ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 13 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /40
Η κυκλοφοριακή ασφυξία ...

Γρηγοριάδης Κώστας

Σε ολόκληρη την Ελλάδα το 1991 υπήρχαν 2.888.009 οχήματα και το 2001 είχαν φθάσει τα 5.168.148. Από τα τελευταία, τα 2.339.158 οχήματα κυκλοφορούσαν στο Λεκανοπέδιο. Σήμερα, βέβαια, είναι ακόμη περισσότερα. Στην περιοχή της Αττικής, η αναλογία κατοίκων ανά επιβατικών αυτοκινήτων έχει πλέον φθάσει στο επίπεδο του 2,07 προς 1.

Τα προαναφερόμενα στοιχεία ανακοινώθηκαν, στη διάρκεια πρόσφατης σχετικής ημερίδας, από τους εκπροσώπους της Ενωσης Συγκοινωνιολόγων και αποτελούν μια ακόμη απόδειξη των συνθηκών κυκλοφοριακής ασφυξίας, που υπάρχουν ήδη στην Αθήνα και τον Πειραιά, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας, έστω και σε μικρότερο βαθμό. Συνθήκες, που σχετίζονται άμεσα με τα σοβαρά προβλήματα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αλλά και την καθημερινή μεγάλη απώλεια πολύτιμου χρόνου, όπως και του τεράστιου οικονομικού κόστους, που συνεπάγονται οι παράγοντες αυτοί. Χαρακτηριστικά, οι εκπρόσωποι των συγκοινωνιολόγων ανέφεραν ότι η μέση ταχύτητα των οχημάτων στην Αθήνα δεν ξεπερνά τα 8 χλμ./ώρα, ενώ ο χρόνος, τον οποίο καταναλώνουν οι οδηγοί ψάχνοντας για μια θέση πάρκινγκ στο κέντρο της πόλης, φθάνει πλέον κατά μέσο όρο τα 30 λεπτά.

Αραγε, ποιες θα είναι οι συνθήκες το 2011, εάν και στη δεκαετία αυτή διπλασιαστούν και πάλι τα επιβατηγά οχήματα, όπως συνέβη στην προηγούμενη;

... και οι βαθύτερες αιτίες της

Βέβαια, οι προαναφερόμενες και συνεχώς εντεινόμενες συνθήκες κυκλοφοριακής - και όχι μόνο - ασφυξίας, δε δημιουργήθηκαν από μόνες τους. Ηταν και είναι, πρώτα και κύρια, το αποτέλεσμα συγκεκριμένων πολιτικών, που εφάρμοσαν και συνεχίζουν να εφαρμόζουν, δεκαετίες τώρα, όλες οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις. Πολιτικές, που έδιναν και δίνουν στο ΙΧ τον πρώτο κυκλοφοριακό ρόλο και αφήνουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς στο περιθώριο. Πολιτικές, οι οποίες φέρουν τις κύριες ευθύνες για τη δημιουργία του μεταπολεμικού υδροκέφαλου και απάνθρωπου τέρατος, που φέρει το όνομα πολεοδομικό συγκρότημα της πρωτεύουσας και συγκεντρώνει περισσότερο από το 50% των οικονομικών δραστηριοτήτων της χώρας και το 40% του συνολικού πληθυσμού, στοιβαγμένου μέσα στο τσιμέντο, ενώ το μεγαλύτερο τουλάχιστον μέρος της υπόλοιπης Ελλάδας - στον ένα ή άλλο βαθμό - πορεύεται ανάμεσα στην υποβάθμιση και την περιθωριοποίηση. Πολιτικές, οι οποίες είχαν πάντα, ως κύριο σύνθημά τους - όπως ακριβώς συμβαίνει και σήμερα - την ανάπτυξη και το δήθεν καλύτερο αύριο. Στην πραγματικότητα, όμως, στόχευαν πάντα στην ανάπτυξη και την ενίσχυση της οικονομικής ολιγαρχίας, ντόπιας και ξένης και των κερδών της. Στην εξασφάλιση φτηνού εργατικού δυναμικού και πρώτων υλών, για τις επιχειρήσεις της.

Αυτές είναι οι πραγματικές και βαθύτερες αιτίες της σημερινής, άθλιας και τραγικής κατάστασης. Και μόνο το ξερίζωμά τους, η ριζική και ουσιαστική αλλαγή πορείας, μπορεί να οδηγήσει στην πραγματική και προς όφελος των εργαζομένων αντιμετώπιση του προβλήματος.

Η διάσταση των έργων

Μπορεί, βέβαια, να ισχυριστούν κάποιοι ότι όλ' αυτά πράγματι ίσχυαν μέχρι πρότινος, αλλά τα τελευταία χρόνια ένα μπαράζ σχετικών έργων σηματοδοτούν μια σαφή αλλαγή πορείας, αναφέροντας ως αποδείξεις το Μετρό, το τραμ, κλπ.

Ας μας επιτρέψουν όλοι αυτοί, λοιπόν, να σημειώσουμε τα εξής: Καθόλου δεν υποτιμούμε τα έργα αυτά. Πολύ περισσότερο, γιατί αποτελούσαν από δεκαετίες αιτήματα και συνθήματα του μαζικού λαϊκού κινήματος. Ομως, ακόμη κι αν αφήσουμε στην άκρη τη διασπάθιση τεράστιων ποσών, που όδευσαν και οδεύουν στα χρηματοκιβώτια των μεγάλων εταιριών. Ακόμη κι αν αφαιρέσουμε σοβαρές ενστάσεις στο σχεδιασμό και την εκτέλεσή τους, τα έργα αυτά, έτσι κι αλλιώς, εξασφαλίζουν απλά και μόνον την αποτροπή της πλήρους και οριστικής κυκλοφοριακής ασφυξίας στην πρωτεύουσα. Είχαν γίνει εντελώς απαραίτητα και, μάλιστα, από αρκετά χρόνια τώρα, για την ίδια τη λειτουργία του συστήματος. Αδυνατούν και ούτε, βέβαια, μπορούσαν από μόνα τους να εξασφαλίσουν την ελαχίστως αντίστοιχη των σύγχρονων συνθηκών ποιότητα ζωής στους εργαζόμενους κατοίκους της Αθήνας και του Πειραιά.

Το τελευταίο απαιτεί μια συνολική φιλολαϊκή πολιτική, με ανάλογο περιεχόμενο και διάρθρωση σε όλους τους τομείς της δημόσιας ζωής. Οδηγεί σε αναπόφευκτη σύγκρουση με τα μεγάλα συμφέροντα και το σημερινό κατεστημένο. Προϋποθέτει τον ισχυρό και οργανωμένο σε μέτωπο εργαζόμενο λαό, που παίρνει την υπόθεση της χώρας στα δικά του χέρια και βάζει τη δική του σφραγίδα στην πορεία της ανάπτυξής της.


«Τρομονόμος»

Δεν ήταν, λέει,

αυστηρός

και διά νέων άρθρων

θα τον αλλάξουν

σύντομα

ολόκληρο εκ βάθρων

και έτσι

θα τον κάνουνε

ώστε ως «τρομοκράτες»

να συλλαμβάνονται

εύκολα

κι αγρότες και εργάτες.

***

Οποιος φωνάζει δηλαδή

και τη γροθιά σηκώνει

ο «τρομονόμος»

στη στιγμή

γερά θα τον γραπώνει

και τι κι αν ήσουν

άοπλος

κι έλεγες

«κάτω η πείνα»

θα σε δικάζουν

σαν... Ξηρό

ή σαν τον Κουφοντίνα!


Ο οίστρος

Η ΑΠΟΨΗ ΜΑΣ
Δε θα περάσει!

Ολοταχώς προς την ποινικοποίηση της πολιτικής και συνδικαλιστικής δράσης κινείται η κυβέρνηση με το πρόσχημα της «ενίσχυσης» του «τρομονόμου». Μια ιδιαίτερα επικίνδυνη εξέλιξη αφού με την ενσωμάτωση του ορισμού της τρομοκρατίας, όπως διατυπώθηκε από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, στο νόμο, δίνεται η δυνατότητα στην κυβέρνηση να εντάξει απεργίες, διαδηλώσεις, συλλαλητήρια, μαχητικές κινητοποιήσεις στις τρομοκρατικές ενέργειες με τις ανάλογες συνέπειες.

Χαρακτηριστικό των κυβερνητικών μεθοδεύσεων είναι το γεγονός ότι ο υπουργός Δικαιοσύνης, παρουσιάζοντας τις «συμπληρώσεις» του «τρομονόμου», προέβαλε δύο δευτερεύοντα στοιχεία, τις διατάξεις που αφορούν τον αρχηγό τρομοκρατικής οργάνωσης και τη διεύρυνση του χρόνου παραγραφής των εγκλημάτων τρομοκρατικού χαρακτήρα. Αποσιώπησε όμως τα δύο σημαντικότερα στοιχεία αυτής της υπόθεσης, τον ορισμό που δίνεται στην τρομοκρατία και τη δυνατότητα έκδοσης συλληφθέντων ή υπόπτων σε άλλες χώρες. Στις μεθοδεύσεις αυτές η κυβέρνηση βρήκε αρωγούς τα μέσα ενημέρωσης, τα οποία στην πλειοψηφία τους υποβάθμισαν τα δύο αυτά ζητήματα, αν και με αυτά ανοίγει ο δρόμος για τη δραστική περιστολή των δημοκρατικών ελευθεριών, των ατομικών δικαιωμάτων, ακόμη και των συνταγματικών εγγυήσεων.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τον ορισμό της τρομοκρατίας από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο οποίος θα ενσωματωθεί στον «τρομονόμο»: «Εγκλήματα τρομοκρατίας είναι οι εκ προθέσεως πράξεις, όταν ο δράστης τις διαπράττει με σκοπό να εκφοβίσει σοβαρά έναν πληθυσμό, ή να εξαναγκάσει αδικαιολόγητα τις δημόσιες αρχές ή έναν διεθνή οργανισμό να εκτελέσουν οποιαδήποτε πράξη, ή να απόσχουν από την εκτέλεσή της, ή να αποσταθεροποιήσει σοβαρά ή να καταστρέψει τις θεμελιώδεις πολιτικές, συνταγματικές, οικονομικές ή κοινωνικές δομές μιας χώρας ή ενός διεθνούς οργανισμού».

Από τον ορισμό και μόνον της τρομοκρατίας είναι σαφές ότι ως έγκλημα τρομοκρατίας μπορεί να θεωρηθεί και να χαρακτηριστεί η δράση ενάντια στις βασικές επιλογές της Ευρωπαϊκής Ενωσης, του ισχύοντος οικονομικού, κοινωνικού και πολιτικού καθεστώτος.

Αν πάλι νομίζετε ότι βρισκόμαστε πολύ μακριά από μια τέτοια προοπτική, θα σας θυμίσουμε τρεις τουλάχιστον περιπτώσεις που δείχνουν ότι η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει. Τον Ιούλη του 2000, ο πρωθυπουργός της Ιταλίας, Μπερλουσκόνι, χαρακτήρισε τις διαδηλώσεις στη Γένοβα «τρομοκρατικές εκδηλώσεις» και τους διαδηλωτές «τρομοκράτες». Το Μάρτη του 2002, ο πρωθυπουργός της Ισπανίας, Αθνάρ, με επιστολή του προς τους άλλους ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης κάλεσε σε από κοινού αντιμετώπιση των διαδηλώσεων κατά της Ευρωπαϊκής Ενωσης και της λεγόμενης παγκοσμιοποίησης, σημειώνοντας ότι ο «ριζοσπαστισμός τους κάθε φορά και περισσότερο χρησιμοποιείται ως όργανο απ' τις τρομοκρατικές οργανώσεις για την επίτευξη των εγκληματικών στόχων τους». Θυμίζουμε, τέλος, τη δήλωση του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Γ. Ανωμερίτη, τον περασμένο Ιούνη, ο οποίος παρουσίασε την κινητοποίηση των απεργών ναυτεργατών στους καταπέλτες των πλοίων περίπου ως «ένοπλη στάση».

Ο κίνδυνος δεν είναι εκτός των πυλών, είναι παρών και δε χωράει κανένας εφησυχασμός. Μόνο μία μπορεί να είναι η απάντηση: «Δε θα περάσει»! Είναι ζήτημα τιμής για τους εργαζόμενους, για τον ελληνικό λαό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ