ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Φλεβάρη 2002
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
Τα πάντα στο βωμό του κεφαλαίου

Τιμές - πρόκληση για τη μεταφορά ιδιωτικού φυσικού αερίου ανακοίνωσε ο Α. Τσοχατζόπουλος

Ενα - ένα, αλλά με ταχείς ρυθμούς, η κυβέρνηση ικανοποιεί πλήρως τα αιτήματα του μεγάλου κεφαλαίου, που διεκδικεί την είσοδό του στον τομέα της ενέργειας. Ετσι, μετά από το προχθεσινό «δώρο» της κυβέρνησης προς τους ιδιώτες υποψήφιους ηλεκτροπαραγωγούς, που σχετίζεται με τον καθορισμό της τιμής διέλευσης της ιδιωτικής ηλεκτρικής ενέργειας από τα δίκτυα της υψηλής τάσης, χτες, ο υπουργός Ανάπτυξης, Α. Τσοχατζόπουλος, ανακοίνωσε την τιμή μεταφοράς φυσικού αερίου για τους ιδιώτες, η οποία, το 2005 δε θα υπερβαίνει τις 8 δραχμές το κυβικό μέτρο, όταν σήμερα η ΔΕΗ πληρώνει περίπου 18-20 δραχμές το κυβικό μέτρο.

Αυτά τα δύο κυβερνητικά μέτρα που υλοποιούνται στην κατεύθυνση της πλήρους εξυπηρέτησης των ιδιωτών, αλλά και της διασφάλισης της υψηλής κερδοφορίας τους, είχαν προβληθεί ως αξιώσεις από τους εκπροσώπους του κεφαλαίου, οι οποίοι διεκδικούν και τον άμεσο λογιστικό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων της ΔΕΗ, αλλά και την τροποποίηση του Ν. 2773/99 (ο οποίος άνοιξε το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ, τη διάλυση του ασφαλιστικού των εργαζομένων), σε ακόμη αντιδραστικότερη κατεύθυνση.

Για μια ακόμη φορά, χτες ο υπουργός Ανάπτυξης διαβεβαίωσε τους ιδιώτες πως η κυβέρνηση θα κάνει ό,τι μπορεί, προκειμένου να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά τους, ενώ στο αμέσως επόμενο διάστημα θα επισκεφτεί την Τουρκία για να διερευνήσει την επέκταση του αγωγού φυσικού αερίου προς την Ελλάδα και τη Δυτική Ευρώπη, αλλά και το Ιράν για την εισαγωγή ιρανικού φυσικού αερίου. Πρέπει να σημειωθεί ότι κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Ιρανού υπουργού Πετρελαίου, είχε προγραμματιστεί να υπογραφεί μνημόνιο συνεργασίας στον τομέα του φυσικού αερίου και του πετρελαίου, αλλά κατόπιν παρέμβασης των Αμερικανών, δεν υπεγράφη.

Αναφορικά με τη διάθεση της παραγόμενης ιδιωτικής ηλεκτρικής ενέργειας, ο υπουργός Ανάπτυξης διαβεβαίωσε τους ιδιώτες ότι θα συστήσει Χρηματιστήριο Παραγώγων Ενέργειας κατά τα πρότυπα των σκανδιναβικών χωρών. Σ' αυτό το χρηματιστήριο, όπως ανέφερε, όλοι θα αντιμετωπίζονται επί ίσοις όροις, χωρίς επιδοτήσεις. Το τελευταίο προφανώς είναι αιχμή για τη ΔΕΗ, η οποία κατηγορείται από τους ιδιώτες, ότι είναι παραλήπτης «σταυροειδών επιδοτήσεων», γι' αυτό άλλωστε απαιτούν και το λογιστικό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων της. Βέβαια, σ' αυτόν τον τομέα (διάθεση παραγωγής) οι ιδιώτες απαιτούν να είναι το ελληνικό δημόσιο ή η ίδια η ΔΕΗ που θα αγοράζει την ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγουν. Μέχρι να υπάρξει όμως ιδιωτική ηλεκτρική ενέργεια, η κυβέρνηση είναι βέβαιο που θα τα έχει ρυθμίσει αυτά τα ζητήματα.

Τα ΕΛΠΕ

Οσο λιγότεροι, τόσο καλύτερα φαίνεται να σκέφτεται η κυβέρνηση για το ξεπούλημα των Ελληνικών Πετρελαίων. Μετά την αποχώρηση της ρωσικής εταιρίας «Yukos Oil» από το διαγωνισμό για την εξαγορά του 23% των ΕΛΠΕ, η κυβέρνηση, όπως ανέφερε ο υπουργός Ανάπτυξης προχωράει κανονικά στην ολοκλήρωση του «διαγωνισμού» στον οποίο συμμετέχει ο όμιλος Λάτση σε συνεργασία με τη ρωσική «Luk Oil» και η αυστριακή OMV. Στις 8 Μάρτη θα αποσταλούν οι προσκλήσεις εκδήλωσης δεσμευτικού ενδιαφέροντος, ώστε στα τέλη του Απρίλη να ανακοινωθεί επισήμως - όπως αναφέρουν όλες οι πληροφορίες - ότι τα ΕΛΠΕ περνούν στα χέρια του Λάτση.


ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Πάλι απ' έξω οι βενζινοπώλες

Κανένα από τα δύο πάγια κλαδικά αιτήματα του συνδικαλιστικού κινήματος των πρατηριούχων, αυτό που αφορά την απευθείας πρόσβασή τους στα διυλιστήρια και τη νομοθετική κατοχύρωση ενός ανθρώπινου ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων δεν ικανοποίησε η κυβέρνηση. Αυτό προκύπτει από το νομοσχέδιο για την «οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών» που κατατέθηκε χτες και υπογράφεται από εννέα υπουργούς. Ειδικότερα, για την απευθείας πρόσβαση των πρατηριούχων στα διυλιστήρια τίθεται ως όρος η σύσταση συνεταιρισμού ή κοινοπραξίας με ελάχιστο αριθμό μελών τα δέκα πρατήρια. Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδας εδώ και καιρό τονίζει ότι μια τέτοια ρύθμιση στην πράξη κάνει την απευθείας πρόσβαση των πρατηριούχων δώρον άδωρον, καθώς η σύσταση συνεταιρισμών στον κλάδο είναι από δύσκολη έως αδύνατη.

Οσον αφορά το ωράριο λειτουργίας των πρατηρίων για την οποία απαιτούνταν νομοθετική κατοχύρωση, καθώς από το Συμβούλιο της Επικρατείας κρίθηκε ανεπαρκής η σχετική κοινή υπουργική απόφαση, το νομοσχέδιο παραπέμπει εκ νέου σε σύσταση απόφασης από τους συναρμόδιους υπουργούς χωρίς να αναφέρεται το ακριβές περιεχόμενό της. Σύμφωνα με εκπροσώπους των βενζινοπωλών η ρύθμιση αυτή αφήνει μετέωρη την εκκρεμότητα για το ωράριο.

Αντίθετα, ικανοποιημένοι σε ένα μεγάλο βαθμό φέρονται οι ιδιοκτήτες των λεγόμενων «μικρών» εταιριών εμπορίας, που χαρακτηρίζουν το παρόν νομοσχέδιο, αρκετά καλύτερο από το προηγούμενο που είχε καταθέσει ως υπουργός Ανάπτυξης Ν. Χριστοδουλάκη που ουσιαστικά τούς εξοβέλιζε από την αγορά. Οι επιμέρους παρατηρήσεις που έχουν και σχετίζονται με τις μεταβατικές περιόδους προσαρμογής, οι αποθηκευτικοί χώροι και το ύψος του κεφαλαίου που απαιτείται για τη σύσταση της εταιρίας, πιστεύουν πως με συγκεκριμένες παρεμβάσεις μπορούν να υπερκεραστούν.

Στο νέο νομοσχέδιο, η υποχρέωση της τήρηση των «στρατηγικών αποθεμάτων» μεταβιβάζεται στα διυλιστήρια, και η διάρκειά τους ισούται με 85 μέρες, ενώ μέχρι τώρα τα αποθέματα τηρούνταν από τις εταιρίες σε αποθηκευτικούς χώρους των διυλιστηρίων.. Για το ζήτημα αυτό, η Ελλάδα παραπέμφθηκε στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, με την κατηγορία ότι, τα διυλιστήρια, διέθεταν τους αποθηκευτικούς χώρους στις εταιρίες, με τη δέσμευση των τελευταίων ότι θα προμηθεύονται καύσιμα, μόνο από τα ελληνικά διυλιστήρια, κάτι που αντιβαίνει τους όρους της «ελεύθερης» αγοράς.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ