ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Ιούνη 2003
Σελ. /32
ΥΓΕΙΑ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΥΓΕΙΑ - ΠΡΟΝΟΙΑ
«Σκούπα» εκχωρήσεων και ανατροπών

Γενικεύεται ο θεσμός του επικουρικού προσωπικού στα δημόσια νοσοκομεία, στοιχείο που παραπέμπει σε βιομηχανία προεκλογικών υποσχέσεων

Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού ζητούν οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία για να καλυφθούν τα τεράστια κενά
Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού ζητούν οι εργαζόμενοι στα νοσοκομεία για να καλυφθούν τα τεράστια κενά
Με 55 άρθρα στο νομοσχέδιο σκούπα η κυβέρνηση ολοκληρώνει το θεσμικό πλαίσιο με το οποίο ιδιωτικοποιείται και εμπορευματοποιείται το εναπομείναν δημόσιο σύστημα Υγείας και Πρόνοιας. Οι ρυθμίσεις αυτές οδηγούν σε περαιτέρω περικοπές παροχών και στην αφαίρεση δικαιωμάτων των εργαζομένων.

Με νομοσχέδιο εκχωρούνται αμετάκλητα στην επιχειρηματική δραστηριότητα οι τομείς της φύλαξης και του καθαρισμού στα νοσοκομεία και το ΕΚΑΒ, ενώ γενικεύεται ο θεσμός του επικουρικού προσωπικού που μέχρι τώρα ίσχυε μόνο για τους γιατρούς. Η γενίκευση του επικουρικού προσωπικού παραπέμπει στη μη πρόσληψη μόνιμου προσωπικού, ενώ η συγκρότηση των καταλόγων απ' τα Περιφερειακά Συστήματα Υγείας και Πρόνοιας (ΠΕΣΥΠ) αναμένεται να οδηγήσει σε ένα όργιο προεκλογικών υποσχέσεων και δεσμεύσεων.

Ταυτόχρονα μέσα απ' το νομοσχέδιο ομολογείται η αποτυχία της αντιμετώπισης των υγειονομικών αναγκών της χώρας μέσω των ΠΕΣΥΠ, που είχε παρουσιαστεί ως πανάκεια τόσο στην παροχή υπηρεσιών όσο και στην αντιμετώπιση των διοικητικών δυσλειτουργιών. Ετσι λοιπόν στο πρώτο άρθρο προβλέπεται ο «Συντονισμός των ΠΕΣΥΠ», ενώ αλλάζει ο πρόεδρος του Συμβουλίου Περιφερειακών Συστημάτων Υγείας (Συ. Πε. ΣΥ.Π). Μέχρι τώρα πρόεδρος ήταν ο ίδιος ο υπουργός Υγείας ενώ εφεξής θα διορίζεται άλλο πρόσωπο απ' τον υπουργό.

Αποκαλυπτικές επίσης για την αποτυχία της διοίκησης του συστήματος με το νέο τρόπο είναι και οι διατάξεις που προβλέπουν «αποσπάσεις και μετατάξεις των προέδρων και γενικών διευθυντών ΠεΣΥΠ, Διοικητών και Αναπληρωτών Διοικητών» (άρθρο 5) και τους «λόγους (πρόωρης) λήξης της θητείας των προέδρων των ΠεΣΥΠ και των Διοικητών».

Αυτές οι διοικητικές ρυθμίσεις συνοδεύονται με έντονα στοιχεία αυταρχισμού: Ετσι ο διοικητής του νοσοκομείου αποκτά πλέον τη δυνατότητα να επιβάλλει αργία ή αναστολή άσκησης καθηκόντων των εργαζομένων (άρθρο 2). Επίσης ποινές προβλέπονται πλέον και για τους προέδρους των ΠεΣΥΠ και για τους Διοικητές των νοσοκομείων (άρθρο 4).

Ενα άλλο στοιχείο έκφρασης του αυταρχισμού είναι η κατάργηση της εκλογής οργάνων σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως η τριμελής επιτροπή στα Κέντρα Υγείας (άρθρο 3) και τα μέλη των Επιστημονικών Συμβουλίων στα Πανεπιστημιακά νοσοκομεία (άρθρο 2).

Εκχώρηση ακόμα κι αν είναι φθηνότερα!

Με το άρθρο 20 ρυθμίζονται θέματα προμηθειών και προβλέπεται ότι η φύλαξη και ο καθαρισμός των νοσοκομείων και του ΕΚΑΒ εκχωρούνται σε ιδιωτικές εταιρίες, «ανεξάρτητα αν η αμοιβή υπερβαίνει την απαιτούμενη δαπάνη για την πλήρωση των κενών οργανικών θέσεων».

Το νέο στοιχείο είναι η θεσμοθέτηση της εκχώρησης του καθαρισμού, διότι η εκχώρηση της φύλαξης είχε θεσμοθετηθεί με τους νόμους 2646/98, 2889/2001 και 2955/2001. Στο νόμο 2646/98 υπήρχε ο περιορισμός ότι η ανάθεση της φύλαξης σε εταιρίες γινόταν με την προϋπόθεση ότι στοίχιζε λιγότερο απ' τις δαπάνες για μόνιμο προσωπικό. Τώρα όμως απελευθερώνεται.

Επικουρικό προσωπικό

Με το νόμο 2889/2001 είχε θεσμοθετηθεί ο θεσμός των επικουρικών γιατρών για «έκτακτες υγειονομικές ανάγκες», ενώ με το νέο νόμο γενικεύεται και στο υπόλοιπο προσωπικό.

Ετσι πάγιες ανάγκες θα καλύπτονται με επικουρικό προσωπικό που δε θα έχει τα ίδια δικαιώματα με τους άλλους εργαζόμενους. Σε κάθε ΠεΣΥΠ θα καταρτίζονται οι κατάλογοι του επικουρικού προσωπικού «ανεξάρτητα απ' την ύπαρξη κενών οργανικών θέσεων» και για δύο χρόνια. Φαίνεται δηλαδή ότι η κατάρτιση των καταλόγων - ιδιαίτερα στην περίπτωση που δεν υπάρχουν κενές θέσεις - είναι για τις ειδικές ανάγκες των... εκλογών.

Τόσο οι γιατροί όσο και το υπόλοιπο επικουρικό προσωπικό μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα Ειδικά Κέντρα Υγείας που θεσμοθετήθηκαν με το νόμο 1397/83 (αλλά δε λειτούργησαν ποτέ). Οι εφημερίες των επικουρικών γιατρών θα καλύπτονται απ' τα κονδύλια των οικείων νοσοκομείων και των ΠεΣΥΠ. Μ' άλλα λόγια, πρόκειται για μια έμμεση περικοπή του κονδυλίου των εφημεριών καθώς οι εφημερίες εγκρίνονται κεντρικά με κοινή απόφαση των υπουργών Υγείας και Οικονομικών.

Με το άρθρο 17 για τις αποσπάσεις και τις μετατάξεις του προσωπικού πιστοποιείται η οριστική διάλυση της Πρόνοιας καθώς προβλέπει τη μετάταξη και τη μεταφορά των εργαζομένων απ' τα Ιδρύματα που διαλύθηκαν, όπως ο Εθνικός Οργανισμός Κοινωνικής Φροντίδας, ΕΟΠ, ΙΒΣΑ κλπ.

Με τα υπόλοιπα άρθρα ρυθμίζονται ποικίλα θέματα, όπως θέματα των γιατρών, του ΕΚΑΒ, του ΕΟΦ, των φαρμακείων, ψυχικής υγείας και των επαγγελμάτων Υγείας.

Διεμβολισμός του ΚΕΘΕΑ

«Υποτροπιάζει» η πολιτική της κυβέρνησης στην αντιμετώπιση των ναρκωτικών

Το Κέντρο Θεραπείας Εξαρτημένων Ατόμων (ΚΕΘΕΑ) αυτοδιοικείται από 9μελές εκλεγόμενο ανά διετία Διοικητικό Συμβούλιο από Γενική Συνέλευση. Η συμμετοχή στο ΔΣ είναι εθελοντική και χωρίς αμοιβές. Επιχορηγείται απ' τον κρατικό προϋπολογισμό ενώ έχει και ίδια έσοδα από κάποιες παραγωγικές δραστηριότητες - θεραπευτικού κυρίως χαρακτήρα - και από δωρεές.

Το ΚΕΘΕΑ εφαρμόζει στεγνά προγράμματα και η εικοσαετής προσφορά του στο χώρο της απεξάρτησης, της επανένταξης και της πρόληψης είναι σημαντική. Μάλιστα, για την προσφορά του το ΚΕΘΕΑ αναγορεύτηκε σε σύμβουλο του ΟΗΕ σε θέματα ναρκωτικών. Κάθε χρόνο το ΚΕΘΕΑ και με υποδειγματικό τρόπο κάνει δημόσιο απολογισμό των πεπραγμένων και της διαχείρισης των οικονομικών του.

Κι όμως, αυτή την αποτελεσματική λειτουργία και προπάντων την προσφορά του έρχεται να διεμβολίσει ο υπουργός Υγείας, Κ. Στεφανής, με τις διατάξεις του άρθρου 36 του νομοσχεδίου. Στην ουσία καταργεί τον αυτοδιοικητικό χαρακτήρα και αλλάζει τη φυσιογνωμία του ίδιου του Οργανισμού. Ετσι, αυξάνει σε 11 τα μέλη του ΔΣ με το διορισμό δύο επιπλέον μελών απ' τον Οργανισμό Κατά των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ), που θεωρείται ο συντονιστής όλων των ενεργειών κατά των ναρκωτικών σε εθνικό επίπεδο. Μάλιστα, η ρύθμιση έρχεται μετά τον εξοβελισμό του ΚΕΘΕΑ απ' το ΔΣ του ΟΚΑΝΑ με το νόμο 2955/2001.

Τη σημαντικότερη όμως αλλαγή τη φέρνει το εδάφιο που προβλέπει: «Ο τρόπος διοίκησης, οργάνωσης, διαχείρισης και η εσωτερική λειτουργία του ΚΕΘΕΑ ορίζεται με απόφαση του υπουργού Υγείας, κατά παρέκκλιση από τις ισχύουσες διατάξεις».

Η ρύθμιση αυτή προοιωνίζεται την εισαγωγή προγραμμάτων υποκατάστασης και στα στεγνά προγράμματα καθώς η κυβέρνηση έχει υποταχθεί στη λογική της διαχείρισης του προβλήματος των ναρκωτικών και των υποκαταστάτων.

  • Στο σχέδιο νόμου υπάρχουν και ρυθμίσεις για τον ΟΚΑΝΑ (άρθρο 49), μεταξύ των οποίων προβλέπονται «αμοιβές χωρίς περιορισμό» για ορισμένα στελέχη του ΔΣ. Επίσης, παρατείνεται μέχρι το τέλος του 2003 η μη ένταξη του προσωπικού που υπηρετεί με σχέση ιδιωτικού δικαίου στις προβλεπόμενες θέσεις του ΟΚΑΝΑ.
Πολιτική δημιουργίας κενών

Μέσα σε ελάχιστο χρόνο (28 Μάη - 6 Ιούνη) κυκλοφόρησε στα νοσοκομεία μια εγκύκλιος με «πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος για τη στελέχωση των υπηρεσιών των πανεπιστημιακών περιφερειακών Νοσοκομείων Αλεξανδρούπολης και Λάρισας.

Ο ελάχιστος χρόνος ισχύος της εγκυκλίου παραπέμπει στην προεπιλογή: Οτι κάποιοι δηλαδή ήξεραν απ' τα πριν και έσπευσαν άμα τη εμφανίσει της εγκυκλίου...

Και τα κενά εκείνων που θα αποσπαστούν;

«Οι λειτουργικές ανάγκες που θα προκύψουν στα νοσοκομεία από τα οποία αποχωρούν οι υπάλληλοι θα καλυφθούν προσωρινά από την προκήρυξη του ΟΑΕΔ, οι κενές οργανικές θέσεις θα καλυφθούν με τη νέα προκήρυξη από την κατανομή του προσωπικού του έτους 2003».

Αντί λοιπόν η κυβέρνηση να προσλάβει το απαραίτητο προσωπικό για πανεπιστημιακά νοσοκομεία παίρνει απ' τα άλλα που έχουν γονατίσει απ' τις ελλείψεις...

Κείμενα: Γιώργος ΜΟΥΣΓΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ