπογράφοντας το έργο του, δηλώνοντας πως πλέον το ταξίδι του έργου είναι στην γνώση του κόσμου, γιατί από εκεί προήλθε και εκεί οφείλει να επιστρέφει».

Ωρες λειτουργίας της έκθεσης: Καθημερινά 19.00 - 21.30. Σάββατο και Κυριακή: 10.30 - 13.30 με ελεύθερη είσοδο


Αυγουστιάτικη πανσέληνος σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία

Eurokinissi

Περισσότεροι από εκατό αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, μουσεία και μνημεία, σε ολόκληρη τη χώρα, θα παραμείνουν ανοιχτά για το κοινό τη νύχτα της πανσελήνου τη Δευτέρα 19 Αυγούστου, με ελεύθερη είσοδο.

Σε περισσότερους από 50 αρχαιολογικούς χώρους σε όλη τη χώρα προγραμματίζονται συναυλίες, εκθέσεις και άλλες καλλιτεχνικές εκδηλώσεις, αστροπαρατήρηση, περιηγήσεις και αφηγήσεις, ξεκινώντας από 17 Αυγούστου μέχρι τις 25 του μήνα, σύμφωνα με το αναρτημένο πρόγραμμα στην ιστοσελίδα του υπουργείου Πολιτισμού.

Τις εκδηλώσεις διοργανώνουν οι Υπηρεσίες της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς και της Γενικής Διεύθυνσης Αναστήλωσης, Μουσείων και Τεχνικών Εργων, πολλές εκ των οποίων σε συνεργασία με την Τοπική Διοίκηση και τοπικούς συλλόγους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ