ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 4 Φλεβάρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ποιητές κατά του πολέμου!

Μεγάλη αντιπολεμική πρωτοβουλία Αμερικανών ποιητών θα ξεδιπλωθεί στις 12/2 στις ΗΠΑ. Καλούν σε μαζική συμμετοχή της παγκόσμιας διανόησης στα διεθνή αντιπολεμικά συλλαλητήρια στις 15/2

Αντιπολεμική διαδήλωση στις ΗΠΑ: Οι Αμερικανοί ποιητές συμπαρατάσσονται με το αντιπολεμικό κίνημα της χώρας τους

Associated Press

Αντιπολεμική διαδήλωση στις ΗΠΑ: Οι Αμερικανοί ποιητές συμπαρατάσσονται με το αντιπολεμικό κίνημα της χώρας τους
Το δρόμο που πρέπει να «βαδίσει» η παγκόσμια προοδευτική διανόηση δείχνουν οι Αμερικανοί ποιητές, οι οποίοι αποφάσισαν να «βομβαρδίσουν» το Λευκό Οίκο με αντιπολεμικά ποιήματα στις 12 του Φλεβάρη.

Οι ποιητές κήρυξαν τη 12η του Φλεβάρη ως «Μέρα των Ποιητών Κατά του Πολέμου». Αφορμή ήταν η απόφαση της συζύγου του Τζ. Μπους, Λόρα, να ακυρώσει το προγραμματισμένο για εκείνη τη μέρα συμπόσιο ποίησης στο Λευκό Οίκο, όταν έμαθε ότι ορισμένοι προσκεκλημένοι ετοιμάζονταν να χρησιμοποιήσουν την εκδήλωση για να εκφράσουν την αντίθεσή τους στον πόλεμο εναντίον του Ιράκ. «Μολονότι η κ. Μπους κατανοεί το δικαίωμα όλων των Αμερικανών να εκφράζουν τις πολιτικές πεποιθήσεις τους, η εκδήλωση αυτή είχε στόχο την εξύμνηση της ποίησης», ανέφερε ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της Λ. Μπους, εξηγώντας γιατί το συμπόσιο αναβλήθηκε επ' αόριστον. Το συμπόσιο είχε τίτλο «Η Ποίηση και η Φωνή της Αμερικής», και στο επίκεντρο θα βρίσκονταν τα έργα της Εμιλι Ντίκινσον, του Γουόλτ Γουίτμαν και του Λάνγκστον Χιουζ.

«Γνωρίζουν ελάχιστα για την ποίηση και τους ποιητές», ήταν η απάντηση του ποιητή Σαμ Χάμιλ, ιδρυτή του σημαντικού εκδοτικού οίκου ποιητικών έργων «Copper Canyon Press» και οργανωτή της διαμαρτυρίας των ποιητών. «Μολονότι η ποίηση είναι μια μοναχική διαδικασία, πρόκειται για τη γλώσσα της κοινωνίας και όλα τα ποιήματα είναι πολιτικά με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. Πώς πίστεψαν ότι θα μπορούσαν να οργανώσουν ένα συμπόσιο για τον Γουίτμαν, τον Χιουζ και την Ντίκινσον και να μην αναμείξουν την πολιτική, αδυνατώ να το καταλάβω», προσέθεσε ο Σ. Χάμιλ, τονίζοντας ότι ιδιαίτερα οι δύο πρώτοι είχαν έντονη ανάμειξη στο πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι της εποχής τους.

Η βραβευμένη ποιήτρια Ρίτα Ντόουβ, η οποία είχε προσκληθεί στο συμπόσιο αλλά δε σκόπευε να μετάσχει, δήλωσε ότι η απόφαση αυτή καθρεφτίζει την εχθρικότητα της κυβέρνησης Μπους απέναντι στους διαφωνούντες με αυτήν. Ο γνωστός ποιητής και ιδρυτής του θρυλικού βιβλιοπωλείου «City Lights» του Σαν Φρανσίσκο, Λόρενς Φερλινγκέτι, χαρακτήρισε «αφελή» την ιδέα να προσκληθούν ποιητές στο Λευκό Οίκο ενώ η κυβέρνηση προετοιμάζεται για πόλεμο. «Ο ποιητής είναι εξ ορισμού φορέας ελευθερίας και αγάπης» και πρέπει να είναι κατά του πολέμου, τόνισε.

Ολοι οι παραπάνω λοιπόν και πάρα πολλοί ακόμη θα οργανώσουν αναγνώσεις ποίησης σε όλη τη χώρα στις 12/2 και θα στείλουν στο Λευκό Οίκο μια «ανθολογία διαμαρτυρίας», που θα περιλαμβάνει τα αντιπολεμικά ποιήματα τα οποία στάλθηκαν στην ιστοσελίδα «Ποιητές Κατά του Πολέμου» που δημιούργησαν. Μέχρι στιγμής έχουν συγκεντρωθεί 3.000 ποιήματα και δηλώσεις από ποιητές, μια συλλογή που ίσως αποτελεί «τη μεγαλύτερη συλλογική διαμαρτυρία ποιητών που έγινε ποτέ», σύμφωνα με τον Χάμιλ. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ιστοσελίδα των ποιητών υπάρχει κάλεσμα για συμμετοχή των ποιητών παγκοσμίως στις αντιπολεμικές διαδηλώσεις που θα ξεδιπλωθούν σ' όλο τον κόσμο στις 15/2.

Σκάνδαλο στο ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου

Το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών με επιστολή του στο διευθυντή του Τομέα Καλών Τεχνών του υπουργείου Πολιτισμού, Πολυχρόνη Πολυχρονόπουλο, καταγγέλλει την άσχημη και αδιέξοδη κατάσταση που επικρατεί στο ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου, το οποίο εδώ και δύο χρόνια έχει αναστείλει κάθε καλλιτεχνική δραστηριότητα και μάλιστα τα τελευταία δύο χρόνια δεν έχει καλλιτεχνικό διευθυντή.

Στο Σωματείο φθάνουν συνεχώς καταγγελίες, αλλά και δημοσιεύματα από τον τοπικό Τύπο που περιγράφουν την κατάσταση με όχι κολακευτικά για το θεσμό λόγια, ενώ θέτουν το ερώτημα: «Πού πάνε τα χρήματα του υπουργείου Πολιτισμού τη στιγμή που δε γίνεται καμιά παραγωγή;». «Γνωρίζετε» - τονίζει το ΣΕΗ - «ότι ενώ έχουν κατατεθεί πολλές αιτήσεις ενδιαφερομένων για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, το ΔΣ του Θεάτρου και ειδικότερα ο πρόεδρός του, καθώς πληροφορούμεθα, μεθοδεύει περίεργες κινήσεις με στόχο την επανεκλογή του κ. Σδούγκου, ο οποίος ως καλλιτεχνικός διευθυντής, εδώ και 6 χρόνια, είναι ο κατ' εξοχήν υπεύθυνος για τη σημερινή αδιέξοδη κατάσταση. Η κατάσταση που επικρατεί στο ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου δεν αποτελεί μόνο σκάνδαλο απραξίας και κατασπατάλησης του δημόσιου χρήματος, αλλά επί της ουσίας ναρκοθετεί τον ίδιο το θεσμό των ΔΗΠΕΘΕ που όπως καλά γνωρίζετε αποτελεί λαϊκή κατάκτηση».

«Το αθάνατο νερό»

Το έργο «Το αθάνατο νερό» ανεβάζει στις 9 Φλεβάρη στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών η Παιδική Σκηνή του ΚΘΒΕ. Πρόκειται για νέα παραγωγή που απευθύνεται σε παιδιά και νέους και βασίζεται σε δύο παραμύθια της λαϊκής μας παράδοσης: «Το αθάνατο νερό» και «Η όμορφη Αρτανασή». Ιδανικοί ήρωες, πεντάμορφες, δράκοι, λάμιες, μάγοι και ξωτικά, ξεπηδούν ορμητικά από την προφορική λαϊκή παράδοση και μας ταξιδεύουν στον κόσμο του ονείρου, συνθέτοντας μια ατμοσφαιρική παράσταση για μικρούς και μεγάλους, που συνδυάζει το χιούμορ με το λυρισμό και ξαφνιάζει με λεπτές πινελιές κουκλοθεάτρου.

Το πρώτο παραμύθι, «Το αθάνατο νερό», καταγράφηκε στο 1880 στην Οδησσό και το δεύτερο στη Σμύρνη λίγο πριν τη Μικρασιατική Καταστροφή. «Και τα δυο παραμύθια μιλούν για τη ζωή και το θάνατο», σημειώνει ο σκηνοθέτης Τάσος Ράτζος και προσθέτει ότι τα ελληνικά λαϊκά παραμύθια είναι αδικημένα γιατί ο κόσμος έχει στραφεί στη Δύση και αγνοεί τα ελληνικά παραμύθια, αλλά γνωρίζει τη «Χιονάτη» και την «Κοκκινοσκουφίτσα». Παίζουν: Μιχάλης Γούναρης, Δημήτρης Διακοσάββας, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Ερατώ Πίσση, Γιώργος Ρούφας, Κατερίνα Σαγιά, Αννη Τσολακίδου, Μαρία Φράγκου. Παίζει μουσική επί σκηνής ο Χρήστος Ερκέκογλου.

Εξοβελιστέα η ελληνική δημιουργία

Δεν έχουμε ψευδαισθήσεις για τη στάση των ελληνικών κυβερνήσεων απέναντι στην ελληνική μουσική δημιουργία, λόγια και λαϊκή, που έχει αναβλύσει από τα σπλάχνα του λαού μας, από την έμπνευση και τον κόπο σπουδαίων συνθετών. Μια στάση, που καλλιέργησε την αδιαφορία, τη μιζέρια και μαζί τον επαρχιώτικο «κοσμοπολιτισμό», πνίγοντας με τον ένα ή άλλο τρόπο αξιόλογες προσπάθειες και δημιουργικές φωνές, που καταδίκασε στο μαρασμό ακόμα και δοκιμασμένα μουσικά σύνολα.

***

Δεν αποτελεί, λοιπόν, έκπληξη το γεγονός ότι στο απαστράπτον πρόγραμμα της πολυδιαφημισμένης Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, που ακριβοπληρώνει ο κάθε Ελληνας εργαζόμενος, είναι ελάχιστες οι εκδηλώσεις-αναφορές στο μουσικό μας πολιτισμό. Εξαντλούνται στο αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι, στην έκδοση 12 CD με έργα Ελλήνων μουσουργών και σε κάποιες συναυλίες στο πλαίσιο του προγράμματος «Αγορά» και «Ιερές μουσικές». Οι παραγγελίες έργων δόθηκαν στους αξιόλογους, πλην ξένους, δημιουργούς Φίλιπ Γκλας και Νικόλα Πιοβάνι, όπως ξένου συνθέτη είναι και η «Οπερα της Γης», ενώ η συνεργασία των Κραουνάκη-Μαρινέλλας αφορά στη «Μάνα κουράγιο» του Μπρεχτ.

***

Στο πρόγραμμα, που οι κυβερνητικοί εγκέφαλοι χάραξαν για να βαδίσουμε προς το άκρως εμπορευματοποιημένο «ωραίο, μεγάλο και αληθινό», δε χώρεσε ούτε ένα αφιέρωμα σε μορφές της μουσικής μας δημιουργίας, όπως ο Σκαλκώτας και ο Καλομοίρης, ο Λαυράγκας και ο Ξενάκης, ο Χρήστου και ο Μητρόπουλος και άλλοι δημιουργοί, που ο λαός μας στη μεγάλη του πλειοψηφία έχει καταδικαστεί να μη γνωρίζει. Οπως δε χώρεσε ούτε ένα αφιέρωμα στο λαϊκό μας τραγούδι.

***

Οσοι περίμεναν πως η Πολιτιστική Ολυμπιάδα θα έδινε μια ευκαιρία στο ελληνικό μουσικό έργο, λόγιο και λαϊκό, ή, πολύ περισσότερο, ότι στο πρόγραμμά της θα του έδινε θέση τιμητική, πλανώνται πλάνην οικτράν. Ο απαράδεκτος εξοβελισμός της ελληνικής μουσικής δημιουργίας από τις εκδηλώσεις της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, πλην των ελαχίστων εξαιρέσεων, υποδηλώνει για μια ακόμη φορά τον προσανατολισμό και τις επιλογές της «εκσυγχρονιστικής» πολιτιστικής πολιτικής. Αυτής, που αφήνει ασύδοτη την εμπορευματοποίηση στο χώρο και εκτρέφει την «αισθητική» της νύχτας. Αυτής, που εκχωρεί στους μεγιστάνες του πολιτισμού ολοένα περισσότερα κονδύλια και αρμοδιότητες και αρέσκεται σε πολυδάπανες εφήμερες βεγγέρες. Την ίδια στιγμή που στερεί το «οξυγόνο» και καταδικάζει στο τέλμα μουσικά σύνολα, φορείς και καλλιτέχνες, απαξιώντας να δώσει λύση ακόμη και στα στοιχειώδη προβλήματά τους.


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ

Εγκαινιάζεται σήμερα (7.30 μ.μ.) στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» (Ηρακλειδών 66 και Θεσσαλονίκης, στο Θησείο), του Δήμου Αθηναίων, έκθεση Ούγγρων καλλιτεχνών. Διοργανώνεται από το ΥΠΠΟ, την πρεσβεία της Ουγγαρίας, σε συνεργασία με τον Πολιτισμικό Οργανισμό του Δήμου Αθηναίων. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα καλλιτεχνών, διαφόρων τάσεων και ρευμάτων, που επηρέασαν την ουγγρική εικαστική δημιουργία. Κάθε έργο συνοδεύεται με τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν στη δημιουργία του. Διάρκεια έως 20/2.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ