ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Μάρτη 2002
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ
Δεμένη στα άρμα των πολυεθνικών

Νέες διαστάσεις παίρνει το... φρακάρισμα του συστήματος ΤΑΧΙS, του υπουργείου Οικονομικών, καθώς όπως αποκαλύπτεται, πίσω από τα προβλήματα που μπορεί να εμφανίστηκαν στο Μηχανογραφικό Κέντρο του υπουργείου, φαίνεται να κρύβεται αφενός η τακτική των κυβερνώντων να εκχωρούν κάθε κερδοφόρα δραστηριότητα του δημοσίου σε ιδιώτες, αφετέρου η σύγκρουση τεράστιων οικονομικών συμφερόντων και εταιριών που διαγκωνίζονται να «βάλουν πόδι» στα ηλεκτρονικά υπολογιστικά συστήματα που εγκαθιστά το δημόσιο σε διάφορες υπηρεσίες. Από αυτή την άποψη δεν είναι τυχαία η χτεσινή προβολή του θέματος από εφημερίδες που έχουν ανοιχτό μέτωπο στον όμιλο της ΙΝΤΡΑΚΟΜ, αλλά και η στάση που τηρούν παράγοντες που εμπλέκονται στην επιλογή των συγκεκριμένων συστημάτων από το υπουργείο Οικονομικών. Ετσι, ο μέχρι πρόσφατα γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών, δήλωνε χτες ότι οι σημερινοί υπεύθυνοι στη Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων δεν ξέρουν να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες του συστήματος που έχει τοποθετήσει ο όμιλος Κόκκαλη, ενώ άλλοι σημειώνουν τη μεγάλη καθυστέρηση της εταιρίας να τοποθετήσει τα συστήματα.

Την ουσία πάντως του όλου προβλήματος, σε ό,τι αφορά το ΤΑΧΙS την αποκάλυψε χτες ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στη Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων Ν. Ρουμελιώτης, ο οποίος όταν ρωτήθηκε για το «διά ταύτα» καταλόγισε τις ευθύνες στην κυβέρνηση επειδή «με μεγάλη ευκολία δίνει δουλιές σε τρίτους και σε ιδιώτες» για να τονίσει : «Η Γενική Γραμματεία είναι δεμένη στο άρμα κάποιων ιδιωτών... Της ΙΝΤΡΑΣΟΦΤ σε ό,τι αφορά τις εφαρμογές, της ΜΠΟΥΛ σε ό,τι αφορά τον εξοπλισμό».

Οι λογιστές

Για φιάσκο του TAXIS και για σοβαρές ευθύνες του υπουργείου Οικονομικών κάνει λόγο η Πανελλήνια Ομοσπονδία Λογιστών (ΠΟΛ) με χτεσινή ανακοίνωση που έστειλε στον υφυπουργό Οικονομικών Απ. Φωτιάδη, στο ΓΓ του υπουργείου Γ. Κανελλόπουλο και τα Μέσα Ενημέρωσης.

Στην ανακοίνωσή τους οι λογιστές αναφέρουν πως «για μια ακόμη φορά οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών αποδείχτηκαν αναξιόπιστες και η πολιτική ηγεσία ανίκανη να πατάξει τη γραφειοκρατία και να αξιοποιήσει τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών, παρά τα δισεκατομμύρια που έχει δαπανήσει για το TAXIS». Η ΠΟΛ επισημαίνει τις αδυναμίες υποδομής του συστήματος, που αντί να διευκολύνει τις συναλλαγές των φορολογουμένων, των λογιστών και των ΔΟΥ τις έκανε ακόμα πιο δύσκολες και γραφειοκρατικές τονίζοντας πως είχε ζητήσει από το υπουργείο να μην προχωρήσει στην υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων ΦΠΑ διότι δεν υπήρχε η κατάλληλη υποδομή.

Για την αδυναμία του TAXIS να ανταποκριθεί στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος οι λογιστές κάνουν λόγο για κατασπατάληση τεράστιων ποσών για τη διαφημιστική καμπάνια, που απέδειξε ότι το υπουργείο δεν ήταν γνώστης της πραγματικότητας. Στην ανακοίνωση αναφέρεται ότι το υπουργείο Οικονομικών «στο εξής θα πρέπει να αντιμετωπίζει υπεύθυνα και σοβαρά τις επισημάνσεις και τις προτάσεις της ΠΟΛ, η οποία αντιμετωπίζει τα προβλήματα στη βάση ουσιαστικής εξυπηρέτησης των πολιτών και μακριά από συντεχνιακές αντιλήψεις».

ΛΙΑΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Αυξήθηκαν αλλά με... δανεικά

Υπό τον ασφυκτικό έλεγχο τραπεζών - πολυκαταστημάτων, οι λιανικές πωλήσεις που κατέγραψε η ΕΣΥΕ το 2001

Η καλπάζουσα και ανησυχητική ανάπτυξη του καταναλωτικού δανεισμού και το 2001, διατήρησε σε σχετικά υψηλά επίπεδα τις λιανικές πωλήσεις (τζίρο) και το προηγούμενο έτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ), οι λιανικές πωλήσεις το μήνα Δεκέμβρη του 2001, ως προς το Δεκέμβρη του 2000 αυξήθηκαν κατά 6,8% ενώ σε μέσα επίπεδα (περίοδος Γενάρη - Δεκέμβρη 2001, ως προς τα αντίστοιχα επίπεδα του 2000) η αύξηση ήταν 7,9%.

Με δεδομένο ότι ο ετήσιος πληθωρισμός το 2001 αυξήθηκε 3%, σε ετήσια βάση, σε σταθερές τιμές, οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν 3,7%, επίπεδα βέβαια αρκετά υψηλά. Ομως η αύξηση αυτή, σίγουρα, δεν οφείλεται στην αγοραστική δύναμη των μισθών και των συντάξεων (που και το 2001 δέχτηκαν μεγάλη πίεση) πολύ περισσότερο αν αναλογιστούμε ότι οι τιμές των υπηρεσιών των ΔΕΚΟ αυξήθηκαν μέχρι και 15,5%, ενώ οι μέσες τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν το 2001 κατά 10,1%.

Αυτό βέβαια που εξηγεί την αύξηση της αξίας των λιανικών πωλήσεων, είναι ο τραπεζικός καταναλωτικός δανεισμός, τα υπόλοιπα του οποίου μέχρι το Νοέμβρη του 2001 αυξάνονταν με ετήσιο ρυθμό 42,1%. Σε απόλυτα μεγέθη τα υπόλοιπα των καταναλωτικών δανείων από 1.878 δισ. δραχμές το Νοέμβρη του 2000, αυξήθηκαν σε 2.555 δισ. δραχμές το Νοέμβρη του 2001. Τα δάνεια αυτά είναι πραγματικά η κότα που γεννάει χρυσά αυγά για τους τραπεζίτες, καθώς τα προσφέρουν με τοκογλυφικά επιτόκια μέχρι και 16%, όταν τα επιτόκια των καταθέσεων έχουν μηδενιστεί. Η δεύτερη παρατήρηση είναι ότι ο τζίρος αν και αυξανόμενος, συγκεντρώνεται σε όλο και λιγότερα χέρια, σε αυτά των πολυκαταστημάτων, των Σούπερ Μάρκετ, και γενικώς στις διάφορες αλυσίδες. Αντίθετα τα μικρά εμπορικά καταστήματα από άποψη τζίρου συρρικνώνονται.

Οι δύο αυτοί παράγοντες, τράπεζες και αλυσίδες πολυκαταστημάτων, βάζουν τη σφραγίδα τους στην αγορά. Είναι ενδεικτικό ότι ο ρυθμός αύξησης της αξίας των πωλήσεων στις κατηγορίες αυτές, ήταν σημαντικά υψηλότερος του μέσου όρου. Η ΕΣΥΕ κατέγραψε για το έτος 2001, ως προς το 2000, αύξηση του τζίρου στα Πολυκαταστήματα 8,1%, στα Μεγάλα Καταστήματα 9,6% και στα Τρόφιμα - Ποτά - Καπνό (ελέγχεται από μεγάλες επιχειρήσεις) 8,1%. Στις άλλες κατηγορίες είχαμε: Φαρμακευτικά - Καλλυντικά 6,8%, Ενδυση - Υπόδηση 6,3%, Επιπλα - Ηλεκτρικά Είδη - Οικιακός Εξοπλισμός 4,5%, Βιβλία - Χαρτικά 5,4% και Πωλήσεις εκτός καταστημάτων 1%.

Η ΩΡΑ ΤΗΣ ΕΦΟΡΙΑΣ

- Ποιοι αγρότες έχουν την υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης;

  • Δηλώσεις υποβάλλουν οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες όταν το ετήσιο καθαρό γεωργικό εισόδημα ξεπερνά το 1 εκατ. δρχ.
  • Οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες (ανεξάρτητα από το εισόδημά τους) που παίρνουν επιδοτήσεις πάνω από 500.000 δρχ. για προϊόντα φυτικής παραγωγής ή πάνω από 750.000 δρχ. για προϊόντα ζωικής παραγωγής.
  • Οσοι έχουν πάρει καλλιεργητικά δάνεια πάνω από 2.000.000 δρχ. ή όταν το χρεωστικό υπόλοιπο του καλλιεργητικού δανείου στην τράπεζα, στις 31 Δεκέμβρη του 2001, ήταν πάνω από 2.000.000 δρχ.
  • Οσοι είναι κύριοι ή επικαρπωτές ή νομείς γεωργικής γης και την καλλιεργούν με τη μορφή θερμοκηπίων σε έκταση πάνω από 2 στρέμματα.
  • Οσοι μέσα στο 2001 εισέπραξαν επιστρεφόμενο ΦΠΑ από 300.000 δρχ. και πάνω.

- Πώς βρίσκεται το εισόδημα του αγρότη;

Το καθαρό γεωργικό εισόδημα προσδιορίζεται με τα λεγόμενα αντικειμενικά κριτήρια. Από το υπουργείο Οικονομικών καταρτίζονται κάθε χρόνο πίνακες με το καθαρό εισόδημα για κάθε περίπτωση αγροτικής δραστηριότητας. Οι πίνακες αυτοί μπορεί να αναζητηθούν στις Εφορίες, στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, στις συνεταιριστικές οργανώσεις και στους αγροτικούς συλλόγους.

- Πότε και πώς μπορεί να μειωθεί το γεωργικό εισόδημα που προκύπτει με τα «αντικειμενικά κριτήρια»;

Η διαδικασία που προβλέπει το υπουργείο Οικονομικών είναι η εξής: Μετά την παραλαβή του εκκαθαριστικού σημειώματος ο αγρότης μπορεί να προσκομίσει στην Εφορία στοιχεία από τα οποία να αποδεικνύεται ότι από γεγονότα απρόβλεπτα ή οφειλόμενα σε ανώτερη βία δεν αποκτήθηκε εισόδημα ή αυτό που αποκτήθηκε ήταν χαμηλότερο από τον «αντικειμενικό» προσδιορισμό. Ο προϊστάμενος της ΔΟΥ έχει δικαίωμα να μειώσει το ποσό.

- Ποιες είναι οι ημερομηνίες υποβολής των δηλώσεων για τα αγροτικά εισοδήματα;

Οι καταληκτικές ημερομηνίες για όσους δηλώνουν αγροτικό εισόδημα, ανεξάρτητα από το αν είναι ή δεν είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, ξεκινούν από την 1η Απρίλη και φτάνουν, ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο ΑΦΜ, μέχρι τις 15 Απρίλη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ