ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Νοέμβρη 2001
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
42ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Φταίνε μόνον οι σπόνσορες...

«Δεκαπενταύγουστος» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη
«Δεκαπενταύγουστος» του Κωνσταντίνου Γιάνναρη
(Του απεσταλμένου μας ΝΙΚΟΥ ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ).--

Είναι γνωστό πως η τέχνη δε φυτρώνει μόνη της στα λιβάδια, όπως οι παπαρούνες, ας πούμε. Κι οι καλλιτέχνες, επίσης. Αποτέλεσμα της κοινωνικής πραγματικότητας είναι όλα αυτά. Και η σημερινή πραγματικότητα είναι για κάποιους, δυστυχώς, περιπλεγμένη. Ετσι, καμία έκπληξη για κάποιες από τις ταινίες που παρακολουθούμε στο Φεστιβάλ:

«ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΣ»

Ο Κωνσταντίνος Γιάνναρης, ένας νέος σκηνοθέτης, με αναγνωρισμένο ταλέντο και πολύ πάθος, με τη δεύτερη ταινία έκανε βήματα... προς τα πίσω. Πιάνοντας ένα «απλό» θέμα, τους μικροαστούς και τη συμπεριφορά τους, το έμπλεξε με τα τάματα της Παναγίας της Σουμελά, με τουριστικά στιγμιότυπα και «άγριους» πυρριχίους χορούς για να ικανοποιηθεί, ίσως, η διεθνή αγορά που ζητάει τοπικά φολκλόρ...

Και από την ταινία μένουν οι θαυμάσιοι ηθοποιοί, οι μοναδικές «φάτσες» και η άριστη διδαχή τους από το σκηνοθέτη. Και μένει, κυρίως στο πρώτο μέρος - το «φυσιολογικό» και οι σκηνοθετικές αρετές του σκηνοθέτη. Θαυμάσιες κινηματογραφικές στιγμές...

Αν ο Γιάνναρης απαλλαγεί από τις παρεμβάσεις και πει τη δική του μοναδική εσωτερική αλήθεια, τότε θα κάνει αυτό που λέμε «μεγάλο» κινηματογράφο.

«Η ΚΟΙΛΙΑ ΤΗΣ ΜΕΛΙΣΣΑΣ»

Η ταινία κάνει ένα θαυμάσιο ξεκίνημα. Και λες εδώ θα δούμε εξαιρετικά πράγματα. Ομως, όλα τα όμορφα πράγματα, ως γνωστόν, κρατάνε πολύ λίγο. Πολύ λίγο κράτησε και το «θαυμάσιο» και στην ταινία του Βασίλη Ελευθερίου. Μέχρι να βγει το πλοίο από τον Ισθμό, για όσους είδαν ή θα δουν την ταινία. Μετά δεν πίστευες στα μάτια σου.

«Η κοιλιά της μέλισσας» του Βασίλη Ελευθερίου
«Η κοιλιά της μέλισσας» του Βασίλη Ελευθερίου
Και, όμως, ο σκηνοθέτης υποστηρίζοντας ένα «τίποτα», μια υπόθεση χωρίς κανένα περιεχόμενο, κάτι για κάποια καταραμένα διαμάντια που αναζητάει η Ιντερπόλ (!), αν κατάλαβα καλά, κατόρθωσε σε κάποιες στιγμές να δηλώσει «παρών». Ενα «παρών», όμως, που πρέπει να ακουμπήσει πάνω σε θέματα που γεννάει η πραγματικότητα και όχι στα βουνά των... Καρπαθίων.

«Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ»

Η ταινία της Δήμητρας Αράπογλου, ίσως είναι η πιο «ειλικρινής» ταινία της φετινής χρονιάς. Στο τελευταίο της πλάνο, έβαλε μια τεράστια ταμπέλα της αυτοκινητοβιομηχανίας που τη χρηματοδότησε και από έργο τέχνης, με τις δικές του ηθικές αξίες, έγινε ένα εμπορικό διαφημιστικό. Ανεπίτρεπτο.

Αρνούμαι να πέσω θύμα - και γω - της λογικής ότι ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Οχι, ο σκοπός της τέχνης είναι και πρέπει να παραμείνει ιερός. Ο «Παράδεισος» μπορεί να είναι προσωπική υπόθεση, όμως δεν καταχτιέται με φιλολογίζουσες τραγελαφικές καταστάσεις, που καταλήγουν, μάλιστα, σε διαφημιστικά σποτ.

«Ο Παράδεισος είναι προσωπική υπόθεση» της Δήμητρας Αράπογλου
«Ο Παράδεισος είναι προσωπική υπόθεση» της Δήμητρας Αράπογλου
Διαμαρτυρίες κινηματογραφιστών

Την έντονη διαμαρτυρία της για την εν κρυπτώ τακτική του ΥΠΠΟ στο θέμα της κινηματογραφικής εκπαίδευσης εκφράζει η Ενωση Τεχνικών Ελληνικού Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), μετά τις εξαγγελίες του Ε. Βενιζέλου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Η ΕΤΕΚΤ ζητά άμεση σύγκληση του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ. Ζητά, πριν απαντήσει ο υπουργός Εθνικής Παιδείας στο υπόμνημα του ΥΠΠΟ για την κινηματογραφική εκπαίδευση, να δοθεί εύλογος χρόνος ώστε η ΕΤΕΚΤ να καταθέσει τις προτάσεις της. Καλεί τους φορείς του χώρου να τοποθετηθούν δημόσια για το θέμα και να ξεκινήσει ένας διάλογος ώστε να διαμορφωθούν κοινές θέσεις και προτάσεις προς τα δύο υπουργεία.

Επιστολή διαμαρτυρίας έστειλαν και οι δημιουργοί ταινιών μικρού μήκους, για τη μη πρόσκλησή τους στη φετινή απονομή Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. «Με ποια κριτήρια», διερωτώνται οι σκηνοθέτες, «προσκλήθηκαν επιλεκτικά μόνο πέντε υποψήφιοι από τους βραβευμένους του Φεστιβάλ Δράμας; Θεωρούμε αντιδεοντολογικό ότι τα βραβεία Δράμας είναι το κριτήριο επιλογής». Ζητούν την ανάκληση της απόφασης αυτής, προβολή των ταινιών τους στο Φεστιβάλ και θεσμοθέτηση της παρουσίας των μικρομηκάδων που υπέβαλαν υποψηφιότητα.

Τέλος, οι Ελληνες κινηματογραφιστές εκφράζουν την οργή τους για την πρόσφατη σύλληψη της Ιρανής σκηνοθέτριας Ταμινέ Μιλανί από την κυβέρνηση του Ιράν και την αλληλεγγύη τους προς το πρόσωπό της.

«Διανομέας» των ΗΠΑ η Ευρώπη

Ηχηρό «χαστούκι» στα προγράμματα της ΕΕ περί «προώθησης» του ευρωπαϊκού κινηματογράφου αποτελούν τα στοιχεία της διεθνούς συνάντησης για τη διανομή των ευρωπαϊκών ταινιών, την οποία οργάνωσε στη Θεσσαλονίκη το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου.

Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι η κινηματογραφική παραγωγή των ΗΠΑ κυριαρχεί στις ευρωπαϊκές αίθουσες, με το 70% των εισιτηρίων (οι 7 στις 10 πρώτες σε εισπράξεις ταινίες στην Ευρώπη είναι αμερικάνικες). Οι ευρωπαϊκές ταινίες έχουν χαμηλό μερίδιο και στην Ευρώπη και η εμπορική τους διανομή είναι περιορισμένη.

Στην Ελλάδα από τις 250 ταινίες, που προβλήθηκαν την περίοδο 2000 - 2001, το 80% ήταν αμερικάνικες. Οι Ελληνες δεν πάνε γενικώς στον κινηματογράφο. Το 1967 κόπηκαν 137 εκατ. εισιτήρια, το 1973 70 εκατ., στη δεκαετία του '80 σταθεροποιήθηκαν κάτω από τα 10 εκατ. Την τελευταία πενταετία παρατηρείται αύξηση 1 εκατ. ανά έτος. Φέτος τα εισιτήρια ίσως φτάσουν τα 13 εκατ.

Το ποσοστό των εισιτηρίων για τις ελληνικές ταινίες στις αρχές της δεκαετίας του '90 μόλις πλησίαζε το 5%. Το 1998 έφτασε το 8%, το 1999 (λόγω «Safe Sex») το 20%. Το 2000-2001 σταθεροποιείται στο 15%. Κάθε κάτοικος της Ελλάδας πάει 1,2 φορές το χρόνο στον κινηματογράφο. Από τις 36 ελληνικές ταινίες παραγωγής 1999 - 2000, οι 28 βρήκαν αίθουσα προβολής.

Εκθεση

Εκθεση φωτογραφίας και κινηματογραφικό αφιέρωμα με τίτλο «Το πνεύμα της θρησκείας, Φωτογραφικές και Κινηματογραφικές προσεγγίσεις», διοργανώνει το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Φωτογραφικό Κέντρο Σκοπέλου, (15/11-31/12). Θα εκτεθούν 200 έργα, στις ενότητες: Μοναστικές κοινότητες, Οικειότητα και πνευματικότητα, Κοινωνική έκφραση, Παρωδία και πλαστικότητα. Πρόκειται για δημιουργίες δεκαπέντε ξένων καλλιτεχνών διαφορετικών εθνικοτήτων. Παράλληλα, από τις 16/11- 3/12, το ΜΚΘ διοργανώνει στις αίθουσες «Τάκης Κανελλόπουλος» και «Νίκος Μπακόλας» προβολές ανάλογων ταινιών (ελεύθερη είσοδος).

Βιβλιοπαρουσιάσεις
  • Ο «Βιβλιορυθμός» (Ζωοδ. Πηγής 18), εκδόσεις «Σαββάλα», παρουσίασε το βιβλίο της Πολιτιστικής Κίνησης Εκπαιδευτικών «Παιδί και Κινηματογράφος». Αύριο παρουσιάζει το βιβλίο του Πάνου Θεοδωρίδη «Ποιήματα που θα χαθούν στην ομίχλη».
  • Το «Ροδακιό» παρουσίασε το βιβλίο της Λουκρητίας Δούναβη «Το βυσσινί φουστάνι».
  • Οι «Ροές» στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, σήμερα 1 μ.μ., παρουσιάζουν το βιβλίο του Ρόμπερτ Ντ. Κάπλαν «Η επερχόμενη αναρχία».
  • Οι εκδόσεις «Καστανιώτης» σήμερα (7.30 μ.μ.) στην Παλαιά Βουλή παρουσιάζουν το βιβλίο του Στέλιου Παπαθεμελή «Ρήξη. Για να κάνουμε την κρίση ευκαιρία». Στις 22/11 (12.30 μ.μ.) στη «Στοά Βιβλίου» το βιβλίο του Μανόλη Τσακίρη «Ποτάμι στη θάλασσα». Στις 26/11 (8 μ.μ.) στη Θεμιστοκλέους 104, το βιβλίο της Δέσποινας Τομαζάνη «Θηλυκό νόμισμα».
  • Η Κυπριακή Εστία παρουσιάζει σήμερα (8 μ.μ.) την ποιητική συλλογή της Ελένης Θεοχάρους «Οι μεγάλοι τρίτοι» και το μυθιστόρημα του Χρήστου Χατζηπαπά «Στο μάτι του φιδιού».
  • Τα «Ελληνικά Γράμματα» παρουσιάζουν (σήμερα 8 μ.μ.) στο «cheap art» (Θεμιστοκλέους και Ανδ. Μεταξά 25, Εξάρχεια) το βιβλίο της Αλεξάνδρας Ψαροπούλου «Καινούργιο βιβλίο 2001-Αλεξάνδρα». Αύριο (8 μ.μ.) στη «Στοά του Βιβλίου» το βιβλίο της Μαρίας Καλογεράκη «Σ' ευχαριστώ, Νίκο Καζαντζάκη».

Η Εταιρεία Ελλήνων Λογοτεχνών, αύριο στην αίθουσά της «Μιχαήλα Αβέρωφ» (Γενναδίου 8) οργανώνει εκδήλωση με θέμα «Οι πνευματικοί άνθρωποι απέναντι στην παγκοσμιοποίηση», με ομιλητή το μέλος της Γιάννη Νικολόπουλο.

«Από τον Ομηρο στον Σεφέρη: Η διάδοση του ελληνικού πολιτισμού στον 21ο αιώνα» είναι το θέμα της εκδήλωσης που διοργανώνει στο μέγαρο «Παλλάς Αθηνά» (Δηλιγιάννη 59, Κηφισιά) σήμερα (7μμ) το Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Μιλούν οι πανεπιστημιακοί καθηγητές: Γκρέγκορυ Νάγκυ, Παναγιώτης Ροϊλός, Δημήτρης Μαρωνίτης και ο Δημήτρης Εφραίμογλου.

Στην Ακαδημία Αθηνών αύριο (6μμ) ο Μιχαήλ Σακελλαρίου θα κάνει επιστημονική ανακοίνωση με θέμα «Πορίσματα ερευνών για τα ελληνικά φύλα (έθνη) κατά τη δεύτερη χιλιετία π.Χ.». Στις 20/11 (7μμ) στην Ακαδημία θα γίνει η υποδοχή του νέου αντεπιστέλλοντος μέλους Αντίνιο Γκαρσίγια. Θα χαιρετίσει ο πρόεδρος του Ιδρύματος, Νικόλαος Κονομής, ενώ ο Α. Γκαρσίγια θα μιλήσει με θέμα «Τεχνική καινοτομία και ηθικό μήνυμα στο θέατρο του Ευριπίδη».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ