ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 31 Ιούλη 2003
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΡΑΠΕΖΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Το φορολογικό ξεζούμισμα σε αριθμούς

Τα κάθε είδους φορολογικά έσοδα αυξήθηκαν σαν ποσοστό του ΑΕΠ, από 24% που ήταν το 1980 σε 40% σήμερα σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδας, που δεν προβλέπει βελτίωση της σχέσης άμεσων - έμμεσων φόρων λόγω Μάαστριχτ

Τα φτωχά τα λαϊκά στρώματα είναι τα θύματα της εφαρμοζόμενης φορολογικής πολιτικής των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, καθώς αναγκάζονται να σηκώνουν το μεγαλύτερο μέρος των φορολογικών βαρών. Αυτό προκύπτει από τα εξής δύο στοιχεία ειδικής μελέτης της Τράπεζας της Ελλάδας (ΤτΕ), που μας πληροφορούν ότι: Πρώτον, τα κάθε είδους φορολογικά έσοδα από 24% του ΑΕΠ στις αρχές της δεκαετίας του '80 έφτασαν σήμερα στο 40% του ΑΕΠ. Δεύτερον, οι «έμμεσοι φόροι εξακολουθούν να αποφέρουν το 60% των συνολικών φορολογικών εσόδων». Η συγκεκριμένη μελέτη εκτιμά επίσης ότι η συνολική επιβάρυνση είναι «μάλλον απίθανο να μειωθεί στο προσεχές μέλλον καθώς «η τήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας είναι επιβεβλημένη στο πλαίσιο του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης».

Η φορολεηλασία των λαϊκών στρωμάτων γίνεται κυρίως μέσω του ΦΠΑ που επιβάλλεται στα είδη ευρείας λαϊκής κατανάλωσης. Ειδικά για το ΦΠΑ που καταβάλλεται για διατροφή, οι φόροι έχουν έντονα «αντίστροφα προοδευτικό χαρακτήρα», αφού τα φτωχότερα στρώματα αναγκάζονται να ξοδεύουν το μεγαλύτερο μέρος των εισοδημάτων για την κάλυψη των στοιχειωδών αναγκών διαβίωσης.

Σύμφωνα με τη μελέτη της ΤτΕ, το φτωχότερο 10% του πληθυσμού πληρώνει το 2% της συνολικής δαπάνης σε φόρους για είδη διατροφής, ακόμη ένα 2,5% σε φόρους για καπνό, 0,2% για φόρους σε φάρμακα κλπ. Τα πλέον φτωχά στρώματα πληρώνουν σε έμμεσους φόρους το 10% της συνολικής δαπάνης τους. Οι πλέον άδικοι φόροι που επιβαρύνουν περισσότερο τα φτωχότερα στρώματα και λιγότερο το ψηλότερα εισοδήματα αφορούν στα «είδη διατροφής, τον καπνό, τη στέγαση και την υγεία». Η μελέτη της ΤτΕ μας πληροφορεί ότι οι έμμεσοι φόροι απορροφούν κατά μέσο όρο το 11,7% της καταναλωτικής δαπάνης στο σύνολο των νοικοκυριών.

Αν και τα στοιχεία της μελέτης της ΤτΕ υποβαθμίζουν το πρόβλημα υπερφορολόγησης των λαϊκών εισοδημάτων (καθώς σε κάθε 100 ευρώ που δαπανούν τα πλέον φτωχά στρώματα πληρώνουν για έμμεσους φόρους πολύ περισσότερο από 10 ευρώ), ωστόσο καταγράφουν με το δικό τους τρόπο το γεγονός ότι η φορολογική πολιτική των διαφόρων κυβερνήσεων παίζει ρόλο αναδιανομής εισοδημάτων σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου. Πρόκειται για ξεζούμισμα με το οποίο οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και οι προκάτοχοί τους αναπληρώνουν τις φοροελαφρύνσεις που συχνά - πυκνά χαρίζουν στο μεγάλο κεφάλαιο.

Σε άλλο μήκος κύματος, ο υπουργός Οικονομίας Ν. Χριστοδουλάκης σε χτεσινή εκδήλωση στην Εφορία Καλλιθέας ισχυρίστηκε ότι... «η φορολογική μεταρρύθμιση πρέπει να απαλλάσσει μια σειρά από κοινωνικές κατηγορίες, από άδικες φορολογίες, ή από υπερβολικές επιβαρύνσεις»...

«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ»
Νέος «μνηστήρας» και πόλεμος συμφερόντων

Εταιρία Ελληνοαμερικανών επιχειρηματιών, με φαξ που έφυγε από τα γραφεία της ΟΣΥΠΑ(!) εκδήλωσε ενδιαφέρον για την εξαγορά του 100% του ομίλου της ΟΑ

Την ώρα που οξύνεται η σύγκρουση συμφερόντων για το ποιος θα έχει το «πάνω χέρι» στην υπό ίδρυση «Νέα Ολυμπιακή Αεροπορία» (ΝΟΑ), στο προσκήνιο εμφανίστηκε «μνηστήρας», που ζητά να εξαγοράσει το 100% του ομίλου εταιριών της «Ολυμπιακής Αεροπορίας»! Πρόκειται για την εταιρία «Hellenic Foundation ltd», Ελληνοαμερικανών επιχειρηματιών, οι οποίοι εμφανίζονται σαν αυτόκλητοι «σωτήρες» της ΟΑ. Αξιοσημείωτο είναι ότι η ανακοίνωση των επιχειρηματιών έφτασε στα μέσα ενημέρωσης - μέσω του φαξ της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ)! Δηλωτικό, δηλαδή, ότι οι Ελληνοαμερικανοί έχουν εξασφαλίσει (;) ήδη την υποστήριξη της πλειοψηφίας στην ηγεσία της Ομοσπονδίας.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, «ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ελληνισμού, καθηγητής Ανδρ. Αθηναίος και τα μέλη του ΔΣ, καθώς και η εταιρία ΑΕΛΛΑΣ, χορηγός του ιδρύματος, πρόκειται να ανακοινώσουν σήμερα την απόφασή τους για την απόκτηση του 100% του συνόλου του ομίλου της Ολυμπιακής Αεροπορίας». Στο δελτίο Τύπου, αναφέρεται ότι «απόφαση, σκοπός, αλλά και δυνατότητα είναι μια πραγματική αναπτυξιακή επένδυση διά της αγοράς ολόκληρου του ομίλου ως εθνικού αερομεταφορέα των πέντε ηπείρων ως ενιαίας αδιάσπαστης και αδιαίρετης μακροοικονομικής μονάδας, με αναπτυσσόμενη την ταυτότητα και την αποστολή του σε γεωπολιτικό και πολιτιστικό επίπεδο, ως συνεκτικού ιστού της Ελλάδας της διασποράς (...) και πολιτικής σταθερότητας». Σύμφωνα με πληροφορίες οι Ελληνοαμερικανοί έχουν ήδη υποβάλει την πρότασή τους στην κυβέρνηση, η οποία - κατά τις ίδιες πληροφορίες - δεν τη θεωρεί σοβαρή.

Πάντως, ενόψει του ξεπουλήματος των περιουσιακών στοιχείων της ΟΑ, όπου υπολογίζεται να συγκεντρωθούν πάνω από 120 δισ. δρχ., μαίνεται ο πόλεμος συμφερόντων για το ποιοι θα βρεθούν στα καίρια πόστα της ΝΟΑ. Στο πλαίσιο αυτό, δημοσιεύτηκαν χτες στον Τύπο στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία: Τα αεροπλάνα της ΟΑ επί μεγάλο χρονικό διάστημα πετούν με καύσιμα τα οποία χρησιμοποιούνται παράνομα από τα «αποθέματα ασφαλείας» των άλλων προμηθευτριών εταιριών του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος», καθώς επίσης και ότι η ΟΑ δεν πληρώνει τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προμηθειών καυσίμων προς τη θυγατρική της «Εταιρία Καυσίμων ΑΕ - ΟΕΚ».

Με ανακοίνωσή της η ΟΑ, χωρίς επί της ουσίας να διαψεύδει τα δημοσιεύματα, διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα με τον ανεφοδιασμό των αεροπλάνων με καύσιμα, εξαπολύοντας ταυτόχρονα επίθεση κατά του πρώην προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της «Εταιρίας Καυσίμων ΑΕ - ΟΕΚ». Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΟΑ, το εν λόγω στέλεχος, που η ίδια διόρισε, επειδή πλέον δε βρίσκεται σε θέση ευθύνης, καθώς έληξε χωρίς να ανανεωθεί η θητεία του, εκμεταλλευόμενο την ακινητοποίηση των βυτιοφόρων (που επηρεάζει τα αποθέματα του αεροδρομίου) δημιούργησε προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία της «Ολυμπιακής». Πάντως, η σιωπή που προτίμησε να τηρήσει για το όλο θέμα ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών Χρ. Βερελής, προκαλεί εύλογα ερωτηματικά και επιβάλει την ανάγκη η κυβέρνηση να ξεκαθαρίσει τη θέση της μια ώρα νωρίτερα.

ΥΓΡΑ ΚΑΥΣΙΜΑ
Ξανακυκλοφορούν τα βυτιοφόρα

Σε συμβιβαστική λύση κατέληξαν χτες οι διαβουλεύσεις μεταξύ βυτιοφορέων και εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών

Εληξε χτες βράδυ η αποχή των βυτιοφορέων από την μεταφορά καυσίμων. Οπως ανακοίνωσε τα μεσάνυχτα ο πρόεδρος των βυτιοφορέων της Αθήνας, από τις 4 π.μ. σήμερα θα άρχιζε ο εφοδιασμός των πρατηρίων.

Οι ανακοινώσεις έγιναν ανέσως μετά την πολύωρη τριμερή συνάντηση των ιδιοκτητών βυτιοφόρων, εκπροσώπων εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών και των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομίας και Ανάπτυξης, για το πρόβλημα που δημιουργήθηκε στην αγορά με την έλλειψη καυσίμων (οδηγώντας μέχρι και το 80% των πρατηρίων σε πολλές περιοχές να μείνουν χωρίς καύσιμα). Το πρόβλημα δημιουργήθηκε από την αιφνιδιαστική απόφαση των βυτιοφορέων από τα μεσάνυχτα της Δευτέρας, να απόσχουν από τη μεταφορά καυσίμων, ζητώντας να εφαρμοστεί η δέσμευση των εταιριών πετρελαιοειδών για αύξηση στο κόμιστρο μεταφοράς καυσίμων κατά 0,2 ευρώ το λίτρο. Σύμωνα με πληροφορίες, τελικά βρέθηκε συμβιβαστική λύση μεταξύ βυτιοφορέων και εκπροσώπων εταιριών.

Πάντως, το πρόβλημα που δημιούργησε η αποχή των ιδιοκτητών βυτιοφόρων πήρε ασυνήθιστα μεγάλες διαστάσεις, καθώς είχε ως αποτέλεσμα σε πολλές περιοχές - συμπεριλαμβανομένου και του κέντρου της Αθήνας - να μείνει χωρίς καύσιμα ακόμα και το 70% των πρατηρίων - σε 95% εκτιμούσε η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών ότι ανερχόταν το αντίστοιχο ποσοστό στην Αργολίδα. Μέχρι το απόγευμα, τα λιγοστά πρατήρια που εξακολουθούσαν να έχουν αποθέματα προς διάθεση στους καταναλωτές δε σταματούσαν να εξυπηρετούν τις ουρές των αυτοκινήτων που σχηματίζονταν σ' αυτά.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Δ. Μακρυβέλιο, χτες το απόγευμα συνολικά στην Αττική το 50% των πρατηρίων είχε βάλει λουκέτο λόγω εξάντλησης αποθεμάτων, ποσοστό που έφτανε το 80% στο κέντρο της πρωτεύουσας, στη Θεσσαλονίκη το 50%, ενώ μέχρι το βράδυ αναμενόταν ότι θα έφτανε το 80%, στην Κρήτη το 70% - 80% των πρατηρίων είχε εξαντλήσει τα αποθέματα και το 50% στη Θεσσαλία. Αντίθετα, η αποχή των βυτιοφορέων δε φάνηκε να δημιούργησε πρόβλημα μέχρι χτες το απόγευμα στη Ρόδο, στην Αλεξανδρούπολη, στη Χίο, στη Λήμνο και την Κέρκυρα, όπου τα περισσότερα πρατήρια είχαν αρκετά αποθέματα, προκειμένου να καλύψουν τη ζήτηση.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ