ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 11 Φλεβάρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αγώνα συνέχεια στο ΚΘΒΕ

Το Σάββατο ενημέρωσαν το βουλευτή του ΚΚΕ, Γ. Χουρμουζιάδη, για την τακτική του θεάτρου και του ΥΠΠΟ

Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ θέλει ένα Θέατρο με εξαθλιωμένους ηθοποιούς. Αυτή την εξαθλίωση τη μεθοδεύει στο όνομα της τέχνης, όπως κατήγγειλαν οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ σε συνάντηση που είχαν με το βουλευτή του ΚΚΕ, Γιώργο Χουρμουζιάδη.

Το Σάββατο το απόγευμα, κατά τη στάση εργασίας τους, οι ηθοποιοί ενημέρωσαν τον Γ. Χουρμουζιάδη, και τα στελέχη της ΚΟΘ του ΚΚΕ που τον συνόδευαν, για τον πολύμηνο αγώνα τους προκειμένου να υπογράψουν νέα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, καθώς και για τη σημερινή Γενική Συνέλευσή τους, όπου θα αποφασίσουν για την παραπέρα πορεία των κινητοποιήσεών τους, αφού το ΚΘΒΕ αρνείται να ικανοποιήσει τα αιτήματά τους.

Στη συζήτηση, ο Ν. Παναγιωτίδης - μέλος της Αντιπροσωπευτικής Επιτροπής (ΑΕ) των ηθοποιών - ανέφερε ότι το ΚΘΒΕ αρνείται να συζητήσει τα θεσμικά αιτήματά τους, για να μην υπάρξει διαφορετικό καθεστώς από αυτό που υπάρχει στο Εθνικό Θέατρο. Ετσι χαρακτηρίζεται «πολυτέλεια» το αίτημα για αναγνώριση της προϋπηρεσίας, καταβολή προσαυξημένου μεροκάματου για τις Κυριακές, αργίες και τη νυχτερινή εργασία, τα ετήσια συμβόλαια κλπ.

Και αναρωτήθηκε: «Τι είδους ΚΘΒΕ θέλουν; Θα μας επιστρέψουν στο μεσαιωνισμό των ατομικών συμβάσεων εργασίας;». Ο ηθοποιός σημείωσε ότι το ΚΘΒΕ δε συζητά με τους ηθοποιούς, προκειμένου να εξυπηρετήσει δύο στόχους: Να αλλοιώσει το χαρακτήρα και την καλλιτεχνική ιστορία του ΚΘΒΕ και να χτυπήσει το συνδικαλισμό στο χώρο και τα κεκτημένα εργασιακά δικαιώματα.

Παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του ηθοποιού Δ. Αραμπατζόγλου, που διεκδίκησε δικαστικά και πέτυχε την αναγνώριση και στους ηθοποιούς του δικαιώματος να αμείβονται με προσαυξημένο μεροκάματο για τη δουλιά τους τις Κυριακές - αργίες κλπ. Ο Δ. Αραμπατζόγλου, ενώ επί 13,5 χρόνια εργαζόταν συνεχώς στο ΚΘΒΕ, ξαφνικά το συμβόλαιό του, το οποίο έληξε το καλοκαίρι, δεν ανανεώθηκε.

Ενδεικτικό επίσης της αρνητικής πορείας του ΚΘΒΕ, μετά την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των Θεατρικών Οργανισμών το 1993, αποτελεί και η μείωση των παραγωγών. Οπως ανέφερε ο ηθοποιός Κ. Χαλκιάς, το ΚΘΒΕ λειτουργεί τις σκηνές του όχι με δικές του παραγωγές, αλλά με μετακλήσεις θιάσων. Σήμερα παράγει λιγότερο έργο κι ας έχει καλύτερες υποδομές και περισσότερο προσωπικό.

Και ο Β. Σεϊμένης, μέλος της ΑΕ, πρόσθεσε πως μέσα από την πρακτική που ακολουθείται, αποκαλύπτεται ότι «το πρόβλημα δεν περιορίζεται στον καλλιτεχνικό διευθυντή ή το ΔΣ του ΚΘΒΕ. Είναι πολιτική επιλογή του ΥΠΠΟ».

Ο βουλευτής του ΚΚΕ, Γιώργος Χουρμουζιάδης, συμφώνησε με την εκτίμηση αυτή και τόνισε ότι το πρόβλημα των ηθοποιών εντάσσεται και οφείλεται στις γενικότερες πολιτικές επιλογές και κατευθύνσεις της ΕΕ και της κυβέρνησης. Διότι όπως είπε, «εντάσσεται στο γενικότερο πλαίσιο ανατροπής των εργασιακών σχέσεων και δικαιωμάτων». Ο βουλευτής του ΚΚΕ δεσμεύτηκε να φέρει το θέμα στη Βουλή.

Διεύρυνση και Βαλκάνια στο «στόχαστρο»

Η «ευρωπαϊκή πολιτιστική ταυτότητα ως βάση για τη λειτουργία της ενιαίας αγοράς μετά τη διεύρυνση και ενόψει της συζήτησης για το Ευρωπαϊκό Σύνταγμα», θα είναι το κύριο θέμα που θα απασχολήσει το άτυπο συμβούλιο των - 25 πλέον - υπουργών Πολιτισμού της ΕΕ, που θα γίνει στη Θεσσαλονίκη στις 24/5.

Παρουσιάζοντας χτες από τη Θεσσαλονίκη το πρόγραμμα των πολιτικών και πολιτιστικών δραστηριοτήτων του ΥΠΠΟ, που αφορούν τη «συμπρωτεύουσα», στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας στην ΕΕ, ο Ευαγγ. Βενιζέλος είπε ότι η Ελληνική Προεδρία έχει ζητήσει «μία έκθεση εμπειρογνωμόνων για την πραγματική λειτουργία της αγοράς στους τομείς του πολιτισμού και του αθλητισμού. Σκοπός της είναι η αποτύπωση της πραγματικής εικόνας της ευρωπαϊκής πολιτιστικής αγοράς, αλλά και να προληφθούν, προφανώς, διάφορες αρνητικές - για το πολιτιστικό μοντέλο της ΕΕ - επιπτώσεις στον οπτικοακουστικό τομέα, λόγω της διεύρυνσης. Η οποία απασχολεί σοβαρά τα ενωσιακά μονοπώλια, γι' αυτό και προγραμματίζεται συνδιάσκεψη «για το μέλλον του ευρωπαϊκού οπτικοακουστικού μετά τη διεύρυνση». Στις 23/5, θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη συνάντηση των υπουργών Πολιτισμού εννέα βαλκανικών χωρών που δεν είναι μέλη της ΕΕ, οι οποίοι θα έχουν και «δείπνο εργασίας και γνωριμίας» με τους «25».

Κατά τ' άλλα: 7-8/3 οργανώνεται συνέδριο για τη σχέση γυναίκας και αθλητισμού. 11-12/4: συνέδριο για τους Παραολυμπιακούς Αγώνες. 28-30/4: συνάντηση της Ενωσης Θεάτρων της Ευρώπης, μέλος της οποίας είναι και το ΚΘΒΕ. Στόχος είναι να συνταχθεί ένα «μανιφέστο της Θεσσαλονίκης» για το θέατρο στην Ενωμένη Ευρώπη και η «Ευρωπαϊκή Χάρτα του Θεάτρου». Και το θέατρο στην ομογενοποίηση δηλαδή...

Στις 27/5 θα εγκαινιαστεί η 1η Διεθνής Εκθεση Βιβλίου «Scripta» που διοργανώνεται από το ΥΠΠΟ, το ΕΚΕΒΙ και την HELEXPO και έχει ως «βασική στόχευση» - κατά τον υπουργό - τα Βαλκάνια. Στις 29-30/5 θα γίνει η 2η Διαθρησκειακή Συνάντηση - η οποία, σύμφωνα με τον υπουργό «συνδέεται με την ευρωπαϊκή πολιτιστική ταυτότητα» - σε συνεργασία με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Στις πολιτιστικές εκδηλώσεις του προγράμματος περιλαμβάνονται αρχαιολογικές και εκθέσεις σύγχρονης τέχνης και συναυλίες.

Ενθουσίασε ο Καρρέρ

Μάρθα Αράπη - Βικτώρια Μαϊφάτοβα
Μάρθα Αράπη - Βικτώρια Μαϊφάτοβα
Με ένα θερμό, παρατεταμένο χειροκρότημα από ένα ενθουσιώδες κοινό ολοκληρώθηκε την Κυριακή το βράδυ, στο θέατρο «Ολύμπια» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, η παράσταση της όπερας «Μαραθών - Σαλαμίς» του Παύλου Καρρέρ, (σε λιμπρέτο του ποιητή Αγαμέμνονα Μαρτζώκη - στα ιταλικά), που ανέβηκε σε παγκόσμια πρώτη, 115 χρόνια μετά τη σύνθεσή της.

Ηταν μια βραδιά, που έφερε στο φως ένα βουβό μέχρι σήμερα, μα σπουδαίο έργο, το οποίο σκόρπισε δυνατές συγκινήσεις σε όσους το παρακολούθησαν και πολλαπλασίασε τα «γιατί» επί τόσα χρόνια αγνοήθηκε και δεν παρουσιάστηκε. Μια ιστορική πρεμιέρα, που πρόσφερε στους φίλους του λυρικού θεάτρου μια από τις ωραιότερες σελίδες της μουσικής δημιουργίας που γέννησε ο ίδιος μας ο τόπος. «Σελίδα», που χαρακτηρίζεται από το μελωδικό, αρμονικό πλούτο, υπέροχες άριες, εξαιρετικά χορωδιακά. Στην αποκάλυψη του λυρικού αριστουργήματος του Π. Καρρέρ καθοριστικός ήταν ο ρόλος της Ορχήστρας της ΕΛΣ, με την καθοδήγηση του αρχιμουσικού Βύρωνα Φιδετζή, αλλά και της Χορωδίας της Λυρικής.

Η σκηνοθεσία του Ισίδωρου Σιδέρη - η πρώτη του χορογράφου στην ΕΛΣ - τα σκηνικά και κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ υπηρέτησαν το λυρικό έργο και συνέβαλαν στο πετυχημένο ανέβασμά του. Εξαιρετική ήταν η Μάρθα Αράπη στο ρόλο της Φεντίμας, ενώ αξιόλογες ήταν οι ερμηνείες του Ανδρέα Κουλουμπή (Θεμιστοκλής), του Γιάννη Χριστόπουλου (Αλέξανδρος) και της Βικτώριας Μαϊφάτοβα (Μυρτώ). Τραγούδησαν επίσης οι: Μαργαρίτα Βαρλάμου, Βασίλης Κωστόπουλος, Δημήτρης Κασιούμης, Κωνσταντίνος Μεγκλής, Ελένη Βουδουράκη, Μίνα Πολυχρόνου κ.ά. Συμμετείχε κλιμάκιο του Μπαλέτου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με τους Στράτο Παπανούση και Αγγελική Βαενά (χορογραφία Κυριάκου Κοσμίδη). Θα δοθούν τρεις ακόμα παραστάσεις (αύριο και 14, 16/2).

Κλασική αραβική μουσική

Ο ουτίστας Χάρμπελ Ρουχάνα
Ο ουτίστας Χάρμπελ Ρουχάνα

Ενα «ταξίδι» με «προορισμό» την Αίγυπτο και το Λίβανο, δυο χώρες που γέννησαν και ανέδειξαν τις δύο κορυφαίες φωνές του αραβικού κόσμου, την Ουμ Καλτσούμ και τη Φαϊρούζ, αποτελεί η συναυλία, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο (15/2) στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Το Μουσικό Σύνολο Ανατολικής Μουσικής του Εθνικού Κονσερβατουάρ του Λιβάνου και το Μουσικό Σύνολο του Ινστιτούτου Αραβικής Μουσικής του Καΐρου θα παρουσιάσουν ένα πρόγραμμα, που επικεντρώνεται σε έργα κλασικής αραβικής μουσικής παράδοσης από τον 16ο έως 19ο αιώνα, αναδεικνύοντας παράλληλα τη συνάφεια με τη βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική.

Μέλη των δυο σχημάτων είναι δεξιοτέχνες μουσικοί, τραγουδιστές και τραγουδίστριες, σημαντικοί εκπρόσωποι της αραβικής σχολής, με κυρίαρχα όργανα το ούτι, το κανονάκι, το βιολί, την νταραμπούκα και το νέι. Μεταξύ αυτών, η τραγουδίστρια Ghada Shbeir, η Imane Homsy (κανονάκι) και ο Charbel Rouhana (ούτι). Η συναυλία διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Οργανισμό «Εν Χορδαίς» (σε συνεργασία με το ΜΜΘ), που θα πραγματοποιήσει και σεμινάρια μουσικής στη Θεσσαλονίκη, στις 13-18/2, με επισκέπτες καθηγητές από το Λίβανο, τους: David Estephan (Κρουστά), Charbel Rouhana (Ούτι), Ghada Shbeir (Τραγούδι), Samir Siblini (Νέι).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ