Οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας, αν και δέχτηκαν πιεστικές ερωτήσεις από τους δημοσιογράφους για να ξεκαθαρίσουν τη θέση τους όσον αφορά την ιδιωτικοποίηση του εθνικού αερομεταφορέα, ψέλλισαν μεν την αντίθεσή τους, αλλά επί της ουσίας δεν τόλμησαν να πουν ξεκάθαρα ότι πρέπει να σταματήσουν οι διαδικασίες ξεπουλήματος της ΟΑ. Κάτι που έκανε ακόμα και ο αστικός Τύπος με σειρά άρθρων μετά τις τελευταίες εξελίξεις. Για κείνο που επέμεναν μόνο είναι ότι θα πρέπει να διασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας και τα ασφαλιστικά - συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Η όποια αντίδραση της ΟΣΠΑ εξαντλείται στην πρόταση προς τα ευρωπαϊκά συνδικάτα για 24ωρη πανευρωπαϊκή κινητοποίηση, με αίτημα την ίση μεταχείριση των ευρωπαϊκών και των αμερικανικών αεροπορικών εταιριών.
Από τις τοποθετήσεις των συνδικαλιστικών στελεχών της ΟΣΠΑ έγινε ακόμα πιο «καθαρή» η συναίνεση μεταξύ των παρατάξεων ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ και η κοινή τους θέση ότι επί της ουσίας το θέμα ιδιωτικοποίηση της ΟΑ έχει λήξει. Αν και ρωτήθηκαν, οι εκπρόσωποι της ΟΣΠΑ δεν έκαναν την παραμικρή αναφορά σε κάποιο πρόγραμμα αγωνιστικής αντιμετώπισης των ζητημάτων που απασχολούν σήμερα τους εργαζόμενους στην ΟΑ και όχι μόνο, ενώ αντίθετα παρέθεσαν πληθώρα στοιχείων τεχνοκρατικού περιεχομένου για τη δυνατότητα ανάπτυξης της ΟΑ.
Πάντως, εκείνο που προκαλεί εντύπωση, πέραν όλων των άλλων, από τη στάση της πλειοψηφίας του ΔΣ της ΟΣΠΑ, είναι ότι πάντα ζητούν διάλογο με τα θεσμικά της ΕΕ και της κυβέρνησης, τα οποία, όμως, φραστικά συνεχώς καταγγέλλουν. Και η στάση αυτή προκαλεί εύλογα ερωτηματικά αν οι καταγγελίες διατυπώνονται απλά για τα προσχήματα και για να «ρίξουν στάχτη στα μάτια» των εργαζόμενων, οι οποίοι περιμένουν από την πλειοψηφία του ΔΣ της ΣΠΑ να δείξει μια διαφορετική στάση, που θα υπερασπίζει επιτέλους πραγματικά τα συμφέροντά τους.
Νέα 24ωρη απεργία μεθαύριο Πέμπτη
Αποφασισμένοι να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις που έχουν εξαγγείλει, παρά τις δικαστικές απαγορεύσεις, είναι οι ηλεκτροδηγοί των ΗΣΑΠ, που χτες αποφάσισαν σε γενική τους συνέλευση να παρατείνουν την 4ωρη στάση εργασίας (10 π.μ. - 2 μ.μ.) μέχρι τη λήξη της βάρδιας.
Την ίδια ώρα, η διοίκηση των ΗΣΑΠ, αντί να δώσει λύσεις στα προβλήματα των ηλεκτροδηγών, τους απειλεί ακόμα και με απολύσεις!
Το Σωματείο Ηλεκτροδηγών ΗΣΑΠ, που έχει αποφασίσει ομόφωνα απεργιακές κινητοποιήσεις, διεκδικώντας βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας του «ηλεκτρικού σιδηροδρόμου» και των εργαζομένων, καθώς και την υπογραφή ικανοποιητικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας 2001, έχει κηρύξει και νέα 24ωρη απεργία για μεθαύριο Πέμπτη. Σημειώνεται ότι οι ηλεκτροδηγοί έχουν πραγματοποιήσει μέχρι τώρα δύο στάσεις εργασίας, παρά τη δικαστική απαγόρευση. Δηλωτικό και αυτό ότι είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν τον αγώνα τους μέχρι να ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους.
Η διοίκηση ΗΣΑΠ, με εξώδικο που απέστειλε προς τους εργαζόμενους, αφού επικαλείται την απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά, που κήρυξε «παράνομες ως καταχρηστικές» τις απεργιακές κινητοποιήσεις, τους απειλεί ότι αν προχωρήσουν στη μεθαυριανή 24ωρη απεργία κατά παράβαση της δικαστικής απόφασης, τότε θα εφαρμόσει τις διατάξεις του νόμου 1264/82 και θα ασκήσει εναντίον τους όλα τα υφιστάμενα δικαιώματά της.
Σημειώνεται ότι οι εκπρόσωποι των ηλεκτροδηγών είχαν χτες βράδυ πολύωρη συνάντηση με τη διοίκηση της επιχείρησης, χωρίς ωστόσο να προκύψει κάτι θετικό, αφού οι αρμόδιοι εμμένουν στις θέσεις τους, αρνούμενοι να δώσουν λύσεις στα προβλήματα των εργαζομένων.
Με ανακοίνωσή του το Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Πειραιά καταγγέλλει τη διοίκηση των ΗΣΑΠ για τις δικαστικές διώξεις των συνδικαλιστικών στελεχών και των εργαζομένων της επιχείρησης, επισημαίνοντας ότι οι όποιες δικαστικές αποφάσεις ποτέ δεν έλυσαν προβλήματα, αντίθετα τα μεγάλωσαν.
Η διοίκηση του ΕΚΠ εκφράζει τη συμπαράστασή της στους εργαζόμενους των ΗΣΑΠ και το Σωματείο Ηλεκτροδηγών και δηλώνει ότι αν χρειαστεί θα κινητοποιήσει όλες τις δυνάμεις της για να αποτραπεί η λογική των συνδικαλιστικών διώξεων, που δε συνάδουν με τη δημοκρατική λειτουργία, τις συνδικαλιστικές ελευθερίες και το Σύνταγμα της χώρας.
Οι έμμεσες αλλά αποκαλυπτικές αναφορές των υπουργών Μεταφορών - Επικοινωνιών Χρ. Βερελή (θα υπάρχει στήριξη ενός δημόσιου ΟΣΕ μέχρι το τέλος των έργων εκσυγχρονισμού) και Εργασίας - Κοινωνικών Ασφαλίσεων Τ. Γιαννίτση (δεν κάνουμε βήμα πίσω για να μη διακυβεύσουμε όσα έχουμε πετύχει) σφράγισαν το 29ο Πανσιδηροδρομικό Συνέδριο, που έληξε το περασμένο Σάββατο.
Στα αξιοσημείωτα του Συνεδρίου περιλαμβάνεται και η στάση του απερχόμενου προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) Ν. Κούκου, ο οποίος στο κλείσιμο του Συνεδρίου εμφανίστηκε σαν εκπρόσωπος του υπουργού Μεταφορών - Επικοινωνιών... διαβεβαιώνοντας τους συνέδρους ότι δεν υπάρχει περίπτωση ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ μόλις ολοκληρωθούν τα έργα εκσυγχρονισμού της υποδομής και του τροχαίου υλικού.
Στις εκλογές για την ανάδειξη νέων οργάνων στην ΠΟΣ και αντιπροσώπων στη ΓΣΕΕ, οι παρατάξεις διατήρησαν τις δυνάμεις τους. Συγκεκριμένα, έλαβαν: ΠΑΣΚ-Σ 59 ψήφους, 13 έδρες και πέντε αντιπροσώπους. ΔΑΚΕ 39 ψήφους, εννιά έδρες και τρεις αντιπροσώπους. ΔΑΣ 16 ψήφους, τρεις έδρες και έναν αντιπρόσωπο. ΣΕΚ 10 ψήφους και δύο έδρες, ενώ δεν εξέλεξε αντιπρόσωπο στη ΓΣΕΕ.
Την υποδομή των επιχειρήσεων του δημοσίου που παρέχουν μεταφορικό - συγκοινωνιακό έργο παραδίδει η κυβέρνηση στους ιδιώτες, προκειμένου να πωλούν ευκολότερα και επικερδέστερα τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. Αναζητά ιδιώτη - «στρατηγικό επενδυτή», που θα του παραχωρήσει τα μέσα για να στήσει «αντι-ΟΤΕ» και να κλέβει κέρδη από το έστω και μερικώς πλέον ελεγχόμενο από το δημόσιο, τηλεπικοινωνιακό δίκτυο.
Η κυβέρνηση πρόσφατα ίδρυσε την ΑΕ «Εναλλακτικά Τηλεπικοινωνιακά Δίκτυα» (ΕΤΗΔΙ). Θα εκμεταλλεύεται τα δικαιώματα διέλευσης και παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών. Της παραχώρησε τα δίκτυα του δημόσιου τομέα μεταφορών και ύδρευσης.
Στην εταιρία συμμετέχουν οι ΟΣΕ με 2.500 χιλιόμετρα δικτύου, ΗΣΑΠ με 25,6 χιλιόμετρα, ΗΛΠΑΠ με 303 χιλιόμετρα, ΜΕΤΡΟ με 18 χιλιόμετρα και Τραμ, όταν κατασκευαστεί, με 24 χιλιόμετρα στην Α' φάση λειτουργίας του και ΕΥΔΑΠ με περίπου 5.000 χιλιόμετρα δικτύου αποχέτευσης. Συνολικά η ΕΤΗΔΙ θα έχει ως περιουσία δικαιώματα διέλευσης σε 367 χιλιόμετρα αστικού δικτύου και 2.500 χιλιόμετρα υπεραστικού, χώρια αυτά της ΕΥΔΑΠ και συν τη δυνατότητα διασύνδεσης με διεθνή δίκτυα. Καθένας θα λαμβάνει μερίδιο των κερδών ανάλογα με τη χρήση του δικτύου του.
Τη Δευτέρα η εταιρία προέβη σε δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος για εύρεση «στρατηγικού συνεργάτη». Αναζητά ιδιώτη (μπορεί να είναι και τηλεπικοινωνιακή εταιρία που ήδη δραστηριοποιείται στην Ελλάδα), τον οποίο θα χρήσει «εταίρο» και θα του παραχωρήσει το διευθυντικό δικαίωμα της ΕΤΗΔΙ. Ο ιδιώτης θα υποβάλει επιχειρησιακό σχέδιο, βάσει του οποίου θα κατασκευαστεί, θα αναπτυχθεί και θα αξιοποιηθεί εμπορικά δίκτυο οπτικών ινών επί των υπαρχόντων δικτύων.
Δηλαδή, παραχωρείται στους ιδιώτες πρόσβαση σε όλο τον ελλαδικό χώρο και ειδικά στην πρωτεύουσα, όπου συγκεντρώνεται το 60% της οικονομικής δραστηριότητας και το 50% του πληθυσμού, για να αναπτύξουν τις υπηρεσίες τους, να τις πουλούν και να θησαυρίσουν, πατώντας σε δημόσια δίκτυα. Γλιτώνουν δικαιώματα διέλευσης, ενοίκια εγκαταστάσεων, δικαστικούς αγώνες για επιβολή αναγκαστικής δουλείας κλπ. Επιπλέον, αυτοί θα πουν πόσο θα πληρώσουν. Θυμίζουμε παλαιότερη δήλωση του υπουργού Μεταφορών - Επικοινωνιών ότι κυβέρνηση και οργανισμοί δεν κοστολόγησαν την αξία του δικτύου τους, αλλά θα το εκτιμήσουν οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες.
Η προθεσμία για την κατάθεση των σχετικών προσφορών λήγει στις 8 Νοέμβρη. Η επιλογή του ιδιώτη θα γίνει από λίστα προεπιλογής.