Πολύμορφες κινητοποιήσεις ξεδιπλώνονται απέναντι στη μετατροπή σχολείων της γειτονιάς σε πρότυπα - «Ωνάσεια»
Σήμερα, στις 5.30 το απόγευμα, η ΟΛΜΕ και η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής καλούν σε συγκέντρωση έξω από τη Βουλή καθώς η Σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με το Ιδρυμα Ωνάση συζητείται στην Ολομέλεια. Στο μεταξύ, συνεχίστηκαν χτες οι κινητοποιήσεις σε δήμους και γειτονιές ενάντια στη μετατροπή Γυμνασίων και Λυκείων σε πρότυπα - «Ωνάσεια».
Στην Κυψέλη, σε συνέχεια της ιδιαίτερα μαζικής σύσκεψης που έγινε τη Δευτέρα μπροστά στη μετατροπή των 15ου και 60ού Γυμνασίων και 15ου Γενικού Λυκείου Αθηνών σε «Ωνάσεια Σχολεία», μαθητές, εκπαιδευτικοί και γονείς πραγματοποίησαν μαχητική πορεία σε κεντρικούς δρόμους. «Δεν θα περάσει», επαναλάμβαναν οι μαθητές απέναντι στον σχεδιασμό για κατάργηση των σχολείων τους, διεκδικώντας κάλυψη των αναγκών όλων των σχολείων. Σήμερα, Τετάρτη, η Γ' ΕΛΜΕ καλεί σε συγκέντρωση στις 12 το μεσημέρι στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α' Αθήνας.
Στο δημαρχείο Αχαρνών διαδήλωσαν χτες μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί ενάντια στην κατάργηση του 3ου Γυμνασίου και του 7ου ΓΕΛ με τη μετατροπή τους σε «Ωνάσεια», διεκδικώντας ταυτόχρονα άμεση και ουσιαστική ενίσχυση του δημόσιου σχολείου. Στο πλαίσιο της κινητοποίησης, έγιναν ομιλίες από καθηγητές των σχολείων, μαθητές, γονείς, εκπροσώπους της Δ' ΕΛΜΕ Ανατ. Αττικής, η οποία καλεί σε νέα συγκέντρωση στο δημαρχείο Αχαρνών σήμερα στις 12 το μεσημέρι.
«Ανησυχία, προβληματισμό και δυσαρέσκεια» για τη μετατροπή του σχολείου τους σε «Ωνάσειο» εκφράζει ο Σύλλογος Διδασκόντων του 52ου Γυμνασίου Αθηνών, το οποίο βρίσκεται στον Κολωνό.
Παράλληλα, τα μαθητικά συμβούλια και μαθητές από σχολεία που προορίζονται να μετατραπούν σε Ωνάσεια (συγκεκριμένα από: 15ο ΓΕΛ Αθήνας, 15ο Γυμνάσιο Αθήνας, 60ό Γυμνάσιο Αθηνών, 7ο ΓΕΛ Αχαρνών, 52ο ΓΕΛ Αθήνας, 3ο Γυμνάσιο Κοζάνης, 1ο ΓΕΛ Περάματος, 1ο Γυμνάσιο Περάματος) απέστειλαν επιστολή προς το Ωνάσειο Ιδρυμα. Σε αυτήν, μεταξύ άλλων, σημειώνουν ότι «οι μαθητές θέλουμε να έχουμε καλά και σύγχρονα σχολεία. Θέλουμε να αναβαθμιστεί η λειτουργία τους με υποδομές, καθηγητές, δραστηριότητες και ακριβώς για αυτά αγωνιζόμαστε. Ομως αυτό γιατί θα πρέπει να γίνεται σε συγκεκριμένα σχολεία και μάλιστα να περνάμε από εξετάσεις; Δεν αξίζουμε όλοι οι μαθητές καλά και σύγχρονα σχολεία; Αυτό που κάνετε είναι να μας πετάτε τελικά έξω από τα σχολεία της γειτονιάς μας και να μας αναγκάζετε να δίνουμε κι άλλες εξετάσεις για να συνεχίσουμε το σχολείο. Απαιτούμε να μην προχωρήσουν τα Ωνάσεια Σχολεία γιατί διαχωρίζουν τους μαθητές και μας διώχνουν από τα σχολεία μας! Ξέρουμε πως τα ίδια λένε οι συμμαθητές μας σε Εύοσμο και Ρόδο που κάνουν αυτές τις μέρες καταλήψεις και πορείες, αλλά και στην Κρήτη, στη Θράκη».
Στον δήμο Κορδελιού - Ευόσμου προγραμματίζεται νέα κινητοποίηση σήμερα στις 6.30 μ.μ. στο δημαρχείο, την ώρα της συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου, από γονείς, εκπαιδευτικούς και μαθητές που αντιδρούν στη μετατροπή των 3ου ΓΕΛ και 6ου Γυμνασίου σε «Ωνάσεια» και απαιτούν σύγχρονα, ασφαλή σχολεία για όλα τα παιδιά, χωρίς αποκλεισμούς. Στην κινητοποίηση καλούν η Ομοσπονδία Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας και οι ΕΛΜΕ.
Σήμερα στις 5.30 μ.μ., επίσης, προγραμματίζεται παράσταση διαμαρτυρίας στην πλατεία Γαλοπούλου στην Ξηροκρήνη, έξω από τα 12οΓυμνάσιο και 16οΓΕΛ του δήμου Θεσσαλονίκης, που επίσης αποφασίσθηκε να μετατραπούν σε «Ωνάσεια». Την κινητοποίηση οργανώνει η Α' ΕΛΜΕ, που μεταξύ άλλων σημειώνει ότι τα δύο σχολεία «λειτουργούν σε μία από τις πιο υποβαθμισμένες περιοχές του δήμου με ευάλωτο πληθυσμό, με μαθητικό δυναμικό που συχνά παρουσιάζει ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες για εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό (ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, ενισχυτική διδασκαλία, τμήματα υποδοχής και ένταξης). Ετσι δεν θα απομείνει στην περιοχή κανένα ΓΕΛ για τα παιδιά που ζουν εκεί, ενώ το δεύτερο Γυμνάσιο της περιοχής (30ό Γυμνάσιο, Ξυλάδικα) βρίσκεται σε πολύ μακρινή απόσταση».
Σε κατάληψη προχώρησαν χτες οι μαθητές του 3ου Γυμνασίου Κοζάνης αντιδρώντας στη μετατροπή του σχολείου τους σε «Πρότυπο - ιδιωτικό, Ωνάσειο Σχολείο».
Είχε προηγηθεί τη Δευτέρα η κινητοποίηση των εκπαιδευτικών τους με στάση εργασίας τόσο στο 3ο Γυμνάσιο όσο και στο 3ο ΓΕΛ Κοζάνης, ως απάντηση στα σχέδια της κυβέρνησης.
Οι μαθητές έχουν «στολίσει» τον χώρο του σχολείου με πανό και χαρτόνια που αναγράφουν συνθήματα όπως «Δικό μας το σχολείο Ωνάσειο δεν θα γίνει - για όλα τα παιδιά της γειτονιάς ελεύθερο θα μείνει!».
Σήμερα συζητιέται η Σύμβαση στην Ολομέλεια της Βουλής
Κάτω από το βάρος των αντιδράσεων και σε μια σαφή προσπάθεια να «διασκεδάσει τις εντυπώσεις» για την ωμή κατάργηση των σχολείων της γειτονιάς σε μια σειρά περιοχές και τη μετατροπή τους σε Ωνάσεια, το υπουργείο Παιδείας κατέθεσε μια ερμηνευτική τροπολογία στο νομοσχέδιο - Σύμβαση που συζητιέται σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής, η οποία δεν αλλάζει ούτε στο ελάχιστο την ουσία του νομοθετήματος, αντίθετα εντείνει την κατηγοριοποίηση των μαθητών.
Θυμίζουμε ότι η εισαγωγή των μαθητών στην Α' Γυμνασίου και στην Α' Λυκείου στα 22 Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜΩΣ) προβλέπεται ότι γίνεται με εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ) δεξιοτήτων ή με συνδυασμό και των δύο. Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις αυτές έχουν όλοι οι μαθητές που ανήκουν στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης των σχολείων, δηλαδή αυτό πρακτικά σημαίνει ότι για τα δέκα Ωνάσεια της Αττικής (Κυψέλη, Κολωνός, Πέραμα, Περιστέρι, Μενίδι) θα διαγωνίζονται μαθητές από όλη την Αττική, για τα τέσσερα Ωνάσεια της Θεσσαλονίκης θα διαγωνίζονται μαθητές από όλη την Κεντρική Μακεδονία, για τα Ωνάσεια της Κοζάνης από όλη τη Δυτική Μακεδονία, για την Ξάνθη από όλη την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη κ.ο.κ. Χωρίς να αλλάζει κάτι στα παραπάνω, η τροπολογία του υπουργείου Παιδείας προβλέπει ότι κατά την επιλογή των επιτυχόντων θα υπάρχει ποσόστωση κατ' ελάχιστο από σαράντα τοις εκατό (40%) έως εξήντα τοις εκατό (60%) του συνολικού αριθμού των εισακτέων του οικείου ΔΗΜΩΣ για τους μαθητές της περιοχής όπου εδρεύει το σχολείο. Τα όρια αυτής της περιοχής (δήμος ή γεωγραφική υποδιαίρεση του δήμου) για κάθε ΔΗΜΩΣ θα καθοριστούν με υπουργική απόφαση μετά από εισήγηση της Διοικούσας Επιτροπής των ΔΗΜΩΣ.
Η ποσόστωση ήταν ένα διαχειριστικό αίτημα που έθεσαν κατά τη συζήτηση της Σύμβασης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων το ΠΑΣΟΚ, ο ΣΥΡΙΖΑ, η Νίκη κ.ά. Στην πράξη, με αυτή την πρόβλεψη διαχωρίζονται οι μαθητές των επίμαχων περιοχών σε αυτούς που θα «πετύχουν» στις εξετάσεις και αυτούς που θα «αποτύχουν» και θα ψάχνουν σχολείο να χωρέσουν, με όλες τις συνέπειες που θα έχει αυτό στην ψυχολογία των παιδιών! Είναι παραπάνω από προφανές ότι αυτό δεν θα λειτουργήσει ως «ανάσα» - όπως παρουσιάζεται - για τους ντόπιους μαθητές στις περιοχές των Ωνασείων, αλλά... ως «αρένα»!
Παράλληλα, προβλέπεται στην τροπολογία ότι μόνο για τα δύο πρώτα χρόνια λειτουργίας των ΔΗΜΩΣ θα μπορούν κάτω από προϋποθέσεις να εισάγονται σε αυτά μαθητές που έχουν αδέρφια στο σχολείο και φοιτούσαν σε αυτό πριν από τον χαρακτηρισμό της ως ΔΗΜΩΣ. Προβλέπεται ακόμα στην τροπολογία ότι για τη μεταφορά μαθητών στα ΔΗΜΩΣ θα ισχύσει ό,τι και στα υπόλοιπα Πρότυπα Σχολεία.
Για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν στα σχολεία που επιλέχτηκαν να μετατραπούν σε ΔΗΜΩΣ, δίνεται η δυνατότητα να παραμείνουν στις θέσεις τους εφόσον το επιθυμούν με διετή θητεία από την έναρξη λειτουργίας του κάθε ΔΗΜΩΣ. Το διδακτικό αυτό προσωπικό, προκειμένου να παραμείνει στη θέση του, «επιμορφώνεται, ώστε να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις και αξιολογείται στο τελευταίο έτος της διετούς θητείας του», προβλέπεται στην τροπολογία και προστίθεται ότι μέχρι το τέλος του σχολικού έτους 2028-29 οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει το πρόγραμμα Πιστοποίησης Επιμόρφωσης Β' Επιπέδου στις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών, αλλιώς δεν ανανεώνεται η θητεία τους.
Τέλος στην τροπολογία σημειώνεται ότι με υπουργική απόφαση μέχρι τις 17 Φεβρουαρίου θα ανακοινωθεί ποια ΔΗΜΩΣ θα αρχίσουν τη λειτουργία τους από το ερχόμενο σχολικό έτος 2025-26 και ποια από το επόμενο 2026-27.