Μια γενιά «ηλίθιων παιδιών» παράγουν οι αμερικανικές ταινίες, λένε Γάλλοι σκηνοθέτες και διανοούμενοι. Μιλώντας στη διεθνή υπηρεσία του BBC, ο γνωστός Γάλλος σκηνοθέτης Μπερνάρ Ταβερνιέ εξέφρασε το φόβο ότι «εάν μας ελέγχει η τεχνολογία, θα μας μεταμορφώσει σε ηλίθια παιδιά και κατά κάποιο τρόπο αυτό κάνει ο αμερικανικός κινηματογράφος. Πηγαίνω συχνά σε σχολεία και έχω βρει πολλά νέα παιδιά με τεράστιες δυσκολίες να αναλύσουν το περιεχόμενο και την ιδέα μιας ταινίας».
Ο σκηνοθέτης πρόσθεσε ότι τα παιδιά «απλά απολαμβάνουν την τεχνολογία. Μπορούν να την παρακολουθήσουν με εξαιρετική ευκολία, αλλά τους είναι αδιάφορο εάν αυτό που παρουσιάζεται είναι καλό ή κακό, αρκεί να είναι καλοφτιαγμένο. Για παράδειγμα, πολλοί θαύμασαν πώς οι ναζί τίναζαν στον αέρα τα μυαλά των κρατουμένων στα στρατόπεδα συγκέντρωσης στην ταινία "Η Λίστα του Σίντλερ" και αναφωνούσαν "είναι συναρπαστικό", αλλά ελάχιστοι μπήκαν στην ουσία της ταινίας».
Ο Φιλίπ Ροζιέρ - συγγραφέας του βιβλίου «Ο Αμερικάνος Εχθρός» - θεωρεί ότι οι Γάλλοι δεν είναι διατεθειμένοι να αποδεχτούν την εισροή της αμερικανικής κουλτούρας στην κοινωνία τους. «Οι Γάλλοι δε θα αποκαλούσαν κάτι τέτοιο κουλτούρα. Είναι μη κουλτούρα, δεν είναι πολιτισμός, είναι απλά ένας τρόπος ζωής. Οι Αμερικανοί εκτιμούν ότι εάν πιέσουν τον κόσμο να δει μια ταινία τους, όσοι τη δουν θα αγοράσουν τα προϊόντα που προωθούν, τα χάμπουργκερ, την "Κόκα - Κόλα", ρούχα και ίσως να υιοθετήσουν και την πολιτική τους».
Θυμίζουμε ότι η μερίδα της διανομής των αμερικανικών ταινιών στους ευρωπαϊκούς κινηματογράφους και στην τηλεόραση αυξάνεται και κυριαρχεί έναντι των εθνικών κινηματογραφιών. Ακόμη και ισχυρές ευρωπαϊκές κινηματογραφικές βιομηχανίες, όπως της Γαλλίας, της Βρετανίας και της Ιταλίας, δε βρίσκουν ουσιαστικά αίθουσες για να προβάλουν τις ταινίες τους, μέσα στην ίδια τους τη χώρα.
Η διεύθυνση φωτογραφίας είναι της Κατερίνα Μαραγκουδάκη, η μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη, η ηχοληψία του Ντίνου Κίττου, μοντάζ Φανής Ζιώζια, σκηνικά Κικής Πίττα, κοστούμια Αγι Παναγιώτου και εκτέλεση παραγωγής Ρούλας Νικολάου.
Εκθεση ζωγραφικής και κατασκευών της Νάντιας Καλαρά εγκαινιάζεται τη Δευτέρα (8μμ) στην «γκαλερί της Ερσης» (Κλεομένους 4). «Τα έργα της Καλαρά», σημειώνεται στον κατάλογο, «κρακελαρισμένα, σκισμένα, επιδιορθωμένα και πάλι πληγωμένα, είναι μια μαρτυρία της διαδικασίας κατασκευής τους και, ταυτόχρονα, οι φορείς του σώματος της ίδιας της καλλιτέχνιδας, ως μυστικού κώδικα ταυτότητας και τόπου». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 29/3.
Ατομική έκθεση ζωγραφικής του Φ. Νίκου παρουσιάζεται στην αίθουσα «ΠΕΡΙΤΕΧΝΩΝ» (Ρίζου και Νικαίας 10, πλατεία Βικτωρίας), που εγκαινιάζεται τη Δευτέρα (7.30μμ). Ο καλλιτέχνης θα παρουσιάσει 20 έργα ζωγραφισμένα με λάδι σε μουσαμά. Οπως σημειώνεται στον κατάλογο, «ο Φ. Νίκος ανοίγει το βλέμμα μας προς ένα δισυπόστατο κόσμο εν τη γενέσει του... Τα ελάχιστα σημάδια μιας ζωής που ανανεώνεται, εμφανίζονται δειλά εδώ κι εκεί: ένα δεντράκι που πρασινίζει, η αντανάκλαση του σύννεφου πάνω στη λίμνη, μια βροχή που ίσως έρθει για να ξαναδώσει σ' αυτή τη μοναξιά την αλλοτινή χαρά». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 5/4.
Ο Αν. Καρακωνσταντάκης, με επίκεντρο τη Λάρισα όπου δουλεύει, δραστηριοποιείται στην τέχνη του ψηφιδωτού. Από το 1997 διδάσκει στο Ελεύθερο Εργαστήριο της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας. Εχει παρουσιάσει δουλιά του σε επτά ατομικές εκθέσεις και σε δύο ομαδικές παρουσιάσεις.
Οπως σημειώνει ο Αν. Καρακωνσταντάκης, «σπαράγματα είναι οι λέξεις που γίνανε ποίημα, είναι τα όνειρά μας που γίνονται ελπίδες, είναι οι σταγόνες που χτίζουν τη μοναξιά μας, είναι οι φίλοι που μας συνθέτουν... Σπαράγματα είμαστε όλοι εμείς που γίναμε σύνολο». Διάρκεια έκθεσης έως τις 30/3: Δευτέρα έως Παρασκευή 10πμ - 1μμ και 6μμ - 8μμ. Σάββατο, Κυριακή 11πμ-2μμ.
«Γέννηση, Εξέλιξη και Κρίση της Νεοτερικότητας», είναι ο τίτλος των σεμιναρίων που πραγματοποιούνται κάθε Πέμπτη βράδυ, στο Μουσείο Φρυσίρα. Στη διάρκεια των διαλέξεων, εξετάζεται μια περίοδος 150 ετών κατά την οποία γεννιέται, αναπτύσσεται και τίθεται υπό αμφισβήτηση, το φαινόμενο της νεοτερικότητας.
Συγκεκριμένα: «Ο Κλασικισμός, το τέλος της παράδοσης του καθολικά ωραίου και η στροφή στον Υποκειμενισμό: Ιμπρεσιονισμός» (σήμερα). «Η αναβίωση της παραστατικής ζωγραφικής: Συμβολισμός και Προραφαηλίτες» (20/3). «Η σκοτεινή δύναμη της χειρονομίας: Εξπρεσιονισμός» (27/3). «Η γεωμετρική ρήξη του Κυβισμού και η καταλυτική αμφισβήτηση του Νταντά» (3/4). «Η διερεύνηση του ζωγραφικού νοήματος: Σουρεαλισμός» (10/4). «Οι μεταπολεμικές εξελίξεις» (17/4). Εισηγητής: Θανάσης Μουτσόπουλος. Κόστος συμμετοχής: 100 ευρώ.
Οι εκδόσεις Πατάκη (Ακαδημίας 65) θα παρουσιάσουν σήμερα (7μμ) το βιβλίο του Γιάννη Σπανδωνή «Ο ταξιδιώτης της γνώσης».
Τα «Ελληνικά Γράμματα» παρουσίασαν το βιβλίο του Νίκου Κυριαζή «Μαρία των γλάρων».
Ο «Ιωλκός» παρουσίασε το βιβλίο του Γιώργου Κόμη «Ο Πειραιάς και οι άνθρωποί του (1901-2001)».
Ο «Κέδρος» στις 14/3 (8.30μμ) στο «Underground Εντευκτήριο» (Δεσπεραί 9, Θεσσαλονίκη) θα παρουσιάσει το βιβλίο του Διαμαντή Αξιώτη «Πλωτές γυναίκες».
Οι εκδόσεις Καλέντη στις 14/3 (8μμ) στο «Βιβλιοπωλείο» (Σκρα 97-99, Καλλιθέα) θα παρουσιάσουν το βιβλίο της Αλκυόνης Παπαδάκη «Στον ίσκιο των πουλιών».
Οι εκδόσεις Λιβάνη θα παρουσιάσουν, στις 14/3 (10πμ) στο ΙΕΚ ΑΚΜΗ (Κοδριγκτώνος 16) το βιβλίο του Κώστα Μαρδά «Βάσεις, αίμα και πετρέλαιο (Από τον ψυχρό πόλεμο στην παγκοσμιοποίηση)».
Οι εκδόσεις Σπανός σήμερα και αύριο (7μμ) στην Αίθουσα Ανταποκριτών Ξένου Τύπου θα πραγματοποιήσουν δημοπρασία σπάνιων βιβλίων (λεξικά, εγκυκλοπαιδικά, σχολικά, φιλοσοφικά, θεατρολογικά, κινηματογραφικά, κ.ά.).