ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 30 Μάρτη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο έτοιμος θάνατος και ο αθάνατος Ιρακινός

1. Ο Ιρακινός αντιμετωπίζεται ως υπάνθρωπος. Αυτή η διαπίστωση δεν επιδέχεται ουδεμία συζήτηση. Δε βασανίζουμε κανένα αυτονόητο, όταν οι Ιρακινοί βρίσκονται μπροστά σ' έναν ανοιχτό τάφο.

2. Ο Μπισά, Γάλλος γιατρός ανατόμος, από τα βάθη του 18ου αιώνα συνεχίζει να μας θυμίζει πως «η ζωή δεν είναι παρά το σύνολο των λειτουργιών που ανθίστανται στο θάνατο».

3. Ο πόλεμος στο Ιράκ μας θυμίζει τα λόγια του Χένρι Αλεγκ όταν έγραφε για τους συμπατριώτες του, Γάλλους, που από το 1954 έως και το 1962 ρήμαζαν την Ινδοκίνα και το Αλγέρι: «Αν οι δήμιοι και οι γραφειοκράτες των φυλακών και των στρατοπέδων φτάνουν στο σημείο να μεταχειρίζονται τα θύματά τους σαν ζώα προορισμένα για το σφαγείο, με τα οποία εκείνοι οι καλοθρεμμένοι εγκληματίες δεν έχουν τίποτα κοινό, είναι επειδή οι ίδιοι έχουν μεταβάλει τα θύματά τους σε ζώα».

4. Αν δε γνωρίζεις το έθνος των Αμερικανών, νομίζεις πως έχουν τρομερή αίσθηση του μαύρου χιούμορ, αφού τον πόλεμο κατά του Ιράκ τον έχουν βαφτίσει «επιχείρηση απελευθέρωσης των Ιρακινών»: σε απελευθερώνω, Ιρακινέ, από το μάταιο βάρος της ζωής σου· σε στέλνω να δεις, χωρίς να χάνεις πολύτιμο χρόνο, το πρόσωπο του αγαπημένου σου προφήτη.

5. Ο Ιρακινός είναι αθάνατος, γιατί, ενώ βρίσκεται στο κέντρο του θανάτου, πεισμώνει. Μας θυμίζει τον ήρωα που περιγράφει ο στοχαστής Μπαντιού: «Χάρη στο πείσμα του να μείνει αυτό που είναι - συγκεκριμένα, κάτι διαφορετικό από ένα θύμα, κάτι διαφορετικό από ένα είναι προς θάνατο και επομένως κάτι διαφορετικό από έναν θνητό - γίνεται αθάνατος».

6. Ο καινούριος άνθρωπος που μας χαρίζουν τώρα οι Αμερικανοί είναι αυτός της προπαγάνδας. Ο άνθρωπος της προπαγάνδας, βυθισμένος σαν ζόμπι στην τηλεόραση, χαιρετάει τους δολοφόνους - παιδιά του, που είναι έτοιμα να καταστρέψουν ό,τι τους υποδείξουν.

7. Τα καινούρια πολεμικά σχέδια των Αμερικανών θα φτάνουν σ' εμάς με τη μορφή διαφήμισης κινηματογραφικής ταινίας. Είναι ένας νέος τρόπος, χολιγουντιανός, να μοιράζονται με τον πλανήτη τα νέα τους πολεμικά επιτεύγματα. Προσεχώς λοιπόν, μέσα στο σπίτι σας, θα παιχτεί η πρώτη ταινία του Υπουργείου Αμυνας των ΗΠΑ, φυσικά σε απευθείας σύνδεση. Τίτλος: «Βοήθεια, η Βόρεια Κορέα θέλει να μας σκοτώσει!». Λίγα λόγια για το έργο: Ενας διεφθαρμένος πρόεδρος, κομμουνιστής, κοιμάται πάνω σε πυρηνικά όπλα και κάθε πρωί, χρόνια τώρα, ονειρεύεται να τα χρησιμοποιήσει εναντίον της Αμερικής. Τι τον σταματά όμως και δεν το κάνει; Αυτό είναι και το μυστικό της ταινίας.

Υπάρχει ωστόσο και δεύτερη ταινία στα προσεχώς: «Ο εύκολος θάνατος». Υπόθεση του έργου: Η Αλ Κάιντα έχει διαβρώσει τη συνείδηση του λαού της Συρίας, ο οποίος σύσσωμος κατασκευάζει μια υπερ-βόμβα για να τη ρίξει στο Πεντάγωνο. Παράλληλα με τη βόμβα, οι Σύροι στέλνουν ένα τέρας στο Καμπ Ντέιβιντ για να βιάσει τον πρόεδρο Μπους. Οι Αμερικανοί πεζοναύτες, με κίνδυνο, όπως πάντα, της ζωής τους, αποφασίζουν να ελευθερώσουν τη Συρία από τους Σύρους και να σώσουν την τιμή του προέδρου. Η συνέχεια επί της οθόνης...

8. Κάποτε οι κυβερνήσεις που πέρασαν από την πατρίδα μας θα βαρύνονται ως συνένοχοι στα εγκλήματα του αμερικανικού ιμπεριαλισμού. Ανάμεσα στο «ευχαριστούμε τις ΗΠΑ» που ψέλλισε ο Σημίτης τη νύχτα των Ιμίων και στους Ελληνες στρατιώτες που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο Μπαχρέιν, η συνείδηση κάθε Ελληνα καταγράφει τα πάντα και κάποτε όλοι αυτοί θα κληθούν ν' απολογηθούν.

9. Η καταγωγή της διαστροφής των Αμερικανών να καταγράφουν τηλεοπτικά κάθε έγκλημα που διαπράττουν έχει τις ρίζες της στην ιστορία του Τρίτου Ράιχ. Οι ναζίδες εγκαινίασαν αυτού του είδους το ντοκιμαντέρ κινηματογραφώντας βασανιστήρια και εκτελέσεις στις οποίες έπαιρναν μεγάλη ευχαρίστηση να απαθανατίζονται μαζί με τα θύματα. Μετά τους ναζίδες υπήρξε άνθηση αυτού του ντοκιμαντέρ στις ΗΠΑ από τους λεγόμενους κατά συρροήν δολοφόνους. Αυτοί είναι τα νόθα παιδιά των Αμερικανών πεζοναυτών.

10. Το έγκλημα που άφησε στη μέση ο πατέρας Μπους το ολοκληρώνει τώρα ο γιος. Ας γαβγίζουν τα σκυλιά του πολέμου μπροστά στα σώματα των νεκρών Ιρακινών. Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΛΟΓΟΣ ΔΕΝ ΕΙΠΩΘΗΚΕ ΑΚΟΜΑ.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


ΜΠΑΜΠΗΣ ΚΡΗΤΙΚΟΣ
Λαξεύοντας το φως και τον αγέρα

«Οδύσσεια, το τελευταίο σκηνικό»
«Οδύσσεια, το τελευταίο σκηνικό»
Δύσκολο στις μέρες μας, που βιώνει η ανθρωπότητα τη βαρβαρότητα των Αμερικανών, να βρίσκει κανείς τη διάθεση να μιλήσει για τέχνη. Η συζήτησή μας με το γλύπτη Μπάμπη Κρητικό ξεκίνησε όταν το πολύβουο μελίσσι των διαδηλωτών, με τα χαμογελαστά και αποφασιστικά πρόσωπα των χιλιάδων νέων, κυρίως, που συμμετείχαν, ξεχύθηκε στους δρόμους της Αθήνας. «Πρέπει ο κόσμος να υψώσει τη φωνή του... βομβαρδίζονται άμαχοι άνθρωποι...», ήταν λόγια από καρδιάς του Μπ. Κρητικού. «Θα ήθελα και εγώ να συμμετέχω στη μεγάλη διαδήλωση».

Ο Μπάμπης Κρητικός υπηρετεί τη γλυπτική, έχοντας ως γνώμονα τη ρήση του Αριστοτέλη πως «και οι λίθοι έχουν ψυχή». Τα μαρμάρινα γλυπτά του, που παρουσιάζονται στην γκαλερί «Yiayiannos» (Βασ. Κωνσταντίνου 44), δουλεμένα στη γενέτειρά του, την Τήνο, κάτω από το φως του Αιγαίου και δίπλα στη θάλασσα, υπογραμμίζουν την αδιάκοπη και συνεχή παράδοση στο χώρο των Κυκλάδων, να δημιουργεί γλύπτες, μύστες και δεξιοτέχνες της αρχαίας τέχνης και να αποκαλύπτει συνεχώς δυνάμεις, σα να αναδύονται μέσα από τα αρχαία λατομεία των νησιών. Στο παλιό μεταμεσαιωνικό λιμάνι της Τήνου, στο Σταυρό, πάνω από το ακρόχειλο του ερειπωμένου μόλου, υψώνεται το λιτόγραμμο οίκημα του καλλιτέχνη και παραδίπλα βρίσκεται ο ναός του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης. «Γι' αυτό γύρισα στην Τήνο» μας λέει ο καλλιτέχνης, «αφού έμεινα 18 χρόνια στο Παρίσι, πλουτίζοντας το νου και την ψυχή μου με σπουδές και με εικόνες, επισκεπτόμενος εκθέσεις και μουσεία σε διάφορα ευρωπαϊκά κέντρα, για ν' ακούω το αχολόγημα του ανέμου, να χαίρομαι την εικονομετρία της φύσης, ν' ακούω τη μουσική της θάλασσας...».

Στην τωρινή του έκθεση, με τίτλο «Αιγαίο - Ιστορική Ζεύξη», παρουσιάζονται δημιουργίες των πέντε τελευταίων χρόνων. Στην προηγούμενη ατομική έκθεση του καλλιτέχνη, το 1997, στον ίδιο χώρο, είχε εκτεθεί ένα αέτωμα μνημειακών διαστάσεων, που τίτλος του ήταν «Αφιέρωμα στις Κυκλάδες για το 2000». Ηταν συνθέσεις σε σχήμα αετώματος, μεγάλα κεφάλια που συμβολικά ο καλλιτέχνης τούς είχε δώσει ονομασίες νησιών από τις Κυκλάδες.

«Αιγαίο κύμα», «Ταξιδεύοντας», «Καρυάτις», «Αναμνήσεις φέρουσα», «Νίκη», «Φθινοπωρινή συνάντηση», «Ιστορική ζεύξη», «Πέργαμος 1-2», «Ημέρα έκτη», «Μεγάλο κύμα Αιγαίου», «Οδύσσεια, το τελευταίο σκηνικό»... συνθέτουν την τωρινή γλυπτική του πρόταση. «Το τοπίο της Τήνου είναι από μόνο του γλυπτικό», μας λέει ο δημιουργός. «Τα θέματά μου πηγάζουν από αυτόν το χώρο. Είναι η θάλασσα, τα κύματα, οι Νίκες, ο αέρας, το προχώρημα μέσα στο χρόνο. Δύο θέματα που με απασχολούν και ξεκινούν από τον τόπο που ζω είναι η θάλασσα και ο αγέρας. Η θάλασσα του Αιγαίου βρίσκεται μπροστά στα μάτια μου. Ενα μέρος από τη δουλιά μου είναι τα κύματα. Ο τρόπος που έχει δουλευτεί το μάρμαρο, δίνει την αίσθηση ότι η θάλασσα το έχει λαξεύσει. Είναι μία σύγχρονη, κατά τη γνώμη μου, πρόταση γλυπτικής, που δεν παύει να έχει μία αναφορά στον ελληνικό χώρο. Το υλικό μας το προσφέρει αυτό, αλλά και ο τρόπος πλαστικής έχει στοιχεία από τη δική μας παράδοση».

Ενα άλλο θέμα είναι ο άνεμος, ο αέρας που υπάρχει σ' αυτά τα νησιά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι Νίκες με τις πτυχώσεις σκαμμένες από τις ριπές του ανέμου της ιστορίας και από το αλάτι της θάλασσας.

«Ο Μπάμπης Κρητικός είναι γλύπτης και ζωγράφος», σημειώνει στον κατάλογο η Βιβή Βασιλοπούλου. «Με έμφαση στο πρώτο και δηλωμένη αγάπη για το δεύτερο, βεβαιωμένη και από τον τρόπο που φροντίζει τη γλυπτική επιφάνεια. Η ματιέρα στο μάρμαρο έχει χρώμα και εγχαράξεις. Είναι σαν μια καινούρια μήτρα που θα μπορούσε να γεννήσει νέες φόρμες, νέα τυπώματα. Ο καλλιτέχνης ισορροπεί ανάμεσα στην παλιά μορφοπλαστική και στην ελευθερία της νέας με έναν προσωπικό τρόπο από τον οποίο δε λείπουν τα ρεαλιστικά επιμέρους στοιχεία και ο υπερρεαλισμός του συνόλου».

«Ο Μπ. Κρητικός δουλεύει με τα χέρια και την καρδιά του μέσα από μια "λατρευτή χειρωναξία". Με την αισθητική του θραύσματος και την αίσθηση του σπαράγματος που θέλει να γνωρίσει το σύνολο, ο καλλιτέχνης απευθύνεται στο θεατή και τη φαντασία...».


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ