Σάββατο 16 Μάρτη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΛΙΑΝΙΚΕΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ
Αυξήθηκαν αλλά με... δανεικά

Υπό τον ασφυκτικό έλεγχο τραπεζών - πολυκαταστημάτων, οι λιανικές πωλήσεις που κατέγραψε η ΕΣΥΕ το 2001

Η καλπάζουσα και ανησυχητική ανάπτυξη του καταναλωτικού δανεισμού και το 2001, διατήρησε σε σχετικά υψηλά επίπεδα τις λιανικές πωλήσεις (τζίρο) και το προηγούμενο έτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΣΥΕ), οι λιανικές πωλήσεις το μήνα Δεκέμβρη του 2001, ως προς το Δεκέμβρη του 2000 αυξήθηκαν κατά 6,8% ενώ σε μέσα επίπεδα (περίοδος Γενάρη - Δεκέμβρη 2001, ως προς τα αντίστοιχα επίπεδα του 2000) η αύξηση ήταν 7,9%.

Με δεδομένο ότι ο ετήσιος πληθωρισμός το 2001 αυξήθηκε 3%, σε ετήσια βάση, σε σταθερές τιμές, οι λιανικές πωλήσεις αυξήθηκαν 3,7%, επίπεδα βέβαια αρκετά υψηλά. Ομως η αύξηση αυτή, σίγουρα, δεν οφείλεται στην αγοραστική δύναμη των μισθών και των συντάξεων (που και το 2001 δέχτηκαν μεγάλη πίεση) πολύ περισσότερο αν αναλογιστούμε ότι οι τιμές των υπηρεσιών των ΔΕΚΟ αυξήθηκαν μέχρι και 15,5%, ενώ οι μέσες τιμές των τροφίμων αυξήθηκαν το 2001 κατά 10,1%.

Αυτό βέβαια που εξηγεί την αύξηση της αξίας των λιανικών πωλήσεων, είναι ο τραπεζικός καταναλωτικός δανεισμός, τα υπόλοιπα του οποίου μέχρι το Νοέμβρη του 2001 αυξάνονταν με ετήσιο ρυθμό 42,1%. Σε απόλυτα μεγέθη τα υπόλοιπα των καταναλωτικών δανείων από 1.878 δισ. δραχμές το Νοέμβρη του 2000, αυξήθηκαν σε 2.555 δισ. δραχμές το Νοέμβρη του 2001. Τα δάνεια αυτά είναι πραγματικά η κότα που γεννάει χρυσά αυγά για τους τραπεζίτες, καθώς τα προσφέρουν με τοκογλυφικά επιτόκια μέχρι και 16%, όταν τα επιτόκια των καταθέσεων έχουν μηδενιστεί. Η δεύτερη παρατήρηση είναι ότι ο τζίρος αν και αυξανόμενος, συγκεντρώνεται σε όλο και λιγότερα χέρια, σε αυτά των πολυκαταστημάτων, των Σούπερ Μάρκετ, και γενικώς στις διάφορες αλυσίδες. Αντίθετα τα μικρά εμπορικά καταστήματα από άποψη τζίρου συρρικνώνονται.

Οι δύο αυτοί παράγοντες, τράπεζες και αλυσίδες πολυκαταστημάτων, βάζουν τη σφραγίδα τους στην αγορά. Είναι ενδεικτικό ότι ο ρυθμός αύξησης της αξίας των πωλήσεων στις κατηγορίες αυτές, ήταν σημαντικά υψηλότερος του μέσου όρου. Η ΕΣΥΕ κατέγραψε για το έτος 2001, ως προς το 2000, αύξηση του τζίρου στα Πολυκαταστήματα 8,1%, στα Μεγάλα Καταστήματα 9,6% και στα Τρόφιμα - Ποτά - Καπνό (ελέγχεται από μεγάλες επιχειρήσεις) 8,1%. Στις άλλες κατηγορίες είχαμε: Φαρμακευτικά - Καλλυντικά 6,8%, Ενδυση - Υπόδηση 6,3%, Επιπλα - Ηλεκτρικά Είδη - Οικιακός Εξοπλισμός 4,5%, Βιβλία - Χαρτικά 5,4% και Πωλήσεις εκτός καταστημάτων 1%.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ