ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 7 Μάη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Απαράδεκτη κατάσταση στα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ

Μια απαράδεκτη κατάσταση - λ.χ. «αποικιοκρατικές» συμβάσεις έργου, συσσωρευμένη αδικία χρόνων, μη ανάπτυξη προς όφελος του ελληνικού λαού ενός σημαντικού πολιτιστικού «εργαλείου» - βιώνουν οι εργαζόμενοι καλλιτέχνες στα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ. Το σοβαρότατο πρόβλημα των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ υπογραμμίζεται στην Επίκαιρη Ερώτηση της βουλευτή του ΚΚΕ, Λιάνας Κανέλλη, στον υπουργό Τύπου και ΜΜΕ.

«Τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ», αναφέρεται στην Επίκαιρη Ερώτηση, «είναι κομμάτι πολιτισμού στη χώρα μας, το οποίο αρχίζει να υπάρχει από το 1938, οπότε και ιδρύθηκε η Ελληνική Συμφωνική Ορχήστρα. Το 1954 ιδρύεται η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής και το 1978 η Χορωδία από τον Μάνο Χατζιδάκι, με μαέστρο τον μέχρι τώρα οργανωτή της Αντώνη Κοντογεωργίου. Παρά την προσφορά τους, όμως, η Ελληνική Πολιτεία δείχνει να μην τιμά τους ανθρώπους της. Αρκεί να υπολογίσει κανείς ότι οι τελευταίες προσλήψεις μουσικών με συμβάσεις αορίστου χρόνου έγιναν το 1987. Από τότε οι οργανικές θέσεις που σταδιακά έμειναν ελεύθερες λόγω συνταξιοδότησης των παλαιοτέρων, στην πραγματικότητα καταργήθηκαν, αφού ουδέποτε προκηρύχτηκαν μια και στη θέση τους προσλαμβάνονταν νέοι μουσικοί με συμβάσεις έργου. Σήμερα υπάρχουν ελάχιστοι μόνιμοι και οι πιο πολλοί απασχολούνται με συμβάσεις έργου, διάρκειας ενός έως έντεκα μηνών, οι οποίες ανανεώνονται εδώ και 25 χρόνια. Από το 2001 όποιος αποχωρεί δεν αντικαθίσταται και η θέση παραμένει κενή».

Επίσης, επισημαίνεται «ότι παρά το υψηλό ποιοτικό επίπεδο της προσφοράς και της δουλιάς των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ, αυτή δεν προβάλλεται και άρα δε γίνεται κτήμα του κοινωνικού συνόλου, με ανοιχτές πολιτιστικές και καλλιτεχνικές δραστηριότητες, φορέας των οποίων θα μπορούσε - έπρεπε - να είναι η ΕΡΤ, το υπουργείο Τύπου και ΜΜΕ, η κυβέρνηση, σε συνεργασία με την ΤΑ κλπ.».

Η βουλευτής ρωτά τον υπουργό ποια μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση και πότε, «ώστε να αντιμετωπιστεί αυτή η απαράδεκτη κατάσταση, να αξιοποιηθούν τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ και οι άνθρωποί τους, λ.χ. στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα και σε άλλες πολιτιστικές δραστηριότητες;».

ΕΕ - ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΙΡΑΚ
Καλύπτουν τους εισβολείς

«Συμμορίες οργανωμένου εγκλήματος» χαρακτήρισε ο Ασκροφτ αυτούς που λεηλάτησαν το Ιράκ. Να εννοούσε «άραγε» τη φωτογραφία με τους πεζοναύτες στο Μουσείο της Βαγδάτης;
«Συμμορίες οργανωμένου εγκλήματος» χαρακτήρισε ο Ασκροφτ αυτούς που λεηλάτησαν το Ιράκ. Να εννοούσε «άραγε» τη φωτογραφία με τους πεζοναύτες στο Μουσείο της Βαγδάτης;
Ευχολόγια και γενικολογίες για την «αθώωση» των κατοχικών δυνάμεων και τη λεηλασία της πολιτιστικής κληρονομιάς του Ιράκ περιλαμβάνει κοινή, ομόφωνη δήλωση του Συμβουλίου Υπουργών Πολιτισμού της ΕΕ, που ολοκληρώθηκε χτες στις Βρυξέλλες.

Το Συμβούλιο εξέφρασε τη «βαθύτατη ανησυχία του για τις τραγικές και απαράδεκτες καταστροφές που υπέστησαν πολιτιστικά αγαθά, αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία και βιβλιοθήκες, αναντικατάστατης ιστορικής αξίας στο Ιράκ, τους βανδαλισμούς και τη λεηλασία μουσείων και βιβλιοθηκών ζωτικής σημασίας, όχι μόνο για το Ιράκ, αλλά για ολόκληρο τον κόσμο». «Διαπίστωσε την ανάγκη να προστατευτούν αποτελεσματικά τα πολιτιστικά αγαθά του Ιράκ και να επιστραφούν τα αντικείμενα που αφαιρέθηκαν παράνομα από μουσεία ή αρχαιολογικούς χώρους, χωρίς να επιτραπεί να γίνουν αντικείμενα εμπορίας, που θα τα οδηγήσουν σε ξένα μουσεία ή ιδιωτικές συλλογές». Ζητά, τέλος, τη «μεγαλύτερη δραστηριοποίηση της INTERPOL και της EUROPOL».

Ενώ, λοιπόν, η ΕΕ παίζει το παιχνίδι των Αγγλο-Αμερικανών και σε αυτό το θέμα, χτες, ο Αμερικανός υπουργός Δικαιοσύνης Τζον Ασκροφτ, σε σύσκεψη της INTERPOL στη Λυών, προεξόφλησε ότι «υπάρχουν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η λεηλασία και η κλοπή έργων τέχνης διαπράχτηκε από συμμορίες οργανωμένου εγκλήματος». Πρόσθεσε ότι «ακόμη και αν οι εγκληματίες κατάφεραν να βγάλουν τα αντικείμενα αυτά εκτός των ιρακινών συνόρων, δε θα μείνουν ατιμώρητοι». Πώς έγιναν όλα αυτά «κάτω από τη μύτη» του στρατού των ΗΠΑ, ο Ασκροφτ δεν το εξήγησε... Επιβεβαιώνεται, όμως, ότι οι Αμερικανοί έχουν το πάνω χέρι στις... «έρευνες» και θα τις χρησιμοποιήσουν για να «ξεπλύνουν» τα εγκλήματά τους.

Ετσι, ο γενικός γραμματέας της Interpol, Ρόναλντ Νομπλ, δήλωσε ότι «μέχρι τώρα λειτουργούμε βάσει φημών» (!) και ότι τα στοιχεία για την καταλογογράφηση των κλαπέντων αντικειμένων, δεν έφτασαν στις Αρχές.

Η ... «πολιτιστική διάσταση» της ΕΕ

Τη διατήρηση στο μελλοντικό ευρωπαϊκό Σύνταγμα του άρθρου 151 της Συνθήκης της ΕΕ για θέματα πολιτισμού και της παραγράφου 4 για την υποχρέωση της ΕΕ να λαμβάνει υπόψη της την πολιτιστική διάσταση στην πολιτική της τομέων όπως η βιομηχανία, η απασχόληση, ο τουρισμός, η περιφερειακή ανάπτυξη κλπ. ζήτησε το Συμβούλιο Υπουργών Πολιτισμού από τις Βρυξέλλες.

Η Ελληνική Προεδρία έθεσε τη διατήρηση αυτών των διατάξεων ως προτεραιότητα για τον πολιτισμό, με τον Ε. Βενιζέλο να συνδέει συνεχώς τελευταίως αυτό το θέμα... με την «υπεράσπιση» της «πολιτιστικής πολυμορφίας» εντός ΕΕ. Θυμίζουμε ότι το εν λόγω άρθρο περισσότερο απειλεί παρά «υπερασπίζει» την πολιτιστική ιδιαιτερότητα των λαών της ΕΕ. Η «εμμονή», λοιπόν, στην ύπαρξη της λέξης «πολιτισμός» στο ευρωπαϊκό Σύνταγμα δε θέλει να απαντήσει στο θεμελιώδες ερώτημα: Για ποιον πολιτισμό γίνεται λόγος; Επιπλέον, το να λαμβάνεται υπόψη η «πολιτιστική διάσταση» στην αντεργατική πολιτική της ΕΕ, ικανοποιεί τις προπαγανδιστικές ανάγκες του κεφαλαίου, αλλά δε σημαίνει τίποτα για τον Ελληνα ή τον Πολωνό αγρότη, π.χ., που ξεκληρίζεται. Αυτό που πιθανόν θα σημαίνει η απάλειψη του πολιτισμού στο ευρωπαϊκό Σύνταγμα είναι η απροσχημάτιστη πλέον αντιμετώπιση του πολιτισμού σαν καθαρά εμπορικού προϊόντος. Το ψήφισμα έχει μάλλον συμβολικό χαρακτήρα, αφού οι σχετικές συζητήσεις θα συνεχιστούν στο Ατυπο Συμβούλιο της Θεσσαλονίκης (24-25/5).

Κατά τ' άλλα, το Συμβούλιο κήρυξε «Πολιτιστική Πρωτεύουσα» του 2006 στην Πάτρα και υιοθέτησε ψήφισμα «για τη διασφάλιση της προσβασιμότητας όλων των πολιτιστικών κτιρίων και των πολιτιστικών υποδομών για τα άτομα με αναπηρίες».

Η Ελλάδα του Μεσοπολέμου

Από τους δύο πρώτους τόμους, με τίτλο «Οι απαρχές: 1900-1922», προκάλεσε τους επαίνους των ειδικών το έργο «Η Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα» (εκδόσεις «Βιβλιόραμα»). Οι έπαινοι οφείλονταν και γιατί πρόκειται για συλλογικό έργο 27 άξιων, με σύνθετη αντίληψη, νέων ιστοριογράφων, που συμβάλλουν στην ανάπτυξη μιας διαλεκτικής θεώρησης της ελληνικής ιστοριογραφίας και γιατί ήταν το πρώτο έργο που παρουσίασε όλες τις συνισταμένες της ιστορίας μας στον 20ό αιώνα: πολιτική, οικονομία, κοινωνική διάρθρωση, εκπαίδευση, πολιτισμός κλπ.

Αποδεικτικά των παραπάνω είναι τα ποσοστά των θεμάτων στους δύο νέους τόμους (Β1, Β2) με τίτλο «Ο Μεσοπόλεμος», οι οποίοι παρουσιάστηκαν χτες. Σύμφωνα με τον Βασίλη Κρεμμυδά (καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών), η Οικονομία καταλαμβάνει το 13,24%, η Κοινωνία το 13%, ο Πολιτισμός το 27,30%, η Εξωτερική και Εσωτερική Πολιτική το 25,39%. Αλλα, επίσης, σημαντικά θέματα (λ.χ. μετανάστευση, γυναικείο κίνημα, εργατικό κίνημα, πολεοδομία) καταλαμβάνουν το 14,80%, στο οποίο το 2,5% είναι κείμενα του επικεφαλής και επιμελητή του έργου Χρήστου Χατζηιωσήφ (καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης). Ο Β. Κρεμμυδάς μεταξύ άλλων επισήμανε ότι το έργο «προωθεί τη θεωρία της ιστοριογραφίας, κυρίως στο χώρο της κοινωνικής ανθρωπολογίας. Αναλύει τα γεγονότα, εμμένει στα αίτιά τους, παρατηρεί τη διαχρονία τους και την κοινωνία ως σύνθεση πραγματικοτήτων».

Η Χριστίνα Ντουνιά (καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Κρήτης) χαιρέτισε το υψηλό ποσοστό του πολιτισμού στο έργο και ενδεικτικά αναφέρθηκε σε πολιτιστικά θέματά του (λ.χ. λογοτεχνία, εικαστικές τέχνες, θέατρο, μουσική, αρχιτεκτονική), σε ρεύματα και δημιουργούς που «σημάδεψαν» τον Μεσοπόλεμο και επέδρασαν στις μετέπειτα πολιτιστικές εξελίξεις.

Στον καθοριστικό ρόλο της Αριστεράς, κυρίως του ΚΚΕ, στις πολιτικο-κοινωνικές εξελίξεις «στην πολύ βασανισμένη, αλλά και γόνιμη περίοδο του Μεσοπολέμου», αναφέρθηκε ο Αγγελος Ελεφάντης (εκδότης του περιοδικού «Ο Πολίτης»). Τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι «οι προοδευτικές δυνάμεις του λαού αγωνίστηκαν και πέτυχαν κατακτήσεις. Το ΚΚΕ έγινε το "ένζυμο" και ο φυσικός ηγέτης του λαού. Εφτιαξε τον νέο τύπο πολιτικού ανθρώπου που πρόβαλε στην Εθνική Αντίσταση, στη διανόηση, στα πολιτιστικά ρεύματα, στα συνδικάτα, στους συνεταιρισμούς, στις κοινότητες, παντού». Για το έργο μίλησαν επίσης η καθηγήτρια Χριστίνα Αγριαντώνη και ο επιμελητής του.

Σημειώνουμε ότι το έργο θα ολοκληρωθεί με δύο τόμους για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τον Εμφύλιο και έναν για τη μετεμφυλιακή περίοδο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ