ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 18 Μάη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΔΡΑΣΗ: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 2003»
Στο προσκήνιο ο πολιτισμός των λαών

Αγωνιστική υποδοχή των υπουργών Πολιτισμού της ΕΕ, που συναντιούνται στη Θεσσαλονίκη στις 24-25 Μάη

Εργο του Περικλή Μπαλάφα
Εργο του Περικλή Μπαλάφα
Ο πολιτισμός των λαών κόντρα στον πολιτισμό των βαρβάρων της ΕΕ και των ΗΠΑ επιχειρείται να αναδειχτεί στη διάρκεια της λαϊκής εκδήλωσης που οργανώνει η κίνηση «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003», το Σάββατο 24 Μάη στη Θεσσαλονίκη. Μέσα από μια μεγάλη εκδήλωση που θα γίνει στην πλατεία της Αρχαίας Αγοράς (πίσω από το άγαλμα του Βενιζέλου), θα αναδειχτεί η αντίσταση του λαού στα σχέδια της ΕΕ για την επιβολή μιας «ευρωπαϊκής πολιτιστικής ταυτότητας», που θα επεξεργαστούν οι υπουργοί Πολιτισμού στη διάρκεια της Ατυπης Συνόδου, η οποία θα γίνει στη Θεσσαλονίκη στις 24 και 25 Μάη.

Οι λαϊκές εκδηλώσεις που οργανώνει η «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003», θα ξεκινήσουν στις 5 το απόγευμα. Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας, μουσικά και χορευτικά συγκροτήματα, θεατρικά δρώμενα θα πλαισιώσουν το πρόγραμμα, ενώ παράλληλα σχεδιάζεται και η επιτόπου δημιουργία εικαστικών έργων από φοιτητές της Σχολής Καλών Τεχνών και σπουδαστές εργαστηρίων.

Η «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003», καλεί το λαό της Θεσσαλονίκης και όλο το καλλιτεχνικό δυναμικό της, να δώσειν μαζικά το «παρών» και με τη συμμετοχή του να υποδεχτεί αγωνιστικά τους αρχιτέκτονες της πολιτιστικής πολιτικής των ιμπεριαλιστών. Να ορθώσει μέτωπο αμφισβήτησης στον ελιτισμό και την υποκουλτούρα των πολυεθνικών.

Η Πολιτιστική Ομάδα της κίνησης «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003», εδώ και μήνες πραγματοποιεί μια τιτάνια προσπάθεια ώστε να φτάσει το κάλεσμά της σε όσο το δυνατόν περισσότερους ανθρώπους της τέχνης. Απευθύνθηκε σε εκατοντάδες φορείς και καλλιτέχνες στην Ελλάδα και σε χώρες του εξωτερικού. Μεταξύ άλλων σε φορείς όπως το Εικαστικό Επιμελητήριο Ελλάδας, τους Συλλόγους Εικαστικών Κεντρικής Ελλάδας, Σερρών, Πτολεμαΐδας, Κατερίνης, Χαλκίδας. Το Σύλλογο Επαγγελματιών Ζωγράφων Θεσσαλονίκης και Βόρειας Ελλάδας και το Σύλλογο Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βόρειας Ελλάδας, που δεσμεύτηκαν πως θα απευθύνουν με τη σειρά τους ειδικό κάλεσμα στα μέλη τους. Επίσης συναντήθηκαν με τον πρόεδρο της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, Γ. Φωκά, και το ΔΣ των φοιτητών της σχολής, τους οποίους κάλεσαν να φέρουν έργα τους και να δημιουργήσουν στο χώρο της εκδήλωσης.

Εργο του Νίκου Πιλάτη
Εργο του Νίκου Πιλάτη
Μέρος από τα έργα που ήδη συγκεντρώνονται, αλλά και όσα σταλούν τις επόμενες μέρες, θα εκτεθούν στην εκδήλωση της 24ης του Μάη, ενώ ο κύριος όγκος θα προβληθεί μέσα από ειδική έκθεση που θα γίνει στη διάρκεια των τριήμερων εκδηλώσεων της κίνησης «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003» τον Ιούνη, ενάντια στη Σύνοδο Κορυφής των ηγετών της ΕΕ.

Η απήχηση είναι πραγματικά μεγάλη. Πάρα πολλοί καλλιτέχνες έχουν ήδη στείλει έργα τους. Και καθημερινά ο κατάλογος διευρύνεται με νέες συμμετοχές. Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένους όπως: Ελπινίκη Παπακωνσταντίνου από την Κύπρο, Γιώργος Ψαράκης, Σταύρος Γκέσκος, Περικλής Μπαλάφας, Γιάννης Μαβίδης, Νίκος Πιλάτης, Γιώργος Πάλλης, Σώτος Ζαχαριάδης, Παναγιώτης Λιώσης, Κώστας Αγγελάκης. Ανταποκρίθηκαν εξάλλου και φορείς από χώρες της Ευρώπης και της Λατινικής Αμερικής όπως πχ: «Ruggero Maggi» Ιταλία, «Pudio i» Ισπανία, «ZAV» Γαλλία, και ο Alexis Abneu Banizonte ζωγράφος από την Κούβα.

Παράλληλα τα μέλη της πολιτιστικής ομάδας της «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003», έχουν απευθυνθεί και σε συγγραφείς, προκειμένου να συγγράψουν ειδικά κείμενα τα οποία θα παρουσιαστούν στο τριήμερο δράσης του Ιούνη, αλλά και σε ερασιτεχνικές θεατρικές ομάδες και επαγγελματίες ηθοποιούς.

Εχουν οργανώσει δύο συναντήσεις με ερασιτεχνικά μουσικοχορευτικά σχήματα της Θεσσαλονίκης. Η ανταπόκριση σε κάθε κάλεσμα είναι πραγματικά μεγάλη και δείχνει την αγωνία των δημιουργών και την απόφασή τους να συμμετέχουν ενεργά στην προσπάθεια ανάδειξης του πολιτισμού των λαών που ασφυκτιά μέσα στα καλούπια των επιλογών της ΕΕ.

«Απέναντι σ' αυτές τις επιλογές, εμείς αντιπροτείνουμε και παλεύουμε για έναν πολιτισμό που να συνδέεται με την εργασία, την ποιότητα ζωής, την επικοινωνία, τη συλλογικότητα, τη σωστή ενημέρωση, τις πραγματικές αξίες, τη γνώση, τη μόρφωση, την καλλιέργεια. Να αναπτύσσει τα αισθήματα των ανθρώπων, τις ευαισθησίες τους, την ανθρωπιά, την ειρήνη, τη φιλία των λαών, τη διεθνιστική αλληλεγγύη. Να αναδείχνει τις πολιτισμικές αξίες του λαού μας, να επικοινωνεί ανεμπόδιστα με τους πολιτισμούς όλων των λαών, να στηρίζεται στη λαϊκή δημιουργία. Να διασφαλίζει την ελεύθερη ανάπτυξη των τεχνών. Θέλουμε το λαό μας κοινωνό - συμμέτοχο και δημιουργό», ανέφερε η Α. Καραμανλή ζωγράφος μέλος της πολιτιστικής Ομάδας της κίνησης «Δράση: Θεσσαλονίκη 2003».


Α. Α.


ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο ταλαντούχος κύριος Ιωάννης Μουχασίρης

Ο Ιωάννης Μουχασίρης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1966. Σπούδασε Ζωγραφική και Γλυπτική στο Corcoran School of Art, στην Ουάσιγκτον (DC) και Σκηνοθεσία στο American University και την Κινηματογραφική Ακαδημία Πράγας. Με ταινίες του, μικρού μήκους, έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ στην Αμερική και την Ευρώπη. Εχει παρουσιάσει τη ζωγραφική του σε επτά ατομικές και πολλές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ποια είναι η πρώτη ύλη της ζωγραφικής;

  • Απαρχή της ζωγραφικής αποτελεί η δημιουργική ροπή προς το παιχνίδι, η ανάγκη συνδιαλλαγής με το περιβάλλον, με τρόπο αμεσότερο από αυτόν που προσφέρει ο λόγος. Στο βαθμό που η ηθική ορίζεται από το λόγο, η εικαστική γλώσσα στερείται ηθικής και η εικαστική δημιουργία συνιστά μια πηγαία αναρχική πράξη. Ο εικαστικός, ακόμα και μέσα στην τραγικότητά του, παραμένει ένας homo ludens, ένας φαρσέρ. Αντίθετα, ο στόχος της ζωγραφικής χαρακτηρίζεται από τον ίδιο δονκιχωτισμό που διέπει κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα: την απεγνωσμένη αναζήτηση για το απόλυτο, τη φρούδα και ταυτόχρονα μεγαλειώδη προσπάθεια για έλεγχο του περιβάλλοντος. Αυτός ο ρομαντισμός, όσο άκαιρος και αν φαίνεται, είναι σήμερα, στην εποχή της εύκολης εικόνας - μεγαλύτερο θύμα της οποίας είναι η ίδια η εικόνα - περισσότερο αναγκαίος από ποτέ.

Κατά πόσον ελέγχει ο ζωγράφος τα υλικά του;

  • Για κάθε ζωγράφο είναι καθοριστική η σχέση που δημιουργεί με τα υλικά του, τα οποία έχουν την τάση να ξεφεύγουν από τα στενά όρια του «μέσου» και να παίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη δημιουργική διαδικασία. Καθαρά εννοιολογικές προσεγγίσεις των εικαστικών αγνοούν αυτή τη σχέση και παραβλέπουν το οφθαλμοφανές: το εικαστικό αντικείμενο δε «συμβολίζει», αλλά «είναι». Σε αντίθεση με ό,τι έλεγε ο Bazin για τον κινηματογράφο, ο ζωγραφικός πίνακας δεν αποτελεί ένα παράθυρο στον κόσμο, αλλά έναν αυτούσιο κόσμο με τους δικούς του πλαστικούς/ εύπλαστους κανόνες. Στην πραγματικότητα, κάθε ζωγραφικό έργο μπορεί να χαρακτηριστεί αγιογραφία, υπερβαίνοντας αυτό που απεικονίζει και γιορτάζοντας την υλική του οντότητα (αντί να την εξορκίζει), αποκτά τη δική του, ανεξάρτητη, «ιερότητα».

Ολοκληρώνεται ποτέ ένας πίνακας;

  • Πολύ συχνά, το θέμα δεν αποτελεί για τον ζωγράφο παρά την αφορμή για να ζωγραφίσει. Ως εκ τούτου, είναι σημαντική η αποτύπωση της δημιουργικής διαδικασίας στο τελικό αποτέλεσμα, η επιβίωση του παιχνιδιού και μυστηρίου της ζωγραφικής στο ζωγραφικό έργο. Ενα ζωγραφικό έργο, που, έχοντας βιώσει αμέτρητα στάδια κατά τη διάρκεια της δημιουργίας του, με την αποπεράτωσή του αναμένει «παγωμένο» τη συνέχεια της ιστορίας του, μέσα από τη ματιά του θεατή.

Πού βρίσκεται σήμερα η ελληνική ζωγραφική;

  • Η ελληνική ζωγραφική πέρασε από τον πλεονάζοντα ελληνοκεντρισμό των προηγούμενων γενεών, ο οποίος υποστηριζόταν από την εικαστική απομόνωση της χώρας μας, σ' έναν άκρατο μιμητισμό της δυτικής τέχνης και μια βεβιασμένη προσπάθεια ένταξης στο δυτικό γίγνεσθαι. Ετσι, σήμερα αντικατοπτρίζει τη γενική σύγχυση που έχει επικρατήσει στον εικαστικό κόσμο μετά το πλουραλιστικό άνοιγμα της μεταμοντέρνας εποχής. Και αυτό, επειδή το κοινό, αλλά και άνθρωποι του χώρου, παραμένουν εγκλωβισμένοι σε παρωχημένες αντιλήψεις που θέλουν την τέχνη να κινείται μέσα στα πλαίσια ρευμάτων. Η έλλειψη εικαστικής παιδείας στην Ελλάδα δε βοηθάει στο ξεδιάλυμα του νεφελώδους τοπίου - μια παιδεία που ξεκινά πολύ νωρίς, από τον πρώτο περίπατο στα αστικά μας τοπία. Δεν μπορούμε να επαναπαυόμαστε στην πλούσια κληρονομιά μας, και ο καθάριος ουρανός πάνω από τα κεφάλια, αν και συνιστά μια καλή αφετηρία, δε φτάνει...

Ποια η σχέση ζωγράφου και γκαλερί;

  • Η πορεία ενός καλλιτέχνη είναι άμεσα συνυφασμένη με τον γκαλερίστα του, ο οποίος πρέπει ν' αγαπά τη δουλιά που εκθέτει, έτσι ώστε να την υποστηρίζει ανάλογα. Ιδανικά, κάθε ζωγράφος θα έπρεπε να ζει από την τέχνη του, χωρίς να γίνεται ο ίδιος έμπορος. Γι' αυτό και επιβάλλεται ο γκαλερίστας να αντιπροσωπεύει αποκλειστικά τον καλλιτέχνη - πρακτική που στη χώρα μας δεν είναι διαδεδομένη. Επίσης, είναι σημαντικό ο γκαλερίστας να ενθαρρύνει την αναζήτηση του καλλιτέχνη για ταυτότητα, η οποία έρχεται φυσιολογικά μέσα από τη συνεχή τριβή με το αντικείμενό του και όχι να τον σπρώχνει στη δημιουργία μιας εύκολα αναγνωρίσιμης μανιέρας, αποτέλεσμα στείρας επανάληψης.

Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ