Νέα κινητοποίηση σωματείων εκπαιδευτικών ενάντια στις διώξεις
Την ώρα που οι εκπαιδευτικοί δίνουν τον αγώνα ενάντια στην κατηγοριοποίηση των σχολείων και των μαθητών, για την παιδαγωγική τους υπόσταση, ενάντια σε απειλές και κλήσεις σε πειθαρχικά, το υπουργείο Παιδείας προχωρά σε μία ακόμα κίνηση που υπονομεύει τα δικαιώματά τους.
Με την Υπουργική Απόφαση Φ277/91/19483/Ε2, στις 27 Φλεβάρη, μία μέρα πριν την απεργία, το υπουργείο Παιδείας άλλαξε τη σύνθεση των πειθαρχικών συμβουλίων των Περιφερειακών Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Αφαιρούνται οι δύο αιρετοί από τα πενταμελή πειθαρχικά συμβούλια, τα οποία πλέον θα αποτελούνται από έναν δικαστικό, έναν εκπρόσωπο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους και έναν διορισμένο από τη διοίκηση διευθυντή Πρωτοβάθμιας ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Για «αυταρχικό κατήφορο χωρίς τέλος» κάνει λόγο η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών» και σημειώνει: «Η στόχευση είναι προφανής, θέλουν να αποκόψουν τη δυνατότητα από τους εκλεγμένους αιρετούς του κλάδου να υπερασπίζονται τα δικαιώματα του συναδέλφων και ταυτόχρονα να καταγγέλλουν διοικητικές αυθαιρεσίες.
Η περίοδος δεν είναι τυχαία. Χιλιάδες συνάδελφοι σε όλη την Ελλάδα που δίνουμε έναν περήφανο αγώνα ενάντια στην κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών, ενάντια στην υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας, οδηγούμαστε σε πειθαρχικά, αφού αμφισβητείται ευθέως το απεργιακό δικαίωμα από το υπουργείο. Ταυτόχρονα σέρνονται σε πειθαρχικά συνάδελφοι που κάνουν το αυτονόητο, να καταγγέλλουν την επικινδυνότητα των σχολικών κτιρίων, την ανεπάρκεια σε βοηθητικό και νοσηλευτικό προσωπικό, να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τα νέα "Τέμπη" που κινδυνεύουμε να ζήσουμε στην Εκπαίδευση. Διώκονται συνάδελφοι που με παρρησία συζητούν με τους μαθητές τους αποκαλύπτοντας την επιστημονική αλήθεια, παίρνουν πρωτοβουλίες προκειμένου να αναπτύξουν οι μαθητές τους τις αξίες της αλληλεγγύης και του ανθρωπισμού. Η κυβέρνηση και το υπουργείο με αυτήν τους την κίνηση θέλουν να γίνουν πιο αποτελεσματικοί στην καταστολή των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού κινήματος».
«Την απάντηση τη δώσαμε οι εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί που συμμετείχαμε στις μεγαλειώδεις απεργιακές συγκεντρώσεις της Παρασκευής, και έτσι θα συνεχίσουμε», τονίζει μεταξύ άλλων η «Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών».
Στο μεταξύ, καθώς αυτό το διάστημα - όπως καταγγέλλουν σωματεία εκπαιδευτικών - μοιράζονται σωρηδόν και σε νεοδιόριστους κλήσεις σε πειθαρχικά, για τη συμμετοχή τους στις συλλογικές αποφάσεις ενάντια στην «αξιολόγηση» - κατηγοριοποίηση, Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης προχωρούν σε παράσταση διαμαρτυρίας στη Διεύθυνση ΠΕ Α' Αθήνας αύριο Παρασκευή, στη 1.30 μ.μ. Διαμηνύουν ότι οι εκπαιδευτικοί που διώκονται είναι απεργοί από τις διαδικασίες «αξιολόγησης» - κατηγοριοποίησης σχολείων και «το δικαίωμα στην απεργία έχει κατακτηθεί με σκληρούς αγώνες και αίμα! Δεν το εκχωρούμε σε κανέναν!».
Ανάλογη διαμαρτυρία έγινε χθες στη Λάρισα, όπου μετά από κάλεσμα του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ «Κωνσταντίνος Κούμας» οι δάσκαλοι συγκεντρώθηκαν έξω από τα γραφεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, απαιτώντας να αποσυρθούν άμεσα οι παραπομπές σε πειθαρχικό των απεργών εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στην απεργία - αποχή από την «αξιολόγηση».
Να σημειωθεί τέλος ότι μετά από πρόταση σωματείων εκπαιδευτικών και της «Λαϊκής Συσπείρωσης», το Δημοτικό Συμβούλιο Λήμνου ενέκρινε ομόφωνα ψήφισμα ενάντια στις πειθαρχικές διώξεις εκπαιδευτικών όπου τονίζεται: «Οι ευθύνες για τα προβλήματα των σχολείων βαραίνουν τις κυβερνήσεις που εφαρμόζουν πιστά τις αντιεκπαιδευτικές πολιτικές που εκπορεύονται από την ΕΕ και τον ΟΟΣΑ και έχουν στόχο την ιδιωτικοποίηση της Εκπαίδευσης, την κατηγοριοποίηση των σχολείων, τη μεταφορά του κόστους στους γονείς, τη μετατροπή των εκπαιδευτικών σε κυνηγούς χορηγών και σε πιστούς υπηρέτες των κατευθύνσεων και του περιεχομένου του εμπορευματοποιημένου σχολείου. Αυτές τις ιδιότητες έρχονται να ελέγξουν με τις "αξιολογήσεις" τους και γι' αυτό διώκουν τους εκπαιδευτικούς που δεν συμμετέχουν σε αυτές».
Στα νέα από το μέτωπο της Παιδείας παρουσιάζονται πρώτα οι αγώνες για ένα σχολείο για όλους, όπως εκφράζονται με τη λαϊκή αντίθεση στην κατηγοριοποίηση - ιδιωτικοποίηση των σχολείων που επιχειρείται με την παράδοση δημόσιων σχολείων στο ίδρυμα Ωνάση, αλλά και την επιβαλλόμενη αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών. Με άρθρο της η δασκάλα και διδ. Κοινωνιολογίας της παιδείας Φλώρα Σιδερή αναζητεί τη χαμένη από τις συγχωνεύσεις σχολείων και τμημάτων Παιδαγωγική, ενώ συνδικαλιστικά στελέχη της «Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών» αναφέρονται στη διεθνή πείρα από την εφαρμογή της αξιολόγησης (Αντρέας Καργόπουλος), το δήθεν αυτόνομο σχολείο της αγοράς (Νικόλας Βουρδουμπάς), τις αντιδραστικές αλλαγές στα Πειθαρχικά Συμβούλια και τις άδικες διώξεις των Εκπαιδευτικών (Αχιλλέας Ζορμπάς).
Με δημόσια ομιλία που δημοσιεύεται σ' αυτό το τεύχος, ο καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ Περικλής Παυλίδης συμπαραστέκεται στον αγώνα ενάντια στην αξιολόγηση, δηλώνοντας ξεκάθαρα ότι αυτή βρίσκεται στον αντίποδα του εκπαιδευτικού έργου και του δίκαιου αιτήματος για ενιαίο δωδεκάχρονο σχολείο, ενώ υπογραμμίζει πως, αν οι κάθε φορά κυβερνώντες ήθελαν αληθινά άξιους εκπαιδευτικούς, θα ξεκινούσαν από την εκπαίδευση και την επιμόρφωσή τους στα πανεπιστημιακά ιδρύματα και δεν θα επιχειρούσαν να τρομοκρατήσουν όσους δασκάλους και καθηγητές διδάσκουν με το παράδειγμά τους επιστημονική υπευθυνότητα, αλληλεγγύη - συλλογικότητα και δημιουργική - αγωνιστική στάση ζωής.
Ακόμη στις μελέτες δημοσιεύεται το β' μέρος της εργασίας του διδ. Ειδικής Αγωγής Σωτήρη Τσιώλη, όπου παρουσιάζονται κριτικά οι μελέτες ιστοριογραφίας της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα, ενώ το περιοδικό επανέρχεται στο κατόρθωμα της εκπαίδευσης των παιδιών της πολιτικής προσφυγιάς στις χώρες του σοσιαλισμού με τη δημοσίευση πρόσφατης μελέτης του Δημήτρη Βεργάκη.
Η διδακτική πρόταση του φιλόλογου και διδ. Διδακτικής της Ιστορίας Μιχάλη Παπαδόπουλου για την αξιοποίηση του σκακιού στο μάθημα της Ιστορίας μπορεί όντως να συμβάλει στην κατανόηση της κοινωνικής πυραμίδας της μεσαιωνικής φεουδαρχίας.
Το ειδικό θέμα του περιοδικού συνεχίζει το αφιέρωμα στα 100 χρόνια από τον θάνατο του Βλαντιμίρ Ιλιτς Λένιν, με αναφορά στην προσφορά του ηγέτη των μπολσεβίκων στην ανάπτυξη του διαλεκτικού υλισμού. Η λενινιστική θεωρία της αντανάκλασης εκλαϊκεύτηκε από τον σπουδαίο Βούλγαρο φιλόσοφο Τοντόρ Παβλόφ, που ορισμένα κεφάλαια από το ομώνυμο έργο του δημοσιεύονται για πρώτη φορά, ενώ η έκφρασή της στην ψυχολογία της μάθησης και την καλλιτεχνική δημιουργία αναλύεται στα κείμενα του Τάσου Τραβασάρου και του Ι. Ντολγκόφ, βοηθώντας να κατανοηθεί η συνείδηση μέσα από τη διαλεκτική υλιστική φιλοσοφία, ιδιαίτερα ο ενεργητικός - δημιουργικός - επαναστατικός χαρακτήρας της. Τα «Θέματα Παιδείας» θα συνεχίσουν και στο επόμενο τεύχος την παρουσίαση του θέματος, κρίσιμου σε μια εποχή που κυριαρχεί η έννοια της τεχνητής «νοημοσύνης».
Παρακολουθώντας την πολιτιστική κίνηση της χώρας μας, η Συντακτική Επιτροπή του περιοδικού σχολιάζει ότι τα υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού συνειδητά αποσιώπησαν την επέτειο των 50 χρόνων από τον θάνατο του Κώστα Βάρναλη, επέτειο που τιμήθηκε ωστόσο με το 50ό Συνέδριο της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων και με ειδική εκδήλωση του 6ου Επιστημονικού Συνεδρίου του ΚΚΕ. Το περιοδικό που έχει αφιερώσει ειδικό τεύχος για τον Οδηγητή Κώστα Βάρναλη δημοσιεύει άρθρο του αείμνηστου ιστορικού Γιώργου Τεμεκενίδη για τον «Οδηγητή της εργατικής τάξης» κι υπόσχεται ότι θα επανέλθει με την έκδοση των «Γλωσσικών άρθρων» του Κώστα Βάρναλη.
Το τεύχος κλείνει με βιβλιοκριτική σημαντικών εκδόσεων και επανεκδόσεων, όπως τις βιβλιογραφικές αναφορές για τον Δημήτρη Γληνό, σοβιετικές ιστορικές μελέτες για την αρχαία Ελλάδα, καθώς και την παρουσίαση δύο μυθιστορημάτων από τον χώρο της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας (του Στ. Τζόκα και του Τζακ Λόντον), με τη συμβολή των ειδικών συνεργατών του Θ. Καραγιάννη, Τ. Λουγγή, Θ. Κασσελούρη και Α. Ιωαννάτου.
Να σημειώσουμε ότι τα «Θέματα Παιδείας» ετοιμάζουν ήδη το 100ό τεύχος, κλείνοντας σε λίγο 25 χρόνια από την πρώτη έκδοση του περιοδικού.
Ο Ν. Καββαδίας γεννήθηκε στις 11/1/1910 στη Μαντζουρία της Κίνας, από γονείς Κεφαλονίτες. Το 1914, με το ξέσπασμα του Α' Παγκοσμίου ιμπεριαλιστικού Πολέμου, η οικογένεια έρχεται στην Ελλάδα, εγκαθίσταται στο Αργοστόλι και έπειτα στον Πειραιά. Αμέσως μετά τον θάνατο του πατέρα του, μπαρκάρει ναύτης σε φορτηγό πλοίο. Τον Οκτώβρη του 1940, με την έναρξη του ελληνοϊταλικού πολέμου, φεύγει για το αλβανικό μέτωπο και επιστρέφει με τη συνθηκολόγηση του ελληνικού στρατού.
Στην Κατοχή εντάσσεται στο ΕΑΜ, γράφει στους «Πρωτοπόρους», στα «Ελεύθερα Γράμματα», συνεργάζεται με τη «Νέα Γενιά» της ΕΠΟΝ, συμμετέχει ενεργά στην οργάνωση της πάλης των λογοτεχνών και του λαού. Εμπνέεται από την πρωτοπόρα δράση του ΚΚΕ, βασικού αιμοδότη του απελευθερωτικού και επαναστατικού κινήματος. Γράφει τα ποιήματα «Αθήνα 1943», «Αντίσταση», «Στον Τάφο του ΕΠΟΝίτη». Στις αρχές του 1945 γίνεται επικεφαλής του ΕΑΜ Λογοτεχνών - Ποιητών. Παρέμεινε πάντα μαχητικός και πλάι στη νεολαία, την περίοδο της δικτατορίας και καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Το έργο του Καββαδία έχει αποτελέσει έμπνευση για πολλούς καλλιτέχνες, συνθέτες, μουσικούς αλλά και κινηματογραφιστές τις τελευταίες δεκαετίες. Το Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής δημιουργίας της ΚΝΕ στον Πειραιά «Τραβέρσο» (όνομα δανεισμένο από την τρίτη και τελευταία συλλογή του), βάζοντας το δικό του μικρό λιθαράκι στην προσπάθεια το έργο του Καββαδία να ακουμπήσει και να εμπνεύσει όλο και περισσότερο κόσμο και νεολαία, ανακοινώνει κάλεσμα για έκθεση καλλιτεχνικής δημιουργίας (σκίτσο, ζωγραφιά, ποίημα) ως έναρξη της καμπάνιας που θα πλαισιώσει τη λειτουργία του Στεκιού τους επόμενους μήνες, προς τιμήν του, με αφορμή την επέτειο του θανάτου του.
Η παρουσίαση των έργων αυτών θα γίνει στο «Τραβέρσο» (Φίλωνος 9, Πειραιά) στις 11 - 12 Απρίλη και οι δηλώσεις συμμετοχής θα γίνονται δεκτές μέχρι τις 8 Απρίλη.
Αποστολή έργων:
Email: traverso.kne@gmail.com
Instagram: traverso_kne
Facebook: «Τραβέρσο» - Πολιτιστικό Στέκι Πειραιά της ΚΝΕ