ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Φλεβάρη 2002
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Διαμαρτυρία για κακότεχνα γλυπτά

Την έντονη διαμαρτυρία της εκφράζει, με ανακοίνωσή της προς τον Τύπο, η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών για «τη δυσφήμιση της Ελλάδας με την τοποθέτηση κακότεχνων γλυπτών στις Ολυμπιακές πόλεις και σε ιστορικούς τόπους, όπως οι Δελφοί και η Ολυμπία». Μια σειρά από κακότεχνα γλυπτά, τα οποία, όπως αναφέρει η ανακοίνωση, «υποτίθεται ότι εκφράζουν το Ολυμπιακό Πνεύμα, προσφέρονται ως δώρα, τοποθετούνται και εκπροσωπούν την Ελλάδα στις Ολυμπιακές πόλεις και, μάλιστα, πληρωμένα από διάφορους δημόσιους οργανισμούς». Ανάλογα γλυπτά, «τα οποία, κατά ...σύμπτωση, έχουν ανατεθεί στον ίδιο καλλιτέχνη», σημειώνεται στην ανακοίνωση, «έχουν τοποθετηθεί σε ιστορικούς τόπους, όπως οι Δελφοί και η Ολυμπία, χωρίς και πάλι να τηρηθεί ουδεμία νόμιμη διαδικασία, χωρίς να περάσουν από καμία κρίση των αρμοδίων επιτροπών του υπουργείου Πολιτισμού».

Η παλαιότερη διαμαρτυρία του Διδακτικού Προσωπικού της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών και της Αννας Σικελιανού (για την τοποθέτηση δεύτερου έργου στους Δελφούς, μπροστά από το Μουσείο Σικελιανού), έπεσαν στο κενό.

«Από αγάπη στην τέχνη, στη γλυπτική παράδοση της Ελλάδας και από σεβασμό στους θεσμούς», καταλήγει η ανακοίνωση, «καταγγέλλουμε αυτού του είδους τις μεθοδεύσεις που διασύρουν τη χώρα μας διεθνώς».

Διπλωματία... με αρχαιότητες

Την τυπική του έγκριση - αν και όχι ομόφωνη - για το δανεισμό αρχαίων έργων στο Ιδρυμα «Αλέξανδρος Ωνάσης» στη Ν. Υόρκη με αφορμή την έκθεση «Σιωπηλοί Μάρτυρες» έδωσε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) κατά την τελευταία του συνεδρίαση. Θυμίζουμε πως η συμμετοχή της Ελλάδας στην έκθεση ανακοινώθηκε από τον υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο, πρόσφατα, αμέσως μετά την επιστροφή του από τις ΗΠΑ, γεγονός το οποίο κατέστησε απλώς τυπική τη συζήτηση στο ΚΑΣ.

Συνολικά θα δοθούν 26 αντικείμενα από την ΚΑ ΕΠΚΑ (ευρήματα από τάφους στη Νάξο και την Πάρο) και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (ειδώλια, λίθινα αντικείμενα κ.ά.). Στις επισημάνσεις ορισμένων μελών του συμβουλίου για τους κινδύνους που διατρέχουν οι αρχαιότητες από τέτοιου είδους ταξίδια και ειδικά στις ΗΠΑ, ο επιστημονικός σύμβουλος της έκθεσης, Αρίστος Ντούμας, απάντησε ότι το θέμα είναι «και πολιτικό» και πως ειδικά αυτήν την περίοδο, η Ν. Υόρκη είναι πιο ασφαλής από ποτέ. Η πολιτική διάσταση του θέματος πάντως σημαίνει, ότι η πολιτιστική μας κληρονομιά δεν παίζει μόνο συμβολικό διπλωματικό ρόλο αλλά και κυριολεκτικό, με την έννοια πως χρησιμοποιείται για να υπογραμμιστούν οι «καλές προθέσεις» μας, προς τους υπερατλαντικούς «συμμάχους» μας. Ρόλος μάλλον άχαρος για τις αρχαιότητες.

Ο σύμβουλος πρόσθεσε πως με την έκθεση αυτή αναδεικνύεται και το μέγεθος της ζημιάς που προκαλεί η αρχαιοκαπηλία και η λαθρανασκαφή, ενώ σημείωσε πως συνειδητά δεν επέλεξε αντικείμενα από ιδιωτικές συλλογές, διότι «ποτέ δεν ξέρεις πού θα βρεθούν» (!), αλλά και για να μην ανέβει η εμπορική τους αξία μέσω κρατικών δραστηριοτήτων, όπως η συγκεκριμένη αποστολή. Ο ίδιος πάντως πιστεύει πως οι ιδιωτικές συλλογές πρέπει να περάσουν με κάθε τρόπο στα μουσεία για να γίνουν κτήμα του κόσμου.

Σημερινές πρεμιέρες
«Τα λέμε» στο ΗΒΗ
«Τα λέμε» στο ΗΒΗ
  • Πρεμιέρα, σήμερα στο «ΗΒΗ», με το έργο «Τα λέμε» του Λάκη Λαζόπουλου, σε σκηνοθεσία του ίδιου. Η παράσταση ανεβαίνει σε μουσική Θάνου Μικρούτσικου, σκηνικά Λίλης Πεζανού, κοστούμια Ελένης Μανωλοπούλου. Παίζουν: Λάκης Λαζόπουλος, Γιώργος Κωνσταντίνου, Φαίη Κοκκινοπούλου και Αλέξης Γεωργούλης. Οι ήρωες του έργου ισορροπούν σε ένα τεντωμένο σκοινί, όπου κάποια στιγμή έρχεται να τους τυλίξει, να τους κάνει δέσμιους, μια ιδιαίτερη ψυχολογική κατάσταση. Τους συναντάμε στο χώρο αναμονής ενός ψυχαναλυτή. Καθώς ο γιατρός καθυστερεί να φτάσει, οι δύο αρχίζουν σιγά - σιγά να ανοίγουν την καρδιά τους ο ένας στον άλλο σε μια συζήτηση που βαθαίνει, καθώς περνάνε μέσα από κωμικές ανατρεπτικές και συγκινητικές καταστάσεις, μέσα από γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή τους.
  • Πρεμιέρα, σήμερα, και στο νέο Θέατρο «Αργώ», με το έργο «Καληνύχτα μητέρα» της Μάρσα Νόρμαν, με την Δέσποινα Μπεμπεδέλη και την Αιμιλία Υψηλάντη. Το «Καληνύχτα Μητέρα» είναι η ιστορία μιας μητέρας και της κόρης της, λίγο πριν η τελευταία αποφασίσει να αυτοκτονήσει. Πρόκειται για την πρώτη θεατρική σκηνοθεσία του Χρήστου Δήμα, ενώ τα σκηνικά - κοστούμια είναι της Κικής Πίττα.
«Οδύσσεια» σε αεροδρόμιο

Σε ένα σύγχρονο αεροδρόμιο εκτυλίσσεται η πλοκή της «Νέκυιας», της Λ` Ραψωδίας της «Οδύσσειας», όπως παρουσιάζεται στο «Βασιλικό Θέατρο» από το ΚΘΒΕ, σε συμπαραγωγή με το θίασο «Λύκη Βυθού», μετάφραση Δημήτρη Ν. Μαρωνίτη, σκηνοθεσία Δαμιανού Κωνσταντινίδη, σκηνικά - κοστούμια Απόστολου Αποστολίδη, μουσική Γιώργου Βασικαρίδη, κινησιολογική επιμέλεια Μαργαρίτας Μάντακα.

Η ραψωδία λ` της «Οδύσσειας», γνωστή ως «Νέκυια», περιγράφει τον πηγεμό του Οδυσσέα στον Αδη για να πάρει χρησμό από τον νεκρό μάντη Τειρεσία, για να συνεχίσει το ταξίδι του. Εκεί θα συναντήσει ανάμεσα στους νεκρούς πρόσωπα αγαπημένα: τον σύντροφό του Ελπήνορα, τη μητέρα του που πέθανε από τον καημό της για εκείνον, τους συμπολεμιστές του στην Τροία, ήρωες μιας παλαιότερης μυθολογικής γενιάς. Πρόκειται για την πιο συγκινητική και πνευματική περιπέτεια του ομηρικού ήρωα. Στη Νέκυια η ζωή συναντιέται με το θάνατο και ο Αδης γίνεται δίαυλος ενός εσωτερικού νόστου.

Παίζουν: Εφη Δρόσου, Φώτης Ζήκος, Μαρία Ιωαννίδου, Σταύρος Καραγιάννης, Κώστας Καπετάνιος, Μάριος Μεβουλιώτης, Βάλια Μωραϊτοπούλου, Τάσος Νούσιας, Αννυ Ντουμούζη κ.ά.

Στο στόχαστρο οι συντάξεις

Αρχίζουν σήμερα στο Ελεγκτικό Συνέδριο οι εκδικάσεις των εφέσεων του Γενικού Επιτρόπου, προκειμένου να «εξαφανιστούν» δεκάδες συντάξεις που έχουν δοθεί σε καλλιτέχνες, με το νόμο 2435/95. Σε σύντομη ανακοίνωσή του με τίτλο «Ντροπή! Κόβουν συντάξεις καλλιτεχνών», το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας σημειώνει: «Το κύριο επιχείρημα του Γενικού Επιτρόπου ενάντια στους συνταξιοδοτούμενους καλλιτέχνες είναι το υπόπτου καταγωγής ιδεολόγημα: κατά πόσον το έργο των καλλιτεχνών αυτών "συμβάλλει στην εξύψωση του πολιτιστικού επιπέδου του Ελληνικού Λαού"». Σημειώνουμε ότι με αφορμή τις εφέσεις αυτές του Γενικού Επιτρόπου έχουν πάψει οι διαδικασίες απονομής νέων τιμητικών συντάξεων από τον Ιούνιο του 2000.

Κινηματογράφος και περιβάλλον

Το Διεθνές Φεστιβάλ OIKO-ΣINEMA, «Κινηματογράφος και περιβάλλον», ένα χρόνο μετά την επιτυχημένη του πρώτη διοργάνωση στη Ζάκυνθο, απέκτησε τις προϋποθέσεις για να μονιμοποιηθεί ως θεσμός. Το Φεστιβάλ OIKO-ΣINEMA θα πραγματοποιείται κάθε χρόνο στα μέσα του Σεπτέμβρη και θα περιλαμβάνει: διεθνές διαγωνιστικό πρόγραμμα με προβολή ταινιών απ' όλο τον κόσμο - ορισμένες εκ των οποίων σε πρώτη παγκόσμια προβολή. Ενημερωτικό πρόγραμμα με προβολή της πρόσφατης ελληνικής παραγωγής της σχετιζόμενης με το θέμα του Φεστιβάλ.

Η ημερομηνία υποβολής ταινιών και για τα δυο προγράμματα θα είναι το τέλος του Μάη 2002, οπότε και θα ανακοινωθεί και ο κατάλογος των ταινιών που θα πάρουν μέρος στη διοργάνωση, καθώς και τα βραβεία.

Το φετινό πρόγραμμα θα περιλαμβάνει επίσης: Αφιέρωμα στον Ζακ Περέν. Φέτος προτείνεται να παρουσιαστούν οι πρόσφατες παραγωγές του Ζακ Περέν «Μικρόκοσμος» και «Ταξιδιάρικα Πουλιά», καθώς και σκηνές από τα γυρίσματα και τις τεχνικές που χρησιμοποιήθηκαν.

«Τηλεόραση και Περιβάλλον - η θεωρία των καταστροφών». Συζήτηση με συμμετοχή επιστημόνων, περιβαλλοντιστών και κοινού και προβολή χαρακτηριστικών σκηνών αποκαλυπτικών της οπτικής των ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης.

Εργαστήρι του National Geographic, όπου θα παρουσιαστεί η νέα τεχνολογία που προωθεί το National Geographic στον τομέα της εικόνας και του ήχου για την έρευνα και την παραγωγή ταινιών με θέμα τη ζωή των ζώων.

Για τη γενική διαχείριση και τη διεύθυνση του Φεστιβάλ δημιουργήθηκε η αστική μη κερδοσκοπική εταιρία «ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ», με πρόεδρο τον Ηλία Ευθυμιόπουλο και μέλη τους: Ευστρατιάδη Μάνο, Ζορμπά Μυρσίνη, Καμπύλη Τάκη, Κανελλοπούλου Βάσω, Κοπανά Γιάννη, Μουζάκη Δέσποινα, Μπακογιαννόπουλο Γιάννη, κριτικό κινηματογράφου - σύμβουλο ΥΠΠΟ, κ.ά. Την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ έχει αναλάβει η σκηνοθέτις Λουκία Ρικάκη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ