ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 26 Ιούνη 2003
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΩΝ
Παράνομο πετσόκομμα

Παράνομα, οι υπηρεσίες του ΝΑΤ, μετά από κυβερνητική εντολή, «πετσόκοψαν» τις συντάξεις χιλιάδων ναυτεργατών! Χτες, οπότε και έγινε η καταβολή των συντάξεων για το μήνα Ιούλη, όσοι από τους συνταξιούχους δεν ανήκαν στην ανώτατη κλάση συνταξιοδότησης, δηλαδή στην «κατηγορία των ακτοπλόων», είδαν να τους λείπουν από το καταβαλλόμενο ποσό μέχρι και 400 ευρώ! Η... εξήγηση που δόθηκε από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΝΑΤ ήταν ότι η παρακράτηση αυτή έγινε προκειμένου οι συνταξιούχοι να υπαχθούν στην ανώτατη συνταξιοδοτική κατηγορία! Πρόκειται βέβαια για μια ενέργεια εντελώς παράνομη, αφού κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από κανένα νόμο, ενώ δεν έχει έστω ενημερωθεί σχετικά ούτε η διοίκηση του ΝΑΤ! Οι συνταξιούχοι που κυρίως πλήττονται από την «έτσι θέλω» απόφαση του ΝΑΤ, είναι αυτοί που υπάγονται στην κατηγορία των φορτηγών και δεξαμενοπλοίων ποντοπόρων πλοίων.

Η παρανομία του ΝΑΤ προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από την πλευρά των συνταξιούχων οι οποίοι «έσπασαν» τα τηλέφωνα τόσο στις συνταξιουχικές οργανώσεις όσο και στην ΠΕΜΕΝ. Ομως η οργή των απομάχων ναυτεργατών, ειδικά των μηχανικών, εντάθηκε όταν ενημερώθηκαν ότι με αυτή την άθλια μεθόδευση είχαν συμφωνήσει οι εργοδοτικοί και κυβερνητικοί συνδικαλιστές που βρίσκονται στη διοίκηση της Πανελλήνιας Ενωσης Συνταξιούχων Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΣΜΕΝ). Φρόντισε να το επιβεβαιώσει η ίδια η συνταξιουχική Ενωση, αναρτώντας και ανακοίνωση στα γραφεία της, στην οποία μάλιστα ανέγραφε ψευδώς ότι πρόκειται για απόφαση της διοίκησης του ΝΑΤ που αναμορφώθηκε και ότι η παρακράτηση για την υπαγωγή στην ανώτατη βαθμίδα δε θα γίνει σε 14 αλλά σε 2 δόσεις! Οταν δεν υπάρχει καν απόφαση για παρακράτηση!

Η ΠΕΜΕΝ μόλις έγινε γνωστή η άθλια μεθόδευση, εξέδωσε ανακοίνωση για να ενημερώσει τους συνταξιούχους και όλους τους ναυτεργάτες ότι «καμία απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ΝΑΤ δεν περιλαμβάνει την παρακράτηση εισφορών των συνταξιούχων ναυτεργατών για την υπαγωγή τους στην ανώτερη κλάση» και ότι «καμία ενημέρωση δεν έγινε στο διοικητικό συμβούλιο του ΝΑΤ γι' αυτή την άθλια ενέργεια, γι' αυτό φέρουν τεράστιες ευθύνες τα κυβερνητικά στελέχη που προΐστανται στο ΝΑΤ». Και συνεχίζει: «Ουσιαστικά κυβέρνηση - ΥΕΝ αναστέλλουν και αυτή τη μίζερη αναπροσαρμογή των συντάξεων που με τυμπανοκρουσίες και πολυτελέστατα φυλλάδια διαφήμιζαν ο υπουργός ΕΝ αλλά και οι εργοδοτικοί, κυβερνητικοί συνδικαλιστές.

Οσον αφορά τη διοίκηση της ΠΕΣΜΕΝ, η Ενωση Μηχανικών αναφέρει ότι φέρει τεράστιες ευθύνες και υπογραμμίζει: «Οι ψεύτες και οι συκοφάντες, αποθρασυμένοι αναμασούν τους ισχυρισμούς του ΥΕΝ και των κυβερνητικών στελεχών, με ανακοινώσεις με απύθμενο θράσος και μέσα στο σπίτι των μηχανικών στο κτίριο της ΠΕΜΕΝ». Η Ενωση Μηχανικών απαιτεί να μην παρακρατηθεί κανένα ποσό από τους συνταξιούχους και «με βάση την ενιαία Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για όλες τις κατηγορίες πλοίων να καθοριστούν οι συντάξεις στο 80% επί του συνολικού ποσού για το οποίο γίνονται κρατήσεις» και άλλα. Καλεί δε τους συνταξιούχους «να ενισχύσουν το αγωνιστικό μέτωπο πάλης της διοίκησης της ΠΕΜΕΝ, του ταξικού εργατικού κινήματος για την ανάπτυξη νέων αγώνων για την καταδίκη και ανατροπή αυτής της αντιλαϊκής, ανάλγητης πολιτικής και των φορέων της».

ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑΣ
Γίνεται... του Νηογνώμονα!

Αξιωματικοί του υπουργείου Ναυτιλίας μόλις βγαίνουν στη σύνταξη, προσλαμβάνονται στην εταιρία, που βαρύνεται για πλείστα όσα ναυάγια

Η... αγαστή συνεργασία της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, αλλά και της ΝΔ με την άκρως επικίνδυνη για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα ιδιωτική εταιρία Ελληνικός Νηογνώμονας έχει πολλές... διαστάσεις. Αξιωματικοί του Λιμενικού Σώματος που κατέχουν θέσεις - κλειδιά στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, μόλις συνταξιοδοτούνται, συνεχίζουν την... καριέρα τους, όχι μόνο στα εφοπλιστικά γραφεία, αλλά και στον Ελληνικό Νηογνώμονα προφανώς για να επιβραβευτούν για τις υπηρεσίες τους. Ετσι ο Νίκος Γιομελάκης, ο οποίος πριν από ένα μήνα ήταν Κλαδάρχης, στον Κλάδο Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ), τώρα είναι διευθυντής στον Ελληνικό Νηογνώμονα! Και όχι μόνο αυτό. Ο Γιομελάκης προσλήφθηκε στο Νηογνώμονα για να αντικαταστήσει το Σεραφείμ Μπουρλιάσκο ο οποίος επίσης πριν προσληφθεί στο Νηογνώμονα, ήταν Κλαδάρχης στον ΚΕΕΠ.

Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι ο Ν. Γιομελάκης ως Κλαδάρχης του ΚΕΕΠ ήταν αυτός που προσέφερε επί της ουσίας πλήρη κάλυψη στον Ελληνικό Νηογνώμονα για το ναυάγιο του φορτηγού πλοίου «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ». Του σαπιοκάραβου που στις 3 Σεπτέμβρη 1994 βούλιαξε, στο μέσο του Ατλαντικού Ωκεανού μαζί με τα πιστοποιητικά αξιοπλοΐας που του είχε προμηθεύσει ο Ελληνικός Νηογνώμονας. Βούλιαξε, με ήπιες καιρικές συνθήκες, από ρήγμα που ανοίχτηκε στα πλευρά του. Στον πάτο πήρε και το 24μελές πλήρωμα. Ο Γιομελάκης αν και ήταν αυτός ο αρμόδιος από την πλευρά του ΥΕΝ για τη συλλογή των στοιχείων στη διάρκεια των ανακρίσεων, είπε: «δεν έχω τα απαραίτητα στοιχεία για να αποφανθώ».

Να αναφέρουμε ακόμα ότι πρόεδρος του Νηογνώμονα είναι ο ναύαρχος ε.α. Ν. Παπάς, και διευθύνων σύμβουλος ο Κ. Χίου, πτέραρχος ε.α., «εκλεκτός» και της ΝΔ. Μάλιστα ο Κ. Χίου πριν τη σημερινή του θέση ήταν... επιθεωρητής πλοίων του Νηογνώμονα! Βέβαια η πλειοψηφία των μετοχών του Νηογνώμονα ανήκει σε εφοπλιστές (δηλαδή οι εφοπλιστές... ελέγχουν τον εαυτό τους) και κάποιες... λιβεριανές εταιρίες αγνώστων λοιπών στοιχείων!

ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
«Νεότευκτα», κατά τον υπουργό, τα σαπιοκάραβα

«Ο ελληνικός ακτοπλοϊκός στόλος είναι ο νεότερος στόλος στην Ενωμένη Ευρώπη, με μέσο όρο ηλικίας 18,5 χρόνια»! Πρόκειται για χτεσινή δήλωση του υπουργού των εφοπλιστών Γ. Ανωμερίτη, στη διάρκεια της τακτικής συνέντευξης Τύπου, στους ναυτιλιακούς συντάκτες. Ο υπουργός κατάφερε να εξαφανίσει τα σαπάκια και να ...«ανανεώσει» τον ακτοπλοϊκό στόλο, προκαλώντας τους νησιώτες και συνολικά το επιβατικό κοινό, που είναι αναγκασμένο να ταξιδεύει μέσα στα σαπιοκάραβα, πληρώνοντας μάλιστα πανάκριβο εισιτήριο. Ομως, η δήλωση αυτή έρχεται να προκαλέσει και τους ναυτεργάτες, που φτύνουν αίμα δουλεύοντας μέχρι και 18 ώρες μέσα σ' αυτές τις πλωτές γαλέρες για να τις ταξιδεύουν.

Εχουμε και λέμε, λοιπόν. Σύμφωνα με στοιχεία που ο ίδιος ο Ανωμερίτης είχε δώσει στη δημοσιότητα τον Ιούνη του 2002, ο ακτοπλοϊκός στόλος τον Ιούνη του 2002 απαρτιζόταν από 354 πλοία (επιβατηγά, επιβατηγά - οχηματαγωγά και υδροπτέρυγα). Από αυτά, τα 190 ήταν μεταξύ 19 και 34 ετών! Μάλιστα, αυτά που είχαν ηλικία 19 ετών ήταν μόλις 5! Από τον Ιούνη του 2002 μέχρι και σήμερα, δεν υπάρχουν αλλαγές στη διάταξη του ακτοπλοϊκού στόλου, όμως τα πλοία αυτά έχουν μεγαλώσει κατά ένα χρόνο. Ετσι, για παράδειγμα, σήμερα, το γνωστό σαπιοκάραβο «ΕΞΠΡΕΣ ΟΛΥΜΠΙΑ» πια είναι 30 ετών, όπως και το «ΕΞΠΡΕΣ ΑΘΗΝΑ», «το ΕΞΠΡΕΣ ΑΠΟΛΛΩΝ» και το «ΕΞΠΡΕΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝ». Το «ΕΞΠΡΕΣ ΕΡΜΗΣ» είναι 35 ετών, το «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ» 29 ετών και, γενικά, αυτήν την άθλια εικόνα εμφανίζουν όλα τα σαπάκια της HFD (πρώην MFD) και πλοιοκτήτριας του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», που βρίσκονται εν πλω. Ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο ...στόλος του εφοπλιστή Αγούδημου, όπου το «ΜΑΡΙΝΑ» είναι 32 ετών, το «ΜΙΛΕΝΑ» 33, το «ΝΤΑΛΙΑΝΑ» 34 και πάει λέγοντας.

ΝΑΥΑΓΙΟ «ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ»
Ελεύθεροι οι πλοιοκτήτες

Στο εδώλιο ο ναυτικός, που αποκάλυψε πως το πλοίο ήταν σαπάκι

Η κυβερνητική κατεύθυνση για την πάση θυσία συγκάλυψη των εγκλημάτων που διαπράττει η εφοπλιστική ασυδοσία, στέλνοντας κατά δεκάδες ναυτεργάτες και επιβάτες στον πάτο της θάλασσας, εφαρμόζεται πλήρως από τις δικαστικές αρχές του Πειραιά. Το «έργο» που πρέπει τώρα να φέρουν σε πέρας είναι να «στείλουν στο συρτάρι» την υπόθεση ενός ακόμα ναυαγίου. Αυτό του εντελώς σάπιου φορτηγού πλοίου «ΑΓΙΟΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ», το οποίο στις 17 Γενάρη του 1998 βούλιαξε ανοιχτά της Σαρδηνίας, «καταπίνοντας» 7 ναυτεργάτες. Η «αδέκαστη» Δικαιοσύνη έχει φροντίσει οι τρεις πλοιοκτήτες του πλοίου να «αλωνίζουν» ελεύθεροι και από πάνω να έχουν το θράσος να στέλνουν στο εδώλιο του κατηγορουμένου, συνάδελφο των 7 πνιγμένων, επειδή τόλμησε να υψώσει το ανάστημά του και με συγκεκριμένα στοιχεία να δαχτυλοδείξει τους υπεύθυνους. Ετσι, σήμερα το πρωί, θα καθίσει στο σκαμνί του Πλημμελειοδικείου Πειραιά ο συνδικαλιστής μηχανικός Σ. Κοκόλης με τη χαλκευμένη κατηγορία της συκοφαντικής δυσφήμισης, μετά από μήνυση που κατέθεσαν εναντίον του οι πλοιοκτήτες του σαπιοκάραβου Δημήτρης Γιαστικλής, Παναγιώτης και Σταύρος Βατικιώτης.

Ο ναυτεργάτης βρέθηκε κατηγορούμενος, επειδή την επομένη του ναυαγίου έσπευσε να καταθέσει στις διωκτικές αρχές στοιχεία που αποδεικνύουν ότι το ναυάγιο ήταν προδιαγεγραμμένο. Αλλωστε, και ο ίδιος πιθανόν να είχε την ίδια τύχη με τους 7, αν δεν ξεμπαρκάριζε από το πλοίο πριν αποπλεύσει για το «μοιραίο» ταξίδι.

Τροφοδότης του θράσους των τριών πλοιοκτητών είναι οι ίδιες οι δικαστικές αρχές. Συγκεκριμένα, το 2001 το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών Πειραιά με το υπ' αριθμό 1.840 βούλευμα είχε ασκήσει ποινική δίωξη εναντίον των τριών για «πρόκληση ναυαγίου και ανθρωποκτονία με πρόθεση κατά συρροή με ενδεχόμενο δόλο», επειδή «εγνώριζαν ότι το φορτηγό πλοίο "Αγιος Παντελεήμων", την πλοιοκτησία του οποίου είχαν, ήταν καθόλα αναξιόπλοο» και τους επέβαλε περιοριστικούς όρους απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα. Το Συμβούλιο Πλημμελειοδικών είχε στηριχτεί, εκτός των άλλων, και στην πραγματογνωμοσύνη - καταπέλτη που είχαν συντάξει το Φλεβάρη του 2001 οι πραγματογνώμονες Σ. Μελάς και Γ. Χατζηκωνσταντής.

Οι τρεις ασκούν έφεση και ένα χρόνο μετά και ύστερα από πρόταση με αριθμό 291/2002 του αντιεισαγγελέα Εφετών Γ. Χατζίκου, το Συμβούλιο Εφετών Πειραιά την κάνει αποδεκτή. Αίρει τους περιοριστικούς όρους και διατάσσει τη διενέργεια νέας πραγματογνωμοσύνης. Οπως ήταν αναμενόμενο, η δεύτερη πραγματογνωμοσύνη, η οποία συντάχθηκε από τους Δ. Πετρόγκωνα και Μ. Θεοδωρίδη, ήταν κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των πλοιοκτητών. Οι πραγματογνώμονες αποφάνθηκαν ότι αιτία του ναυαγίου ήταν «η σφοδρότητα πρόπτωσης κύματος ή κυμάτων κατά του πλου εν θαλασσοταραχή και υπό λίαν δυσμενείς καιρικές συνθήκες»... Κι έτσι, αντί για τους εφοπλιστές, κατηγορούμενος βρίσκεται ο μηχανικός που κατάγγειλε πως το πλοίο ήταν σάπιο!

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ
Απεργιακές κινητοποιήσεις

Σε απεργιακές κινητοποιήσεις κατέρχονται οι εργαζόμενοι των Ελληνικών Πετρελαίων απαιτώντας την ακύρωση της συμφωνία που παραχωρεί τα ΕΛ.ΠΕ στον Λάτση. Χτες η Ομοσπονδία των Εργαζομένων στα Πετρελαιοειδή και τη Χημική Βιομηχανία, αποφάσισε να κηρύξει 48ωρη απεργία στον Ομιλο των ΕΛ.ΠΕ στις 3 και 4 Ιούλη και 24ωρη απεργία στις 15 Ιούλη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ