Στην πλήρη εφαρμογή των αντιδραστικών αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στον τομέα του πολιτισμού και υπό το πρίσμα της διεύρυνσης της ΕΕ προσανατολίζεται η ελληνική κυβέρνηση.
Οχι βέβαια πως υπήρχαν αυταπάτες για το αντίθετο, αλλά πάντα είναι χρήσιμο να υπογραμμίζεται ο «ενθουσιασμός» με τον οποίο θα αναλάβει η ελληνική προεδρία του πρώτου εξαμήνου του 2003 την επιβολή του ασφυκτικού ελέγχου του κεφαλαίου σε σημαντικούς τομείς όπως η οπτικοακουστική παραγωγή και τα πνευματικά δικαιώματα.
Οπως προκύπτει από τη νέα, χτεσινή συνάντηση του υπουργού Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλου με την Ευρωπαία επίτροπο, αρμόδια για θέματα Παιδείας και Πολιτισμού, Βιβιάν Ρέντινγκ και τις δηλώσεις τους που ακολούθησαν, «συζήτησαν» - δηλαδή επιβεβαιώθηκαν οι προτεραιότητες της ελληνικής κυβέρνησης στους παραπάνω τομείς - «γύρω από τους σχεδιασμούς της ελληνικής προεδρίας του πρώτου εξαμήνου του 2003». Ο υπουργός είπε ότι «έχουμε πολύ στενή και πολύ καλή συνεργασία και με την επίτροπο και με τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και ετοιμάζουμε ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα στον τομέα του πολιτισμού, του αθλητισμού και της οπτικοακουστικής παραγωγής, με ένα μεγάλο άτυπο συμβούλιο στη Θεσσαλονίκη στα τέλη Μαΐου, με πολύ σημαντικά σεμινάρια για την πολιτιστική κληρονομιά, για την κοινωνία της πληροφορίας, για την πνευματική ιδιοκτησία, για το μέλλον του ευρωπαϊκού κινηματογράφου και της οπτικοακουστικής παραγωγής μετά τη διεύρυνση της ΕΕ και επίσης πολύ σημαντικές συζητήσεις για τα ολυμπιακά ιδεώδη και τον αθλητισμό ως μηχανισμό περιφερειακής ανάπτυξης».
Μάλιστα, ο υπουργός συνέδεσε όλα τα παραπάνω «με τη μεγάλη συζήτηση για το μέλλον της Ευρώπης, για ένα μελλοντικό Ευρωπαϊκό Σύνταγμα όπου η θέση του πολιτισμού πρέπει να είναι πολύ σαφής και πολύ σημαντική». Δηλαδή, για την εξαφάνιση, ουσιαστικά, κάθε μορφής πολιτιστικής δράσης που δε θα πληροί τις προϋποθέσεις των πολιτιστικών προτύπων της ΕΕ.
Χτες, επίσης, ο Ελληνας υπουργός συναντήθηκε με τον πρόεδρο του Ουκρανικού Κοινοβουλίου, Βολοντιμίρ Λίτβιν, που πραγματοποιεί επίσκεψη στη χώρα μας επικεφαλής πολυμελούς ουκρανικής αντιπροσωπείας. Η συζήτηση περιστράφηκε γύρω από τη συμμετοχή της Ουκρανίας στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα (δηλαδή την είσοδο και της Ουκρανίας στο ιδεολογικό «μαντρί» του κεφαλαίου), καθώς και γύρω από θέματα πολιτιστικών ανταλλαγών και πολιτιστικής συνεργασίας.
Ο Μπαρδέμ, με τις περισσότερες από 20 ταινίες του, σημάδεψε, ιδεολογικά και αισθητικά, μία ολόκληρη γενιά Ισπανών. Το έργο του αποτελεί σήμερα άρρηκτο τμήμα της ιστορίας του ισπανικού κινηματογράφου. Μεταξύ των ταινιών του, περιλαμβάνεται και η ταινία «Αυτό το ευτυχισμένο ζευγάρι» (1951), που αποτέλεσε την «είσοδο» του ισπανικού κινηματογράφου στην κριτική και αντίσταση κατά του φρανκικού φασιστικού καθεστώτος και «Προειδοποίηση» (αναφέρεται στον Γκ. Δημητρόφ). Στα αριστουργήματά του περιλαμβάνονται οι ταινίες «Θάνατος ενός ποδηλάτη» (1955, τιμήθηκε με το βραβείο διεθνούς κριτικής στις Κάννες) και το «Κάλιε Μαγιόρ» (1956), που κέρδισε το αντίστοιχο βραβείο διεθνούς κριτικής στο Φεστιβάλ Βενετίας.
Το τελευταίο του έργο, «Λόρκα, ο θάνατος ενός ποιητή» (1998), ήταν αφιερωμένο στον μεγάλο Ανδαλουσιανό ποιητή Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, που εκτελέστηκε από τους φαλαγγίτες του Φράνκο το 1936.
Η στράτευση στην τέχνη ήταν για τον Μπαρδέμ συνέχεια της πολιτικής στράτευσης. Ο σκηνοθέτης εντάχθηκε στο Κομμουνιστικό Κόμμα Ισπανίας (1943), όταν εκείνο ήταν παράνομο. Μέχρι τέλους, ο Μπαρδέμ ανησυχούσε για την προβολή και την προστασία του ισπανικού κινηματογράφου, ενώ προήδρευσε (1988-2001) της Ενωσης Ισπανών Σκηνοθετών, και παραιτήθηκε εξαιτίας της έλλειψης κρατικής υποστήριξης και της αδυναμίας δημιουργίας Εθνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
«Από τότε που άρχισε να γράφει ο άνθρωπος» είναι το θέμα για το οποίο θα μιλήσει ο βουλευτής του ΚΚΕ και ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γιώργος Χουρμουζιάδης, τη Δευτέρα (8.15 μ.μ.), στο Β΄ Αμφιθέατρο του Νέου Κτιρίου της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ. Η εκδήλωση γίνεται στο πλαίσιο των «Βραδινών του Φιλολόγου», που διοργανώνει κάθε Δευτέρα ο Σύλλογος Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ.
Στο πολύτομο και πολύτιμο έργο των εκδόσεων «Μέλισσα» για την Ελληνική Αρχιτεκτονική απονεμήθηκε το βραβείο «Δαίδαλος» της Εταιρείας Συγγραφέων. Το «Δαίδαλος» απονέμεται σε έργο γραπτού λόγου που προάγει τον πολιτισμό στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, το φετινό βραβείο απονεμήθηκε στις εξής σπουδαίες μελέτες: Χαράλαμπου Μπούρα «Βυζαντινή και Μεταβυζαντινή αρχιτεκτονική», Μάρως Καρδαμίτση - Αδαμάκη, Μάνου Μπίρη «Νεοκλασική αρχιτεκτονική», Δημήτρη Φιλιππίδη «Μοντέρνα αρχιτεκτονική».
Στο σκεπτικό της βράβευσης σημειώνεται ότι το εκδοτικό «Μέλισσα», με τη συγκεκριμένη σειρά, «προάγει την εθνική αυτογνωσία στον τομέα του δομημένου χώρου».
Το βραβείο «Διδώ Σωτηρίου» της Εταιρείας (απονέμεται σε έργο ξένου συγγραφέα που προάγει τις πολιτιστικές σχέσεις μεταξύ των λαών) φέτος απονεμήθηκε στον Ιταλό συγγραφέα Κλαούντιο Μάγκρις για το έργο του «Δούναβης». Στα ελληνικά κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Πόλις», σε μετάφραση Μπάμπη Λυκούδη και πρόλογο Ν. Μπακουνάκη. Στο σκεπτικό της βράβευσης σημειώνεται, μεταξύ άλλων, ότι το πνευματικό ταξίδι κατά μήκος του ποταμού «προάγει τη συζήτηση γύρω από τα θέματα της πολιτιστικής διαφορετικότητας».
Τα βραβεία συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο 6.000 ευρώ έκαστο και η απονομή θα γίνει σε σχετική εκδήλωση στις 16/12, 9 μμ, στην Εθνική Πινακοθήκη.