Τι είναι, λέτε, το στόμα της Ντόρας; Ενα οποιοδήποτε στόμα που ανοίγει και κλείνει, όπως όλα τα στόματα όλα των ανθρώπων; Γελιέστε! Κάθε ανοιγόκλειμα δικό της μοιάζει σαν να ανοίγουν οι ουρανοί. Και αντί για αστέρια ξεχύνονται ατόφιο χρυσάφι και πλατίνα και όλα τα άλλα ευγενή μέταλλα. Και γεμίζει η Αθήνα - και κατ' επέκταση και οι Αθηναίοι - με ράβδους χρυσού, πλατίνας και άλλων ευγενών μετάλλων.
Τι ευτυχία να τους ακούς! Κλείνεις τα μάτια σου και φωνάζεις: «Πέστε μου κι άλλα. Χτυπήστε με με το μαστίγιο. Κάψτε με με το τσιγάρο. Κάντε μου φάλαγγα. Η πτώση μου πρέπει να είναι κατακόρυφη. Πρέπει να με εξευτελίσετε πλήρως». Πρέπει να γίνω από βλάκας, παν-βλάκας. Πρέπει, οπωσδήποτε, να τους διευκολύνω. Δε φτάνει να με θεωρούν ηλίθιο, πρέπει να γίνω κιόλας. Μόνον τότε έρχεται η θεία μέθεξη, που απαιτείται για πραγματικές τραγωδίες.
Και έρχεσαι εσύ, υλιστή ρεαλιστή, με την κομπανία σου - σαν τον Δον Κιχώτη - να τους νικήσεις. Στο ψέμα και την υπερβολή απαντάς με το μέτρο και την αλήθεια. Φαντάζεις, πράγματι, εκτός τόπου και χρόνου. Μονομαχείς με ανεμόμυλους. Ο λόγος σου είναι ξύλινος. Δε γαργαλάς. Δεν προσφέρεις τζούρα και πώς να τη βρούμε; Μας φέρνεις αριθμούς και αποδείξεις. Μας βάζεις απέναντι στη σκληρή και άγρια πραγματικότητα. Είσαι ο καθρέφτης της συνείδησής μας. Καλά σε τιμωρούν τα γκάλοπ και σε φέρνουν τελευταίο!
Με συγχωρείς, αγχώθηκα. Χέστε τους. Αστους να λένε ψέματα. Κοίτα τη μύτη τους. Στο τέλος, θα ξεπεράσει το μπόι τους. Θα βγάλουν και σπυριά. Και όπως γίνεται στις ταινίες επιστημονικής φαντασίας, ξαφνικά, το εσωτερικό τους θα ξεδιπλωθεί και θα γίνει το εξωτερικό τους. Και θα δούμε, όλοι εμείς που ακούμε τις ψευτιές τους, τα άντερα, τα στομάχια και τα νεφρά τους. Και θα αποκαλυφθεί όλη τους η ασχήμια.
Αύξηση των ναύλων, μείωση των θέσεων εργασίας, εντατικοποίηση, ελλιπή εξυπηρέτηση επιβατών, προβλέπεται με την έγκριση των νέων δρομολογίων
Οπως χαρακτηριστικά σχολιάζει την κατάσταση που διαμορφώνεται ο υποψήφιος νομάρχης της ΝΑΣΥ Κέρκυρας, Χ. Χαραλάμπους, σε συζήτηση που είχε με το «Ρ», από τις νέες ρυθμίσεις προκύπτει: «Αύξηση των ναύλων, μείωση των θέσεων εργασίας για τους ναυτεργάτες, αλλά κυρίως σημαντική χειροτέρευση της εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού και των τουριστών. Εμείς διεκδικούσαμε και διεκδικούμε να αποσυρθεί η "απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών", γιατί αυτή θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, αλλά και την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των ναυτεργατών και χειροτερεύει σημαντικά την εξυπηρέτηση τόσο των Κερκυραίων που θέλουν να ταξιδέψουν όσο και των τουριστών».
Τα εγκεκριμένα από το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας δρομολόγια - βάσει του πλαισίου της κοινοτικής οδηγίας για την «απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών» - στην Κέρκυρα προβλέπεται να ισχύουν από τις 1/11/2002 έως τις 31/10/2003 για τα Ε/Γ και Ο/Γ των πορθμειακών γραμμών Κέρκυρας - Ηγουμενίτσας, Λευκίμμης και Παξών.
Οπως καταγγέλλει με ανακοίνωσή του το Σωματείο Μηχανικών και Κατώτερων Πληρωμάτων Μ/S και Π/Θ Κοντινών Αποστάσεων «Ο Αγιος Σπυρίδων», με αυτό το θεσμικό πλαίσιο στην πράξη ποδοπατούν τα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών και επιδεινώνουν την ήδη προβληματική εξυπηρέτηση του νησιού απομονώνοντας την Κέρκυρα.
Ο Β. Δημητράς, πρόεδρος του Σωματείου Ναυτεργατών, δήλωσε στο «Ρ» πως το σωματείο βρίσκεται σε διαδικασία προετοιμασίας δράσης για τη διεκδίκηση των αιτημάτων τους σε συντονισμό με άλλα ταξικά σωματεία του κλάδου, αλλά και φορείς του νησιού.
Κι αυτό γιατί, όπως σημειώνεται, προκαλείται - με τη ρύθμιση αυτή - ισχυρό πλήγμα στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη της Κέρκυρας, αφού τα νέα δρομολόγια αφήνουν μεγάλα κενά στις πρωινές και βραδινές αναχωρήσεις από Ηγουμενίτσα, ενώ στην Κέρκυρα μπαίνει λουκέτο στις 8 μ.μ., ώρα τελευταίας αναχώρησης.
Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μία εποχή που η γραμμή θα έπρεπε να λειτουργεί σε 24ωρη βάση.
Τα νέα δρομολόγια για τη γραμμή Κέρκυρα - Ηγουμενίτσα, Λευκίμμη, Παξούς, τα οποία προβλέπεται να είναι 22 την ημέρα με μεγάλη πυκνότητα από τις 9 π.μ. έως τις 7 μ.μ., 365 μέρες το χρόνο, επιβάλλουν 12 και πλέον ώρες δουλιάς στους ναυτεργάτες. Καταργείται, όπως καταγγέλλουν, το ρεπό για έναν ολόκληρο χρόνο και η συντήρηση των πλοίων, αν αυτή γίνει, εκτοξεύει τα ωράρια απασχόλησης σε 15, 18, 20 και πλέον ώρες, εντατικοποιεί την εργασία.
Το γεγονός, επίσης, ότι αποδρομολογούνται 3 πλοία (λόγω 35ετίας) χωρίς να αντικαθίστανται από νεότευκτα που θα μπορούσαν, μάλιστα, να φτιαχτούν στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη, σε πρώτη φάση σημαίνει πως μένουν χωρίς δουλιά 30 σχεδόν ναυτεργάτες. Ακόμα, με τη νέα ρύθμιση, επιβάλλεται κάθε βράδυ 3 πλοία να διανυκτερεύουν στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Αυτό για τους ναυτεργάτες σημαίνει ότι θα πρέπει να διανυκτερεύουν σε χώρους χωρίς καμπίνες πληρώματος, φωτισμό, θέρμανση, ζεστό νερό...
Ο υποψήφιος νομάρχης Χ. Χαραλάμπους σε συζήτηση που είχε με το «Ρ» για το θέμα αυτό, είπε πως η ΝΑΣΥ Κέρκυρας είχε προβλέψει εδώ και καιρό τις επιπτώσεις της «απελευθέρωσης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών». Στο πρόγραμμά της η ΝΑΣΥ έχει συμπεριλάβει θέσεις που παίρνουν υπόψη τόσο τα συμφέροντα των ναυτεργατών όσο και τις ανάγκες του πληθυσμού, σε αντίθεση με τις κυβερνητικές αποφάσεις που ευνοούν μόνο το μεγάλο εφοπλιστικό κεφάλαιο.
Για το ίδιο θέμα ο Δ. Δήμας, υποψήφιος δήμαρχος του συνδυασμού Ε.Λ.Π.Ι.Δ.Α. (Ενωτικός Λαϊκός Πραγματικά Ισότιμος Δημοκρατικός Αγωνιστικός) για την πόλη της Ηγουμενίτσας, η οποία είναι βασικό λιμάνι της πορθμειακής γραμμής, δήλωσε τα εξής: «Το νέο θεσμικό πλαίσιο και η "απελευθέρωση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών" καταστρατηγούν τα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών και εκθέτουν σε κίνδυνο την υγεία και την ασφάλειά τους, αλλά και του επιβατικού κοινού. Παράλληλα, αυτό το πλαίσιο προκαλεί σοβαρό πλήγμα στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη των νησιών, καταδικάζοντάς τα σε απομόνωση».