ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 8 Νοέμβρη 2002
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μηνύσεις κατά πάντων για τα μνημεία

Μηνύσεις «για οργανωμένη εγκληματική φθορά μνημείων», που πιθανόν θα ενεργοποιήσουν και αρθρογραφία περί «προδοσίας και προσβολής Συμβόλων του Κράτους», κατέθεσαν μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Συλλόγων και Φορέων για τη Σωτηρία του Αρχαιολογικού Χώρου Μακρυγιάννη, «κατά συγκεκριμένων υπεύθυνων (πολιτικών, επιστημόνων, υπαλλήλων, επιχειρηματιών) που εμπλέκονται στις καταστροφές», όπως σημειώνεται στη σχετική ανακοίνωση.

Αφορμή για τη μήνυση - εκτός της καταστροφής στου Μακρυγιάννη - ήταν η κατεδάφιση, με μπουλντόζα, της μικρής εκκλησίας του Αϊ - Γιώργη εντός του αρχαιολογικού χώρου, «εν μέσω εκκρεμούσης αίτησης αναστολής στο ΣτΕ και ρητής εντολής για τη μη δημιουργία τετελεσμένων όπως άλλωστε υπάρχει δεδικασμένο». Παρότι το ΣτΕ έδωσε εντολή για τη διακοπή των εργασιών ανέγερσης του Νέου Μουσείου Ακρόπολης μέχρι να κρίνει τις προηγούμενες μηνύσεις της Συντονιστικής για τις καταστροφές αρχαιολογικών ευρημάτων, οι εργασίες συνεχίστηκαν με το γκρέμισμα του ναού.

Στην ανακοίνωση σημειώνεται: «Ο πρωτοστατήσας της καταστροφής Δ. Παντερμαλής (πρόεδρος του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης) ενεπλάκη και στην καταστροφή του Μαραθώνα», και προσθέτει: «Είναι σαφές πλέον ότι η πρόθεση της ιδιωτικοποίησης κληροδοτημάτων και μνημείων υποστηρίζεται από κύκλους μεγαλοσυμφερόντων και δήθεν επιστημόνων που παραπλανούν την πολιτική ηγεσία, εις βάρος της πολιτείας, των δικαιωμάτων των πολιτών και της υποχρέωσης του ελληνικού κράτους απέναντι στην υφήλιο, ως θεματοφύλακας του πολιτισμού και σπάνιων πολιτιστικών αγαθών».

Η μήνυση αφορά τον πρωθυπουργό, τον υπουργό Πολιτισμού, τον πρώην υπουργό ΥΠΕΧΩΔΕ, διευθυντές του ΥΠΠΟ, το ΔΣ του ΟΑΝΜΑ ΑΕ, μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, τους διευθυντές των Α' και Β' Εφορειών Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, την πρόεδρο του 2004, το ΔΣ της ΘΕΜΕΛΙΟΔΟΜΗΣ ΑΕ και τα ΔΣ εταιριών «που εμπλέκονται στην οργανωμένη εγκληματική φθορά μνημείων και ιστορικών τοπίων ανεκτίμητης αξίας». Να σημειωθεί ότι η μήνυση περιλαμβάνει και τις καταστροφές στο Μαραθώνα, στη Μερέντα Αττικής κ.ά.

Η Συντονιστική σημειώνει ότι οι προαναφερόμενοι παραβιάζουν «15 άρθρα του Συντάγματος, 20 άρθρα του Αρχαιολογικού Νόμου του 2002 και ερευνάται ο αριθμός των παραβάσεων των άρθρων του Ποινικού Κώδικα συμπεριλαμβανομένων αυτών της προδοσίας και προσβολής Συμβόλων του Κράτους».

Φλογερή «Κάρμεν»

Το φλογερό πάθος της «Κάρμεν» θα ζωντανέψει την Κυριακή στη Εθνική Λυρική Σκηνή. Το αριστούργημα του Μπιζέ θα εγκαινιάσει το χειμώνα της ΕΛΣ, στο «Ολύμπια», σε σκηνοθεσία Βασίλη Νικολαΐδη, μουσική διεύθυνση Ηλία Βουδούρη, σκηνικά Γιώργου Γαβαλα, κοστούμια Κλερ Μπρέισγουελ, χορογραφίες Εφης Καρακώστα, με πρωταγωνίστρια την Ελένη Λιώνα. Ερμηνεύουν επίσης: Βικτόρια Μαϊφάτοβα, Μαρία Μαρκέτου, Βαγγέλης Χατζησίμος, Εμίλ Ιβανόφ, Ερνέστο Γκριζάλες, Γιάννης Γιαννίσης, Δημήτρης Κασιούμης, Δημήτρης Τηλιακός, Μάτα Κατσούλη, Σοφία Κυανίδου, Αντωνία Καλογήρου, Μαρίνα Βουλογιάννη, Διονύσης Τρούσσας, Κώστας Ντότσικας, Αρης Παπαγιαννόπουλος, Κώστας Μαυρογένης, Συρανούς Τσαλικιάν, Μαρίτα Παπαρίζου κ.ά. Συμμετέχει η παιδική χορωδία «Μανώλης Καλομοίρης».

Ο Ζ. Μπιζέ εμπνεύστηκε την «Κάρμεν» από το μυθιστόρημα του Προσπέρ Μεριμέ, όμως δε χάρηκε το θρίαμβο του έργου του, καθώς πέθανε την ίδια χρονιά της πρώτης παρουσίασής του. Η πρεμιέρα (1875) στο Παρίσι ξεσήκωσε αντιδράσεις από αγανακτισμένους, που στην ηρωίδα έβλεπαν μια ανήθικη γυναίκα. Αλλοι όμως αγάπησαν το έργο γιατί παρουσίαζε ρεαλιστικούς ήρωες. Σε αντίθεση με την επεισοδιακή πρεμιέρα στο Παρίσι, το έργο σημείωσε επιτυχία στην Οπερα της Βιέννης, λίγο καιρό αργότερα. Παραστάσεις θα δοθούν επίσης στις: 12, 13, 15, 16, 19, 20, 22, 23, 24/11 και στις 5, 6, 7, 10, 11/12. Τηλέφωνο κρατήσεων: 210.3612.461.

Για το κτίριο της Λυρικής

Το θέμα του νέου κτιρίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, που παραμένει ανεκπλήρωτο όνειρο για τους καλλιτέχνες και το κοινό του μοναδικού λυρικού μας θεάτρου, έθεσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Λουκάς Καρυτινός, σε προχθεσινή του συνάντηση στον πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κωστή Στεφανόπουλο. Ο Λ. Καρυτινός εξέφρασε τις ανησυχίες του για το θέμα του νέου κτιρίου της Λυρικής, το οποίο παρά τις εξαγγελίες και διαβεβαιώσεις ότι σύντομα «θα» χωροθετηθεί και «θα» ξεκινήσουν οι εργασίες θεμελίωσής του, έμεινε στάσιμο. Αναφέρθηκε επίσης στην επιτυχημένη πορεία της ΕΛΣ, στη δραστηριότητά της σε τρεις σκηνές και στη θεαματική αύξηση του κοινού της.

Οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες

Η ιστορία των πρώτων προσπαθειών αναβίωσης των αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων, στην Αθήνα, στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού είναι γνωστή, εντός και εκτός Ελλάδας, ακόμα και στα παιδιά. Πόσοι και πόσο σφαιρικά γνωρίζουν το γενικότερο -ελληνικό και διεθνές - ιστορικό, οικονομοπολιτικό, στρατιωτικό, κοινωνικό, πολιτιστικό κ.ο.κ - πλαίσιο των πρώτων σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων; Πόσοι γνωρίζουν τις διαγκωνιζόμενες σκοπιμότητες - και μέσω της υπόθεσης των Ολυμπιακών Αγώνων - των πολιτικών - ελληνικών και ξένων (Βρετανίας, Γερμανίας, Γαλλίας), που κινούσαν τα νήματα, ανάλογα με τους ανταγωνισμούς τους, το εθνικό τους συμφέρον, και τις εθνικιστικές τους... υστερίες;

Ολα τα παραπάνω φωτίζει η δίγλωσση (ελληνικά - αγγλικά) αφιερωματική, εξαιρετικά καλαίσθητη, συλλεκτική έκδοση «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην Αθήνα (1896 - 1906)», την οποία παρουσίασε χθες η «Εφεσος», κλείνοντας μ' αυτόν τον τόμο τη φετινή της, σημαντικότατη, εκδοτική της δραστηριότητα. Πρόκειται για πολύπλευρα ενδιαφέρον πόνημα του ιστορικού, αναπληρωτή καθηγητή του Πανεπιστημίου Κρήτης, Βασίλη Καρδάση, το οποίο δεν αφορά απλώς στις προετοιμασίες, στις υποδομές - έργα που κατασκευάστηκαν, στο ολυμπιακό ιδεώδες, στο ρόλο των Κουμπερτέν, Βικέλα κ.ά, στα αθλήματα που διεξήχθησαν στις δύο πρώτες Ολυμπιάδες της Αθήνας. Αφορά και στη «βασανιστική πορεία της Ελλάδας αυτή τη δεκαετία», όπως τόνισε ο ίδιος, μιλώντας για το βιβλίο. Στα δάνεια, στα εθνικά θέματα, στα ταραγμένα - και τότε - Βαλκάνια. Αφορά σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής στην Αθήνα και τέλος στις μεγάλες ευρωπαϊκές και διεθνείς οικονομικές, πολιτικές και στρατιωτικές εξελίξεις.

Ελκυστικότατο συστατικό του βιβλίου, είναι η έξοχη, σπάνια και ανέκδοτη εικονογράφησή του. Ομορφες καρτ ποστάλ της εποχής με τις αρχαιότητες μιας Αθήνας που φεγγοβολούσε και ανέπνεε ανάμεσα στους ορεινούς όγκους της, στις πλατείες, στα νεοκλασικά, στους περιπάτους, στις αγορές της, στις γειτονιές της. Εικόνες των πνευματικών ανθρώπων της, των ηθοποιών, των ποιητών, των σατιρικών εντύπων της. Το έγχρωμο εικονογραφικό υλικό εμπλουτίστηκε με επίσης ανέκδοτο και σπάνιο φωτογραφικό υλικό (ελληνικό και ξένο), το οποίο προέρχεται από τη συλλογή του Σπύρου Μανουσάκη, το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο, την Εθνική Πινακοθήκη και τη συλλογή της Παλαιάς Βουλής.

«Συνθετικός» Φάουστ

Ενα διαφορετικό «Φάουστ» παρουσιάζει το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας από σήμερα, στην Αθήνα, στο «Σύγχρονο Θέατρο». Στην παράδοση όλων των εθνών υπάρχουν ιστορίες για τον άνθρωπο που πουλάει την ψυχή του στο διάβολο. Ο μύθος του Φάουστ και του Μεφιστοφελή, μέσα από την ποιητική ματιά πέντε συγγραφέων, παρουσιάζεται τώρα στην Αθήνα, μετά την επιτυχία του στην Πάτρα. Το πρότυπο της λόγιας και της λαϊκής παράδοσης γεννήθηκε στη Γερμανία γύρω στο 1480. Ο μύθος παραμένει σαγηνευτικός, αφού και σήμερα συναντάμε θεατρικές εκδοχές του. Το κείμενο του Γκαίτε, του Πούσκιν, μια στιγμή του Φάουστ από τον Πεσόα, ο Μεφίστο και η Μαργαρίτα από το κείμενο του Λουβέ και, τέλος, το ομώνυμο ποίημα του Στρατή Πασχάλη, συνθέτουν το «νέο κείμενο» με μορφή κινηματογραφικού σεναρίου.

Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση Σπύρου Ευαγγελάτου, Μάγιας Λυμπεροπούλου, Θέμη Μουμουλίδη, Παναγιώτας Πανταζή, σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη, σκηνικό - κοστούμια Γιώργου Πάτσα. Παίζουν (αλφαβητικά): Αργύρης Καβίδας, Μάγια Λυμπεροπούλου, Δημήτρης Ντάσκας - Αρτο Απαρτιάν (αντικαθίσταται μετά τις 10/11), Μηνάς Χατζησάββας.

Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ανακοινώνει πως ανάρτησε στην έδρα του (Πανεπιστημίου 10) τους πίνακες με τους απορριφθέντες και διορισθέντες κατά ειδικότητα, για την πλήρωση έξι θέσεων προσωπικού του, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου.

Ατομική έκθεση έργων της Εύας Μιχαλάκη φιλοξενείται έως τις 29/11 στην γκαλερί Τέχνης «Χριστίνα Λέντζου» (Ελαιών 15, Νέα Κηφισιά). Παρουσιάζεται μια ενότητα έργων, με 300 ψηφιακά επεξεργασμένες εικόνες, τυπωμένες σε αλουμίνιο. Κάθε εικόνα προκύπτει από την επεξεργασία μικροφωτογραφήσεων αντικειμένων καθημερινής χρήσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ