ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 17 Οχτώβρη 2001
Σελ. /40
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
«Οχυρωματικά έργα» κατά του «εσωτερικού εχθρού»

Παπαγεωργίου Βασίλης

ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ (του ανταποκριτή μας Βησ. ΓΚΙΝΙΑ).-

Το Συμβούλιο Υπουργών Οικονομίας (ΕΚΟΦΙΝ), το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών και το Συμβούλιο Υπουργών Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) συνεδρίασαν χτες στο Λουξεμβούργο σε μια συντονισμένη προσπάθεια «αντιτρομοκρατικής θωράκισης», ιδιαίτερα της οικονομίας, που τελεί, όμως, «υπό την αίρεση των πολιτικο-στρατιωτικών εξελίξεων» όπως δήλωσε ο Γ. Παπαντωνίου.

Πρόκειται για έντονη κινητοποίηση της κοινοτικής μηχανής, που θα συνεχιστεί σήμερα με έκτακτη σύνοδο του Συμβουλίου Υπουργών Εξωτερικών για το «συντονισμό των δράσεων της ΕΕ» και θα κορυφωθεί την ερχόμενη Παρασκευή με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της Γάνδης.

«Η ευρωπαϊκή οικονομία είναι σε σημαντική επιβράδυνση, παρατηρείται κάμψη όχι όμως και ύφεση και αναμένεται μια ήπια ανάκαμψη προς το τέλος του 2002, υπό την αίρεση ότι η επέμβαση των ΗΠΑ στο Αφγανιστάν θά 'ναι αποτελεσματική, ότι δε θα υπάρξει νέα τρομοκρατική επίθεση που εκτιμάται ως σοβαρό ενδεχόμενο και ότι θα διατηρηθεί η συνοχή της διεθνούς συμμαχίας και η σταθερότητα ορισμένων αραβικών καθεστώτων» δήλωσε ο Γ. Παπαντωνίου, συνοψίζοντας τις έντονες ανησυχίες των Ευρωπαίων Υπουργών Οικονομίας.

Σε κοινή συνεδρίαση του ΕΚΟΦΙΝ με τους υπουργούς Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης αποφασίστηκε η υπαγωγή της «τρομοκρατίας» στους ορισμούς της κοινοτικής «οδηγίας» που αφορά ρυθμίσεις για ξέπλυμα χρήματος (οργανωμένο έγκλημα, εμπόριο ναρκωτικών κλπ.) και την άρση του τραπεζικού απορρήτου, ενώ επιβάλλεται «υποχρέωση» σε δικηγόρους και λογιστές «να αναφέρουν υποψίες για διακίνηση κεφαλαίων που αφορούν στην τρομοκρατία».

Υπογράφηκε, ακόμη, πρωτόκολλο στη σύμβαση της 29/5/2000 για τον «έλεγχο των οικονομικών συναλλαγών» που επιβάλλει υποχρέωση στα κράτη - μέλη να παρέχουν όλες τις «πληροφορίες» για πρόσωπα που διώκονται. Προς το παρόν η ΕΕ δεν έχει το απαραίτητο νομικό καθεστώς για να «παγώνει» λογαριασμούς διά μέσου των Κεντρικών Τραπεζών, και η άρση απορρήτου γίνεται μέσω δικαστικών αρχών και όχι «με διοικητικά μέτρα». Αυτό σύμφωνα με τον Γ. Παπαντωνίου δημιουργεί προβλήματα γιατί το ζητούμενο είναι «μόνο με αποχρώσες ενδείξεις και χωρίς να αντιληφθεί ο ενδιαφερόμενος, να εγκλωβιστεί ο λογαριασμός του». Το Συμβούλιο ΕΚΟΦΙΝ συζήτησε και «λίστα κρατών» που θεωρούνται «μη συνεργάσιμα» όσον αφορά τον οικονομικό «έλεγχο», με ιδιαίτερη αναφορά στις Φιλιππίνες, αλλά και σε Αίγυπτο, Ουγγαρία, Λίβανο, Νιγηρία, Ρωσία, Ουκρανία, αλλά και Ισραήλ.

Αντίθετα, το ΕΚΟΦΙΝ μετά από εμφανή πίεση των ΗΠΑ, αποφάσισε «ενίσχυση» του Πακιστάν και άλλων χωρών που υφίστανται τις επιπτώσεις της επέμβασης στο Αφγανιστάν με μέτρα που αφορούν την ελάφρυνση και παραγραφή εξωτερικού χρέους, μέχρι δάνεια και χρηματιστηριακές διευκολύνσεις.

Οσον αφορά τους υπουργούς Μεταφορών, φαίνεται ότι το Συμβούλιο θα υιοθετήσει την πρόταση της Κομισιόν για περιορισμένη ποσοτικά και χρονικά ενίσχυση των αεροπορικών εταιριών που πλήγησαν από τα γεγονότα της 11/9/2001 αφού είναι μια καλή ευκαιρία για νέες συγχωνεύσεις και εξαγορές κυρίως των μικρών εταιριών στους ευρωπαϊκούς «ουρανούς». Πιο αρνητικοί στις ενισχύσεις η Γερμανία και η Βρετανία. Σύμφωνα με τον Χρ. Βερελή το ποσό ενίσχυσης όλων των ελληνικών αεροπορικών εταιριών και όχι μόνο της Ολυμπιακής, δεν πρόκειται να ξεπεράσει τα τρία δισ. δραχμές, ενώ τα ασφάλιστρα θα καλυφθούν μόνο μέχρι τέλος του χρόνου, για το επιπλέον ποσό που δεν καλύπτεται από τις ασφαλιστικές εταιρίες.

Οι υπουργοί Δικαιοσύνης και Δημόσιας τάξης εκτός από το πρωτόκολλο για τον οικονομικό «έλεγχο» που υπέγραψαν με το ΕΚΟΦΙΝ, συνέχισαν χτες και τη συζήτηση επιμέρους θεμάτων του ευρω-τρομονόμου που πρέπει να είναι έτοιμος μέχρι 6/12/2001. Σύμφωνα με τον Μιχ. Σταθόπουλο υπάρχουν πιέσεις κυρίως από βρετανικής πλευράς, για επιβολή διευρυμένου «ορισμού» των τρομοκρατικών πράξεων και «πλήρη εγκατάλειψη της αρχής του διπλού αξιοποίνου», όπως και για περιορισμένη εξουσία των κρατών - μελών στις διαδικασίες «αυτόματης» έκδοσης στη βάση του «ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης».

«ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑΣ»
Εργαλείο τρομοκράτησης των λαών
  • Τα λαϊκά κινήματα και η αντίσταση των εργαζομένων είναι τελικά ο απώτερος στόχος των μέτρων για τη δήθεν πάταξη της τρομοκρατίας
  • Αποκαλυπτικές οι ρυθμίσεις που προβλέπονται στην εισήγηση στο χτεσινό Συμβούλιο Υπουργών

Την αντιμετώπιση της λαϊκής αντίστασης και των κινημάτων των εργαζομένων στις χώρες της ίδιας της ΕΕ έχουν σε τελευταία ανάλυση στόχο τα προτεινόμενα μέτρα της Κομισιόν, όπως συμπεριλαμβάνονται στη σχετική εισήγηση που παραδόθηκε προς τους αρμόδιους υπουργούς των χωρών - μελών. Μια πρώτη ανάγνωση του κειμένου «μέτρα για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας» δείχνει ότι απώτερος στόχος των συντακτών του κειμένου δεν είναι η όποια πάταξη της πραγματικής τρομοκρατίας, αλλά η τρομοκράτηση όλων όσοι σκοπεύουν σήμερα και στο μέλλον να αντιπαρατεθούν με την εφαρμοζόμενη στην ΕΕ αντιλαϊκή πολιτική. Στην καλύτερη περίπτωση η εξασφάλιση και η θέσπιση ενός νομοθετικού πλαισίου που θα δίνει τη δυνατότητα στους κρατούντες να παραπέμπουν με την κατηγορία της τρομοκρατίας ομάδες εργαζομένων, συνδικάτα, μαζικές λαϊκές οργανώσεις, ακόμα και κόμματα.

Το σύνολο της εισήγησης της Κομισιόν είναι φανερό ότι επιχειρεί να αξιοποιήσει με τον προσφορότερο τρόπο τα γεγονότα της 11ης του περασμένου Σεπτέμβρη. Στο πρώτο μέρος της εικοσιπεντασέλιδης προτεινόμενης απόφασης υπάρχει μια γενική τοποθέτηση για την τρομοκρατία, για την οποία υποστηρίζεται η άποψη ότι «έχει μακρά ιστορία πίσω της», αλλά σήμερα «σε αντίθεση με τις τρομοκρατικές πράξεις του παρελθόντος, τα πραγματικά ή δυνητικά αποτελέσματα των ενόπλων επιθέσεων είναι ολοένα και περισσότερο καταστροφικά και θανατηφόρα». Αυτό, συνεχίζει το κείμενο, σε συνδυασμό με την πρόσβαση που υπάρχει στους «ακόμα φρικτότερους τομείς των χημικών, βιολογικών και πυρηνικών όπλων», καταδεικνύει «την ανεπάρκεια των παραδοσιακών μορφών δικαστικής και αστυνομικής συνεργασίας για την καταπολέμηση της τρομοκρατίας».

Την ίδια στιγμή όμως που στην εισηγητική έκθεση γίνεται λόγος για «ένοπλες επιθέσεις» και διαφόρων ειδών όπλα μαζικής καταστροφής, όταν το κείμενο προχωρά στο διά ταύτα και στον προσδιορισμό των πράξεων που θα θεωρούνται τρομοκρατικές και άρα θα διώκονται ως τρομοκρατικά αδικήματα, οι έννοιες αποκτούν τέτοια ευρύτητα που δεκάδες και εκατοντάδες πολίτες της ΕΕ, δεκάδες κοινωνικές οργανώσεις και κόμματα, θα μπορούσαν να κατηγορηθούν ως τρομοκράτες.

Το άκρον άωτον των ύποπτων μεθοδεύσεων της ΕΕ φαίνεται να υπάρχει από το τρίτο κιόλας άρθρο της σχετικής απόφασης, όπου περιγράφονται τα σχετικά αδικήματα και ανάμεσα στα άλλα βλέπει κανείς ότι μπορούν να διατυπωθούν κατηγορίες για τρομοκρατικό αδίκημα για:

  • Παράνομη κατάληψη ή φθορά κρατικών ή κυβερνητικών εγκαταστάσεων, δημόσιων συγκοινωνιακών μέσων, εγκαταστάσεων υποδομής, δημόσιων χώρων και άλλων δημόσιων αγαθών.
  • Διαταραχή ή διακοπή του εφοδιασμού ύδατος, ηλεκτρικής ενέργειας ή άλλου σημαντικού πόρου.
  • Απειλή διάπραξης μιας εκ των προαναφερομένων αξιόποινων πράξεων.

Είναι φανερό ότι με αυτή τη λογική οι διάφορες μυστικές και φανερές υπηρεσίες των κατασταλτικών μηχανισμών θα είναι σε θέση να κολλήσουν τη ρετσινιά του τρομοκράτη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, σε δεκάδες και εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες που πολλές φορές και με δυναμικούς τρόπους προσπαθούν να αναχαιτίσουν και να αντιμετωπίσουν τις αντιλαϊκές επιλογές της εφαρμοζόμενης πολιτικής. Την ίδια ακριβώς κατηγορία μπορούν να αντιμετωπίσουν επίσης οργανώσεις και μέλη απελευθερωτικών κινημάτων και ακόμα «χάκερς» των ηλεκτρονικών υπολογιστών, ακόμα και εμπρηστές, αφού μαζί με τα παραπάνω αδικήματα, στο ίδιο τσουβάλι, τρομοκρατικά θεωρούνται επίσης οι:

  • Δολοφονίες.
  • Σωματικές βλάβες.
  • Απαγωγή ή σύλληψη ομήρων.
  • Εκβιασμός.
  • Κλοπή και ληστεία.
  • Κατασκευή, κατοχή, αγορά, μεταφορά ή προμήθεια όπλων και εκρηκτικών.
  • Απελευθέρωση μολυσματικών ουσιών ή πρόκληση πυρκαγιών, εκρήξεων ή πλημμυρών, έκθεση σε κίνδυνο προσώπων, περιουσιακών αγαθών, ζώων ή του περιβάλλοντος.
  • Επιθέσεις μέσω της διαταραχής συστήματος πληροφόρησης.
  • Διεύθυνση τρομοκρατικής ομάδας.
  • Ενθάρρυνση, υποστήριξη και συμμετοχή σε τρομοκρατική ομάδα.

Οι ποινές που επιβάλλονται για καθένα από τα παραπάνω αδικήματα είναι από δύο μέχρι και είκοσι χρόνια. Ολα τα παραπάνω που είναι από μόνα τους ιδιαίτερα σοβαρά, γίνονται ακόμα πιο επικίνδυνα επειδή στο κείμενο δεν υπάρχει συγκεκριμένος ορισμός της τρομοκρατίας, αλλά - όπως τονίζεται - προβάλλεται ως «έννοια-κλειδί» η έννοια του τρομοκρατικού αδικήματος. Σύμφωνα με το κείμενο «τα τρομοκρατικά αδικήματα μπορούν να οριστούν ως αδικήματα που διαπράττονται εκ προθέσεων από άτομο ή ομάδα κατά μίας ή περισσοτέρων χωρών, των θεσμών τους ή του πληθυσμού τους, με σκοπό τον εκφοβισμό τους και τη σοβαρή προσβολή ή καταστροφή των πολιτικών, οικονομικών ή κοινωνικών τους δομών».

Από την άλλη, τρομοκρατική ομάδα μπορεί να θεωρηθεί αυτή που «είναι εγκαθιδρυμένη επί ένα χρονικό διάστημα και διαρθρωμένη οργάνωση περισσοτέρων των δύο προσώπων που δρουν από κοινού προκειμένου να διαπράξουν τρομοκρατικές πράξεις».

Στο κείμενο εισάγεται και η ιδέα της ευθύνης των νομικών προσώπων, που κατά περίπτωση μπορεί να είναι οργανώσεις, μαζικοί φορείς, συνδικαλιστικά όργανα, κόμματα κλπ. Τα κράτη μέλη - σημειώνεται στο σχετικό άρθρο - «λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα ώστε να εξασφαλίσουν ότι τα νομικά πρόσωπα υπέχουν ευθύνη για τα τρομοκρατικά αδικήματα», τα οποία, όπως λένε, «διαπράττονται ή υιοθετούνται για λογαριασμό τους από οποιοδήποτε πρόσωπο, ενεργώντας είτε ατομικά είτε ως μέλος οργάνου του νομικού προσώπου, το οποίο κατέχει εντός του νομικού προσώπου ιθύνουσα θέση»! Στην περίπτωση δε που τα νομικά πρόσωπα κατηγορηθούν ότι έχουν ευθύνη υπόκεινται σε κυρώσεις που μπορεί να είναι:

  • Αποκλεισμός από δημόσιες παροχές και ενισχύσεις.
  • Προσωρινή ή οριστική απαγόρευση της άσκησης εμπορικής δραστηριότητας.
  • Επιβολή δικαστικής εποπτείας.
  • Δικαστική απόφαση διάλυσης.
  • {ροσωρινό ή οριστικό κλείσιμο των εγκαταστάσεων που χρησιμοποιήθηκαν για τη διάπραξη του αδικήματος.

Βεβαίως, το νομοθέτημα δε θα μπορούσε να μην επιβραβεύει τον κοινό χαφιεδισμό και τη συνεργασία με τις μυστικές υπηρεσίες, αφού για κάθε τρομοκρατικό αδίκημα αναγνωρίζονται ελαφρυντικά στις περιπτώσεις που κάποιος παραιτείται από τις τρομοκρατικές ενέργειες και χορηγεί πληροφορίες στις διοικητικές ή δικαστικές αρχές και τις βοηθά να εξουδετερώσουν το τρομοκρατικό κύκλωμα...

Στο σχετικό κείμενο, στο ίδιο ακριβώς μήκος κύματος, υπάρχουν ακόμα ρυθμίσεις για: Το πεδίο και το αντικείμενο εφαρμογής των διατάξεων. Τα ζητήματα υποκίνησης, συνδρομής, συνεργασίας και απόπειρας τέλεσης τρομοκρατικών αδικημάτων. Τις επιβαρυντικές περιστάσεις. Τη διεθνή δικαιοδοσία. Την έκδοση και δίωξη υπηκόων των κρατών - μελών. Τη συνεργασία μεταξύ των κρατών και τη μεταξύ τους ανταλλαγή πληροφοριών. Την παροχή προστασίας και βοήθειας στα θύματα.

Τέλος, η έναρξη της ισχύος των ρυθμίσεων ξεκινά από τη στιγμή που οι σχετικές διατάξεις δημοσιευτούν στην εφημερίδα της ΕΕ, ενώ τα κράτη - μέλη υποχρεούνται να προσαρμόσουν σχετικά τη νομοθεσία τους μέχρι και τις 31 του Δεκέμβρη του 2003.

«Κόκκινο» για υπηκόους τρίτων χωρών

Οσοι υπήκοοι τρίτων χωρών, που δεν ανήκουν στην ΕΕ, θεωρούνται ύποπτοι να διαταράξουν τη δημόσια τάξη, την εθνική ασφάλεια ή τις διεθνείς σχέσεις ενός από τα κράτη -μέλη της ΕΕ, θα είναι ανεπιθύμητοι. Αυτό θα ισχύσει με την υιοθέτηση πρόταση οδηγίας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Συγκεκριμένα η πρόταση αφορά οδηγία σχετικά με τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες υπήκοοι τρίτων χωρών δύνανται να ταξιδεύουν ελεύθερα εντός του εδάφους των κρατών -μελών για χρονική περίοδο που δεν υπερβαίνει τους τρεις μήνες, με τη θέσπιση ειδικής άδειας ταξιδιού και με τον καθορισμό των προϋποθέσεων εισόδου ενόψει μετακίνησης που δεν υπερβαίνει τους έξι μήνες.

Σε αυτήν την πρόταση δυο από τις βασικές προϋποθέσεις για να γίνει κάποιος υπήκοος τρίτης χώρας δεκτός στην ΕΕ, είναι να μην είναι καταχωρημένος στους καταλόγους ανεπιθύμητων. Οι τελευταίοι τηρούνται από κάθε χώρα - μέλος. Είναι δε πολύ πιθανό κάποιος να είναι ανεπιθύμητος για τη Γερμανία, ενώ αυτό να μην ισχύει για άλλη χώρα, όπως η Ελλάδα ή η Ιρλανδία. Επίσης να μη «θεωρούνται ικανοί να διαταράξουν τη δημόσια τάξη, την εθνική ασφάλεια ή τις διεθνείς σχέσεις ενός από τα κράτη - μέλη».

Ο τελευταίος όρος που αφορά την τήρηση της δημόσιας τάξης, αποτελεί, πλέον, τον απαραίτητο όρο που συνοδεύει τα περισσότερα κείμενα και οδηγίες των οργάνων της ΕΕ. Αυτό δε συμβαίνει τώρα που με αφορμή το τρομοκρατικό χτύπημα στη Ν. Υόρκη έχει πέσει η μάσκα που έκρυβε τον αυταρχισμό της ΕΕ, με την υιοθέτηση αυταρχικών και κατασταλτικών μέτρων που θα υπερασπίσουν -δήθεν- το αίσθημα ασφάλειας των Ευρωπαίων πολιτών. Ηδη από τη χρονική περίοδο που εφαρμόστηκε η συνθήκη Σένγκεν, οι όροι «δημόσια τάξη» και «εθνική ασφάλεια», αποτελούν... αγαθά που πρέπει να προστατευθούν πάση θυσία. Ακόμα κι αν περισταλούν ατομικές ελευθερίες και δημοκρατικά δικαιώματα.

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ
Αύριο η ανοιχτή συνάντηση

Ανοιχτή συνάντηση στην αίθουσα Προπυλαίων του Πανεπιστημίου Αθηνών διοργανώνει αύριο Πέμπτη, στις 6.30 το απόγευμα, η «Δημοκρατική συσπείρωση για τις λαϊκές ελευθερίες και την αλληλεγγύη». Θέμα της ανοιχτής αυτής συνάντησης θα είναι ο αγώνας ενάντια στον πόλεμο και σε οποιαδήποτε εμπλοκή της χώρας μας σ' αυτόν, καθώς και η προάσπιση των δικαιωμάτων και ελευθεριών.

«Η απροκάλυπτη επίθεση στις λαϊκές ελευθερίες και τα δικαιώματα, που επιταχύνεται από τις σχετικές αποφάσεις των ΗΠΑ, ΝΑΤΟ και των οργάνων της ΕΕ, δημιουργεί μια νέα κατάσταση και επιβάλλει την ενεργοποίηση και την πλατύτερη συνένωση των προσπαθειών για την υπεράσπιση και τη διεύρυνση των δημοκρατικών κατακτήσεων του λαού μας», τονίζει στην πρόσκλησή της η Συντονιστική Επιτροπή της Συσπείρωσης. Καταλήγει δε, υπογραμμίζοντας ότι είναι επιτακτική ανάγκη «το δυνάμωμα της συσπείρωσης και του αγώνα ενάντια στην επερχόμενη απειλή».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ