Με μεγάλη θλίψη και απέραντο σεβασμό τον αποχαιρετά το ΚΚΕ
Με αυτά τα λόγια περιέγραφε ο Βασίλης Λιόγκαρης τη δική του γενιά, τη γενιά που ανδρώθηκε στα χρόνια της κατοχής, της Αντίστασης, του ηρωικού ΔΣΕ, των κατοπινών διώξεων, αλλά και των ανυποχώρητων αγώνων μέχρι τέλους.
Ο σύντροφος Βασίλης, ο συγγραφέας της γενιάς και της τάξης του, «έφυγε» από τη ζωή και η κηδεία του θα πραγματοποιηθεί σήμερα, στις 11 το πρωί, στο Νεκροταφείο Καλλιθέας.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1933 από γονείς πρόσφυγες. Σπούδασε θέατρο. Ως παιδί έζησε τη λαίλαπα του πολέμου και της Κατοχής. Εδρασε και πάλεψε μέσα από τις γραμμές της ΕΠΟΝ.
Εργάστηκε στον χώρο της βιομηχανίας, εργάτης και πρωτοστάτησε στους αγώνες μέσα από το Σωματείο του και το Κόμμα με μαχητικότητα και πείσμα.
Παράλληλα ασχολήθηκε με τη συγγραφή διηγημάτων, μυθιστορημάτων, άρθρων στον Τύπο. Υπήρξε συνεργάτης του «Ριζοσπάστη» για χρόνια με τη στήλη «Διακριτικά», καθώς και πολύτιμος συνεργάτης των εκδόσεων της «Σύγχρονης Εποχής».
Ο Βασίλης Λιόγκαρης ήταν ο συγγραφέας που φώτισε άπλετα τις μικρογραφίες της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας. Το έργο του διακρίνεται από ευαισθησία και χιούμορ. Διακρίνει κανείς την πυκνότητα των γεγονότων και καταστάσεων, χωρίς φλυαρίες, με γραφή πλούσια σε περιγραφικότητα, λαμπερή, παρ' όλα αυτά άμεση, καθημερινή και προσιτή. Τα έργα του συμβάλλουν στη μελέτη και ερμηνεία της πραγματικότητας που ζήσαμε και ζούμε, των μεγάλων αγώνων του λαού μας... Οπως ο ίδιος έλεγε και προσπαθούσε να το περάσει μέσα από τα γραπτά του: «Δεν επιτρέπεται σήμερα να παραμένει κανείς μόνο στη γνώση του καλού και του κακού. Πρέπει να πάρει ενεργό θέση. Πρέπει να μετέχει στην ανατροπή του κακού με αγώνες και θυσίες».
Μερικά από τα έργα του είναι «Συνοικισμός Χαροκόπου», «Η μάνα του καλοκαιριού», «Τι θα γίνει επιτέλους με τη μαμά;», «Το μεγάλο δίλημμα», «Αναζητώντας το χαμένο γάτο», «Ενα συνηθισμένο περιστατικό».
Ηταν μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών και για πολλά χρόνια μέλος της Επιτροπής Κρίσης Νέων Μελών.
Σε ανακοίνωσή του για τον θάνατο του Βασίλη Λιόγκαρη, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ σημειώνει:
«Αποχαιρετούμε με μεγάλη θλίψη και απέραντο σεβασμό τον σύντροφο Βασίλη Λιόγκαρη, το προσφυγόπουλο που έγινε ο συγγραφέας "της γενιάς και της τάξης του".
Γεννημένος σε οικογένεια προσφύγων, σπούδασε θέατρο, μέσα στη φωτιά του πολέμου και της Κατοχής έγινε μέλος της ΕΠΟΝ, εργάστηκε στη βιομηχανία και μέσα από το σωματείο του και το ΚΚΕ πρωτοστάτησε στους αγώνες της εργατικής τάξης.
Το μεγάλο του πάθος ήταν η γραφή και την καλλιέργησε με συγγραφή διηγημάτων, μυθιστορημάτων, άρθρων στον Τύπο, συνεργασία επί χρόνια με τον "Ριζοσπάστη" και ως πολύτιμος συνεργάτης των εκδόσεων "Σύγχρονη Εποχή".
Το συγγραφικό του έργο διακρίνεται από ευαισθησία, χιούμορ και περιγραφικότητα. Κορυφαίο έργο του, που κρατά άσβεστη τη φλόγα των λαϊκών αγώνων, είναι το βιβλίο του "Συνοικισμός Χαροκόπου", όπου ανέδειξε τις ηρωικές στιγμές της ΕΑΜικής Αντίστασης στην Καλλιθέα.
Η φράση του "Κάστρο δεν ήτανε, μα άντεξε σαν Κάστρο" για τη μάχη της οδού Μπιζανίου στις 24 Ιουλίου 1944, μεταξύ ομάδας δέκα ΕΠΟΝιτών, των Γερμανών και των Ελλήνων συνεργατών τους, θα εμπνέει για πάντα τις νεότερες γενιές κομμουνιστών και φίλων του ΚΚΕ, όπως και λαϊκών ανθρώπων της Καλλιθέας.
Το ΚΚΕ εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του».
Τον σύντροφο Β. Λιόγκαρη αποχαιρετούν με θλίψη και υπερηφάνεια οι Κομματικές Οργανώσεις Καλλιθέας του ΚΚΕ. Η Τομεακή Οργάνωση Καλλιτεχνών Αττικής του Κόμματος, επίσης, εκφράζει τα θερμά της συλλυπητήρια στην οικογένειά του.
Ο τίτλος «Γέφυρες» δόθηκε επειδή η συναυλία αυτή «γεφυρώνει» τις χρονικές και αισθητικές αποστάσεις από έργα που προέρχονται από τρεις διαφορετικούς αιώνες. Το πρώτο έργο του προγράμματος είναι η Πρώτη Ελληνική Σουίτα του Κωνσταντίνου Κυδωνιάτη. Ο Κυδωνιάτης, κορυφαίος πιανίστας, συνοδός και μουσικοπαιδαγωγός, είναι ένας από τους τελευταίους εκπροσώπους της «Εθνικής Σχολής», που δραστηριοποιήθηκε στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Η μουσική του εμπνέεται από μελωδικά και ρυθμικά μοτίβα της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής, του χορού και του δημοτικού μας τραγουδιού. Ο μαέστρος Χρήστος Κολοβός, μελετητής του έργου του Κυδωνιάτη, είναι ίσως ο καταλληλότερος να προσεγγίσει ερμηνευτικά αυτή τη σπάνια σύνθεση.
Στη δεύτερη θέση του προγράμματος θα ακούσουμε το πολύ γνωστό και αγαπημένο Kοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 20, σε ρε ελάσσονα, KV 466, του Wolfgang Amadeus Mozart. Το συγκεκριμένο έργο, από τα σημαντικότερα ορόσημα του διεθνούς πιανιστικού ρεπερτορίου του 18ου αιώνα, θα ερμηνεύσει ο εξαιρετικός νέος δεξιοτέχνης του πιάνου, Κωνσταντίνος Δεστούνης.
Η συναυλία θα κλείσει με ένα σπάνια παιζόμενο έργο ενός μεγάλου συνθέτη, την Σερενάτα σε Ρε μείζονα του Johannes Brahms. Πρόκειται για μια σχετικά νεανική σύνθεση, που γράφτηκε όταν ο μεθοδικός και σεμνός συνθέτης, σεβόμενος τη βαριά σκιά του Μπετόβεν, πειραματιζόταν και εξερευνούσε προσεκτικά τις δυνατότητες του ορχηστρικού ήχου πριν ακόμη αποτολμήσει το άνοιγμα προς την περιοχή της συμφωνίας.
Προπώληση εισιτηρίων more.com.
Καλεί σήμερα σε κινητοποίηση στο υπουργείο Πολιτισμού
Το ραντεβού έχει δοθεί, σήμερα, στις 12 το μεσημέρι, στο υπουργείο Πολιτισμού.
Η απόφαση για την κινητοποίηση πάρθηκε μετά από σύσκεψη που διοργάνωσε ο Σύλλογος και συμμετείχαν σπουδαστές από το Εθνικό Θέατρο και τις ιδιωτικές Ανώτερες Δραματικές Σχολές, οι πρόεδροι των Τμηματικών Επιτροπών των Τμημάτων Θεατρικών και Μουσικών Σπουδών του Φοιτητικού Συλλόγου της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ, εκπρόσωποι του Συλλόγου Μεταπτυχιακών Φοιτητών του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, εκπρόσωποι από τον Πανελλήνιο Μουσικό Σύλλογο, το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών και το Σωματείο Εργαζομένων στον Χώρο του Χορού.
Οπως αναφέρει ανακοίνωση του Συλλόγου, «η συζήτηση απέδειξε όχι μόνο τη μεγάλη αγωνία απέναντι σε αυτήν την εξέλιξη αλλά και την κοινή διεκδίκηση σπουδαστών και φοιτητών, εργαζόμενων καλλιτεχνών για δημόσια και δωρεάν ανώτατη καλλιτεχνική εκπαίδευση! Αυτή είναι η πραγματική ανάγκη σήμερα, αυτό ανέδειξαν και οι αγώνες που δώσαμε το προηγούμενο διάστημα», καταγγέλλοντας παράλληλα το υπουργείο Πολιτισμού, που εδώ και μία βδομάδα αγνοεί το αίτημα του Συλλόγου για συνάντηση.
Συλλυπητήρια από το ΚΚΕ
Οπως έγινε γνωστό το τελευταίο διάστημα νοσηλευόταν στο νοσοκομείο.
Γεννήθηκε το 1950 στην Αθήνα, σπούδασε σκηνοθεσία στη Σχολή Κινηματογράφου του Λονδίνου. Με την επιστροφή του στην Ελλάδα, τη δεκαετία του '70, ξεκίνησε να εργάζεται στον κινηματογράφο. Μια από τις πρώτες του δουλειές ήταν η ταινία, «Βαρθολομαίος» (1973), η οποία απαγορεύτηκε από τη χούντα, ενώ απέσπασε ειδική μνεία στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σαν Ρέμο.
Από τη δεκαετία του '80 ξεκινά να παρουσιάζει δουλειές στην τηλεόραση. Τα επόμενα χρόνια κατάφερε να ταυτίσει το όνομά του με μερικές από τις πιο δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές. Τελευταία του κινηματογραφική δουλειά ήταν το «Ουζερί Τσιτσάνης» και τηλεοπτική σειρά, «Το δίχτυ», που προβάλλεται αυτό το διάστημα στην ΕΡΤ.
Σε ανακοίνωσή του, το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ αναφέρει:
«Αποχαιρετούμε με θλίψη τον σημαντικό σκηνοθέτη Μανούσο Μανουσάκη, ο οποίος άφησε πλούσια παρακαταθήκη στον χώρο του κινηματογράφου και της τηλεόρασης.
Με την ικανότητά του να αφηγείται σκηνοθετικά "καθημερινές" ιστορίες, που αγγίζουν βαθιά τους ανθρώπους, άφησε το στίγμα του στην ελληνική τηλεόραση.
Το ΚΚΕ εκφράζει τα θερμά του συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους οικείους του».