ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 25 Γενάρη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Κλιμάκωση κινητοποιήσεων

Την απόφασή τους να κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις σε περίπτωση που η διεύθυνση του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας (ΚΘΒΕ) επιμείνει στην αδιάλλακτη στάση της, επιβεβαίωσαν χθες οι ηθοποιοί, στη Γενική Συνέλευση που πραγματοποίησαν στο χώρο του Βασιλικού Θεάτρου. Οι στάσεις εργασίας που ξεκίνησαν από χθες στη διάρκεια των δοκιμών και των παραστάσεων, θα συνεχιστούν μέχρι και αύριο.

Τη Δευτέρα αντιπροσωπεία του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) αναμένεται να συναντηθεί με τη διεύθυνση του ΚΘΒΕ, η οποία επί 4 μήνες αρνείται να συζητήσει τις διεκδικήσεις των ηθοποιών, προκειμένου να καταλήξει σε συμφωνία για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και ικανοποίηση άλλων θεσμικών αιτημάτων.

Το ΣΕΗ με ανακοίνωσή του ξεκαθαρίζει ότι από τη διεύθυνση του ΚΘΒΕ «θα εξαρτηθεί αν στη συνάντηση της Δευτέρας βρεθεί λύση, υπαναχωρώντας από τις μέχρι τώρα αγκυλώσεις της, οπότε, και θα σταματήσουν οι κινητοποιήσεις ή θα επιμείνει οπότε αναγκαστικά οι κινητοποιήσεις θα κλιμακωθούν παίρνοντας και άλλες μορφές».

Στο μεταξύ, στην επίθεση που εξαπέλυσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, Β. Αρδίτης, εναντίον των ηθοποιών, κάνοντας λόγο -μεταξύ πολλών άλλων- για «μια σχεδόν τελετουργική» και «άσκοπη κινητοποίηση», για μετατροπή του ΚΘΒΕ σε «σάκο συνδικαλιστικού μποξ», το ΣΕΗ απαντά: «η πραγματοποίηση κινητοποιήσεων των ηθοποιών που εργάζονται στο ΚΘΒΕ, αποτελεί ακριβό δικαίωμά τους και πολύτιμη κατάκτηση, προκειμένου να διεκδικήσουν το δικαίωμα στη ζωή και την Τέχνη απέναντι σε όσους θέλουν να τους το αφαιρέσουν. Δεν είναι λειτουργία εξορκισμού του κακού, γιατί με ξόρκια και παρακάλια δεν πολεμιούνται τα κακά ούτε στη ζωή, ούτε στην Τέχνη».

«Δε θα μπούμε στον πειρασμό να σχολιάσουμε άλλες πλευρές των δηλώσεων του καλλιτεχνικού διευθυντή. Θα επισημάνουμε ωστόσο ότι το ύφος και το περιεχόμενο αυτών των δηλώσεων είναι ενδεικτικά του κλίματος και των επιλογών του, τις οποίες προσπαθεί να επιβάλλει στο θέατρο από την ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του. Το ΣΕΗ αφού εξάντλησε κάθε περιθώριο καλής θέλησης και σύνεσης, αναγκάστηκε να καταφύγει στην έσχατη λύση των κινητοποιήσεων, οι οποίες έχουν καθαρά προειδοποιητικό χαρακτήρα, προκειμένου να καταλάβουν αυτοί που διαχειρίζονται την τύχη του Πολιτιστικού Οργανισμού, ο οποίος λειτουργεί με χρήματα του ελληνικού λαού, ότι οφείλουν να βρίσκονται σε πλήρη αρμονία με το κύρος και την αξιοπιστία αυτού του οργανισμού».

Η ... «αφηρημένη» αγορά

Η «αγορά» είναι το κύριο θέμα που θα επεξεργαστούν Ελληνες μαθητές Λυκείων και σπουδαστές ΤΕΕ και ΙΕΚ, που συμμετέχουν στην έκθεση φωτογραφίας «Διεθνής Φωτογραφική Εμπειρία Μνημείων», την οποία οργάνωσε η Διεύθυνση Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Μνημείων του ΥΠΠΟ και θα εγκαινιάσει στις 27/1 στη «Στοά του Βιβλίου».

Οι συμμετέχοντες προσκλήθηκαν «να ρίξουν "μια ματιά στις αγορές του κόσμου"», όπως πληροφορεί το σχετικό δελτίο Τύπου και συνεχίζει: «σκοπός του διαγωνισμού ήταν να προκαλέσει σκέψεις για την έννοια της αγοράς, μέσα από ένα οδοιπορικό στους χώρους και τους τρόπους των εμπορικών συναλλαγών του χτες και του σήμερα, να παραπέμψει σε μια γενικευμένη και αφηρημένη διάσταση της αγοράς πέρα από την παραδοσιακή, συγκεκριμένη και τοπικά περιορισμένη έννοια του όρου».

Το ΥΠΠΟ κάνει πως δεν ξέρει ότι οι εμπορικές συναλλαγές είναι ιστορικά προσδιορισμένες - ακόμη και από την αστική πολιτική οικονομία - άρα, το να καλούν τους συμμετέχοντες να αρνηθούν - ουσιαστικά - τη διάσταση της ιστορικότητας αποτελεί ένα μάλλον κλασικό και άχαρο παράδειγμα εφαρμογής της αστικής αντίληψης περί «μεταμοντέρνου». Πιο απλά: Η «υπέρβαση» της ιστορικότητας των εμπορικών συναλλαγών είναι η αρχή του «μονοπατιού», που καταλήγει στο γεγονός ότι ο καπιταλισμός είναι η ιστορική «οροφή» της εξέλιξης των κοινωνιών και απλώς μπορούν να γίνουν κάποιες βελτιώσεις, στο πλαίσιο της «γενικευμένης» και «αφηρημένης» διάστασης της αγοράς.

Στην έκθεση συμμετέχουν συνολικά 175 νέοι και νέες από 23 χώρες, από το Αζερμπαϊτζάν μέχρι το Μαρόκο, με φωτογραφίες που διακρίθηκαν στο διαγωνισμό της 7ης «Διεθνούς Φωτογραφικής Εμπειρίας Μνημείων». Πρόκειται για ετήσιο διαγωνισμό του θεσμού «Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς». Οι ενδιαφερόμενοι για το εικαστικό μέρος της υπόθεσης - σίγουρα θα είναι ενδιαφέρον - μπορούν να επισκεφθούν την έκθεση έως την 1/2.

ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- «Αδάμ»: Μιλτιάδης Μ. Παπανικολάου «Ιστορία της Τέχνης στην Ελλάδα (18ος και 19ος αιώνας) τόμος 2». Ο καθηγητής της Ιστορίας της Τέχνης στον πλούσια εικονογραφημένο β` τόμο του έργου του συμπεριλαμβάνει ζωγράφους και γλύπτες, ξεκινά από τα Επτάνησα, προχωρά στην προεπαναστατική Ελλάδα, στα χρόνια της Επανάστασης και μετά από αυτήν, και τελειώνει με τους καλλιτέχνες της Σχολής του Μονάχου, παρουσιάζοντας όλα τα «ρεύματα» (νατουραλισμό, κλασικισμό, λαϊκή ζωγραφική, ηθογραφία και συμβολισμό). Επίσης, ένα εξαιρετικά καλαίσθητο ημερολόγιο του 2003 κυκλοφόρησαν οι εκδόσεις. Τίτλος του «Η εικαστική γενιά του '30» και περιλαμβάνονται οι δεκατρείς χαρακτηριστικότεροι εκπρόσωποί της.

- Ζήτρος: Στη σειρά «Αρχαίοι Συγγραφείς»: Ξενοφών «Ελληνικά βιβλία Α`, Β`, Γ`» σε μετάφραση, περίληψη, σχόλια, ερμηνεία του Γεωργίου Ράπτη και πρόλογο του Ιωάννη Α. Μπάρμπα. Δημοσθένης «Κατά Φιλίππου Α` - Ολυνθιακοί Α`, Β`, Γ`», τους τέσσερις λόγους του μεγαλύτερου ρήτορα της αρχαιότητας μεταφράζουν και σχολιάζουν οι Α. Ι. Γιαγκόπαλος - Μ. Αραποστόλου.

- Από την Εταιρεία Μελέτης - Ερευνας - Προαγωγής Πολιτισμού «Πλατύφορος» (Γκύζη 42, 11475 Αθήνα, 210-6458.197) κυκλοφόρησε η μελέτη του Ζακυνθίου ρέκτη του πολιτισμού και του θεάτρου στη γενέτειρά του Διονύση Ν. Μουσμούτη «Ο Ρώμας και το θέατρο».

- Φιλιππότης: Μάρω Βαμβουνάκη «Ερωτας: Το γελοίο και το δέος» (μυθιστόρημα). Γιάννης Καιροφύλας «Η ωραία Νεάπολις και τα παρεξηγημένα Εξάρχεια» (δοκίμιο). Από τις θυγατρικές εκδόσεις «Ερίννη» κυκλοφόρησαν: Στρατής Γ. Φιλιππότης «Ημερολόγιο του Αρχιπελάγους 2002 - Χρόνος Ε`» (φιλολογικό, λαογραφικό ημερολόγιο). Γ. Κ. Καιροφύλα - Σ. Γ. Φιλιππότη «Αθηναϊκό Ημερολόγιο 2003» (επίσης φιλολογικό, λαογραφικό).

- Πατάκης: Ντένις Οβερμπάι «Ερωτευμένος Αϊνστάιν» (μετάφραση Ελισώ Λογοθέτη, βιογραφικό μυθιστόρημα). Χαβιέρ Ροβέρτε «Η καρδιά του Οδυσσέα (Ταξίδι στα βάθη του ελληνισμού)» (μετάφραση Ελισάβετ Κελπερή, πρόλογος Κάρλος Γκαρσία Γκουάλ, οδοιπορικό στα τουρκικά και αιγυπτιακά εδάφη - στα χνάρια της περιπέτειας του ομηρικού Οδυσσέα). Μάριο Σολντάτι «Γράμματα από το Κάπρι» (μετάφραση Φωτεινή Ζερβού, μυθιστόρημα). Ελένη Μαντέλου «Πώς μετακόμισε το κομοδίνο της Χριστίνας» (μυθιστόρημα για εφήβους). Πιτ Τζόνσον «Στο πλευρό του μπαμπά» (μυθιστόρημα για παιδιά, μετάφραση Λεία Χατζοπούλου - Καραβία).

- «Παρα - κείμενα - ευθύνη»: «Για τον Πάρι Πρέκα» (έκδοση αφιέρωμα του περιοδικού «Ευθύνη», με την ευκαιρία των τριών χρόνων από το θάνατο του αλησμόνητου ζωγράφου Π. Πρέκα, με κείμενα ομοτέχνων του).

- «Ωκεανίδα»: Τζότζεφ Αλεξάντερ - Μαγκλιβρέι «Μινώταυρος» (βιογραφία του ανασκαφέα της Κνωσού Αρθουρ Εβανς και παράλληλα αφήγημα για τις πολιτικές, κοινωνικές, στρατιωτικές και πολιτικές σχέσεις των ευρωπαϊκών δυνάμεων με την Οθωμανική Αυτοκρατορία. Το βιβλίο συμπληρώνει 48σέλιδο παράρτημα, με οικογενειακές φωτογραφίες του Εβανς, σκαριφήματα των Ανακτόρων της Κνωσού και ευρημάτων, σπάνιες φωτογραφίες των ανασκαφών κ.ά.)

- «Κέδρος»: Τατιάνα Αβέρωφ «Αύγουστος» (μυθιστόρημα). Διαμαντής Αξιώτης «Πλωτές γυναίκες» (μυθιστόρημα). Μαρία Λαμπαδαρίδου - Πόθου «Η επέτειος των ρόδων» (μυθιστόρημα), Γκέοργκ Μ. Οζβαλντ «Το μόνο που μετράει...» (μυθιστόρημα, μετάφραση Πελαγία Τσινάρη). Τρέβορ Ρομέιν - Ελίζαμπεθ Βέρντικ «Τα διαγωνίσματα είναι σκέτη φρίκη» (διασκεδαστικές οδηγίες για τα μαθητικά διαγωνίσματα).

- «Σύμελα» (Λευκωσία - Δημήτριος Σιδηρόπουλος, υπεύθυνος σύνταξης στο ΡΙΚ, Λεωφ. Επιστροφής 41 Γέρι, 2200 Λευκωσία, τηλ. 00357-99693327): Σενέρ Λεβέντ «Η πατρίδα μου είναι υπό κατοχή» (εξαιρετικό ντοκουμέντο του Τουρκοκύπριου δημοσιογράφου για την κατεχόμενη Κύπρο).

- «Δαπάς» (Χαρ. Τρικούπη 4, Αθήνα, 210-3637.009) Χάρης Σακελλαρίου «Παθολογία της πνευματικής ζωής» (μελέτη).

Μελωδικές «Δυνάμεις»

Οι «Δυνάμεις του Αιγαίου»
Οι «Δυνάμεις του Αιγαίου»
Οι «Δυνάμεις του Αιγαίου», το συγκρότημα που από το 1980 επηρέασε πολλαπλά το ελληνικό τραγούδι, καθώς δεν απασχολείται με την τρέχουσα μόδα και τους εμπορικούς κανόνες, για ένα μήνα θα βρίσκεται στις «Γραμμές» (Κωνσταντινουπόλεως 111), όπου κάθε Κυριακή (3 το μεσημέρι) και Δευτέρα (9 μ.μ.) θα προσφέρουν αναπάντεχα ακούσματα, μαζί με άλλους καλλιτέχνες.

Το πρόγραμμα ξεκινά στις 2 και 3 Φλεβάρη με τις «Δυνάμεις του Αιγαίου» να συναντούν τη Σάρα Αλεξάντερ, μια καλλιτέχνιδα με ιδιαίτερη εκφραστική δύναμη και «υπερεθνικούς» προσανατολισμούς (γεννήθηκε στην Ιερουσαλήμ από Τουρκάλα μητέρα, Ρουμάνο πατέρα και ζει στο Παρίσι). Το επόμενο διήμερο (9 και 10/2) φέρνει στη συντροφιά των «Δυνάμεων» τη Μελίνα Κανά. Ακολουθούν «συναντήσεις» με τους Νίκο Ξυδάκη και Σοφία Παπάζογλου (16-17/2), «Soloists of Bulgarian Voices» και δεξιοτέχνες του καβάλ (23-24/2) και τους Θοδωρή Γκόνη, Ολια Λαζαρίδου και Σοφία Παπάζογλου (2-3/3).

«Οι ηλίθιοι»
«Οι ηλίθιοι»
Το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης ανέβασε την κωμωδία του Νιλ Σάιμον «Οι ηλίθιοι» σε σκηνοθεσία Νίκου Αρμάου, μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ, σκηνικά - κοστούμια Ντούλης Δημητροπούλου, μουσική Ηρακλή Πασχαλίδη, χορογραφίες Μαρίας Γκούτη, φωτισμούς Παναγιώτη Μανούση. Σ' ένα χωριό όλοι οι κάτοικοι καταδικάστηκαν να είναι ...ηλίθιοι. Μέχρι, που ένας μεγάλος έρωτας ανατρέπει τα πάντα. Ενα συγγραφικό εύρημα, που κολλάει παντού. Πολιτικά, κοινωνικά, αισθηματικά. Η πρόθεση να κατασκευάζονται «ηλίθιοι» πολίτες δε συναντάται μόνο στη φαντασία του συγγραφέα. Παίζουν: Χρήστος Ευθυμίου, Νίκος Κάπιος, Ντόρα Σιμοπούλου, Κατερίνα Παπουτσάκη.

Παράλληλα, λειτουργεί η παιδική - εφηβική σκηνή του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης με το έργο του Ευγένιου Τριβιζά «Ιππότες της τηγανητής πατάτας», για τους ...ρομποτοποιημένους ανθρώπους. Σκηνοθεσία Τάσου Ράτζου, σκηνικά Σωτήρη Στέλλιου, κοστούμια Αννας Μαχαιριανάκη, μουσική Πλάτωνα Ανδριτσάκη. Παίζουν: Γ. Γκάτσιος, Ειρ. Γραμματικοπούλου, Μ. Ελληνας, Χ. Ζησιμάτου κ.ά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ