ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Ιούνη 2002
Σελ. /40
«ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ»
Πληρώνουμε «τρελά» λεφτά στο Δήμο

Ο υποψήφιος δήμαρχος Σπύρος Χαλβατζής παρουσίασε χτες συγκεκριμένα στοιχεία για το χαράτσι που μας επιβάλλουν οι Βρυξέλλες, οι εθνικές κυβερνήσεις και οι συμβιβασμένες δημοτικές αρχές

Από τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου
Από τη χτεσινή συνέντευξη Τύπου
Υπέρογκα δημοτικά τέλη πληρώνουν οι δημότες της Αθήνας, με συνεχείς αυξήσεις που αποδυναμώνουν ακόμα παραπέρα το ήδη ισχνό λαϊκό εισόδημα. Σε συνέντευξη Τύπου χτες, ο Σπύρος Χαλβατζής, υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων με τη «Συμπαράταξη για την Αθήνα» παρουσίασε συγκεκριμένα στοιχεία, ενώ υπέδειξε ως κύρια αιτία για το χαράτσι, την εφαρμοζόμενη πολιτική, που πιστά υπηρετούν ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΝ.

Οπως επισήμανε ο υποψήφιος δήμαρχος, η σημερινή δημοτική αρχή δίκαια κατηγορείται για πολύ κακή διαχείριση των οικονομικών του Δήμου, κυρίως ως προς την κατεύθυνση και τις προτεραιότητες που δαπανήθηκαν τα χρήματα. Οτι ελάχιστα χρήματα δόθηκαν για τις υποδομές της πόλης και κυρίως την αναβάθμιση των γειτονιών της, ενώ μεγάλα ποσά δόθηκαν για έργα στο κέντρο της πόλης, πολλά από τα οποία παρελήφθησαν, αν και είχαν κακοτεχνίες (πχ. Βαρβάκειος αγορά).

Σημειώθηκε ότι σε γενικές γραμμές ΠΑΣΟΚ, ΝΔ και ΣΥΝ δε θα μπορούσαν να ασκήσουν μια καλύτερη διαχείριση στο Δήμο, εφόσον συμφωνούν σε βασικές πολιτικές αρχές για: Μείωση της χρηματοδότησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αύξηση των κάθε ειδών φορολογιών από τους Δήμους και κυρίως των λεγόμενων ανταποδοτικών τελών. Και ανάθεση δραστηριοτήτων των δήμων στο ιδιωτικό κεφάλαιο, ή άσκησή τους από τους δήμους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Δεν είναι τυχαίο ότι οι υποψήφιοι δήμαρχοι των ΠΑΣΟΚ - ΝΔ ήδη προετοιμάζουν τους Αθηναίους για διατήρηση των υπαρχόντων τελών ή και επιβολή νέων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο Σπ. Χαλβατζής:

- Την περίοδο 1995 - 1998 το 38,69% (134,2 δισ. δρχ.) των προϋπολογισμών εσόδων του Δήμου προέρχεται από τη φορολογία των δημοτών. Τα δάνεια ανέρχονται στο 6,86% (23,8 δισ. δρχ). ενώ τα έσοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό περιορίζονται στο 17,61% του συνόλου (61,1 δισ. δρχ.).

- Την τριετία 1999-2001 τα έσοδα από δάνεια υπολογίζονται στο 3,82% του συνόλου (11,4 δισ. δρχ.), ενώ τα έσοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό στο 18,66% (55,9 δισ. δρχ.). Το 42,66% (127,8 δισ. δρχ.) καλύφτηκε από το χαράτσωμα των δημοτών.

Ο Σπ. Χαλβατζής τόνισε, όμως, ότι τα έσοδα που έχει παρακρατήσει το κράτος από θεσμοθετημένους πόρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ανέρχονται από το 1990 έως σήμερα σε 1,7 τρισ. δρχ και για το Δήμο Αθηναίων, βάσει του πληθυσμού του, υπολογίζονται σε 121 δισ. δρχ. Αυτά τα χρήματα λείπουν από υπηρεσίες και έργα για τους κατοίκους και δε διεκδικούνται από τους αιρετούς των ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΣΥΝ.

Σχετικά με τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, ο υποψήφιος δήμαρχος σημείωσε ότι Δεκέμβρη του 1994, με βασικό μεροκάματο 4.934 δρχ. πληρώναμε 245 δρχ./τμ. για τις κατοικίες και 905 δρχ. για τους επαγγελματικούς χώρους.

Αρχές 2001, με βασικό μεροκάματο στις 7.221 δρχ. (αύξηση 46,4%), πληρώναμε 457 για τις κατοικίες (αύξηση 86,5%) και 1.745 για επαγγελματικούς χώρους (αύξηση 92,8%).

Εξάλλου, αυξήθηκαν υπέρογκα και άλλα τέλη, π.χ. των τραπεζοκαθισμάτων. Υπήρξαν περιοχές (π.χ. πλ. Αγ. Σώστη) όπου τα τέλη από Δεκέμβρη 1998 μέχρι τις αρχές 2001 αυξήθηκαν και 420%!

Ο Σπ. Χαλβατζής στηλίτευσε την κυρίαρχη πολιτική που μετατρέπει το Δήμο σε επιχείρηση, η οποία πουλά ακόμα και τις κοινωνικές υπηρεσίες, ώστε να μηδενιστεί η κρατική επιχορήγηση και τελικά οι δημότες να πληρώνουν για όλα, και μάλιστα να διπλοπληρώνουν, καθώς για μια σειρά υπηρεσίες έχουν ήδη καταβάλει τα οφειλόμενα μέσω της άμεσης φορολογίας.

Προτάσεις διεκδίκησης

Οπως ανέφεραν ο Σπ. Χαλβατζής και οι παραβρισκόμενοι δημοτικοί σύμβουλοι Στ. Λάμπρου και Μαν. Δανδουλάκης, η «Συμπαράταξη» διεκδικεί ανάμεσα σε άλλα:

  • Κάλυψη των δαπανών της ΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό με ένα κεντρικό φορολογικό σύστημα προσαρμοσμένο στη φοροδοτική ικανότητα των φορολογουμένων.
  • Διπλασιασμό του εξευτελιστικού ποσοστού 2,5%, που παίρνει η ΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Αμεση επιστροφή των παρακρατηθέντων πόρων της ΤΑ.
  • Χορήγηση στην ΤΑ άτοκων ή χαμηλότοκων δανείων.
  • Πάγωμα ή και μείωση των τελών.
  • Είσπραξη των χρεών των μεγαλοοφειλετών.
  • Δωρεάν υπηρεσίες σε τομείς, όπου δεν μπορεί να υπάρχει ανταποδοτικότητα (Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία, αλληλεγγύη).
  • Κατανομή των ανταποδοτικών τελών με κριτήρια κοινωνικά, περιβαλλοντικά.
  • Αποδοχή αρμοδιοτήτων μόνο με την προϋπόθεση ότι εναρμονίζονται με το ρόλο και το περιεχόμενο της ΤΑ και εφόσον διασφαλιστεί από κράτος η συνεχής και απρόσκοπτη χρηματοδότηση και η απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομή.

ΣΕΠΟΛΙΑ
Καιροφυλακτούν μεγάλα συμφέροντα

Ο Α΄ Παιδικός Σταθμός λειτουργεί σε ισόγειο πολυκατοικίας, αν και διαθέτει ιδιόκτητο οικόπεδο 740 τ.μ. Ομως, ο δήμος δεν προχωρά στην ανέγερση κτιρίου, καθώς το οικόπεδο συνορεύει με εκτάσεις που έχουν βάλει στο μάτι τα μεγάλα συμφέροντα

Το ισόγειο της πολυκατοικίας όπου στεγάζεται ο Α΄ Παιδικός Σταθμός
Το ισόγειο της πολυκατοικίας όπου στεγάζεται ο Α΄ Παιδικός Σταθμός
Τι σχέση μπορεί να έχει ένας Παιδικός Σταθμός (ΠΣ) στα Σεπόλια -- δίχως δική του στέγη, αν και υπάρχει ιδιόκτητο οικόπεδο -- με την ΠΑΕ ΠΑΟ και το μεγαλομέτοχο του ΠΑΟΚ Γ. Μπατατούδη; Πόσο ωφελημένοι μπορεί να είναι οι κάτοικοι της περιοχής από τέτοιες «σχέσεις»; Πότε επιτέλους θα κτιστεί αυτός ο Παιδικός Σταθμός; Θα χαθεί κι αυτός ο χώρος, μαζί με άλλους, για να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα της ολιγαρχίας;

Συγκεκριμένα, ο Α΄ Παιδικός Σταθμός Σεπολίων λειτουργεί στην οδό Σιώκου 6, σε ισόγειο πολυκατοικίας. Εχει για αυλή του τον ακάλυπτο χώρο της πολυκατοικίας και μίσθωμα πάνω από 700.000 δρχ. το μήνα. Κι αυτό ενώ από το 1984 έχει ιδιόκτητο οικόπεδο 740 τ.μ. επί των οδών Αυλώνος και Σιώκου, με ενέργειες του Διοικητικού Συμβουλίου του Σταθμού. Στο διάστημα των διαδικασιών για την αγορά του οικοπέδου, από κανέναν δεν αμφισβητήθηκε η καταλληλότητα του οικοπέδου για οικοδόμηση ΠΣ. Παρ' όλα αυτά, ο Σταθμός δε χτίστηκε, γιατί, σύμφωνα με κάποιους αρμόδιους, υπολείπεται κατά 15 τ.μ. από τις προδιαγραφές. Ετσι, το οικόπεδο αυτό, 17 χρόνια μετά την αγορά του, «κατοικείται» από σκυλιά και σκουπίδια.

Νωρίτερα, τον Οκτώβρη του 1991, και παρά τη σταθερά θετική εισήγηση της Διεύθυνσης του Σχεδίου Πόλης του δήμου, ο τότε αρμόδιος αντιδήμαρχος, Ν. Σκαλαίος, οδήγησε το ΔΣ να αρνηθεί την οικοδόμηση, χαρακτηρίζοντας το οικόπεδο ακατάλληλο. Ισχυρίστηκε τότε ότι το οικόπεδο είναι μόνο 300 τ.μ. εκ των οποίων τα 150 θα πάρει η πρασιά, ότι η περιοχή χρειάζεται ανάπλαση και ότι ο δήμος μπορεί να φτιάξει ΠΣ σε άλλο σημείο της περιοχής. Πέρασαν έντεκα χρόνια και τίποτα.

Ο χώρος των παλιών εργοστασίων
Ο χώρος των παλιών εργοστασίων
Οι κάτοικοι της περιοχής, ο Εξωραϊστικός Σύλλογος Σεπολίων «Η Αναγέννηση» και άλλοι φορείς έχουν διαμαρτυρηθεί επανειλημμένα για τη μη εκμετάλλευση του ιδιόκτητου οικοπέδου. H Αλ. Μπενάτου, σύμβουλος της «Συμπαράταξης» στο 4ο Δημοτικό Διαμέρισμα, σημειώνει: «Εχουμε μια πόλη χωρίς ΠΣ, όπου γενικά οι αρμόδιοι δεν αγοράζουν χώρους για να οικοδομήσουν τέτοια ιδρύματα, και εδώ που έχουμε ιδιόκτητο οικόπεδο, τόσα χρόνια κυβέρνηση και δημοτική αρχή δεν έχουν κάνει τίποτα. Μόνο στα χαρτιά ξέρουν να δείχνουν ότι οι διαδικασίες προχωρούν. Στην πραγματικότητα, δεν έγινε τίποτα. Ούτε καν μια απλή, προσωρινή διαμόρφωση του χώρου σε παιδική χαρά».

Η Αλ. Μπενάτου παρουσιάζει και άλλες πτυχές του ζητήματος: Το οικόπεδο του ΠΣ συνορεύει με το παλιό εργοστάσιο ΒΟΤΡΥΣ, ιδιοκτησία σήμερα -- καταπώς φαίνεται -- της ΙΝΤΕRSΑΤ (του μεγαλομετόχου του ΠΑΟΚ Γ. Μπατατούδη). Μετά το σεισμό του 1999, ο ΟΣΚ επίταξε το χώρο και με προκάτ αίθουσες στέγασε εκεί το 9ο ΤΕΕ. Ομως δεν κατέβαλε τα χρήματα και δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία απαλλοτρίωσης.

«Ο Μπατατούδης δείχνει να καθυστερεί κι αυτός τη διαδικασία, για να περάσουν οι προθεσμίες απαλλοτρίωσης και τελικά να του μείνει ο χώρος, για να τον "αξιοποιήσει" διαφορετικά. Αλλωστε, παλαιότερα είχε δημοσιευτεί και αγγελία πώλησης έκτασης 15 στρεμμάτων στα Σεπόλια. Δε διευκρινιζόταν ποιος ήταν ο πωλητής και ο χώρος, ενώ τόσο μεγάλη έκταση δεν υπάρχει ελεύθερη σήμερα στα Σεπόλια», αναφέρει.

Το ιδιόκτητο οικόπεδο του Α΄ Παιδικού Σταθμού
Το ιδιόκτητο οικόπεδο του Α΄ Παιδικού Σταθμού
Προσθέστε πως τον τελευταίο χρόνο κυκλοφορούν φήμες στο δήμο ότι η ΠΑΕ ΠΑΟ -- που γενικά ψάχνει χώρο για νέο, ιδιόκτητο γήπεδο -- «καλοκοίταγε» το εν λόγω σημείο. Το ΒΟΤΡΥΣ, το διπλανό παλιό εργοστάσιο ΚΟΡΟΠΟΥΛΗ, το οικόπεδο του ΠΣ και η παρακείμενη αδιάνοικτη προς τον Κηφισό οδός Γράμμου, αν απαλλοτριωθούν γι' αυτό το σκοπό, «δίνουν» μια έκταση 25 στρέμματα.

Τα στελέχη της «Συμπαράταξης» σημειώνουν ότι εδώ και τώρα οι αρμόδιοι πρέπει να σταματήσουν το κρυφτούλι, να μην υποχωρήσουν στις ορέξεις των διαφόρων μεγαλοκαρχαριών και να οικοδομήσουν τον ΠΣ όπως τον χρειάζονται οι κάτοικοι της περιοχής, στο οικόπεδό του. Το ΒΟΤΡΥΣ να μείνει για το ΤΕΕ και αθλητικές δραστηριότητες, τμήμα του να αναδειχτεί ως διατηρητέο βιομηχανικό μνημείο. Το δε ΚΟΡΟΠΟΥΛΗ να χρησιμοποιηθεί για κοινόχρηστο πράσινο, αθλητικές εγκαταστάσεις και πολιτιστικές δραστηριότητες.


Θ. Μπ.


Ερώτηση:

Τι σημαίνει για το λαό να ενισχυθούν αποφασιστικά οι αγωνιστικοί συνδυασμοί συμπαράταξης που στηρίζει το ΚΚΕ και άλλες ριζοσπαστικές δυνάμεις;

Απάντηση:

Η ενίσχυση των συνδυασμών της συμπαράταξης αποδυναμώνει πολιτικά το ΠΑΣΟΚ και τη ΝΔ στην ΤΑ και γενικότερα, αλλά και τα όποια κεντροδεξιά ή κεντροαριστερά σενάρια δοκιμάζονται με ανάλογους συνδυασμούς σ' αυτές τις εκλογές. Επομένως, με την ενίσχυση των αγωνιστικών συνδυασμών συμπαράταξης, αυτές οι εκλογές μπορούν να δώσουν ένα ισχυρό χτύπημα στην αντιλαϊκή πολιτική, των ιδιωτικοποιήσεων, της εμπορευματοποίησης της Υγείας, της εκπαίδευσης, της Πρόνοιας, όλων των κοινωνικών υπηρεσιών, των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, της ανατροπής της Κοινωνικής Ασφάλισης, της περιστολής των δημοκρατικών ελευθεριών, του πολέμου, του ξεκληρίσματος των μικρομεσαίων αγροτών. Αυτής της πολιτικής και κάθε παραλλαγής της, που εφαρμόζει σήμερα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, που ενισχύει η ΝΔ, που ανέχεται και στηρίζει ο ΣΥΝ.

Αυτές λοιπόν οι εκλογές μπορούν, με την ενίσχυση στην ΤΑ των συνδυασμών της συμπαράταξης, να αποτελέσουν ένα σημαντικό βήμα στην κατεύθυνση αλλαγής του συσχετισμού των δυνάμεων και σε πολιτικό επίπεδο και στην ΤΑ.

Η αλλαγή του συσχετισμού των δυνάμεων στους δήμους και στις νομαρχίες θα συμβάλει στην ενίσχυση των αγώνων του λαϊκού κινήματος. Γιατί οι εκλεγμένοι στηρίζουν τους αγώνες, τις διεκδικήσεις, της εργατικής τάξης, των άλλων λαϊκών στρωμάτων, της νεολαίας. Οσοι περισσότεροι εκλεγούν, τόσο περισσότερα στηρίγματα, άρα και μεγαλύτερη ενίσχυση θα έχει το οργανωμένο λαϊκό κίνημα, σ' όλα τα μέτωπα πάλης, ενάντια στην πολιτική των μονοπωλίων, του ιμπεριαλισμού, της άρχουσας τάξης της χώρας. Θα έχουν έναν ακόμη σύμμαχο στην πάλη, αφού αυτοί οι εκλεγμένοι θα είναι στην αντίπερα όχθη από την πολιτική που υπηρετεί τα μεγάλα συμφέροντα.

Ως εκλεγμένοι οι ίδιοι στηρίζονται στο λαό και στους αγώνες του προκειμένου να αντιστέκονται, να απειθαρχούν στην αντιλαϊκή πολιτική, που το ίδιο το θεσμικό πλαίσιο δράσης της ΤΑ και η κυβέρνηση τούς επιβάλλει να εφαρμόζουν, και να διεκδικούν λύσεις στα προβλήματα προς όφελος των εργαζομένων, των ανέργων, των υποαπασχολούμενων, των χαμηλοσυνταξιούχων, της φτωχομεσαίας αγροτιάς, των μικρομεσαίων εμπόρων και επαγγελματιών, της νεολαίας - εργαζόμενης, σπουδάζουσας, άνεργης - της γυναίκας, της τρίτης ηλικίας, των μειονοτήτων και μεταναστών, διευκολύνουν τη συσπείρωση, την οργάνωση, την αγωνιστική δράση τους.

Περισσότεροι εκλεγμένοι από τους συνδυασμούς της συμπαράταξης σημαίνει λιγότεροι διαχειριστές της πολιτικής των συμφερόντων των μεγαλοεπιχειρηματιών, λιγότεροι φορομπήχτες. Σημαίνει περισσότερες τοπικές αρχές που αγωνίζονται για δημόσια δωρεάν παροχή υπηρεσιών Υγείας, Πρόνοιας, για ενιαία δημόσια δωρεάν εκπαίδευση χωρίς ταξικούς φραγμούς, ενάντια σ' όλα τα ναρκωτικά κλπ.

Που παλεύουν για την κατοχύρωση και διεύρυνση των δημοκρατικών δικαιωμάτων και ελευθεριών των εργαζομένων, αντιπαρατίθενται ενεργητικά σε κάθε προσπάθεια περιορισμού της ελεύθερης έκφρασης και δράσης τους. Ενάντια στον αυταρχισμό, στην τρομοκρατία, στον «τρομονόμο», στην απαγόρευση διαδηλώσεων, στην κρατική καταστολή της ελεύθερης διακίνησης ιδεών.

Που παλεύουν με όλες τους τις δυνάμεις να αναδειχτεί η ΤΑ σε θεσμό υπεράσπισης της ειρήνης και πόλο συσπείρωσης για την ανάπτυξη πλατιού φιλειρηνικού κινήματος. Που αντιτάσσονται σε κάθε μορφή εμπλοκής και συμμετοχής της χώρας σε επεμβάσεις άμεσα ή έμμεσα των ιμπεριαλιστικών μηχανισμών του ΝΑΤΟ, της ΕΕ, των ΗΠΑ κλπ.

Περισσότεροι εκλεγμένοι από τους αγωνιστικούς συνδυασμούς σημαίνει περισσότερες τοπικές αρχές που δεν παραπλανούν τους εργαζομένους για ψεύτικους «μονόδρομους» και «εθνικούς στόχους», όπως, π.χ., η ΟΝΕ, που αναδεικνύουν τα αίτια των λαϊκών προβλημάτων, τα οποία είναι η εμπορευματοποίηση των κοινωνικών αγαθών, η επικυριαρχία του κέρδους του μεγάλου κεφαλαίου πάνω στο συλλογικό συμφέρον των εργαζομένων. Που παλεύουν για την ανατροπή αυτών των αιτίων που δημιουργούν και οξύνουν τα προβλήματα, δηλαδή για την ανατροπή της εφαρμοζόμενης φιλομονοπωλιακής πολιτικής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ