ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 26 Αυγούστου 2003
Σελ. /32
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΓΙΟΥΡΟΣΤΑΤ
Η «σύγκλιση» οδηγεί σε μείωση μισθών

Τα στοιχεία για το εργατικό κόστος, όπως ορίζεται από την Γιουροστάτ, μαρτυρούν ότι η ίδια η διαδικασία της «σύγκλισης» οδηγεί σε χειροτέρευση της θέσης των εργαζομένων

Φούμαρα, που έρχονται να συσκοτίσουν την πραγματικότητα της εντεινόμενης εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης στην ΕΕ, αποδεικνύονται η μία μετά την άλλη οι όλο και πιο πυκνές - όσο πλησιάζει η ΔΕΘ - αναφορές στους όρους της «πραγματικής σύγκλισης», της «κοινωνικής σύγκλισης», της «σύγκλισης των μισθών», που χρησιμοποιούνται από το σύνολο των πολιτικών δυνάμεων οι οποίες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο «αντιπαρατίθενται» επί του θέματος, έχοντας ως κοινό τους παρονομαστή το δόγμα ότι η ένταξη στην ΕΕ είναι θετικό δεδομένο και το μόνο που μένει για συζήτηση είναι οι μορφές διαχείρισης εντός αυτής της πραγματικότητας.

Από τα στοιχεία, που η ίδια η ΕΕ διά της Γιουροστάτ παρουσιάζει κατά διαστήματα, αναδεικνύεται ανάγλυφη η πραγματικότητα ως προς την ένταση του βαθμού εκμετάλλευσης της εργατικής τάξης, συνολικά στην Ευρώπη και ειδικότερα στην Ελλάδα. Και η απλή ακόμα ανάγνωση των πινάκων της Γιουροστάτ σχετικά με αυτό που οι καπιταλιστές ονομάζουν «κόστος εργασίας» είναι αποκαλυπτική.

Από τα στοιχεία προκύπτει ότι οι μισθοί στην ΕΕ βρίσκονται σε διαδικασία διαρκούς καθήλωσης, που στην πράξη σημαίνει διαρκή ουσιαστική μείωση της τιμής πώλησης του εμπορεύματος «εργατική δύναμη». Η περίφημη «σύγκλιση» στο χώρο των μισθών καταγράφεται ως ισοπέδωση προς τα κάτω!

Τα παραπάνω επιβεβαιώνει και ο δείκτης μέτρησης του «κόστους εργασίας»* για το σύνολο της οικονομίας που χρησιμοποιεί η Γιουροστάτ. Με βάση την έκθεση, για το ωριαίο κόστος εργασίας στην Ευρώπη των «15», στο πρώτο τρίμηνο του 2003 προκύπτει ότι ο ρυθμός αύξησης του κόστους εργασίας έπεσε ήδη στο 2,9%, από 3,6% που ήταν το πρώτο τρίμηνο του 2000. Για την Ευρωζώνη τα αντίστοιχα ποσοστά για το ρυθμό αύξησης του ωριαίου εργατικού κόστους είναι αντίστοιχα 3,3% το 2000 και 2,8% το 2003. Με δεδομένα την ομολογημένη από τους ίδιους αύξηση της παραγωγικότητας σε πολύ μεγαλύτερα ποσοστά και τον πληθωρισμό σε τόσο υψηλά ποσοστά, που εξανεμίζουν κάθε αύξηση μισθών πριν ακόμα καταβληθεί, προκύπτει πως η διαρκής μείωση του ρυθμού αύξησης του εργατικού κόστους οδηγεί σε όλο και χαμηλότερο επίπεδο διαβίωσης, ακόμα κι όταν αυξάνονται οι μισθοί.

Από την ειδικότερη μελέτη που αφορά το εργατικό κόστος αναλυτικά στα κράτη - μέλη της ΕΕ, αλλά και στις υπό ένταξη χώρες, καταγράφεται ήδη από το 2000 ο βαθμός μείωσης των μισθών, με πρόσχημα τη «σύγκλιση».

Συγκεκριμένα, ο μέσος όρος του ωριαίου «κόστους εργασίας» στα κράτη - μέλη της ΕΕ ανέρχεται στο ποσό των 22,19 ευρώ ανά ώρα, ενώ στις υπό ένταξη χώρες μόλις στο ποσό των 3,47 ευρώ ανά ώρα. Ετσι, στις υπό ένταξη χώρες υπάρχει ένα πάμφθηνο εργατικό δυναμικό, που αποτελείται από εργαζόμενους υψηλής εκπαίδευσης και ειδίκευσης και το οποίο έρχεται να δημιουργήσει ένα πλεονάζον προσωπικό, που δίνει τη δυνατότητα στο ευρωπαϊκό κεφάλαιο να το χρησιμοποιήσει ως «πολιορκητικό κριό» για την παραπέρα συμπίεση της τιμής της εργατικής δύναμης και των υπόλοιπων Ευρωπαίων εργαζομένων.

Ανεξάρτητα όμως από τον τρόπο υπολογισμού, η Ελλάδα αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην προτελευταία θέση σχετικά με το «κόστος εργασίας» που επικρατεί στα άλλα κράτη - μέλη της ΕΕ (το υψηλότερο «κόστος εργασίας» ανά ώρα έχει η Σουηδία με 28,56 ευρώ). Αντίθετα, σε ό,τι αφορά τις ώρες εργασίας ανά μήνα η Ελλάδα βρίσκεται στην τρίτη θέση με 151 ώρες συγκριτικά με τα άλλα κράτη-μέλη της ΕΕ (την κορυφή καταλαμβάνει η Ιρλανδία με 160 ώρες ανά μήνα), ενώ στη λίστα που περιλαμβάνει και τις υπό ένταξη χώρες καταλαμβάνει την έβδομη θέση από την κορυφή (η Ιρλανδία βρίσκεται και πάλι πρώτη), σε σύνολο 24 χωρών!!!

Τέλος, ο μέσος όρος του «κόστους εργασίας» ανά μονάδα προϊόντος στο βιομηχανικό κλάδο των κρατών - μελών της ΕΕ ανέρχεται στο 68% της «προστιθέμενης αξίας». Σε αυτό όμως το δείκτη δε συνυπολογίζονται η Ελλάδα και η Ιρλανδία, καθώς δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία. Ομως, σύμφωνα με στοιχεία της ετήσιας έκθεσης του ΙΝΕ της ΓΣΕΕ, για το έτος 2002 το πραγματικό «κόστος εργασίας» ανά μονάδα προϊόντος μεταξύ των ετών 1981 και 2001 μειώθηκε κατά 27%.

*Το «κόστος εργασίας», όπως υπολογίζεται από την Γιουροστάτ, συμπεριλαμβάνει τις μεικτές τελικές αποδοχές και αμοιβές, όλων των ειδών των επιδομάτων παραγωγικότητας, τις εργοδοτικές εισφορές στα ασφαλιστικά συστήματα και τη φορολόγηση που συνδέεται με την επιδότηση της απασχόλησης. Το «ωριαίο κόστος εργασίας» προκύπτει από τη διαίρεση του συνολικού κόστους εργασίας όλων των εργαζομένων μιας χώρας με το σύνολο των ωρών εργασίας, συμπεριλαμβανομένων και των υπερωριών. Στη μέτρηση περιλαμβάνονται κάθε είδους επιχείρηση, οι εργαζόμενοι πλήρους και μερικής απασχόλησης και οι μαθητευόμενοι.

Σημ.: Με βάση τον τρόπο υπολογισμού του «κόστους εργασίας» αυτό στην Ελλάδα εμφανίζεται να ανέρχεται στα 10,74 ευρώ ανά ώρα εργασίας, ενώ το μηνιαίο «κόστος εργασίας» στα 1.570 ευρώ. Αριθμοί που απέχουν τρομακτικά από τη μισθολογική πραγματικότητα που βιώνουν οι εργαζόμενοι της χώρας μας.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Καθημερινές περιοδείες ενόψει ΔΕΘ

Για την προετοιμασία του διήμερου των αγωνιστικών εκδηλώσεων που οργανώνει η τοπική γραμματεία του ΠΑΜΕ

Με ενθουσιασμό έχουν ριχτεί στη μάχη οι ταξικές δυνάμεις για την επιτυχία των διήμερων εκδηλώσεων που οργανώνει η γραμματεία Θεσσαλονίκης του ΠΑΜΕ στα εγκαίνια της ΔΕΘ, 5 και 6 Σεπτέμβρη, στις 7 μ.μ. στο άγαλμα του Βενιζέλου. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μαζική συμμετοχή των εργαζόμενων στο συλλαλητήριο, που θα ξεκινήσει με συγκέντρωση στο άγαλμα του Βενιζέλου το Σάββατο 6 Σεπτέμβρη στις 7 μ.μ. και στη συνέχεια πορεία προς τη ΔΕΘ και το αμερικάνικο προξενείο.

Κλιμάκιο στελεχών του ΠΑΜΕ στο χώρο των ΟΤΑ πραγματοποίησε χτες περιοδεία σε εργοτάξια και υπηρεσίες του Δήμου Θεσσαλονίκης. Οι εργαζόμενοι του δήμου, στις συζητήσεις με τους συνδικαλιστές του ΠΑΜΕ, εξέφρασαν ανοιχτά την άποψη ότι πρέπει να αντιδράσουν στην αντιλαϊκή πολιτική, γιατί η κατάσταση δεν πάει άλλο. Περιοδείες στα εργοτάξια και τις υπηρεσίες του δήμου θα πραγματοποιηθούν και σήμερα.

Κλιμάκιο στελεχών του ΠΑΜΕ, με επικεφαλής τους Θ. Κυριακίδη και Σπύρο Πετρόπουλο, συνδικαλιστή της ΕΥΑΘ, πραγματοποίησε χτες το μεσημέρι περιοδεία στα κεντρικά γραφεία διοίκησης του οργανισμού ύδρευσης Θεσσαλονίκης (ΕΥΑΘ).

Το κλιμάκιο μοίρασε την προκήρυξη - κάλεσμα της τοπικής γραμματείας Θεσσαλονίκης του ΠΑΜΕ για το πανεργατικό συλλαλητήριο, με την οποία καλεί τους εργαζόμενους σε ταξική συσπείρωση και ενωμένο αγώνα, σε λαϊκή αντίσταση και πάλη για την ανατροπή της αντιλαϊκής πολιτικής. Να συμμετέχουν στις διήμερες εκδηλώσεις και να ενισχύσουν την προσπάθεια για την αλλαγή των συσχετισμών δύναμης για τη ριζική αλλαγή της κατάστασης.

Η συζήτηση άρχισε με τα προβλήματα της ίδιας της ΕΥΑΘ, που εκφράζονται με την ανακοίνωση νέων ακριβότερων τιμολογίων, την άσχημη οικονομική κατάσταση και την έλλειψη επενδυτικού προγράμματος, αλλά και τις επερχόμενες νέες ιδιωτικοποιήσεις που θα μετατρέψουν τον οργανισμό σε καθαρά ιδιωτική επιχείρηση.

Οι εργαζόμενοι στη διοίκηση της επιχείρησης εξέφρασαν όχι μόνο τον έντονο προβληματισμό τους, αλλά πρότειναν, για την καλύτερη ενημέρωση και των άλλων εργαζόμενων της ΕΥΑΘ, να πραγματοποιηθεί περιοδεία του ΠΑΜΕ και στο εργοτάξιο της επιχείρησης.

Σήμερα το πρωί θα πραγματοποιηθούν περιοδείες στο εργοτάξιο της ΕΥΑΘ στην περιοχή Σφαγεία, καθώς και στο χώρο του λιμανιού.

Στο μεταξύ η Ενωση Εμποροϋπαλλήλων Θεσσαλονίκης με ανακοίνωσή της χαρακτηρίζει πρόκληση το κυβερνητικό σχέδιο για παραχώρηση δωρεάν εργατικής δύναμης στους εργοδότες, που θα μπορούν να απασχολούν στις επιχειρήσεις τους επιδοτούμενους άνεργους χωρίς να τους καταβάλουν μισθό και τονίζει ότι το «σχέδιο αποτελεί πρόκληση στα θεμέλια της απασχόλησης».

«Οι εργαζόμενοι στο εμπόριο», καταλήγει η ανακοίνωση της Ενωσης Εμποροϋπαλλήλων, «θα απαντήσουν και σ' αυτή την πρόκληση, συμμετέχοντας στο πανεργατικό συλλαλητήριο στις 5 και 6 Σεπτέμβρη στο άγαλμα του Βενιζέλου, που καλεί το ΠΑΜΕ, την ίδια ώρα που στη ΔΕΘ ο πρωθυπουργός θα εξαγγέλλει τέτοιες και άλλες παρόμοιες αντιλαϊκές πολιτικές».

Γύρισε σπίτι με έξι ράμματα

Τρίτος κατά σειρά εργάτης του Δήμου Αγίου Δημητρίου σε διάστημα 8 μηνών τραυματίστηκε χτες το πρωί, αναδεικνύοντας πλέον σε κυρίαρχο ζήτημα για τους εργαζόμενους εκεί την έλλειψη μέτρων προστασίας και την αδιαφορία των υπευθύνων που πατάνε πάνω στην ανάγκη για δουλιά. Πρόκειται για τον 57χρονο συμβασιούχο Γιώργο Ευσταθίου, που χτες γύρισε στο σπίτι του από το μεροκάματο με έξι ράμματα στο κεφάλι. Ο εργαζόμενος, αν και η ειδικότητά του είναι οδηγός, είχε χρεωθεί το μηχάνημα του δήμου με τη δαγκάνα, που μαζεύει ξύλα και μπάζα, εκτελώντας ταυτόχρονα χρέη οδηγού και χειριστή. Την ώρα που μάζευε σωρούς ξύλων, κάποιο μεγάλο κομμάτι έφυγε στον αέρα και τον χτύπησε στο κεφάλι με αποτέλεσμα τα έξι ράμματα.

Περίπου πριν ένα μήνα και συγκεκριμένα στις 18 Ιούλη ένας συμβασιούχους εργάτης του δήμου είχε σακατέψει στο απορριμματοφόρο το αριστερό του χέρι, όταν το μάγκωσε, προσπαθώντας να ξεμπλοκάρει το μηχανισμό που σηκώνει τους κάδους. Το ίδιο ακριβώς είχε πάθει κι άλλος εργαζόμενους πριν από 8 μήνες, καθώς οι περισσότεροι κάδοι είναι χαλασμένοι.

Οταν τα στοιχεία διαψεύδουν

«Κατέθεσα τα στοιχεία για την πιθανή απώλεια θέσεων εργασίας, τονίζοντας πως το τελικό εργασιακό ισοζύγιο με την εφαρμογή του νόμου θα είναι σαφώς θετικό καθώς ο κύκλος εργασιών του θαλάσσιου τουρισμού θα δημιουργήσει απασχόληση και θέσεις εργασίας σαφώς περισσότερες από τις ελάχιστες απώλειες». Αυτά είπε μεταξύ άλλων ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Γ. Πασχαλίδης στη δευτερολογία του, μετά από την ψήφιση, κατά πλειοψηφία, στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής του σχεδίου νόμου για τη «Ναυτιλιακή Εταιρία Πλοίων Αναψυχής». Το νομοσχέδιο προβλέπει νέα ληστρικά προνόμια για τους εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στον τομέα των τουριστικών σκαφών. Μεταξύ αυτών, νέες φοροαπαλλαγές και μείωση έως και μηδενισμό του πληρώματος στα σκάφη αναψυχής.

Μια μέρα πριν, ο προκάτοχος του κ. Πασχαλίδη στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας Γ. Ανωμερίτης είχε αποχωρήσει ωρυόμενος από την αίθουσα της Βουλής, όταν ο εκπρόσωπος της ΠΕΜΕΝ του παρουσίαζε τα στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία τα τελευταία 23 χρόνια, εξαιτίας των αντιναυτεργατικών νόμων της κυβέρνησης, οι ναυτεργάτες μειώθηκαν από 59.500 στις 18.000 - ποσοστό δηλαδή που αγγίζει το 70% - ενώ ο στόλος των εφοπλιστών αυξήθηκε κατά τρεις φορές! Προφανώς και στις δικές τους δευτερολογίες σε ανάλογα νομοσχέδια, ο κ. Ανωμερίτης, αλλά και οι προκάτοχοί του συνήθιζαν να λένε τα ίδια παχιά λόγια, όπως προχτές ο νυν υπουργός. Το ερώτημα όμως είναι τι γίνεται όταν τα στοιχεία του ίδιου του υπουργείου τους έρχονται να τους διαψεύσουν, πριν ακόμα καλά καλά τελειώσουν τη φράση τους...


Περ. Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ