ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 20 Γενάρη 2002
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΙΟ
Ανώνυμη εταιρία, Χρηματιστήριο και τέλος...

Την ιδιωτικοποίηση του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (ΤΤ), με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους καταθέτες και τους εργαζομένους του, προωθεί η κυβέρνηση. Ανατρέποντας τις εργασιακές σχέσεις και τους σκοπούς του ιδρύματος, μεθοδεύει την παράδοσή του στους μεγαλοκαρχαρίες που το ορέγονται.

Το υπουργείο Μεταφορών - Επικοινωνιών (ΥΜΕ) ετοίμασε νομοσχέδιο, με το οποίο: Το ΤΤ παύει να είναι η τράπεζα των μικροκαταθετών με τα υψηλότερα επιτόκια καταθέσεων και τα χαμηλότοκα δάνεια. Σταματά να διαθέτει τα χρηματικά διαθέσιμά του σε χαμηλότοκες χρηματοδοτήσεις στους οργανισμούς και επιχειρήσεις Κοινής Ωφέλειας για την κατασκευή σχολικών κτιρίων, νοσοκομείων, δρόμων, σε δήμους και κοινότητες, σε Λιμενικά Ταμεία κλπ. Μετατρέπεται από αυτοτελής δημόσια υπηρεσία, σε ανώνυμη τραπεζική εταιρία, εμπορικό τραπεζικό ίδρυμα, με μόνο σκοπό το όσο γίνεται μεγαλύτερο κέρδος.

Η διάρκεια της ανώνυμης τραπεζικής εταιρίας (ΑΕ), ορίζεται σε 100 χρόνια, το ΤΤ καθίσταται δημόσια αποκεντρωμένη υπηρεσία με μετοχικό κεφάλαιο 1,2 δισ. ευρώ (ή 408,9 δισ. δρχ). Οι καταθέσεις στην ΑΕ τελούν υπό την εγγύηση του Δημοσίου για δύο έτη από την έγκριση της μετατροπής του σε ανώνυμη τραπεζική εταιρία από την Τράπεζα της Ελλάδας.

Για τους εργαζομένους

Οι συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου του Δημοσίου, μετατρέπονται σε ιδιωτικού δικαίου. Η διοίκηση θα καταστρώσει νέο οργανόγραμμα και θα κάνει ανακατατάξεις προσωπικού, καθορίζοντας ποιος θα δουλεύει πού, με γνώμονα τις ανάγκες της ΑΕ. Ως ανάχωμα στις αντιδράσεις ορίζει ότι η σχέση εργασίας δε θα λύνεται παρά για τους ίδιους λόγους με τους δημοσίους υπαλλήλους. Οτι η σύμβαση δε θα καταγγέλλεται παρά μόνο για αιτία που αφορά το πρόσωπο του εργαζομένου. Πόσο θα κρατήσει αυτό; Με μελλοντική νομοθετική ρύθμιση καταργείται εύκολα η αναφερόμενη. Σε κάθε περίπτωση, ως εργαζόμενοι θα βιώνουν την υπερεντατικοποίηση, για να επιτευχθούν οι στόχοι της διοίκησης και των μετόχων της ΑΕ.

Οι αποδοχές του προσωπικού ορίζεται ότι δε θα είναι μικρότερες από τις σημερινές. Αν υπάρχει διαφορά στα μισθολόγια, θα «καταβάλλεται ως έκτακτο επίδομα μέχρι την καθ' οποιονδήποτε τρόπο κάλυψή της». Ομως άλλη νέα ρύθμιση μπορεί να το ανατρέψει και να περικόψει μισθούς. Επιπλέον, τι θα γίνει με τα επιδόματα, που ήδη παίρνουν;

Δίνεται η δυνατότητα αίτησης μετάταξης σε δημόσια υπηρεσία ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ. Ωστόσο, για να γίνει, χρειάζεται πρώτα η σύμφωνη γνώμη υπηρεσιακών παραγόντων και υπουργικές αποφάσεις.

Πάντως, κατά πληροφορίες, νομικοί σύμβουλοι του ιδρύματος ενημέρωσαν πρόσφατα εργαζομένους του ΤΤ στην Αθήνα, σχετικά με τις εξελίξεις. Η κεντρική ιδέα ήταν «ψάξτε να επιτύχετε μετάταξη, γιατί εδώ, οι θέσεις εργασίας δεν είναι εξασφαλισμένες.» Εργαζόμενοι έθεσαν τρία ερωτήματα: Πρώτον, γιατί να μην αντιδράσουν στην ιδιωτικοποίηση; Δεύτερον, γιατί να μην εξασφαλιστούν οι θέσεις εργασίας; Τρίτον - και ειδικά για τους μεγαλύτερους - πού θα πάνε, αν περάσουν τα σχέδια ξεπουλήματος; Κατά τις ίδιες πηγές, οι συμβιβασμένες ηγεσίες των ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ (στηρίζουν πλήρως το εγχείρημα εκποίησης) απάντησαν ότι «δεν είναι του παρόντος να ασχοληθούμε με τέτοια ζητήματα»!

Βέβαια, και για όσους καταφέρουν να μεταταχθούν ή επιλέξουν την «εθελούσια έξοδο», που ίσως θεσμοθετηθεί στην προσπάθεια μείωσης προσωπικού, είναι άγνωστο τι θα ισχύσει με τους ευνοϊκούς σήμερα όρους αποπληρωμής των δανείων (κύρια στεγαστικά) που χορήγησε το ίδρυμα στους υπαλλήλους του.

Στο ασφαλιστικό και συνταξιοδοτικό, το προσωπικό παύει να έχει ασφάλιση δημοσίου και «υπάγεται στην ασφάλιση του κλάδου συντάξεων και του κλάδου ασθενείας του ΙΚΑ και διέπεται από τις διατάξεις της οικείας νομοθεσίας για το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου». Για την αναγνώριση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων που απορρέουν από την προϋπηρεσία στο δημόσιο, η κυβέρνηση παραπέμπει σε νέο νόμο.

Το επόμενο βήμα...

Η κυβέρνηση σχεδιάζει το επόμενο βήμα να είναι η εισαγωγή του ΤΤ στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών μέσα στο 2003. Ανοίγει, έτσι, ο δρόμος να περιέλθει στα χέρια μεγαλοτραπεζιτών που το ορέγονται και προβλέπονται «επιθετικές» εξαγορές. Σχετικά, ακούγονται ονόματα όπως της Eurobank (Λάτσης) και Εμπορικής. Εξάλλου, επιχειρηματικοί όμιλοι, όπως ο ΔΟΛ, του Κόκκαλη, της Εθνικής επιδιώκουν μερίδιο -μέσω της διεκδίκησης σε συμφωνία με ξένους- μετοχών των ΕΛΤΑ.

Οι δύο οργανισμοί υπέγραψαν σύμβαση πενταετούς ισχύος όπου προβλέπεται ότι το δίκτυο των ΕΛΤΑ θα καταστεί και δίκτυο παροχής προϊόντων του ΤΤ. Από το Δίκτυο του ΤΤ θα πωλούνται και προϊόντα των ΕΛΤΑ. Δύνανται να αναπτυχθούν στο μέλλον κοινά προϊόντα (όπως τραπεζοασφαλιστικά προϊόντα, αμοιβαία κεφάλαια, στεγαστικά δάνεια σε ιδιώτες, κλπ). Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια οι ταχυδρόμοι θα εκπαιδευτούν και θα εξοπλιστούν κατάλληλα, ώστε σε όλη την Ελλάδα σε όλα τα χωριά και σε όλα τα σπίτια να εξυπηρετούν με την προσφορά της δυνατότητας πραγματοποίησης απλών τραπεζικών εργασιών. Γνώστες του χώρου αναφέρουν πως δημιουργείται ένας τραπεζικός οργανισμός με ευρεία γκάμα προϊόντων, υπηρεσιών και δίκτυο που ξεπερνά τα 1.600 σημεία εξυπηρέτησης. Κάτι που δε θα άφηνε ασυγκίνητους τους κάθε λογής μεγαλοκαρχαρίες.

Αλλωστε και από μόνο του το ΤΤ προβάλλεται από την πολιτική ηγεσία του ΥΜΕ ως το μεγαλύτερο ίδρυμα αποταμίευσης της χώρας και οι πελάτες του υπολογίζονται σε 4,5 εκατομμύρια. Η διοίκηση του ιδρύματος ανέμενε για το 2001: Καθαρά κέρδη 55 δισ. δρχ. από 21,7 το 2000 (αύξηση 250%). Καταθέσεις 3,050 τρισ. δρχ. από 2,813 (αύξηση 8,4%). Χορηγήσεις στεγαστικών δανείων 410 δισ. δρχ. από 306 (αύξηση 34%). Ιδια κεφάλαια 471 δισ. δρχ. από 451 (αύξηση 10%). Τέλος, διατηρεί 82 ακίνητα, που η ονομαστική τους αξία, βάσει του ισολογισμού του 1999, ανέρχεται σε 6,6 δισ. δρχ. Τα ακίνητα θα αποτιμηθούν 6 μήνες μετά τη μετατροπή σε ΑΕ, ενώ θα υπάρχει 2ετής απαλλαγή από το Φόρο Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας.


Η μόνη προοπτική

Οπως επανειλημμένα έχει τονίσει η ΕΣΑΚ - ΤΤ, με τη μετατροπή του ΤΤ σε ΑΕ και την εισαγωγή του στο Χρηματιστήριο, η κυβέρνηση ικανοποιεί τις επιδιώξεις του τραπεζικού κεφαλαίου. Παραδίδοντάς το - αργά ή γρήγορα - στους μεγαλοκαρχαρίες του κλάδου, το μετατρέπει σε απλό υποπρακτορείο διανομής των διαφόρων προϊόντων του μελλοντικού εξαγοραστή.

Σημειώνει ότι τα ευνοϊκά επιτόκια χορηγήσεων και τα υψηλά επιτόκια καταθέσεων θα πάψουν εφόσον η ΑΕ θα κινείται με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Αυτό θα αποτελεί καίριο πλήγμα για πολλά λαϊκά νοικοκυριά, καθώς οι καταθέσεις του ΤΤ προέρχονται κατά κύριο λόγο από αυτές ακριβώς τις οικογένειες, που από ιδρύσεως του ΤΤ του εμπιστεύονταν τις οικονομίες τους, τόσο για το δημόσιο χαρακτήρα του ιδρύματος στο δεδομένο σύστημα, όσο και από το γεγονός ότι τόκιζε τα χρήματα από την πρώτη δραχμή κατάθεσης. Δηλαδή, δεν είχε πλαφόν, όπως έχουν οι άλλες τράπεζες για τον εντοκισμό των καταθέσεων.

Οι δε εργαζόμενοι του ΤΤ θα βρεθούν αντιμέτωποι με την εντατικοποίηση που θα φέρει η μείωση προσωπικού στο πλαίσιο περιορισμού του «λειτουργικού κόστους» για να μείνουν περισσότερα να μοιραστούν οι μέτοχοι. Στο ίδιο πλαίσιο Θα προωθηθούν οι ελαστικές μορφές απασχόλησης και οι «ενοικιάσεις» εργαζομένων. Η περίπτωση του άλλοτε 100% δημόσιου ΟΤΕ είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα

Η ΕΣΑΚ πιστεύει ότι το ΤΤ πρέπει να εξακολουθήσει να έχει το δημόσιο χαρακτήρα του. Πολύ περισσότερο, μέσα από την ένταση της λαϊκής πάλης, να διαμορφωθούν τέτοιες συνθήκες, που με μια άλλη, λαϊκή εξουσία, να έχει το Ιδρυμα το δημόσιο και λαϊκό χαρακτήρα που πρέπει να έχει ένα πιστωτικό ίδρυμα, σε μια δημόσια οικονομία. Μια οικονομία προς όφελος του λαού, κεντρικά σχεδιασμένη, που θα έχει στο κέντρο της προσοχής τον εργαζόμενο. Τον άνθρωπο του μόχθου, αυτόν που παράγει τα σημερινά αγαθά και που δικαιούται να καρπώνεται όλον τον πλούτο τον οποίο παράγει.


ΡΕΠΟΡΤΑΖ:
Θανάσης ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ