Ετοιμάζονται να εισπράξουν και το χαράτσι για την 6ετία 1993-1998
Κλίμα τρομοκρατίας στους ΕΒΕ προσπαθεί να καλλιεργήσει ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών προκειμένου να τους εξαναγκάσει στην υποβολή των δηλώσεων της λεγόμενης συνάφειας για την τριετία 1999-2001. Ετσι, ενώ η σχετική προθεσμία που έδωσε το υπουργείο λήγει στις 15 του Μάη, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ζητά με εγκύκλιο από τις ΔΟΥ να επισημάνουν τις υποθέσεις που... παρουσιάζουν εισπρακτικό ενδιαφέρον, έτσι ώστε από τις 16 του Μάη να προχωρήσουν σε διενέργεια «ελέγχων».
Την ίδια ώρα που η κυβέρνηση στέκεται αρωγός του μεγάλου κεφαλαίου με νέες απανωτές φοροελαφρύνσεις, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών ετοιμάζεται για τη νέα επιλεκτική επιχείρηση χαρατσώματος -- πάλι σε βάρος των ΕΒΕ -- με την εφαρμογή της συνάφειας για την εξαετία 1993-1998. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η υποβολή των δηλώσεων για το αναδρομικό χαράτσι της εξαετίας θα ξεκινήσει στις 20 του Ιούνη και θα διαρκέσει για 1 μήνα. Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στη σπουδή της να καλύψει τις απώλειες από τις φοροελαφρύνσεις που θεσμοθέτησε για το μεγάλο κεφάλαιο δε δέχεται να ακούσει ούτε κουβέντα ακόμη και για το δευτερεύον ζήτημα της μετάθεσης των προθεσμιών, όπως έχουν ζητήσει οι λογιστές. Σε αυτή τη φάση η πολιτική ηγεσία του υπουργείου προσπαθεί να δηλώσει με κάθε τρόπο την αποφασιστικότητά της να εισπράξει τα χαράτσια μη διστάζοντας να εκβιάσει ανοιχτά για την υποβολή των σχετικών δηλώσεων, που, σύμφωνα με τους νόμους που ψήφισαν οι ίδιοι, είναι «προαιρετική».
Σύμφωνα με όσα έλεγε χτες υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, οι «ενδιαφερόμενοι» μπορούν να προσέλθουν για την υποβολή των ειδικών σημειωμάτων και μετά τη λήξη της προθεσμίας (15 του Μάη) αλλά στην περίπτωση αυτή θα υπάρξουν «αντικίνητρα», όπως μείωση του αριθμού των δόσεων, ενώ παράλληλα οι επιχειρήσεις που θα... ολιγωρήσουν είναι πιθανό να βρεθούν από τις 16 του Μάη με τον τακτικό έλεγχο της Εφορίας και να κληθούν να πληρώσουν πολύ περισσότερα από αυτά που θα προέκυπταν με τη «συνάφεια». Ο εκβιασμός δηλαδή είναι ολοφάνερος. Σε πρώτη φάση οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι της Εφορίας -- σύμφωνα με τα λεγόμενα παραγόντων του υπουργείου -- θα αφορούν σε 500 επιχειρήσεις.
Το όλο κλίμα εκφοβισμού των ΕΒΕ δε φαίνεται να είναι άσχετο με το γεγονός ότι το αναδρομικό χαράτσι της τριετίας είναι πολύ χαμηλότερο από τις αρχικές προσδοκίες της κυβέρνησης. Πάντως, σύμφωνα με όσα λένε οι ίδιοι, κατάφεραν να βεβαιώσουν μέχρι σήμερα για είσπραξη πρόσθετους φόρους γύρω στα 100 δισ. δρχ. από τις 120.000 δηλώσεις που έχουν υποβληθεί (για πάρα πολλές από αυτές δεν προκύπτει πρόσθετο ποσό φόρου).
Σε ό,τι αφορά στα αιτήματα για νέα απόσυρση, για να τα κάνουν πιο ελκυστικά, τα περιτυλίγουν με... οικολογική ευαισθησία και με ισχυρισμούς του τύπου «ενόψει της Ολυμπιάδας του 2004 η αντικατάσταση των παλιών με νέα αυτοκίνητα θα συμβάλει να έχουμε καθαρές πόλεις». Τυχόν όμως υιοθέτηση του μέτρου της απόσυρσης θα έχει καταστρεπτικές συνέπειες για τα μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ σε δεύτερη μοίρα έρχεται η δημοσιονομική επιβάρυνση.
Οπως έδειξε και η εμπειρία της απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων το 1992, το μέτρο αυτό συνοδεύτηκε τα επόμενα χρόνια με εκτίναξη της αγοράς νέων αυτοκινήτων. Αυτό αναμένεται ακόμα περισσότερο σήμερα, δεδομένου ότι στην αγορά του αυτοκινήτου έχουν εισέλθει δυναμικά και οι τράπεζες. Οι αθρόες αγορές όμως ΙΧ αυτοκινήτων είναι η βασική αιτία του κυκλοφοριακού αδιεξόδου που βιώνουν καθημερινά οι κάτοικοι της Αθήνας και των άλλων αστικών κέντρων σε όλη πλέον την Ελλάδα.
Η πρόσδεση όλων των κυβερνήσεων στο άρμα των συμφερόντων των αυτοκινητοβιομηχανιών και των μεγαλοεισαγωγέων εκπροσώπων τους έχει ως αποτέλεσμα την κατάλυση των ελεύθερων χώρων από το ΙΧ αυτοκίνητο. Από την άλλη πλευρά, επειδή ακριβώς οι κυβερνήσεις είναι δέσμιες των ισχυρών αυτών συμφερόντων, αφήνουν στο περιθώριο και στην απαξία τα μέσα μαζικής μεταφοράς, η ανάπτυξη των οποίων και οικονομικότερη είναι αλλά και η μοναδική διέξοδος στη σημερινή κυκλοφοριακή ασφυξία.
Την κατασκευή νέας μονάδας ηλεκτροπαραγωγής από τη ΔΕΗ στο Λαύριο, ισχύος 400 MW, ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Ανάπτυξης Α. Τσοχατζόπουλος, ο οποίος επισκέφτηκε την πόλη. Αν και καιρό τώρα φημολογείται η κατασκευή μονάδας φυσικού αερίου από τη ΔΕΗ, η αναφορά του υπουργού Ανάπτυξης, αλλά και η σχετική απόφαση που αναμένεται από τη διοίκηση της ΔΕΗ, έρχονται καθυστερημένα, αφού θεωρείται σίγουρο ότι μέχρι να κατασκευαστεί η νέα μονάδα, δε θα αποφευχθούν τα προβλήματα σε επάρκεια ηλεκτρικής ενέργειας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατασκευή νέας μονάδας στο Λαύριο δεν είχε προβλεφτεί στο πενταετές επιχειρησιακό σχέδιο της διοίκησης της Επιχείρησης, που το έκοψε και το έραψε στα μέτρα της υπέρογκης αύξησης των κερδών της ΔΕΗ, αλλά και για ανοίξει το δρόμο στους ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγούς να καλύψουν το κενό σε ηλεκτρική ενέργεια.