ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 20 Σεπτέμβρη 2002
Σελ. /40
ΝΕΟΛΑΙΑ
Για το δικαίωμα στην παιδεία και την εργασία ο αγώνας είναι κοινός

Το δικαίωμα στην ολόπλευρη μόρφωση, στη δημόσια και δωρεάν παιδεία, σ' όλες της τις βαθμίδες, είναι άρρηκτα δεμένο με το δικαίωμα στη σταθερή δουλιά, στην κοινωνική ασφάλιση, στην υγειονομική περίθαλψη, είναι συνώνυμα με το δικαίωμα στην αξιοπρέπεια, στη ζωή. Αυτό το νήμα που συνδέει μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές με τους εργαζόμενους νέους και την εργατική τάξη, ξετυλίγεται στο Φεστιβάλ της ΚΝΕ στο χώρο που είναι αφιερωμένος στην ενότητα «Παιδεία - Εργασία». Εκεί φαίνεται καθαρά ότι το σύνθημα «Μαθητές - εργατιά, μια φωνή και μια γροθιά», είναι περισσότερο από ποτέ επίκαιρο, σήμερα που τα προβλήματά τους είναι πραγματικά κοινά, που τα δικαιώματά τους βάλλονται από την ίδια ακριβώς πολιτική.

Ο επισκέπτης, διασχίζοντας το χώρο «Παιδείας - Εργασίας» στο Φεστιβάλ, «πέφτει» πάνω στην «Οδύσσεια του μαθητή», που στενάζει ανάμεσα στο φροντιστήριο και το σχολείο που τον εξοντώνει, τον απωθεί από την αγάπη για τη γνώση. Στο χώρο των μαθητών έχει στηθεί μια «σχολική αίθουσα», όπου κάθε απόγευμα, μικροί και μεγάλοι «μαθητές», μπορούν να παρακολουθήσουν από τα θρανία της ένα διαφορετικό μάθημα, το «μάθημα εκτός έδρας», χωρίς τους παραμορφωτικούς φακούς που μπαίνουν μέσα από τα σχολικά βιβλία.

Παρακάτω, οι μαθητές... μεγαλώνουν, γίνονται νέοι σπουδαστές, καταρτιζόμενοι και εργαζόμενοι. Σ' αυτή τη μεριά, οι επισκέπτες του Φεστιβάλ, συναντούν νέους εργαζόμενους στους τομείς της υγείας, των υπηρεσιών, της βιομηχανίας, νέους εμποροϋπάλληλους, οικοδόμους, εργαζόμενους στο μέταλλο, τον επισιτισμό κτλ. Τα προβλήματα πολλά και γνωστά: Δουλιά χωρίς ωράριο, χωρίς ασφάλιση, με το φόβο της απόλυσης, το βραχνά της ανεργίας να τους κυνηγάει σε κάθε τους βήμα. Η δύναμή τους μία: «Να οργανωθούν στα σωματεία τους», να παλέψουν μαζί με τους συναδέλφους τους, να γίνουν μια γροθιά κι η φωνή τους να ακουστεί πιο δυνατά. Κι είναι αρκετοί οι νέοι που αυτές τις δυο μέρες συμπλήρωσαν τις σχετικές αιτήσεις κι εντάχτηκαν στα σωματεία τους.

Στον ίδιο χώρο, μπορεί κανείς να «χαζέψει» το «σκιάχτρο» των δημοκρατικών δικαιωμάτων, που καταπατούνται βάναυσα στους χώρους δουλιάς και τα «προσωποποιημένα φρούτα του εκσυγχρονισμού», στα οποία η ΚΝΕ έχει κηρύξει διαρκές μποϊκοτάζ. Ακόμα, μια σκηνή με φόντο ένα εργοστάσιο, όπου παρουσιάζονται μικρές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

Προχωρώντας, συναντά το Στέκι των φοιτητών και ενημερώνεται για το... «θεατρικό έργο» με τίτλο «Η διάλυση της ανώτατης εκπαίδευσης». Συναντά την Πανσπουδαστική, που καλεί στον αγώνα για πτυχίο με αξία, για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, χωρίς διαχωρισμούς σε δήθεν «ανωτατοποιημένα» ΤΕΙ και ΑΕΙ - «ανταποδοτικές επιχειρήσεις».

Και λίγο πριν βγει κανείς από το χώρο της εργασίας, υπάρχει η έκπληξη: Κοινότητες μεταναστών (από Τουρκία, Ιράκ, Φιλιππίνες, Μπαγκλαντές κ.α.) έχουν συνθέσει στα περίπτερά τους μια πανδαισία χρωμάτων, ήχων, οσμών και... γεύσεων. Παρουσιάζουν είδη λαϊκής τέχνης και την παραδοσιακή κουζίνα από τις χώρες τους, ζυμώνουν κιόλας! Η παρουσία τους στο χώρο, βέβαια, είναι αδιαμφισβήτητη, καθώς όλοι οι ξένοι εργάτες αποτελούν μέρος της εργατικής τάξης της χώρας μας, έχουν τη θέση τους στους αγώνες.

Οι νέοι ψάχνουν την αλήθεια

Νέοι και νέες κάθε ηλικίας ανταποκρίθηκαν και στο φετινό κάλεσμα της ΚΝΕ για συμμετοχή στο Φεστιβάλ, ώστε να συζητήσουν με τους νέους κομμουνιστές, αλλά και να απολαύσουν τις μεγάλες συναυλίες από τους τραγουδιστές και τα συγκροτήματα που πλαισιώνουν το πρόγραμμα. Μια επίσκεψη στο Φεστιβάλ, όπως μας είπαν οι περισσότεροι νέοι που συναντήσαμε στο χώρο, είναι μια καλή ευκαιρία για να μάθουν οι νεότεροι από τους αγώνες των παλιότερων, αλλά και να ενημερωθούν για τις εξελίξεις, έτσι όπως δεν τις προβάλλουν οι άλλοι. Ιδιαίτερη εντύπωση, όπως άλλωστε και κάθε χρόνο, δημιουργεί το στήσιμο της κόκκινης πολιτείας, που όπως είναι γνωστό στους επισκέπτες γίνεται από τα ίδια τα μέλη και τους φίλους της ΚΝΕ.

Δεν είναι η πρώτη φορά που επισκέπτεται το Φεστιβάλ η Πολυξένη Μαντζουράτου, η οποία θεωρεί τη συμμετοχή της σ' αυτό απαραίτητη. Και αυτό γιατί, όπως μας είπε, «το Φεστιβάλ είναι πολύ οργανωμένο και έχει λόγο ύπαρξης. Σε μας τους νέους θυμίζει κάποια πράγματα. Και αυτό γίνεται για παράδειγμα με τα περίπτερα που έχει για την Εθνική Αντίσταση. Για να μαθαίνουμε και να διδασκόμαστε εμείς οι νεότεροι. Είναι πολύ σημαντική αυτή η προσπάθεια της ΚΝΕ».

Για τον Θοδωρή Βαδάρο φέτος είναι η πρώτη επαφή του με το Φεστιβάλ. Ομως οι εντυπώσεις γι' αυτό είναι οι καλύτερες. Η συμμετοχή του - όπως μας είπε - είναι μια πράξη συνειδητή: «Με την "παγκοσμιοποίηση" θέλουν να μας κάνουν ανθρωπάκια και το καλό είναι ότι η ΚΝΕ αντιτίθεται και αγωνίζεται ενάντια σε αυτό».

Μια πρώτη γνωριμία με το Φεστιβάλ έγινε με την παρακίνηση των φίλων της, είπε η Μαριαλένα Πέττα και όπως δήλωσε έμεινε πολύ ευχαριστημένη με όσα είδε και άκουσε. Μάλιστα, θεώρησε σημαντική την έκθεση βιβλίου που φιλοξενείται στο χώρο «γιατί καλλιεργώντας το πνεύμα, έχεις και μεγαλύτερο όπλο στη σημερινή κοινωνία της παραπληροφόρησης».

Για πρώτη φορά συμμετείχε και ο Χρήστος Γιαννάκος. «Οι θεματολογίες που έχει επιλέξει η ΚΝΕ είναι επίκαιρες και επιβάλλεται εμείς οι νέοι να γνωρίζουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, όπως η ανεργία, τα προβλήματα της παιδείας, των ναρκωτικών. Να είναι καλά τα παιδιά της ΚΝΕ και κάθε χρόνο να στήνουν τέτοια Φεστιβάλ», μας είπε.

«Ακρως Απόρρητον» - «Μωρά στη φωτιά»

«Ακρως Απόρρητον»
«Ακρως Απόρρητον»
Στο χώρο του ελληνικού έντεχνου ροκ μας ταξίδεψαν το βράδυ της Τετάρτης οι «Ακρως Απόρρητον» στη «Νεανική Σκηνή». Οι: Β. Αργυρόπουλος, Δ. Παλούδης, Γ. Μπαρμπαγιάννης, Θ. Κατσουλάκης, Ν. Πατρόνας, Θ. Ευαγγέλου και η Ερωφίλη παρουσίασαν κομμάτια από την 5χρονη κοινή τους πορεία, αλλά και διασκευές γνωστών Ελλήνων καλλιτεχνών.

Τα «Μωρά στη φωτιά» και οι Στ. Σαλβαντόρ Παπαϊωάννου, Β. Στεργίου, Ηλ. Πετρίδης, Κ. Πουλής και Β. Νοτόπουλος ολοκλήρωσαν τη μουσική περιπλάνηση στη Νεανική Σκηνή. Ροκ κομμάτια από την πορεία του συγκροτήματος ηλέκτρισαν την ατμόσφαιρα και συντρόφευσαν τους εκατοντάδες νέους, έως αργά το βράδυ.

«Δυτική Οχθη» - Σ. Βαζούρα

«Δυτική Οχθη»
«Δυτική Οχθη»
Το πρόγραμμα στο Λαϊκό Στέκι προχτές το βράδυ, μετά το αφιέρωμα στον Γιάννη Παπαϊωάννου, συνεχίστηκε στους ίδιους ρυθμούς με πρωταγωνιστές τη «Δυτική Οχθη». Σμυρναίικα, αμανέδες, ρεμπέτικα και λαϊκά. Από το «Πού να βρω γυναίκα να σου μοιάζει» και «Εχε γεια Παναγιά» μέχρι το μικρασιάτικο «Μα γιατί δε μας το λες/ παρά κάθεσαι και κλαις».

Το πρόγραμμα έκλεισε με την Σούλα Βαζούρα που παρουσίασε ένα πρόγραμμα με παραδοσιακά, λαϊκά και ρεμπέτικα τραγούδια, ενώ ο κόσμος είχε στήσει ολόγυρα το χορό.

Η Σ. Βαζούρα με το συγκρότημά της
Η Σ. Βαζούρα με το συγκρότημά της
Βαμβακάρης, χτες και σήμερα

Μεγάλη η «πατρογονική» κληρονομιά του Στέλιου Βαμβακάρη. Κλασικά, αθάνατα τραγούδια του γεννήτορά του, του μεγάλου Μάρκου, αλλά και δικά του ρεμπέτικα τραγούδησε ο Στέλιος, κλείνοντας αργά τη νύχτα το Λαϊκό Στέκι. Μαζί του στο τραγούδι η Εβελίνα Αγγέλου και οι οργανοπαίκτες Γ. Παπαβασιλείου και Δ. Αναγνωστόπουλος.

Κ. Παπακωνσταντίνου - Δ. Τσεκούρας

Ελληνικό τραγούδι, ροκ, μπαλάντες, έντεχνα λαϊκού ύφους τραγούδια, ερμήνευσαν παρέα, με θέρμη ψυχής, η Κατερίνα Παπακωνσταντίνου και ο τραγουδοποιός Δημήτρης Τσεκούρας.

«Domenica»

Οι «Domenica» εγκαινίασαν την Τετάρτη την κεντρική εξέδρα. Καθαρός μουσικά ήχος, νεανικός, με ποιητικό αίσθημα, είναι το «στίγμα» της τραγουδοποιητικής δουλιάς του εξάχρονου συγκροτήματος. Δημήτρης Κανελλόπουλος, Νίκος Σπανός, Μάριος Βαρελίδης, Αδα Σεραϊδάρη, Σάκης Σταμούλης και Γιώργος Ντρες.

Ο «Οδηγητής» συνομιλεί με τα νιάτα

Ο «Οδηγητής», η εφημερίδα της ΚΝΕ και της νέας γενιάς, έχει φορέσει τα καλά του κι έχει ανοίξει μέσα από το Φεστιβάλ ένα δημιουργικό διάλογο με τους νέους, για να γίνει ακόμα καλύτερος, μάχιμος και πρωτοπόρος. Σ' αυτό αποσκοπεί το ερωτηματολόγιο που διακινείται στο περίπτερό του, για να δώσει ο καθένας τη γνώμη του για την εφημερίδα, αλλά και ο χώρος ζωντανής δημιουργίας, όπου οι νέοι επίδοξοι ...σκιτσογράφοι μπορούν να εμπνευστούν από το Φεστιβάλ και να καταθέσουν το δικό τους καταγγελτικό ή χιουμοριστικό έργο. Κι είναι αρκετοί αυτοί που ανταποκρίνονται στην πρόκληση της δημιουργίας, όπως φαίνεται από τα σκίτσα τους που εκτίθενται στο χώρο.

Στο περίπτερο του «Ο», προβάλλεται και διατίθεται ένα CD ROM, που παρουσιάζει την ιστορία και το ρόλο της εφημερίδας, από την ίδρυσή της, το 1968, τα φύλλα της παρανομίας, το πρώτο νόμιμο φύλλο και την προσπάθεια που κάνει μέχρι σήμερα να είναι παρόν, όπλο στους αγώνες της νεολαίας. Στο ίδιο ηλεκτρονικό αρχείο υπάρχουν όλα τα εξώφυλλα του «Ο» από το 1991 μέχρι σήμερα και ολόκληρα τα φύλλα, με το περιεχόμενό τους, από το 8ο Συνέδριο της ΚΝΕ μέχρι σήμερα.

Βήμα στην ερασιτεχνική δημιουργία

Συνεχίστηκε και χθες το κέφι στη Νεανική Σκηνή, η οποία, όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος, φιλοξενεί νέους δημιουργούς, νέα μουσικά σχήματα, δίνει «βήμα» στη ζωντάνια της ερασιτεχνικής δημιουργίας. Χθες, το πρόγραμμα άνοιξαν οι «Κιλιμάντζαρο» και τη σκυτάλη πήρε το σχήμα «Φτηνό ευέλικτο μουσικό δυναμικό». Ακολούθησαν οι «Blues Berger» με μελωδίες από την ιστορία του μπλουζ και της ροκ μπαλάντας και το πρόγραμμα έκλεισε ο Μιχάλης Κακέπης, με μελωδίες από το ελληνικό ρεπερτόριο.

Τάκης Κωνσταντακόπουλος

Ποίηση σπουδαία, διαχρονική, «καθρέφτη» των αγώνων του λαού μας, των πόθων, των παθών, των ερώτων του ανώνυμου ανθρώπου, μελοποιημένη ποίηση μιας μεγάλης γκάμας ποιητών, λ.χ., σαν τον Ρίτσο και τον Γκάτσο και μιας μεγάλης γκάμας συνθετών, λ.χ., σαν τον Θεοδωράκη, τον Χατζιδάκι, τον Λοΐζο, ερμήνευσε στο Λαϊκό Στέκι ο Τάκης Κωνσταντακόπουλος.

Μάθημα «εκτός έδρας»: Το δίκαιο και η δημοκρατία

Στις 7.45 χτες το απόγευμα το «κουδούνι» χτύπησε για ακόμη μια φορά, στο Στέκι της Παιδείας για να ξεκινήσει το δεύτερο κατά σειρά μάθημα «εκτός έδρας» ή αντιμάθημα. Το χτεσινό θέμα «Το δίκαιο και η δημοκρατία» και στο ρόλο του εκπαιδευτικού ο νομικός Δημήτρης Καλτσώνης. Μέσα από μια σειρά παραδείγματα από το Σύνταγμα της Ελλάδας και πώς αυτό εφαρμόζεται, απέδειξε ότι η δημοκρατία που διδάσκεται στα σχολεία στο αντίστοιχο μάθημα του Δικαίου δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα που βιώνουμε. Αναφέρθηκε στην ειδυλλιακή εικόνα που παρουσιάζεται μέσα από τα σχολικά βιβλία για τη Δημοκρατία και ανάγλυφα παρουσίασε τη σκληρή πραγματικότητα που επικρατεί.

Για να υπάρχει δημοκρατία - σημείωσε ο «καθηγητής» Δ. Καλτσώνης - θα πρέπει ο ελληνικός λαός να μπορεί στοιχειωδώς να ασκεί μερικές λειτουργίες, να εξουσιάζει κάποια πράγματα στον τόπο του. Κάτι όμως που δε γίνεται, αφού υπάρχουν μηχανισμοί τυπικοί ή άτυποι που δεν επιτρέπουν στους λαούς να πάρουν πρωτοβουλίες. Ανέφερε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τις επεμβάσεις των ιμπεριαλιστικών κρατών ενάντια σε ολόκληρους λαούς, βομβαρδίζοντας ανελέητα τις χώρες τους, προκειμένου να... έρθουν στον ίσιο δρόμο.

Σε ό,τι αφορά τις εκλογές και κατά πόσο ελεύθερα ένας πολίτης ψηφίζει, επισήμανε ότι πολύπλοκοι μηχανισμοί δραστηριοποιούνται καθ' όλη τη διάρκεια της ζωής - και ένας από αυτούς είναι και το σχολείο - που καθορίζουν, αναπαράγοντας την κυρίαρχη ιδεολογία, απόψεις και αντιλήψεις, μέσα σε ποια όρια θα κινηθεί η ψήφος μας.

«Επτά Πέπλα»

Εμπνευσμένη από τον περίφημο «Χορό των επτά πέπλων» της Σαλώμης, είναι η επωνυμία του ομώνυμου συγκροτήματος των Σωτήρη Μαρκούτη, Γιώργου Τσακαράκα, Κώστα Μήτσιου, Σωτήρη Μαργώνη, Ντίνου Χατζηϊορδάνου, Δημήτρη Σκαμνάκη, Τόλη Μαρόπουλου. Το επταμελές συγκρότημα ερμήνευσε τραγούδια - λαϊκών χρωμάτων - από τους δύο δίσκους του και άλλων έντεχνων λαϊκών συνθετών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ