ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Γενάρη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Δυο χιλιάδες κίνητρα!

Δε θα ήτανε αυθαίρετο, αν υποστήριζα ότι κάθε κοινωνική θεωρία είτε είναι επαναστατική είτε απλώς διατυπώνει μια οποιαδήποτε ουτοπική πρόταση, εμπλουτισμένη με στοιχεία ανθρωπολογίας, θεμελιώνεται σε «δομικά δίδυμα», η σύγκρουση ή η απλή αντιπαράθεση των οποίων συνιστά συγκεκριμένη κοινωνική συνθήκη. Συνιστά, δηλαδή, με άλλα λόγια, ένα συγκεκριμένο κοινωνικό περιβάλλον, στο πλαίσιο του οποίου αναπτύσσονται οικονομικές, ανταγωνιστικές σχέσεις, αλλά και πολιτικές και ιδεολογικές. Κι αυτό σημαίνει, πως, αν θέλαμε να αναλύσουμε τον τρόπο με τον οποίο αυτές οι σχέσεις λειτουργούν, και, φυσικά, τις αιτίες για τις οποίες η ανάπτυξή τους δεν οδηγεί στη διαμόρφωση ενός θετικού αποτελέσματος, θα πρέπει να ορίσουμε με ακρίβεια αυτό το «δομικό δίδυμο». Να εξετάσουμε τον κοινωνικό του χαρακτήρα, το ρόλο που παίζει στην ανάπτυξη των κοινωνικών σχέσεων και, τέλος, τις δυνατότητές του να λειτουργήσει στη διαμόρφωση του ενός ή του άλλου αποτελέσματος.

Μια τέτοια άποψη θα ήθελα να τη χρησιμοποιήσω στο σημερινό μου σημείωμα και να διατυπώσω τη θεωρητική πρότασή μου, όσον αφορά στη συζήτηση τη σχετική με τον τρόπο, με τον οποίο η πολιτική πρόταση του ΚΚΕ για τη συγκρότηση του «Λαϊκού Μετώπου» γίνεται αποδεκτή ή όχι και σε ποιο βαθμό από την κοινωνία και την προσπάθεια εντοπισμού των αιτίων που δεν ευνοούν μια τέτοια αποδοχή.

Η ερώτηση, λοιπόν, που θα μπορούσε να ανοίξει την άποψη που υπαινίσσομαι είναι: ποιο είναι το «δομικό δίδυμο» που παίρνει μέρος στην ανάπτυξη των τρόπων, με τη βοήθεια των οποίων προωθείται και γίνεται δεκτή ή όχι η πρόταση του «Λαϊκού Μετώπου»; Η απάντηση είναι μάλλον εύκολη: δύο είναι τα στοιχεία που συνιστούν το «δίδυμο». Το Υποκείμενο, που είναι το Κόμμα, και το Αντικείμενο που είναι οι εργαζόμενοι. Επομένως, η ερώτηση που αναζητά τις αιτίες για τις οποίες γίνεται δεκτή ή όχι η πρόταση του «Μετώπου» δε θα πρέπει να περιορίζεται στις θετικές ή αρνητικές τακτικές, με τις οποίες το Κόμμα, άρα το «υποκείμενο», προωθεί την πρόταση. Πρέπει να επεκτείνεται και με διεισδυτικό τρόπο, μάλιστα, να αναζητά και να αναλύει τη διάθεση και την πλατιά ενημέρωση με τις οποίες οι Εργαζόμενοι, άρα το «αντικείμενο» αντιμετωπίζει την πρόταση αυτή και αποφασίζει να τη συσχετίσει με τα δικά του προβλήματα.

Με δοσμένη αυτή την παρατήρηση δε θα πρέπει να τονίζεται μόνο η ανάγκη της αυτοκριτικής, που πολλές φορές προκύπτει από την ομολογία ανύπαρκτων αδυναμιών. Πρέπει ιδιαίτερα να αναζητιέται η έκταση και ο χαρακτήρας που έχει η έλλειψη της διάθεσης και η απουσία της πλατιάς ενημέρωσης που αποκαλύπτει η συμπεριφορά των εργαζομένων. Και με βάση τα «ευρήματα» αυτής της αναζήτησης να επιχειρείται η αναστροφή της διάθεσης, όταν διαπιστωθεί ότι είναι αρνητική και η οικοδόμηση της ενημέρωσης, όταν αυτή είναι απούσα. Και μια τέτοια επιχείρηση δεν είναι απλή ούτε μονολιθική. Και δεν είναι έτσι, γιατί τόσο το «υποκείμενο» όσο και το «αντικείμενο» μιας τέτοιας σχέσης, που θεμελιώνεται πάνω σε ένα κοινωνικό και πολιτικοϊδεολογικό επίπεδο είναι πολυπρόσωπα. Χαρακτηρίζονται από διαφορετικές επιμέρους διαθέσεις και λογής ενημερώσεις. Διαθέτουν για κάθε περίπτωση διαφορετική ευαισθησία και διαφορετικές δυνατότητες. Διαθέτουν, επίσης, σε κάθε περίπτωση διαφορετική γνώση και συνειδητοποίηση της «Πρότασης» και του στρατηγικού της χαρακτήρα. Και όταν όλα αυτά εντοπιστούν και αποκαλυφθούν οι διαφοροποιήσεις σε όλη τους την έκταση, τότε θα χρειαστούμε «δυο χιλιάδες κίνητρα», όπως τα «ονειρεύτηκε» ο Χρήστος ο Κόφας, χωρίς να τα ονοματίσει, βέβαια. Μονοκόμματα και μονόπαντα δεν προωθούνται οι πολιτικές προτάσεις. Χρειάζεται πρώτ' απ' όλα ευελιξία. Αυτό που λένε τον τελευταίο καιρό «Επικοινωνιακή Κουλτούρα»!


Του Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ

«Συρμός»... ανισόπεδων μουσικών διαβάσεων

Το νεοκλασικό κτίριο που στεγάζει το μουσικό στέκι «Συρμός»
Το νεοκλασικό κτίριο που στεγάζει το μουσικό στέκι «Συρμός»
Στην καρδιά της Αθήνας, στην πλατεία Καραϊσκάκη, δύο βήματα από το σταθμό «Μεταξουργείο» του μετρό, σ' ένα όμορφο νεοκλασικό κτίριο που βρίσκεται στη συμβολή των οδών Κολωνού και Οδυσσέως 14 (δίπλα στο θέατρο «Περοκέ») κάτι καινούριο και ελπιδοφόρο γεννήθηκε. Μια μουσική σκηνή - πρόταση ουσιαστικής ψυχαγωγίας και πολιτιστικής παρέμβασης - που γυρίζει την πλάτη στο φτιασιδωμένο, εφήμερο πρόσωπο της μουσικής βιομηχανίας του θεάματος και χαμογελά σε κάθε δημιουργική προσπάθεια που αποζητά την αληθινή συνομιλία με το κοινό. Τ' όνομά της «Συρμός - Ανισόπεδες Μουσικές Διαβάσεις», μια όμορφη και ζεστή μουσική εστία, που ξεκίνησε το πρόγραμμά της προχτές με τον Διονύση Τσακνή και τη συντροφιά του, οι οποίοι θα βρίσκονται επί σκηνής κάθε Παρασκευή, Σάββατο (10.30 μ.μ.) και Κυριακή (9 μ.μ.). Τις υπόλοιπες μέρες (Δευτέρα - Πέμπτη, 10.30 μ.μ.) και για τις δύο πρώτες βδομάδες θα εμφανίζεται ο Βασίλης Λέκκας. (Το τηλέφωνο για κρατήσεις θέσεων είναι: 210.5203.661).

Φιλόξενη στέγη δημιουργίας

«Είναι ένας καινούριος χώρος, που από αισθητικής άποψης είναι ό,τι καλύτερο θα μπορούσα να φανταστώ», λέει ο Διονύσης Τσακνής. «Ενας χώρος που φέρνει τον καλλιτέχνη εκεί που πρέπει να είναι, δηλαδή δίπλα στον κόσμο, ώστε όλοι να έχουν μια πολύ καλή επαφή με τη σκηνή. Ενας χώρος που από τη φιλοσοφία του φτιάχτηκε για να επικοινωνεί ο καλλιτέχνης με το κοινό του, το οποίο θα είναι κατά κάποιο τρόπο και συνυπεύθυνο στη διαμόρφωση του προγράμματος. Είναι ένας χώρος που δέχεται φιλόξενα και με αγάπη τους φίλους και μάλλον αφομοιώνει εύκολα κάποιους αδιάφορους. Ομως, επίσης εύκολα διώχνει τους παρείσακτους. Δηλαδή, όσους θα ήθελαν σε αυτό το χώρο να επιδείξουν τον πλούτο τους ή να κλείσουν το "πρώτο τραπέζι πίστα". Αυτοί δεν έχουν θέση εδώ. Και δεν πειράζει. Καλό είναι και το κοινό να εκπαιδεύεται. Υπό αυτή την έννοια η φιλοσοφία του συγκεκριμένου χώρου θέλει τους λεγόμενους προσεκτικούς ακροατές και τους ανθρώπους που έρχονται για να διασκεδάσουν με όλη τη σημασία της λέξης και ψυχαγωγηθούν. Είναι ένας χώρος νεανικός, στον οποίο όλα χωράνε με σεβασμό. Ενας χώρος που βρίσκεται στον αντίποδα της λογικής της πίστας, η οποία έχει κατακλύσει ακόμα και ορισμένες μουσικές σκηνές. Η λογική της πίστας ήταν τόσο ισχυρή που δεν άφησε αμόλυντους και κάποιους χώρους, των οποίων η αρχική επιδίωξη ήταν άλλη: να είναι μουσικές σκηνές. Ομως, βλέπουμε ότι ακόμα και ορισμένες από αυτές ακολουθούν την πεπατημένη της πίστας, των μεγάλων και πάνω απ' όλα των ακριβών προγραμμάτων. Δεν μπορεί οι πάντες να μιλάνε για οικονομική κρίση και ο άνθρωπος που θα πάει ν' ακούσει ένα πρόγραμμα να μην μπορεί να φύγει με λιγότερο από 50 χιλιάδες το "κεφάλι"».

Με χαμηλό εισιτήριο

«Αυτή την περίοδο, λοιπόν, η πρόταση του "Συρμού", όπου κάποιος μπορεί να διασκεδάσει ουσιαστικά με το τόσο φτηνό εισιτήριο των 12 ευρώ, απαντάει στην ανησυχία ανθρώπων που θέλουν να ψυχαγωγηθούν και να δουν τους αγαπημένους τους καλλιτέχνες, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα να δώσουν ένα μισθό γι' αυτό. Διότι εκεί πάμε τελικά. Διότι οι νόμοι της αγοράς θέλουν πλέον τα πράγματα να λειτουργούν με τη λογική της πίστας. Δεν είναι μόνο ο καλλιτέχνης, ο άνθρωπος του χώρου που αμείβεται και το προσωπικό. Εκεί πρέπει να αμειφθούν και κάποια παράπλευρα επαγγέλματα. Εμείς φροντίσαμε να έχουμε εκτός, αυτά τα παράπλευρα επαγγέλματα. Να ζήσουν οι άνθρωποι, αλλά σε άλλους χώρους. Ας υπάρχουν και ορισμένοι χώροι όπου δεν είναι απαραίτητο ούτε το λάιφ στάιλ, ούτε το να μπαίνουν δωρεάν είκοσι μοντέλα, ούτε τα λουλούδια, ούτε οι χιλιάδες πορτιέρηδες και παρκαδόροι. Εδώ, η τιμή που έχουμε για την είσοδο και παραμονή ενός ανθρώπου ισοδυναμεί με τα χρήματα, που δίνει κάποιος στο πάρκινγκ ενός μαγαζιού της παραλιακής ή αλλού. Ο "Συρμός" βρίσκεται τριάντα μέτρα από το μετρό, στο κέντρο της Αθήνας, σε μια γειτονιά που αναμορφώνεται και διαθέτει πολλά θέατρα και πολύ ωραίους χώρους. Είναι ένα πανέμορφο νεοκλασικό κτίριο που το σεβάστηκαν πολύ και στο οποίο πρόκειται να λειτουργήσουν και άλλοι, πλην της μουσικής σκηνής, χώροι. Ολα αυτά με τη λογική ότι ο άνθρωπος που θα έρθει θα τύχει σεβασμού και όχι ληστείας. Γιατί σε ορισμένες περιπτώσεις περί ληστείας πρόκειται»...

«Ποδαρικό» με τον Διονύση Τσακνή

Ποδαρικό, λοιπόν με τον Δ. Τσακνή, που θα είναι επίσης για ένα μεγάλο διάστημα ο οικοδεσπότης και άλλων προγραμμάτων που φιλοδοξούν να στήσουν. Για τις δύο πρώτες εβδομάδες (από Παρασκευή - Κυριακή), θα εμφανίζομαι αποκλειστικά με τη Χρυσούλα Κεχαγιόγλου και μια ομάδα εκπληκτικών μουσικών, παρουσιάζοντας τραγούδια από όλη του τη δισκογραφία, δημιουργίες αγαπημένες άλλων συναδέλφων, αλλά και ξένα που ταιριάζουν στη φιλοσοφία του. Οπως ο ίδιος λέει: «Πλάι σε παλιούς μου συνεργάτες θα είναι και δύο εξαιρετικά ταλαντούχοι νέοι μουσικοί, ο 22χρονος κιθαριστής Δημήτρης Καρασούλος και ο 16χρονος κιθαριστής Γιώργος Πασχάλης, μαθητής Α' Λυκείου, που θ' αφήσει άφωνο τον κόσμο. Μέσα από το πρόγραμμα παρουσιάζουμε και νέους ανθρώπους, όπως η Χρυσούλα Κεχαγιόγλου, μια εκπληκτική τραγουδίστρια - έχει τραγουδήσει το "Κάτω από την Ακρόπολη" των Νικολακοπούλου - Αντύπα - που είμαι σίγουρος ότι θα μας χαρίσει πολύ όμορφα πράγματα στο άμεσο μέλλον και με την οποία σκοπεύω να συνεργαστώ και δισκογραφικά. Εκτός αυτού του τριήμερου προγράμματος, κάθε 15 μέρες θα φιλοξενούμε νέους ανθρώπους, αποδεδειγμένα ταλαντούχους, με ή χωρίς δισκογραφική δουλιά. Θα ενσωματώνονται στο πρόγραμμά μου, ενώ θα έχουν και μια αυτόνομη παρουσία. Η πρώτη ομάδα που θα παρουσιαστεί είναι το φωνητικό σχήμα "SoNaMa", τρία κορίτσια που διακρίθηκαν στην πρώτη ακρόαση της "Μικρής Αρκτου" του Παρασκευά Καρασούλου και ερμηνεύουν δύο τραγούδια στο δίσκο που κυκλοφόρησε. Θα φιλοξενήσουμε πολλά παιδιά από τη "Μικρή Αρκτο" θεωρώντας ότι ο Παρασκευάς έκανε μια ζηλευτή κολεκτίβα, όπως και ο Σταμάτης Κραουνάκης. Περπατώντας όπως και άλλοι συνάδελφοί μου, αλλά και όπως με καθοδηγεί το ένστικτό μου, βλέπω ότι μόνο έτσι μπορεί να υπάρξει μια διαφορετική πρόταση. Μέσα από ωραίες κολεκτίβες τέχνης ανθρώπων που έχουν ανησυχίες, που έχουν λόγο και που πλέον έχουν βήμα. Ο "Συρμός" τούς δίνει βήμα».

Βήμα στους νέους

Επίσης, στις προθέσεις των ανθρώπων του «Συρμού», σημειώνει ο Δ. Τσακνής, «είναι να δώσουμε τη δυνατότητα σε νεανικά συγκροτήματα και καλλιτέχνες να παρουσιάζουν μία ή δύο μέρες τη βδομάδα τα τραγούδια τους, τη δεξιοτεχνία τους. Θα δημοσιοποιήσουμε την πρόθεσή μας για δηλώσεις συμμετοχής νέων καλλιτεχνών απ' όλη την Ελλάδα, οι οποίοι θα παρουσιάζουν τη δουλιά τους και όποιος θέλει θα μπορεί να έρχεται να παρακολουθεί ό,τι νέο γεννιέται σε διάφορες περιοχές, όπως π.χ. στα δυτικά προάστια της Αθήνας. Θα έχω την επιμέλεια αυτού πράγματος, θα το στηρίξω και φιλοδοξώ να το δισκογραφήσουμε κιόλας σε συνεργασία με κάποια εταιρία, ώστε στο τέλος της σεζόν να έχουμε τα "καλύτερα του Συρμού". Ετσι, πέρα από τα εναλλασσόμενα προγράμματα, θα είναι βήμα και για εντελώς νέα συγκροτήματα».

«Θέλουμε», συνεχίζει ο Δ. Τσακνής, «αυτός ο χώρος να μη μένει ποτέ κλειστός. Η σκηνή θα είναι φιλόξενη για όλους, ενώ θα μπορούν να γίνουν βραδιές "ιντεράκτιβ". Θέλουμε το πρόγραμμα να μην είναι το ίδιο κάθε βραδιά. Πιστεύω, ότι θα γίνουν αξιόλογα πράγματα και ότι ο "Συρμός" θα γίνει ένα ζωντανό μουσικό στέκι. Θα ήταν πολύ ωραία αν μουσικοί από άλλους χώρους, τελειώνοντας τη δουλιά τους, έρχονταν εδώ για να αυτοσχεδιάσουν, να "τζαμάρουν" όπως λένε. Θα τους δεχόμαστε με πολύ χαρά. Ο "Συρμός" είναι μια μουσική σκηνή - πρόταση. Και μου αρέσει να είμαι μέλος μιας ομάδας, που κάνει κάτι ωραίο. Είναι μια πρόταση, που στηρίζεται στον πλούτο της καλλιτεχνικής παροχής με φτηνό εισιτήριο, απαντώντας σ' ένα σημείο των καιρών. Δεν μπορεί ο καλλιτέχνης να λέει ότι ενδιαφέρεται για πράγματα και θάματα και αυτός που θα πάει να τον ακούσει να πρέπει να πληρώσει τόσα χρήματα. Ελεος. Ας ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι. Ας πάνε ορισμένοι εκεί που πρέπει. Δεν κατηγορώ κανένα. Απλά, εγώ δε θα κοιμόμουνα ήσυχος αν ήξερα ότι ένας νεαρός, ένας φοιτητής που θέλει να με δει θα έπρεπε να πληρώσει μισή περιουσία».


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ

Εστία καλλιτεχνικής συσπείρωσης

«Σε μια περίοδο που υπάρχει ένα σοβαρό κλείσιμο και περιορισμός των καλλιτεχνών γύρω από χώρους και τέτοιες δραστηριότητες», λέει ο Σταύρος Παπαθανασίου εκ μέρους της εταιρίας «Φρην», που δημιούργησε το «Συρμό» και συνεργάζεται με την «Πολιτιστική Παρέμβαση», «που μπορούν να φέρουν σε επαφή το καλλιτεχνικό τους έργο με το κοινό, κάναμε ένα βήμα. Δημιουργήσαμε ένα μουσικό στέκι, το οποίο ονομάσαμε "Συρμό - Ανισόπεδες Μουσικές Διαβάσεις", στο κέντρο της Αθήνας όπου θα δίνουμε βήμα σε έναν καλλιτεχνικό κόσμο, που κατ' αρχήν έχει κάτι να δώσει, αλλά δε βρίσκει τους τρόπους και τις μορφές για να το κάνει. Η επιλογή μας είναι να έχουμε μια προσιτή τιμή για τον πολύ κόσμο, για να έρχεται και να διασκεδάζει, να σκέφτεται και να δημιουργεί εκείνες τις εσωτερικές προϋποθέσεις ώστε να αρνείται μια σειρά πράγματα, που του πλασάρονται αφειδώς από αυτούς που ελέγχουν την καλλιτεχνική κίνηση του τόπου. Είναι μια εστία συσπείρωσης ενός κόσμου της τέχνης, που έχει να πει στην ελληνική κοινωνία πέντε πράγματα. Θα λειτουργούμε και τις επτά ημέρες της βδομάδας. Τις τρεις μέρες (Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή) θα εμφανίζεται ο Διονύσης Τσακνής. Τις υπόλοιπες μέρες (Δευτέρα - Πέμπτη, 10.30μ.μ.) και για τις δύο πρώτες βδομάδες θα εμφανίζεται ο Βασίλης Λέκκας. Στην προοπτική μας είναι ν' αξιοποιήσουμε και τους πάνω ορόφους αυτού του νεοκλασικού κτιρίου, που κατασκευάστηκε το 1924. Εχουμε διατηρήσει όλα τα χαρακτηριστικά του, σεβόμενοι και τον εξωτερικό και τον εσωτερικό χώρο. Δημιουργήσαμε αυτή τη μουσική σκηνή προσανατολίζοντας την αισθητική στη λογική του ότι είναι ένα κτίριο που κατασκευάστηκε τότε. Η μουσική σκηνή έχει 220 θέσεις (καθιστοί), ενώ θα φιλοξενεί ακόμα 100 άτομα (όρθιοι). Στον πρώτο όροφο δημιουργείται ένας χώρος τέχνης, στον οποίο θα υπάρχει κι ένα μπαρ. Θα φιλοξενεί πολυποίκιλες πολιτιστικές δραστηριότητες (θεατρικές, εικαστικές, εκθέσεις φωτογραφίες κ.ά.) και η λειτουργία του θα ξεκινήσει στα τέλη Σεπτέμβρη. Υπάρχει και ο ακάλυπτος χώρος που βρίσκεται ακριβώς από πάνω, ο οποίος ουσιαστικά θα είναι η προέκταση του κάτω ορόφου, όπου θα λειτουργεί σε στιλ ουζερί, από τον Μάη. Ολοι οι χώροι του κτιρίου θα λειτουργούν πλήρως από τα τέλη του ερχόμενου Σεπτέμβρη».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ