ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 5 Απρίλη 2003
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΦΟΙΤΗΤΙΚΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Στις 9 Απρίλη ΑΝΥΠΟΤΑΚΤΗ ψήφος

Κορυφώνονται τη Δευτέρα οι εκδηλώσεις της Πανσπουδαστικής Κίνησης Συνεργασίας μπροστά στις φοιτητικές και σπουδαστικές εκλογές, που πραγματοποιούνται την Τετάρτη 9 Απρίλη. Στο επίκεντρο αυτών των εκδηλώσεων βρίσκεται το θέμα του πολέμου στο Ιράκ και η στάση της ελληνικής κυβέρνησης, της ΕΕ και των άλλων δυνάμεων μέσα στις σχολές απέναντι στον πόλεμο. Παράλληλα, αναφέρονται οι εξελίξεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση και οι θέσεις της ΠΚΣ, ενώ αναδεικνύονται και διάφορα άλλα θέματα που αφορούν τους φοιτητές και το μέλλον τους. Ολα αυτά, η στάση απέναντι στον πόλεμο και στην πολιτική κυβέρνησης και ΕΕ στην παιδεία, χρειάζεται να γίνουν κριτήριο ψήφου για τους φοιτητές και τους σπουδαστές, κριτήριο ενίσχυσης της ΠΚΣ, γιατί η ψήφος στην ΠΚΣ είναι πραγματικά αγωνιστική, αντιπολεμική, ανυπότακτη ψήφος.

Συγκεκριμένα, τη Δευτέρα 7/4 πραγματοποιούνται:

- Μεγάλη αντιπολεμική εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη. Η κεντρική αυτή εκδήλωση της ΠΚΣ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο θα ξεκινήσει στις 12.30 το μεσημέρι, με συζήτηση, στο μεγάλο αμφιθέατρο της Νομικής. Εισηγητές θα είναι ο Θανάσης Παφίλης, γραμματέας του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ειρήνης και η Λιάνα Κανέλλη, βουλευτής του ΚΚΕ. Θα ακολουθήσει, στις 2 μ.μ., συναυλία στα γρασίδια της Φιλοσοφικής, με τους «Long Live» και τους «AROMA CARIBE».


- Στη Νομική Αθήνας, με θέμα «η τέχνη ενάντια στον πόλεμο», στις 3:30 μ.μ., θα μιλήσει ο ηθοποιός Κώστας Καζάκος.

- Στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, όλο το πρωί συναυλίες με ερασιτεχνικά συγκροτήματα και το μεσημέρι αφιέρωμα στην αντιπολεμική ποίηση.

- Στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο (πρώην ΑΣΟΕΕ) από τις 12 το μεσημέρι και μετά θα προβάλλονται αντιπολεμικές ταινίες και την Τρίτη το πρωί θα πραγματοποιηθούν συναυλίες με ερασιτεχνικά συγκροτήματα.


ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
Να πώς ορίζει η κυβέρνηση το πανεπιστήμιο!

Οι συνέπειες της εγκατάλειψης της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ο «Ρ», παρουσιάζει σήμερα την κατάσταση στο συγκεκριμένο τμήμα, συνομιλώντας με φοιτητές

«Οι ανάγκες μας κόντρα στις ευρωζώνες τους», καλεί η Πανσπουδαστική και οι φοιτητές την εμπιστεύονται, ως τη συνεπή αγωνιστική δύναμη
«Οι ανάγκες μας κόντρα στις ευρωζώνες τους», καλεί η Πανσπουδαστική και οι φοιτητές την εμπιστεύονται, ως τη συνεπή αγωνιστική δύναμη
Κραυγή επιβεβαίωσης της προμελετημένης επίθεσης ενάντια στην Παιδεία αποτελεί η κατάσταση στο Τμήμα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Πανεπιστημίου της Αθήνας. Τεράστιες ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό, κτιριακές εγκαταστάσεις άκρως επικίνδυνες για την ασφάλεια των φοιτητών και των διδασκόντων, αλλά και ένα πρόγραμμα σπουδών, που δεν εφοδιάζει την κοινωνία με ολοκληρωμένους επιστήμονες, αλλά με φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό. Ο «Ρ» συζήτησε με φοιτητές του Τμήματος, δίνοντάς τους την ευκαιρία να περιγράψουν οι ίδιοι τα πανεπιστήμια που αναπαράγει η κυβερνητική πολιτική, η ...ποιότητα των οποίων προκύπτει ανάγλυφη από τις μαρτυρίες τους.

Η περίπτωση του ΕΜΜΕ είναι μόνο μία από τις τρανταχτές αποδείξεις για την επιχείρηση υποβάθμισης της δημόσιας Παιδείας, που υπαγορεύει η ΕΕ και εκτελεί πιστά η ελληνική κυβέρνηση. Ακολουθούν πλήθος άλλων. Την ίδια στιγμή, βέβαια, οι φοιτητές, γνωρίζοντας πως τα δικαιώματά τους εξαργυρώνονται σε βόμβες που δολοφονούν αθώα παιδιά, ετοιμάζουν εντατικά την απάντηση που θα δώσουν στις 9 Απρίλη. «Οι μάσκες πέφτουν», λένε οι ίδιοι. Ξεκαθαρίζεται συνεχώς ότι Παιδεία προσαρμοσμένη στις ανάγκες του λαού, σημαίνει πάλη ενάντια στα μονοπώλια και τον ιμπεριαλισμό.

Ενα κτίριο ...ακαδημαϊκών προδιαγραφών

Μια από τις ελάχιστες αίθουσες διδασκαλίας του Τμήματος
Μια από τις ελάχιστες αίθουσες διδασκαλίας του Τμήματος
Οταν το 1990 ιδρύθηκε το Τμήμα, δεν υπήρχε κανένας σχεδιασμός για τη στέγασή του. Πάγια απάντηση του υπουργείου Παιδείας σε τέτοιες περιπτώσεις είναι πως «αν περιμένουμε να πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις, νέα τμήματα δε θα δημιουργούνται». Η συνέπεια είναι, 1.000 φοιτητές να στεγάζονται σε μια εξαώροφη πολυκατοικία, χωρίς έξοδο κινδύνου, με άθλιο φωτισμό και εξαερισμό, όπου, η μεγαλύτερη από τις δύο (όλες κι όλες) αίθουσες χωρά μετά βίας 80 άτομα, και το πόσιμο νερό εξασφαλίστηκε εννιά χρόνια μετά τη δημιουργία του Τμήματος! Οι περιπέτειες που απαρτίζουν την καθημερινότητα των φοιτητών δεν έχουν τελειωμό: Περιηγήσεις στο κέντρο της Αθήνας, αφού αλλού είναι τα εργαστήρια, αλλού η γραμματεία και τα γραφεία των καθηγητών, και αλλού γίνονται πολλά υποχρεωτικά μαθήματα, φοιτητές να παρακολουθούν μαθήματα από διαδρόμους αφού η περιβόητη αίθουσα του πρώτου ορόφου συχνά... ξεχειλίζει, ενδιαφερόμενοι να αποκλείονται από εργαστηριακά μαθήματα, επειδή είναι υπερδιπλάσιοι των υπολογιστών, ενώ, «ακόμα και η δυναμική των φοιτητών διασπάται», όπως λένε οι ίδιοι, ακριβώς γιατί το τμήμα έχει σκορπίσει στους ...πέντε ανέμους!

«Τέσσερα χρόνια που είμαι στη Σχολή, το μόνο που ακούω, είναι υποσχέσεις. Το όλο πρόβλημα ξεκινά από τις δαπάνες για την Παιδεία», σημειώνει ο Θύμιος, τεταρτοετής φοιτητής. Ακόμα και η «λύση» που δρομολογούν αυτό το διάστημα οι πρυτανικές αρχές, δεν αναφέρεται σε ενιαίο κτίριο, όπου θα στεγάζεται κάθε δραστηριότητα και υπηρεσία, αλλά σε συστέγαση με δεύτερο τμήμα, και συμπλήρωση των αναγκών, ξανά, με εγκαταστάσεις άλλων κτιρίων.

Οι άλλες όψεις της ποιότητας

Βέβαια, η ποιότητα ενός πανεπιστημιακού τμήματος δεν εξαρτάται μόνο από την υλικοτεχνική υποδομή. Εξίσου σημαντικό είναι το αν, μέσα από το έργο των διδασκόντων και το περιεχόμενο σπουδών, εξασφαλίζονται οι απαραίτητες προϋποθέσεις που θα εφοδιάσουν την κοινωνία με ολοκληρωμένους επιστήμονες και νέα, χρήσιμη για την κοινωνική πρόοδο, γνώση.

Η διπλή αποστολή του Τμήματος, έρευνα και διδασκαλία, θίγεται ανεπανόρθωτα από τις μεγάλες ελλείψεις σε μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ), αφού για 1.000 φοιτητές υπάρχουν 23 καθηγητές, αν και συνεχώς αυξάνονται οι εισακτέοι! Η κατάσταση αυτή, όπως και η απουσία του απαραίτητου προσωπικού σε άλλες υπηρεσίες της σχολής (βιβλιοθήκη, γραμματεία, εργαστήρια), που μεταφράζεται σε μειωμένη εξυπηρέτηση των φοιτητών, πηγάζει από την υποχρηματοδότηση των πανεπιστημίων.

Οσον αφορά στην έρευνα, στα κονδύλια που χορηγεί το ελληνικό κράτος είναι... για την τιμή των όπλων. Η έρευνα πλέον εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την ιδιωτική χρηματοδότηση, που συνεπάγεται βέβαια και συγκεκριμένη κατεύθυνση. Για παράδειγμα, κανείς δε θα μπορούσε να φανταστεί, το μορφωτικό ίδρυμα της Αμερικανικής Πρεσβείας (που έχει «στηρίξει» στο παρελθόν έρευνα του Τμήματος) να χρηματοδοτεί έρευνα για την καταπάτηση των δικαιωμάτων των μεταναστών. Αντίθετα, θα μπορούσε κάλλιστα να διαθέσει εκατομμύρια για ένα θέμα τύπου «διαφήμιση και επέκταση της αγοράς». Στη βάση αυτή, κάθε διδάσκων που δε συμφωνεί με την υπάρχουσα πολιτική έρευνας, απλά ...δεν παράγει έρευνα.

Στο πρόγραμμα σπουδών, φαίνεται ξεκάθαρα, τι κατεύθυνση ακολουθεί το υπουργείο Παιδείας για τον «εφοδιασμό» των νέων επιστημόνων. Η παροχή θεωρητικών γνώσεων δε συνοδεύεται από την εφαρμογή τους στην πράξη, αφού το πτυχίο δεν κατοχυρώνει πρακτική άσκηση για όλους τους φοιτητές. Ετσι, όπως υπογραμμίζει ο Γιώργος, φοιτητής επί πτυχίω και μέλος της ΠΚΣ ΕΜΜΕ, «οι φοιτητές αναγκάζονται να βρίσκουν εργασία σε διάφορες θέσεις, όπου γίνονται έξοχα θύματα προς εκμετάλλευση από τον εργοδότη (να μη μιλήσουμε για μισθολογικά, συνδικαλιστικά και άλλα εργασιακά δικαιώματα), για να βρουν την πρακτική γνώση που το πανεπιστήμιο θα έπρεπε να τους παρέχει»!

Η παραγωγή νέας γνώσης, μέσω ερευνών, είναι για τους φοιτητές μια σχεδόν άγνωστη πτυχή του πανεπιστημίου, αφού οι απόφοιτοι του Τμήματος δεν είναι υποχρεωτικό να έχουν ολοκληρώσει κάποια πρότυπη πτυχιακή εργασία. Το ερευνητικό έργο αναλαμβάνουν πλέον τα Ερευνητικά Πανεπιστημιακά Ινστιτούτα (ΕΠΙ), απ' όπου οι φοιτητές αποκλείονται ακόμα και από τον τυπικό τους έλεγχο (μη συμμετέχοντας στα Διοικητικά του Συμβούλια), και το οποίο λειτουργεί με ιδιωτικά κριτήρια (εξάλλου, πρόκειται για Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου). Ακόμα, όμως, κι όταν ένας φοιτητής αναλαμβάνει προσωπική πρωτοβουλία, η εκπόνηση εργασίας επιτρέπεται σε... εκλεκτούς. Φωτοτυπίες και εκτυπώσεις απ' το Διαδίκτυο δεν παρέχονται δωρεάν, ενώ τα ωράρια της βιβλιοθήκης στερούν απ' τους εργαζόμενους φοιτητές την πρόσβαση.

Στο επίπεδο των μαθημάτων, είναι αρκετά τα παραδείγματα που φανερώνουν τον αποσπασματικό και κατευθυνόμενο χαρακτήρα της γνώσης. Π.χ. Υποχρεωτικό μάθημα δεύτερου έτους: «Ευρωπαϊκή Ενοποίηση και Διεθνείς Σχέσεις». Μάθημα που πραγματικά εκθειάζει την ΕΕ, και όπου δε γίνεται καν νύξη για άλλους διεθνείς οργανισμούς, όπως ΟΗΕ, G8, Σύνδεσμος Αραβικών Κρατών κτλ. Υποχρεωτικό μάθημα τετάρτου έτους:«Ελληνικό πολιτικό Σύστημα - Συγκριτική Διάσταση». Στο βιβλίο που χορηγείται, η Οχτωβριανή Επανάσταση ονομάζεται «πραξικόπημα», ενώ ο καθηγητής χαρακτήρισε σε παράδοση το στρατιωτικό πραξικόπημα του 1967 «επανάσταση»! Αυτό που διδάσκονται οι φοιτητές, είναι ότι «η λειτουργία της τηλεόρασης είναι να πουλά το κοινό στους επιχειρηματίες», ενώ ο εργαζόμενος μοιραία υποτάσσεται στα συμφέροντα των μεγάλων δημοσιογραφικών οργανισμών και των διαφημιστικών εταιρειών.

Οι φοιτητές επιλέγουν
τη διέξοδο του αγώνα

Ψεύτη βγάζουν από τη μεριά τους οι φοιτητές καθέναν που θα περίμενε να ακολουθήσουν τη... «φωνή της λογικής»: «Τα πράγματα δεν αλλάζουν». Και δεν είναι λίγοι αυτοί που θέλουν να περάσουν στα ψιλά γράμματα την κατάσταση, πείθοντας τους φοιτητές πως αυτή δεν ανατρέπεται. Φοιτητικές παρατάξεις - μανιτάρια που εμφανίζονται λίγο πριν τις εκλογές αποσιωπώντας τις ευθύνες της κυβέρνησης, ενώ άλλες, όπως η ΔΑΠ, ψάχνουν αίθουσες για πάρτι, την ώρα που ο σύλλογος, με μπροστάρη την ΠΚΣ, κατεβαίνει στους δρόμους. Η Αρετή σημειώνει χαρακτηριστικά, πως η ΠΑΣΠ ΕΜΜΕ φαντάζεται τους φοιτητές «μεσίτες», αφού σε κάποια συνέλευση πρότεινε «να ψάξουν μόνοι τους για κτίριο»! Οπως τονίζει ο Τάσος, είναι πολύ σημαντικός ο συντονισμός των φοιτητών, αφού όλοι υφίστανται την ίδια κοροϊδία: «Πηγαίναμε πέρσι στην πρυτανεία, μας έταζαν ένα κτίριο, πήγαινε μετά το Πολιτικό, και του έταζαν το ίδιο!»

Τα τελευταία δύο χρόνια, ο φοιτητόκοσμος του ΕΜΜΕ, εκλέγοντας την ΠΚΣ πρώτη δύναμη, έχει αναπτύξει μια ιδιαίτερα δυναμική δραστηριότητα. Ο σύλλογος του ΕΜΜΕ πρωτοστατεί σε συντονιστικά φοιτητικών συλλόγων, ενώ με συνελεύσεις, πλούσιες εκδηλώσεις και κινητοποιήσεις οι φοιτητές βρίσκονται σε ένα διαρκή και δημιουργικό αναβρασμό, αρνούμενοι να μπουν στο «τρυπάκι» του συμβιβασμού, ξεκαθαρίζει η Ανθή.

Και οι κατακτήσεις της αγωνιστικής πορείας του συλλόγου πολλές. Για παράδειγμα πέρσι, ο φοιτητικός σύλλογος, μετά από σειρά δυναμικών κινητοποιήσεων, κατόρθωσε να εμποδίσει την ένταξη του Τμήματος στα ευρωπαϊκά προγράμματα ΕΠΕΑΕΚ. Με αυτόν τον τρόπο, απέτρεψε την υπό όρους και με ημερομηνία λήξης χρηματοδότηση του Τμήματος (στο κείμενο με τους «όρους» γινόταν λόγος περί «καταπολέμησης του φαινομένου των λιμναζόντων φοιτητών». Ετσι, αντιμετωπίζονται και όσοι φοιτητές δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους, επειδή εργάζονται), υπερασπιζόμενοι τον δημόσιο χαρακτήρα της Παιδείας. Ο αγώνας συνειδητοποιείται από πολλούς φοιτητές ότι εξακολουθεί να είναι μονόδρομος.


ΡΕΠΟΡΤΑΖ:
Αναστασία ΜΟΣΧΟΒΟΥ


ΑΠΟ ΜΕΡΑ ΣΕ ΜΕΡΑ
To... μαθητικό καπέλο της «Αυγής»

Η λογική του Μπους άρχισε να κυριαρχεί και στην ηγεσία τού κατά τα άλλα πολύχρωμου και δημοκρατικού Ελληνικού Κοινωνικού Φόρουμ. 'Η είστε μαζί μας ή είστε εχθροί μας. Οτιδήποτε διαφορετικό είναι εκ του πονηρού (ΚΚΕ) προερχόμενο. Ετσι αντιμετωπίζουν ακόμη και τους μαθητές που από την πρώτη μέρα του πολέμου βρίσκονται στους δρόμους απαιτώντας να σταματήσει η σφαγή του ιρακινού λαού και να βγει έξω η Ελλάδα από το νέο ιμπεριαλιστικό πόλεμο.

Μόνο στα λόγια συγχαίρουν τους μαθητές. Αποδείχτηκε πως αμφισβητούν το δικαίωμά τους να δρουν συντονισμένα και συλλογικά όπως οι ίδιοι οι μαθητές θέλουν. Αποκαλύφθηκε, την Πέμπτη, στη Θεσσαλονίκη.

Το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Θεσσαλονίκης, το οποίο εδώ και χρόνια λειτουργεί και πρωτοστατεί στους αγώνες του μαθητικού κινήματος, αποφάσισε μέσα από συλλογικές διαδικασίες - μάλλον δεν τις γνωρίζουν οι ατομικές συλλογικότητες... - σε συνεδρίαση στην οποία συμμετείχαν εκλεγμένοι από 25 σχολεία της πόλης, να πραγματοποιήσει συλλαλητήριο την Πέμπτη στην Πλατεία Αριστοτέλους. Η συγκέντρωση έγινε με την παρουσία χιλιάδων - αυτοί είδαν μόνο 200 - μαθητών.

Αυτό ενόχλησε την ηγεσία του «πολύχρωμου» κινήματος. Και χτες η «Αυγή» ανέλαβε εργολαβικά να ρίξει λάσπη στο ΚΚΕ και την ΚΝΕ. Οι κομμουνιστές ήταν στην απεργιακή συγκέντρωση που αποφάσισαν το ΕΚΘ και η ΕΔΟΘ, στο Αγαλμα του Βενιζέλου. Απέργησαν και έδωσαν το «παρών» στην αντιπολεμική διαδήλωση. Υπερασπίστηκαν όμως το αυτονόητο δικαίωμα των μαθητών, όταν εκπρόσωπος του ΣΕΚ καλούσε με ντουντούκα τους τελευταίους, να μην πάνε στη «διασπαστική» όπως τη χαρακτήριζε συγκέντρωση του Συντονιστικού Αγώνα Σχολείων.

Ποιοι θέλουν να «καπελώσουν» τους μαθητές, αν όχι αυτοί που με το έτσι θέλω απαιτούν να τους εντάξουν στα καλούπια τους;



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ