ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 28 Μάη 2003
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΑ
Ολέθρια η καπιταλιστική παλινόρθωση

Εικόνες διάλυσης της κινηματογραφικής υποδομής των χωρών τους μετέφεραν στη διάσκεψη οι εκπρόσωποι των πρώην σοσιαλιστικών χωρών που εντάχθηκαν στην ΕΕ

Δεν είναι λιθουανικό χωριό. Είναι μόνο μία σκηνή από το κεντρικό στούντιο της Λιθουανίας, την υποδομή του οποίου χρησιμοποιούν οι Αμερικανοί για ένα κομμάτι ψωμί
Δεν είναι λιθουανικό χωριό. Είναι μόνο μία σκηνή από το κεντρικό στούντιο της Λιθουανίας, την υποδομή του οποίου χρησιμοποιούν οι Αμερικανοί για ένα κομμάτι ψωμί
(Του απεσταλμένου μας ΓΡΗΓΟΡΗ ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑ).--

Η καταστροφή που επέφερε (και) στον κινηματογραφικό και τον οπτικοακουστικό τομέα η καπιταλιστική παλινόρθωση στις πρώην σοσιαλιστικές χώρες - μεταξύ τους συγκαταλέγονται και οι πρόσφατα ενταγμένες στην ΕΕ - αναδείχτηκε στη χτεσινή, τελευταία μέρα της διάσκεψης για το «Μέλλον του ευρωπαϊκού κινηματογράφου και του οπτικοακουστικού τομέα μετά τη διεύρυνση», που διοργάνωσε η Ελληνική Προεδρία στο «Ολύμπιον» της Θεσσαλονίκης.

Βέβαια, οι εκπρόσωποι αυτών των χωρών δεν κατήγγειλαν την ανατροπή του σοσιαλισμού ως βασική αιτία των δεινών, που οι ίδιοι ανέφεραν. Ηταν φανερή η αυταπάτη τους για «στήριξη» από την ΕΕ, αλλά η εικόνα που μετέφεραν είναι αποκαλυπτική.

Ο Λιθουανός, Τόμας Ντονέλα, εκπρόσωπος της Ενωσης Λιθουανών Σκηνοθετών, τόνισε ότι «βρισκόμαστε πίσω ακόμη και από την Εσθονία σε παραγωγή, παρότι είμαστε πληθυσμιακά περισσότεροι. Οι Εσθονοί παράγουν 4-5 ταινίες μεγάλου μήκους το χρόνο, εκτός από τις μικρού μήκους και τα ντοκιμαντέρ. Εμείς παράγουμε μία ταινία. Στις δεκαετίες του '60 και του '70 ήμασταν περήφανοι για τον κινηματογράφο μας. Μικρός θυμάμαι μάθαινα να διαβάζω από τις αφίσες των ταινιών στους δρόμους. Τώρα, δεν μπορώ να πάω την κόρη μου στον κινηματογράφο, γιατί προβάλλονται μόνο αμερικανικές ταινίες και εκτός των άλλων δεν προλαβαίνει να διαβάζει τους υπότιτλους. Με ρωτάει πότε θα δει ταινίες και κινούμενα σχέδια στα λιθουανικά. Είναι 11 χρόνων και της λέω πως ελπίζω αυτό να γίνει μέχρι να παντρευτεί...».

Επιπλέον, ο αμερικανικός κινηματογραφικός κολοσσός «Warner» σε λιθουανικά στούντιο γυρίζει τις τηλεοπτικές σειρές του, λόγω του χαμηλού κόστους, «ξεσπιτώνοντας» έτσι τους Λιθουανούς κινηματογραφιστές! Την ίδια στιγμή, η Λιθουανία «κατάφερε» να μην έχει καν Ταινιοθήκη.

Ανάλογη είναι η εικόνα στη Σλοβενία. Ο Ιγκορ Κόρσιτς, πανεπιστημιακός καθηγητής και εκπρόσωπος του ευρωπαϊκού προγράμματος κινηματογραφικής παραγωγής «Eurimages», σημείωσε με σαρκασμό ότι στις αρχές του '90 «υπήρχε ισχυρή πολιτική βούληση... εξαφάνισης του κινηματογράφου μας». Μόνο η πίεση των, «πανικοβλημένων» όπως τους χαρακτήρισε, Σλοβένων κινηματογραφιστών είχε ως αποτέλεσμα να ψηφιστεί ένας νόμος που συγκράτησε κάπως την κατρακύλα, χωρίς όμως να λύσει τα προβλήματα. Χαρακτηριστικά γι' αυτήν την κατρακύλα είναι τα ποσοστά της διανομής: Μόλις 3-5% της «πίτας» μοιράζονται οι σλοβενικές και άλλες ευρωπαϊκές ταινίες, ενώ κατά 95-97% είναι αμερικανικές!

Πτώση κατά 10% της εθνικής κινηματογραφικής παραγωγής σημειώθηκε και στην Τσεχία το 2002, έναντι του 2001. Ο Ιβο Αντερλε, εκπρόσωπος της Διεθνούς Ενωσης Κινηματογραφικών Λεσχών, είπε ότι από τις 15-20 μεγάλου μήκους ταινίες που παράγονται ετησίως στην Τσεχία, μόνο οι πέντε τα πάνε κάπως καλά ταμειακά, αν και εξέφρασε αμφιβολίες για την ποιότητα του περιεχομένου τους.

Τέλος, ο Καρόλ Γιακούμποβιτς, μέλος του Συμβουλίου Δημόσιας Τηλεόρασης της Πολωνίας, σημείωσε ότι ενώ σύμφωνα με μελέτες της ίδιας της ΕΕ το 37% του κόστους παραγωγής μιας ταινίας στην Ανατολική Ευρώπη δίνεται από τη δημόσια τηλεόραση και είναι μεγαλύτερο από το αντίστοιχο ποσοστό στη Δυτική Ευρώπη, η ΕΕ «δεν ενδιαφέρεται για τη δημόσια τηλεόραση και έτσι η ιδιωτικοποίησή της συνεχίζεται». «Η ΕΕ θα πρέπει να δημιουργήσει ασφαλιστικές δικλείδες για τις δημόσιες μεταδόσεις και αυτό πρέπει να κατοχυρώνεται και στο Σύνταγμά της. Θα το κάνει ή θα υποκύψει στις πιέσεις της αγοράς; Δεν το ξέρω, αλλά το δεύτερο είναι και το πιθανότερο», κατέληξε.

Προσωρινά «συμπεράσματα»...

Δεν κατάφεραν να καταλήξουν σε τελικό κείμενο συμπερασμάτων οι μετέχοντες στη διάσκεψη της Θεσσαλονίκης για το μέλλον των οπτικοακουστικών και του κινηματογράφου στην Ευρώπη. Γεγονός που δείχνει τις αντιθέσεις των επαγγελματικών, εθνικών και ευρωενωσιακών κινηματογραφικών φορέων. Παρουσιάστηκε μόνο ένα δισέλιδο κείμενο, με ένδειξη «προσωρινό», το οποίο χαρακτηρίστηκε «κείμενο εργασίας», που πρέπει να συμπληρωθεί με προτάσεις για τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ τον Ιούνη στη Θεσσαλονίκη.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα συνεννόησης παρατηρήθηκε στο φλέγον θέμα της διανομής, ενώ στο αντίστοιχο κείμενο προτάσεων για την ένταξη της κινηματογραφικής παιδείας στη Μέση Εκπαίδευση, οι σύνεδροι «τα βρήκαν» πιο εύκολα. Στα προσωρινά, λοιπόν, συμπεράσματα για την «κυκλοφορία των ευρωπαϊκών ταινιών» χαρακτηρίζεται ως «απογοητευτικό» το μερίδιο που αντιπροσωπεύουν οι χώρες της Ανατολικής και Νότιας Ευρώπης στην αγορά της ΕΕ. Συγκεκριμένα, από το 1996 έως 2002, το ποσοστό αυτό ήταν μόλις 0,05% και χαρακτηρίζεται «σκανδαλώδες». Οι συντάκτες του κειμένου δείχνουν να «μην» καταλαβαίνουν την αιτία αυτής της κατάστασης: «Το παράδοξο δε είναι πως κάποιες από τις χώρες αυτές διέθεταν και διαθέτουν ισχυρές κινηματογραφίες, με πληθώρα γνωστών και ταλαντούχων καλλιτεχνών. Οσον αφορά κάποιες από τις καινούριες χώρες, οι δημιουργοί τους αισθάνονται πως αποκλείονται, όχι μόνον από το αγοραστικό κινηματογραφικό κοινό, αλλά και από τα ευρωπαϊκά φεστιβάλ, όπου άλλοτε ήταν καλοδεχούμενοι».

Δεν υπάρχει τίποτα «παράδοξο» εδώ. Επί σοσιαλισμού οι χώρες αυτές ευημερούσαν και κινηματογραφικά, γι' αυτό και δημιούργησαν αυτή την ισχυρή παράδοση που τώρα αποδιαρθρώνεται. Απλώς τώρα έχουν να δείξουν ελάχιστα ποιοτικά κινηματογραφικά δείγματα, ενώ ακόμη και τα δυτικά μεγάλα φεστιβάλ κουράστηκαν από τη θεματική «μόδα» της αντικομμουνιστικής «ομφαλοσκόπησης» από πολλούς νέους κινηματογραφιστές της Ανατολικής Ευρώπης.

Ωστόσο, οι κινηματογραφιστές φοβούνται - πέρα από τις αυταπάτες τους - την πλήρη εμπορευματοποίηση της δημιουργίας τους. «Ο χώρος της κυκλοφορίας της εικόνας δεν μπορεί να αφεθεί μόνο στις δυνάμεις της αγοράς, που σημαίνει πως θα αφεθεί να υποστεί το δίκαιο του ισχυρότερου», σημειώνεται στο κείμενο. Κατά τ' άλλα ζητούν από την ΕΕ να αναλάβει «μια πολιτική μακράς πνοής» για τη διανομή και εναποθέτουν τις ελπίδες τους στα υπάρχοντα προγράμματα «στήριξης» του οπτικοακουστικού, τα οποία όμως και απέτυχαν και δεν έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής.

Οπερα για παιδιά

«Μαγικός αυλός»
«Μαγικός αυλός»
Ο «Μαγικός Αυλός», η δημοφιλέστερη όπερα του Μότσαρτ, διασκευασμένη για παιδιά, παρουσιάζεται από την Εθνική Λυρική Σκηνή, για τρεις βραδιές στο Ηρώδειο, από αύριο μέχρι και το Σάββατο (9μ.μ.). Η Παμίνα και ο Ταμίνο, ο φωτεινός Ζαράστρο, η βασίλισσα της νύχτας, ο Παπαγκένο και η Παπαγκένα ζωντανεύουν μέσα από τα σπάνια ηχοχρώματα του Μότσαρτ, προσκαλώντας μικρούς και μεγάλους σ' ένα παραμυθένιο μελωδικό ταξίδι. Η παραγωγή που παρουσιάζεται στο Ηρώδειο είναι παλιότερη επιτυχία της Παιδικής Σκηνής της ΕΛΣ. Η μουσική διεύθυνση είναι του Δημήτρη Κατσίμπα, η σκηνοθεσία, διασκευή και κείμενο πρόζας της Κάρμεν Ρουγγέρη, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Χριστίνας Κουλουμπή, η μουσική προσαρμογή για μικρό σύνολο του Κώστα Κριτσωτάκη και η χορογραφία του Πέτρου Γάλλια. Παίζουν: Ερρίκος Μπριόλας, Νίκος Στεφάνου, Δήμος Φλεμοτόμος, Χρήστος Αμβράζης, Ελπινίκη Ζερβού, Μάιρα Μηλολιδάκη, Μιχάλης Κατσούλης, Διονύσης Τσαντίνης, Ελένη Ζιώγα, Κάτια Πάσχου κ.ά.

Από 6-15 Ιουνίου στο Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης («Αντώνης Τρίτσης») στο Ιλιον, πραγματοποιείται η 11η Biennale Νέων Δημιουργών της Ευρώπης και της Μεσογείου. Συμμετέχουν νέοι δημιουργοί, μέχρι 30 χρόνων, από το χώρο της αρχιτεκτονικής, της μουσικής, της φωτογραφίας, του βίντεο κλπ.

Αύριο (10 πμ) θα πραγματοποιηθεί ακρόαση νέων ηθοποιών, για το ρόλο του «Χριστού» στο έργο του Νίκου Καζαντζάκη «Τελευταίος Πειρασμός», που θα παρουσιάσει το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη το χειμώνα. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να προσκομίσουν πρόσφατη φωτογραφία και βιογραφικό σημείωμα. Πληροφορίες στο τηλέφωνο 210-5288.152.

«Η εικόνα του παιδικού βιβλίου σήμερα» τιτλοφορείται η εκδήλωση σήμερα (7.30μμ), της «Ελληνογερμανικής Αγωγής» ((Παλλήνη, Αττικής). Μιλούν: Αντα Γκίβαλου - Κατσίκη («Η σύγχρονη παιδική λογοτεχνία: τάσεις και αναθεωρήσεις»), Μάνος Κοντολέων («Θρύλοι, μύθοι, παραμύθια, άλλοτε και τώρα»), Ζωή Βαλάση («Ο διαχρονικός Αίσωπος»), Αθηνά Σχινά («Αννα Μενδρινού, εικονογράφηση και παιδική λογοτεχνία»). Στο χώρο θα λειτουργήσει (έως 2/6) έκθεση εικονογράφησης παιδικού βιβλίου με έργα της Αννας Μενδρινού.

Εκθεση παιδικής ζωγραφικής θα φιλοξενήσει στον πολιτιστικό χώρο της η Δημοτική Επιχείρηση Πολιτιστικής Ανάπτυξης Πειραιά (Μπουμπουλίνας 39 και Κουντουριώτου) σήμερα (8μμ). Σημειώνουμε ότι το παιδικό τμήμα του Δήμου Πειραιά (Γ΄ Διαμέρισμα - Νέου Φαλήρου), όπου διδάσκει η Βιολέτα Γεράνη, συμμετείχε στη 12η Μπιενάλε Παγκόσμιας Παιδικής Ζωγραφικής στην Καναγκάβα της Ιαπωνίας και απέσπασε διάκριση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ