ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 7 Δεκέμβρη 2024 - Κυριακή 8 Δεκέμβρη 2024
Σελ. /48
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
«Κι όταν χτυπάει ο κεραυνός, τραγούδι εσύ να λες»

Το ερχόμενο Σάββατο η συναυλία «Ο Μάνος Χατζιδάκις και τα χρόνια της θύελλας (1940 - 1950)»

«Πιστεύω πως η τέχνη του τραγουδιού αποτελεί κοινωνικό λειτούργημα, γιατί το τραγούδι μας ενώνει μέσα σ' ένα μύθο κοινό. Κι όπως στον χορό ενώνουμε τα χέρια μεταξύ μας για ν' ακολουθήσουμε ίδιες ρυθμικές κινήσεις, έτσι και στο τραγούδι ενώνουμε τις ψυχές μας για ν' ακολουθήσουμε μαζί, τις ίδιες εσωτερικές δονήσεις» (Μάνος Χατζιδάκις).

Τον σπουδαίο δημιουργό που έβαλε τη σφραγίδα του στον πολιτισμό μας, που υπήρξε πάνω απ' όλα κορυφαίος αναμορφωτής του ελληνικού τραγουδιού, δρομολογώντας το σε νέους μουσικούς ορίζοντες, τιμά με μια ξεχωριστή συναυλία η ΚΕ του ΚΚΕ, το ερχόμενο Σάββατο 14 Δεκέμβρη, στις 8.30 μ.μ., στην Αίθουσα Συνεδρίων του ΚΚΕ, στον Περισσό. Η συναυλία με τίτλο «Ο Μάνος Χατζιδάκις και τα χρόνια της θύελλας (1940 - 1950)» εντάσσεται στις πολύμορφες πολιτιστικές πρωτοβουλίες που αγκαλιάζουν το Επιστημονικό Συνέδριο της ΚΕ του ΚΚΕ, με θέμα «"Η λογοτεχνία στα χρόνια της θύελλας" - Για τη συνάντηση της νεοελληνικής λογοτεχνίας με το έπος της ΕΑΜικής Αντίστασης και του ΔΣΕ (1940 - 1950)», το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 21 και 22 Δεκέμβρη.

Πρόκειται για μια ξεχωριστή συναυλία, στην οποία θα ακουστούν τραγούδια που είτε έγραψε ο συνθέτης τη δεκαετία του '40, είτε έγραψε αργότερα αλλά έχουν σαφείς ή υπαινικτικές αναφορές στην προαναφερθείσα δεκαετία.

Αλλωστε, η αφετηρία της συνθετικής διαδρομής του Μάνου Χατζιδάκι βρίσκεται στη δεκαετία του '40, το 1994. Σύμφωνα και με τον ίδιο η μουσική του δημιουργία χωρίζεται σε έξι περιόδους. Στη συναυλία που θα πραγματοποιήσει το ΚΚΕ, θα φωτιστεί η πρώτη περίοδός, από το 1944 έως και το 1950, η οποία - όπως ο ίδιος έλεγε - διέτρεχε όλο το έργο του. Πρόκειται για ένα αφιέρωμα στα χρόνια που σφράγισαν την προσωπικότητα του μεγάλου συνθέτη, θεμελίωσαν την άποψή του, ότι η τέχνη μπορεί να «κινητοποιήσει τις αληθινές ευαισθησίες του ανθρώπου». Παράλληλα, εκείνα τα χρόνια δοκιμάστηκε και σε όλα τα είδη της μουσικής στα οποία τα επόμενα χρόνια μεγαλούργησε (τραγούδι, μουσική για τον χορό και το θέατρο), ενώ τότε ήταν που μελέτησε πολύ και το ρεμπέτικο τραγούδι, δίνοντας και την περίφημη διάλεξή του, το 1949.

***

Στα χρόνια της Κατοχής ο νεαρός Μάνος Χατζιδάκις οργανώνεται στην ΕΠΟΝ. «Ημουνα στην ΕΠΟΝ, όπως κάθε νέος άνθρωπος τότε. Ηταν μια εποχή που ο καθένας έδινε τη συμμετοχή του στον αγώνα εναντίον των Γερμανών», ανάφερε ο ίδιος σε συνέντευξή του, το 1984.

Σαν ευαίσθητος δημιουργός δέχεται τα μηνύματα των καιρών. Η εποχή τον επηρεάζει βαθιά. Τον συναντάμε κύρια στην περίοδο μετά την Απελευθέρωση. Είναι παρών στις μάχες του Δεκέμβρη, όπως και όλοι οι υπόλοιποι ΕΑΜίτες και ΕΠΟΝίτες καλλιτέχνες. Ο καθένας από το δικό του μετερίζι προσπαθεί να εμψυχώσει τους μαχητές. Ο Χατζιδάκις, σύμφωνα με το περιοδικό «Μετρονόμος», δίνει συναυλία στο «Παλλάς», στο Παγκράτι, με τη συναυλία να διακόπτεται από τους ήχους της μάχης...

Μετά την υποχώρηση του ΕΛΑΣ από την Αθήνα, ο Χατζιδάκις ακολουθεί και αυτός τη μεγάλη πορεία. Επιστρέφοντας στην Αθήνα, συνεργάζεται με το περιοδικό της ΕΠΟΝ, «Νέα Γενιά», με το ψευδώνυμο Πέτρος Γρανίτης. Γράφει ιστοριούλες, ποιηματάκια, αλλά και παιχνίδια με σπαζοκεφαλιές για τα «Αετόπουλα».

Αχ, ειρήνη, Ρήνα μου,

έλα στα παιδάκια

να ξεχάσουν πόλεμους

πείνες και φαρμάκια.

Παράλληλα, το καλοκαίρι του '44 κάνει και την πρώτη του εμφάνιση ως συνθέτης, υπογράφοντας τη μουσική για το θεατρικό έργο του Αλ. Σολωμού «Ο τελευταίος ασπροκόρακας», σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν.

Την ίδια εποχή ιδρύεται και ο θίασος των Ενωμένων Καλλιτεχνών, στον οποίο συμμετείχαν ΕΑΜίτες ηθοποιοί. Μάλιστα αποτελούταν από δύο σκηνές, τη «Μεγάλη», με τον Αιμίλιο Βεάκη, τον Αντώνη Γιαννίδη και άλλα στελέχη του ελληνικού θεάτρου και σκηνοθέτη τον Γιαννούλη Σαραντίδη, και τη «Μικρή» με ηθοποιούς που έκαναν τα πρώτα τους βήματα, όπως την Ασπασία Παπαθανασίου, την Αλέκα Παΐζη, τον Τίτο Βανδή, τον Αλέξη Δαμιανό και σκηνοθέτη τον Γιώργο Σεβαστίκογλου. Μαζί τους συνεργάζεται και ο Μ. Χατζιδάκις. Γράφει μουσική για το «Θάψτε τους νεκρούς» του Ιρβιν Σόου και για «Το καλοκαίρι θα θερίσουμε» του Αλέξη Δαμιανού. Εκεί πρωτοακούγονται και «Τα Παιδιά κάτω στον κάμπο», σε μουσική και στίχους του συνθέτη, με ελαφρώς διαφορετική μουσική και στίχους από αυτούς που έχουμε συνηθίσει στη μετέπειτα εκτέλεση του τραγουδιού.

Τα παιδιά κάτου στον κάμπο

φωσφοράν τις λαγκαδιές

κυνηγάνε τα τσακάλια

καβαλάν τις αστραπές.

Η εκτέλεση του τραγουδιού γινόταν από μια μικρή χορωδία ΕΠΟΝιτών που διηύθυνε ο, επίσης εικοσάχρονος, Μίκης Θεοδωράκης. «H πρώτη μας συνύπαρξη με τον Μάνο έγινε στις κουίντες του θεάτρου της Βρετάνιας...», θυμόταν χρόνια αργότερα ο Θεοδωράκης.

Κράτος και παρακρατικοί προσπαθούν με τη βία να στεριώσει η αστική εξουσία. Δολοφονίες, επιθέσεις, φυλακίσεις, βιασμοί, λεηλασίες σπιτιών, αλλά και επιθέσεις σε θέατρα και βιβλιοπωλεία. Οι καλλιτέχνες δεν εξαιρέθηκαν φυσικά από την επιχείρηση καταστολής. Ο Γ. Σεβαστίκογλου θυμάται την άγρια επίθεση που δέχθηκε ο Θίασος στη Λάρισα, με τον Μάνο να έχει «αγκαλιάσει μια κολώνα ηλεκτρικού και να φωνάζει: Μη βαράτε, βρε!».

Από το 1946 και μετά, ο Μάνος Χατζιδάκις αποστασιοποιήθηκε από το ΕΑΜ. Ποτέ, όμως, δεν βρέθηκε απέναντι. Τους αγώνες που έδωσε τους θυμόταν με σεβασμό. Μιλώντας πολλά χρόνια αργότερα για τα παιδιά της γενιάς του, τους νεαρούς συντρόφους του, θα πει, με την ευαισθησία που τον διέκρινε: «Είχαν τη σκέψη όργανο, τα μάτια υγρά κι ακούραστα να βλέπουνε τον κόσμο και την ψυχή παρθενική και απροσάρμοστη στη μεταπολεμική ελληνική αθλιότητα».

  • Η είσοδος θα γίνεται με προσκλήσεις, που διατίθενται από τις Οργανώσεις Αττικής του ΚΚΕ.

Παρουσιάζονται «Τα τραγούδια του νόμου και της τάξης»

«Τα τραγούδια του νόμου και της τάξης», το βιβλίο - cd που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Μετρονόμος» σε μουσική Γιώργου Κομπογιάννη και ποίηση Φώντα Λάδη, με την ερμηνεία της Πολυξένης Καράκογλου, θα παρουσιαστεί την Τετάρτη 11 Δεκέμβρη στις 7.30 μ.μ. στο Θέατρο «Αλκμήνη» (Αλκμήνης 8-12, Κάτω Πετράλωνα, τηλ. 2103428650). Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Θα προβληθεί οπτικοακουστικό υλικό από την Ιστορία του πολιτικού τραγουδιού στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο, σε επιμέλεια και κείμενα του Φώντα Λάδη, και θα ακουστούν ζωντανά τα τραγούδια του άλμπουμ.

Ο δίσκος περιέχει 9 μελοποιημένα ποιήματα που περιέχονται στο ομότιτλο βιβλίο (εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή», 2022). Στο εισαγωγικό σημείωμα του άλμπουμ, ο Φώντας Λάδης σημειώνει μεταξύ άλλων: «Επτά από τα εννέα τραγούδια συγκροτούν έναν συγκεκριμένο κύκλο. Τα δύο πρώτα είναι ανεξάρτητα και εν μέρει αυτόνομα, και είναι επιλογή του συνθέτη Γιώργου Κομπογιάννη, καθώς φυλλομετρούσαμε, στην αρχή της συνεργασίας μας, κάποια από τα παλαιότερά μου κείμενα. Να, όμως, που αυτά τα δύο νεανικά ποιήματα, το "Ενας άνθρωπος" και το "Είμαι γιος του απόλυτου", αποτελούν μια όμορφη εισαγωγή σε ένα ενιαίο - τελικά - έργο. Και ταυτόχρονα αποτελούν μια αντίστιξη, αφού συνιστούν τη δική μας απάντηση στο "μπλοκ" που συγκροτούν ο Νόμος, το Κράτος και η Εξουσία μέσα στο κοινωνικό σύστημα που ζούμε».

Με αφορμή την παρουσίαση του έργου μίλησαν στον «Ριζοσπάστη» ο συνθέτης Γιώργος Κομπογιάννης και η Πολυξένη Καράκογλου, που ερμήνευσε τα τραγούδια.

Οπως μας είπε ο Γ. Κομπογιάννης, «σε αυτούς τους ζοφερούς καιρούς που ζούμε, επιλέξαμε με τους σπουδαίους συνεργάτες μου, αντί για ένα ακόμα άλμπουμ με ερωτικά τραγούδια, να δημιουργήσουμε έναν κύκλο πολιτικών τραγουδιών.

Σκανάρετε το QR και ακούστε το άλμπουμ στο youtube
Σκανάρετε το QR και ακούστε το άλμπουμ στο youtube
Από τη μια ο πυκνός λόγος του Φώντα Λάδη, άλλοτε καθαρά ποιητικός, άλλοτε σατιρικός ή με σθένος αποκαλυπτικός, όμως πάντοτε ουσιώδης και βαθιά ανθρώπινος, με οδήγησε να φτιάξω μια μουσική τοιχογραφία, που περιλαμβάνει πολλά και διαφορετικά μουσικά είδη. Από την άλλη οι ξεχωριστές και βαθιές ερμηνείες της Πολυξένης, που με τη δωρική φωνή της σφράγισε το υλικό και υπηρέτησε με καίριο τρόπο τα νοήματα των τραγουδιών. Αρωγοί στην προσπάθεια αυτή, οι θαυμάσιοι μουσικοί που έπαιξαν στο στούντιο, με ηχολήπτη τον κορυφαίο Θανάση Γκίκα και παραγωγό τον Θανάση Σιλυβό - Μετρονόμο».

Από τη μεριά της η Π. Καράκογλου σημειώνει: «Οταν ήμουν μικρή, κυρίως στην εφηβεία, αναζητούσα μουσική που να με συγκινεί, που να μιλάει στην καρδιά μου. Μέσα από αυτήν την εξερεύνηση έμαθα τον Μάνο Λοΐζο, τον Θάνο Μικρούτσικο, τον Θεοδωράκη, και γνώρισα και έναν ποιητή... Τον Φώντα Λάδη.

Τους καλλιτέχνες που σε συγκινούν τους βάζεις ψηλά σε ένα βάθρο και θες να τους μοιάσεις, αλλά ποτέ δεν φαντάζεσαι πως μπορεί να συνεργαστείς μια μέρα.

Οταν ο Φώντας Λάδης μού τηλεφώνησε και μιλήσαμε ως συνάδελφοι πλέον για "Τα τραγούδια του νόμου και της τάξης", η συγκίνηση και η χαρά μου ήταν απεριόριστη.

Μέσα από τη δημιουργία αυτού του δίσκου γνώρισα και τον Γιώργο Κομπογιάννη, έναν εξαιρετικό συνθέτη, που με το ταλέντο του αγκάλιασε το μπρεχτικό πολιτικό ύφος των ποιημάτων και μου χάρισε 9 υπέροχα τραγούδια.

Οποιος αγαπά τη στρατευμένη τέχνη και την αναζητεί πιστεύω πως πρέπει να προμηθευτεί και να ακούσει αυτό το άλμπουμ, με μυαλό ανοιχτό και καρδιά ορθάνοιχτη».

Το εξώφυλλο του βιβλίου - cd φιλοτέχνησε ο Στάθης Σταυρόπουλος, που έφτιαξε και την εσωτερική εικονογράφηση με άλλα πέντε σκίτσα.

Ολόκληρο το άλμπουμ «Τα τραγούδια του νόμου και της τάξης» βρίσκεται στα ψηφιακά καταστήματα και στις υπηρεσίες streaming.


Μεγάλη συναυλία προς τιμήν του Θάνου Μικρούτσικου

Στις 2 Φλεβάρη | Τη συνδιοργανώνουν η ΚΕ του ΚΚΕ και η οικογένεια του συνθέτη

Με αφορμή τη συμπλήρωση 5 χρόνων από τον χαμό του Θάνου Μικρούτσικου, η ΚΕ του ΚΚΕ μαζί με την οικογένειά του διοργανώνουν μεγάλη συναυλία προς τιμήν του μεγάλου μας συνθέτη, με τίτλο «Και να τι θέλω τώρα να σας πω».

Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 2 Φλεβάρη, στις 7.30 μ.μ. στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.

Θα μιλήσει ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Δημήτρης Κουτσούμπας.

Τραγουδούν (αλφαβητικά): Ρίτα Αντωνοπούλου, Χρήστος Θηβαίος, Κώστας Θωμαΐδης, Γιάννης Κότσιρας, Γιώργος Μεράντζας, Νατάσσα Μποφίλιου, Μαρία Παπαγεωργίου, Μίλτος Πασχαλίδης.

Οι ενορχηστρώσεις και η καλλιτεχνική διεύθυνση είναι του Θύμιου Παπαδόπουλου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ