ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 21 Δεκέμβρη 2002
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΤΕΕ/ ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
«Οχι» στη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής των ΕΛΠΕ

«Πάσχει» η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο, των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη. Αυτό σημειώνει σε ανακοίνωσή του το ΤΕΕ Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ) και ζητά από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης, στη συνεδρίαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου την επόμενη Δευτέρα να γνωμοδοτήσει αρνητικά, επισημαίνοντας ότι η λειτουργία της συγκεκριμένης επένδυσης εγκυμονεί κινδύνους για το περιβάλλον.

Το ΤΕΕ/ΤΚΜ ζητάει από τη Νομαρχία να διερευνήσει συνολικά το θέμα με κριτήρια τόσο τα ενεργειακά και περιβαλλοντικά αντισταθμιστικά οφέλη όσο και την κοινωνική αποδοχή και να ελέγξει διεξοδικά, μέσω του επιστημονικού της δυναμικού, την προκαλούμενη περιβαλλοντική επιβάρυνση από τη νέα αυτή δραστηριότητα. Ηδη το ΤΕΕ/ΤΚΜ, από τη διαδικασία της προέγκρισης χωροθέτησης, έχει εκφράσει τις επιφυλάξεις του με έγγραφο προς τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Θεσσαλονίκης, το οποίο κοινοποίησε και στο ΥΠΕΧΩΔΕ. Επίσης συγκρότησε ομάδα εργασίας ειδικών επιστημόνων οι οποίοι διερεύνησαν τα επιμέρους θέματα της ΜΠΕ και αξιολόγησαν τα ευρύτερα θέματα που αφορούν στην εγκατάσταση.

Οπως επισημαίνει, «η χωροθέτηση του έργου στο βιομηχανικό συγκρότημα των ΕΛΠΕ στη Θεσσαλονίκη δεν υπακούει σε έναν ευρύτερο ενεργειακό σχεδιασμό, ούτε επιβάλλεται για την εξυπηρέτηση των αναπτυξιακών αναγκών της χώρας». Μάλιστα καταγγέλλει την απουσία ενεργειακού, αλλά και περιβαλλοντικού σχεδιασμού, αφού όπως αναφέρει, αυτό αποδεικνύεται από την «έλλειψη πρόβλεψης για εξυπηρέτηση των θερμικών αναγκών γειτονικών βιομηχανικών εγκαταστάσεων ή αστικών πληθυσμών».

Επίσης το ΤΕΕ/ΤΚΜ σημειώνει, ότι η χωροθέτηση της δραστηριότητας στο οικόπεδο των ΕΛΠΕ στα Διαβατά, εμφανίζεται ως de facto επιλογή. Για τον επενδυτή είναι λογικό να χρησιμοποιεί ως μοναδικό κριτήριο την ελαχιστοποίηση του κόστους, αφού δίπλα περνά ο αγωγός φυσικού αερίου. Ομως, τονίζει, «οι κρατικοί μηχανισμοί ελέγχου όφειλαν να λάβουν υπόψη τους και την άμεση γειτνίαση με το αστικό περιβάλλον, την κατασκευή νέων οδικών αξόνων, το ισχύον Ρυθμιστικό Σχέδιο, καθώς και έναν ευρύτερο χωροταξικό σχεδιασμό, εάν υφίσταται». Και καταγγέλλει πως 17 χρόνια μετά την ψήφιση του Νόμου του Ρυθμιστικού δεν υπάρχει πολιτική χρήσεων γης, ούτε προστασίας του περιβάλλοντος.

Και σε ό,τι αφορά την περιβαλλοντική επιβάρυνση σημειώνει: «Το έργο αποτελεί μια πρόσθετη μεγάλη σημειακή πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης (αερίων ρύπων, θερμότητας) για την ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης, αλλά κυρίως για το συγκεκριμένο χώρο. Η διατύπωση ότι είναι ελάχιστη η προξενούμενη ρύπανση, αφενός δε σημαίνει ότι δεν αυξάνει τη συνολική επιβάρυνση στην περιοχή, αφετέρου δε δίνει εξηγήσεις για το πώς θα μειωθούν οι αέριοι ρύποι σύμφωνα με τα όρια που προσδιορίζονται για τα επόμενα χρόνια, 2005 - 2010, από την Ευρωπαϊκή Ενωση».

Τέλος σχετικά με την επιβάρυνση του Θερμαϊκού κόλπου από τη διάθεση των θερμών νερών, μετά την ψύξη της μονάδας παραγωγής, στον όρμο της Θεσσαλονίκης, αναφέρει ότι «από την αξιολόγηση των σχετικών στοιχείων της ΜΠΕ, θεωρείται βέβαια η επιβάρυνση του θαλάσσιου οικοσυστήματος, ενώ από τον έλεγχο της μελέτης διαπιστώθηκε η προβληματικότητα, καθώς αυτή χαρακτηρίζεται από σειρά σημαντικών ελλείψεων».


ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ
Η κυβέρνηση καλύπτει την ασυδοσία της TVX

Ειδικός επί των περιβαλλοντικών ο υπουργός Ανάπτυξης δήλωσε ότι η θάλασσα της Ιερισσού κοκκίνισε επειδή... η περιοχή είναι πλούσια σε άργιλο

Την πρόθεση της κυβέρνησης να συνεχίσει την τακτική της απλόχερης στήριξης στην πολυεθνική TVX επιβεβαίωσε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης Α. Τσοχατζόπουλος, όταν αναφερόμενος στη μεγάλης έκτασης περιβαλλοντική καταστροφή που έχει προκληθεί στον κόλπο της Ιερισσού, εξαιτίας των τοξικών υδάτων που χύνονται στη θάλασσα από τις εγκαταστάσεις της εταιρίας, δήλωσε πως... δεν είναι τίποτε το ιδιαίτερα σοβαρό. Μάλιστα ως ειδικός, μας πληροφόρησε πως η περιοχή είναι πλούσια σε άργιλο και είναι λογικό λόγω των βροχοπτώσεων να κοκκινίζει η θάλασσα από τα νερά που κατεβαίνουν.

Είναι πια ολοφάνερο πως η κυβέρνηση δεν υπολογίζει τίποτε προκειμένου να εξυπηρετήσει και να καλύψει την πολυεθνική εταιρία. Τόσο διά του υπουργού Ανάπτυξης, αλλά και μέσω των μηχανισμών της, καθησυχάζει τους πολίτες, υιοθετώντας τις ανακοινώσεις της εταιρίας. Στο μεταξύ, απορίας άξιο είναι ότι 11 μέρες μετά την εκδήλωση του φαινομένου, το ΚΕΠΑΜΑΧ (διαδημοτικό εργαστήριο) ακόμη δεν έχει ανακοινώσει τα αποτελέσματα των εργαστηριακών εξετάσεων που έκανε στα δείγματα νερού που πήρε από το σημείο της ρύπανσης.

Παρά το γεγονός ότι η Νομαρχία έστειλε στην TVX σήμα για άμεση διακοπή των εργασιών της κάτω από τον οικισμό της Στρατονίκης, λόγω της αποφάσεως του ΣτΕ που δικαιώνει την προσφυγή των κατοίκων, ο υπουργός Ανάπτυξης συνεχίζει να δίνει κάλυψη στην ασύδοτη δράση της εταιρίας. Ετσι χτες δήλωσε ότι το ΣτΕ δεν πήρε αρνητική θέση. Απλά αναπέμπει σε επανέκδοση των αποφάσεων και σχετικών αδειών από τους αρμόδιους υπουργούς. Ετσι κατάλαβε ο υπουργός Ανάπτυξης την απόφαση της ολομέλειας του ΣτΕ που έκρινε παράνομες σχεδόν όλες τις αποφάσεις της κυβέρνησης που αφορούν τα μεταλλεία στις «Μαύρες Πέτρες».

Θυμίζουμε ότι το ΣτΕ, στην απόφασή του αναφέρει ότι δεν είναι επιτρεπτή η επέκταση των μεταλλευτικών δραστηριοτήτων στα όρια του οικισμού, χωρίς να υπάρχει Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Εγκριση Περιβαλλοντικών Ορων, που θα μελετούσαν τα δεδομένα της περιοχής.

Επίσης έκρινε παράνομη και την απόφαση για παράταση ισχύος μέχρι 31/12/2005 των περιβαλλοντικών όρων, καθώς δεν περιλαμβάνει και τους χώρους επέκτασης του μεταλλείου μέσα στα όρια του οικισμού Στρατονίκης.


ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ - ΜΑΛΑΚΑΣΑ
Το χρονικό μιας ιστορίας υπερβάσεων και ταλαιπωρίας

Από το 1997 κατασκευάζεται χωρίς ακόμη να μπορεί κανείς να διαβεβαιώσει πότε θα ολοκληρωθεί, το έργο αποκατάστασης της κατολίσθησης στην Εθνική Οδό στο ύψος της Μαλακάσας που σημειώθηκε το Φλεβάρη του 1995, και έχει στοιχίσει μέχρι τώρα, μαζί με τις μελέτες και τις στραγγιστικές γεωτρήσεις, αλλά και τις πολλές υπερβάσεις, πάνω από 7 δισ. δρχ.

Το ΥΠΕΧΩΔΕ, όπως είναι γνωστό, επικαλούμενο διάφορες γνώμες ειδικών, έχει βγάλει «λάδι» τους εργολάβους που κατασκεύασαν την αρχική εργολαβία και η οποία ολοκληρώθηκε το 1993, αποφασίζοντας ότι η κατολίσθηση δεν οφείλεται σε κακοτεχνία, αλλά σε... φυσικό φαινόμενο! Ετσι όλο το κόστος της αποκατάστασης του τμήματος αυτού της Εθνικής Οδού έπεσε στον ελληνικό λαό.

Το έργο επίσης αυτό αποτελεί κλασική περίπτωση υπερβάσεων του κόστους στα δημόσια έργα και συγκεκριμένα: Αρχικά διατέθηκε το ποσόν των 300 εκατ. δρχ. για αποστραγγιστικές γεωτρήσεις, ενώ παράλληλα εκπονούνταν οι μελέτες για τα οριστικά μέτρα που έπρεπε να ληφθούν και τα έργα που έπρεπε να γίνουν. Το 1997 ανατέθηκε η εργολαβία μόνιμης αποκατάστασης, προϋπολογισμού 4,2 δισ. δρχ. Το 1998, όμως, με πρόσχημα ότι μόλις τότε οριστικοποιήθηκε η μελέτη, ο προϋπολογισμός του έργου ανέβηκε στα 5,5 δισ. δρχ. Τώρα όμως, το κόστος αυτό εκτιμάται σε 6,5 δισ. δρχ. καθώς υπογράφτηκε συμπληρωματική σύμβαση με νέο πρόσχημα τις...«απρόβλεπτες γεωτεχνικές συνθήκες», που...«απαίτησαν τη λήψη πρόσθετων μέτρων» τα οποία, όπως υποστηρίζει το ΥΠΕΧΩΔΕ, «ήταν αδύνατο να προβλεφτούν κατά τη φάση της εκπόνησης της μελέτης»!

Τελικά, οι εργολάβοι έχουν σταματήσει το έργο, καθώς τους οφείλεται το ποσόν του 1,2 δισ. δρχ. της συμπληρωματικής σύμβασης επειδή αυτή δεν είχε περάσει από τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και δεν είναι νόμιμη. Με νομοθετική ρύθμιση, όμως, η κυβέρνηση υποχρεώνει το Ελεγκτικό Συνέδριο να διενεργήσει εκ των υστέρων τον έλεγχο της σύμβασης αυτής, ώστε να νομιμοποιηθεί, να πληρωθούν οι εργολάβοι και να προχωρήσουν τα έργα...

Σημειώνεται ότι για την ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου απομένουν ασφαλτικές εργασίες σε μήκος 1.200 μέτρων περίπου, οι οποίες είναι άγνωστο πότε θα ξεκινήσουν. Ως τότε, κάθε φορά που χιονίζει ή βρέχει, τα οχήματα στο σημείο αυτό θα σχηματίζουν ουρές χιλιομέτρων και οι επιβάτες τους θα περνούν απίστευτη ταλαιπωρία...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ