ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Οχτώβρη 2003
Σελ. /32
ΑΓΡΟΤΙΚΑ
ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ
Θυσία των μικρομεσαίων αγροτών στις πολυεθνικές

Προ νέων αντιαγροτικών τετελεσμένων επιδιώκουν να φέρουν τους Ελληνες αγρότες η κυβέρνηση και η Ευρωπαϊκή Ενωση. Μετά τα αρνητικά μέτρα, που εισηγήθηκε και ψήφισε η ελληνική κυβέρνηση - Προεδρία τον περασμένο Ιούνη, στο πλαίσιο της ενδιάμεσης αναθεώρησης της ΚΑΠ, έρχεται τώρα ο λογαριασμός και για τα λεγόμενα μεσογειακά προϊόντα, βαμβάκι - καπνό - λάδι, κι από κοντά με εμφανώς καλύτερη μεταχείριση στις προθέσεις και η ζάχαρη, που αφορά όλες τις χώρες της ΕΕ και κυρίως τις βόρειες. Ολα αυτά γίνονται και θα γίνουν για να εξυπηρετηθούν τα νέα σχέδια και οι δεσμεύσεις της ΚΑΠ, του ΠΟΕ και της διεύρυνσης της ΕΕ, δηλαδή οι εντολές του μεγάλου κεφαλαίου και των πολυεθνικών.

Η επίσημη ανακοίνωση - έκθεση της Κομισιόν που προηγήθηκε των συγκεκριμένων προτάσεων για την αναθεώρηση της Κοινών Οργανώσεων Αγοράς για βαμβάκι, καπνό και λάδι, οι οποίες αναμένεται να ανακοινωθούν κατά το Νοέμβρη, αποκαλύπτει ότι η ελληνική ύπαιθρος και τρία βασικά προϊόντα της χώρας θα δεχτούν καίριο πλήγμα. Και τα «σπασμένα» δε θα τα πληρώσουν μόνο οι αγρότες. θα τα πληρώσουν οι εργαζόμενοι στη μεταποίηση, σε αποθήκες κλπ, όσοι επίσης συνδέονται επαγγελματικά με τα προϊόντα αυτά, καθώς πολλοί μικρομεσαίοι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στους τομείς αυτούς.

Πιο ειδικά η ανακοίνωση - έκθεση της Κομισιόν προδιαγράφει την εξαφάνιση της καπνοκαλλιέργειας, τη συρρίκνωση της βαμβακοκαλλιέργειας και την εγκατάλειψη της ελαιοκαλλιέργειας. Οσο για τη ζάχαρη, η ΕΕ δε θέτει τετελεσμένες προτάσεις, αλλά τρία σενάρια για να διαλέξουν αυτοί που χαράζουν την αντιαγροτική ευρωπολιτική τι θα γίνει τελικά. Και όπως και στην ενδιάμεση αναθεώρηση της ΚΑΠ, έτσι και τώρα το παιχνίδι εξαπάτησης των αγροτών από ΠΑΣΟΚ και ΝΔ θα δοθεί όχι για να αλλάξει επιτέλους αυτή η αντιαγροτική πολιτική, όπου οι Ελληνες αγρότες μόνιμα χάνουν και περιέρχονται χρόνο με το χρόνο σε δυσμενέστερη θέση. Θα δοθεί στο επίπεδο του αποπροσανατολισμού και της δημιουργίας εντυπώσεων, με κραυγές περί ικανών και ανίκανων διαπραγματευτών. Διαπραγματευτών, που θα ζητούν κάποιες επιμέρους τεχνικές βελτιώσεις που όμως δεν αναιρούν τις καταστροφικές πολιτικές της ΕΕ και τις επιπτώσεις σε αγρότες και αγροτικές περιοχές. Για παράδειγμα, αν ζητηθεί να γίνουν πράξη τα μέτρα της ΕΕ ένα χρόνο αργότερα, ή αν ζητηθεί το πλαφόν των 3.400.000 στρεμμάτων για το βαμβάκι να γίνει 3.500.000 και 3.600.000 στρέμματα και η αποδεσμευμένη ενίσχυση στον καπνό να δίνεται στο 100% μέχρι 5 ή 6 τόνους, δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα επί της ουσίας.

ΚΑΠΝΟΣ
Πολιτική εξαφάνισης

Eurokinissi

Ωμά και χωρίς περιστροφές η Κομισιόν προτείνει την κατάργηση της καπνοκαλλιέργειας και των επιδοτήσεων μέχρι το 2013. Ομως δεν προτείνει παράλληλα και κατάργηση των ευρωπαϊκών καπνοβιομηχανιών, οι οποίες φυσικά θα συνεχίσουν να εισάγουν απρόσκοπτα ακατέργαστο καπνό από τρίτες χώρες και να κερδοσκοπούν φτιάχνοντας και εξάγοντας τσιγάρα. Φαίνεται ολοκάθαρα πως η ΕΕ με πρόφαση την προστασία της υγείας σβήνει από το χάρτη την καπνοκαλλιέργεια, τους καπνοπαραγωγούς και για την Ελλάδα όλη τη δραστηριότητα γύρω από την καλλιέργεια, εμπορία και μεταποίηση καπνού. Η ευρω-υποκρισία και η κυνικότητα συνυπάρχουν στο τμήμα της έκθεσης της Κομισιόν για τον καπνό. Αναφέρεται χαρακτηριστικά σε ένα σημείο: «Ο γενικός σκοπός είναι να δοθεί η δυνατότητα στους παραγωγούς να προσαρμοστούν σε μια κατάσταση όπου θα καταργηθεί σταδιακά η στήριξη του προϊόντος. Εξ ου και η κίνηση προς την πλήρη αποδέσμευση από την παραγωγή»...

Το όλο σκηνικό εξαφάνισης της καπνοκαλλιέργειας καλλιεργήθηκε από την ΕΕ εδώ και αρκετά χρόνια και έλαβε ιδιαίτερη ένταση από το 2000 και μετά. Τελικά την άνοιξη του 2002 ο καπνός πήρε μια τριετή παράταση ζωής, ενώ η απόφαση για το ξεπάστρεμά του είχε ήδη ληφθεί τον Ιούνη του 2001 στη Σύνοδο Κορυφής στο Γκέτεμπορκ της Σουηδίας, στο πλαίσιο της κοινοτικής στρατηγικής για την αειφόρο ανάπτυξη και με την ψήφο του Σημίτη. Οσο για τις «εξειδικεύσεις» εξαφάνισης της καπνοκαλλιέργειας που γίνονται στη σχετική έκθεση της Κομισιόν και θα ακολουθήσουν στην πρόταση για την αναθεώρηση, δηλαδή για τη διάλυση της ΚΟΑ καπνού με αφετηρία από το 2007, αυτές έχουν ρίζες και στις αποφάσεις του Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας της ΕΕ για την ενδιάμεση αναθεώρηση της ΚΑΠ.

Για τους καπνοπαραγωγούς και ειδικά για τους μικρομεσαίους, επιχειρείται από τα κυβερνητικά παπαγαλάκια να δημιουργηθεί η απατηλή αίσθηση ότι θα πληρώνονται για να κάθονται μέχρι το 2013. Αυτό που φαίνεται είναι ότι οι καπνοπαραγωγοί θα πάρουν λιγότερα λεφτά που θα λέγονται στο εξής αποσυνδεδεμένες ενισχύσεις, αλλά στην πράξη θα είναι «φτωχικά» επιδόματα ανεργίας και ψευτοαποζημιώσεις για την «απόλυση» της καπνοκαλλιέργειας από την ΕΕ. Κι όπως αναφέρεται στη σχετική έκθεση της Κομισιόν, η νέα ενιαία ενίσχυση ανά εκμετάλλευση θα είναι κατά μέσο όρο το 70% περίπου της τωρινής πριμοδότησης. Ενα 20% περίπου από τα φράγκα που κόβονται θα πάει στον λεγόμενο Β' πυλώνα, για αναδιαρθρώσεις... Δηλαδή, βασικά για καλοπληρωμένες μελέτες, σεμινάρια και συμβουλές προς ανέργους καπνοπαραγωγούς ρημαγμένων καπνοπαραγωγικών περιοχών. Παράλληλα, από την έκθεση της Κομισιόν αγνοείται ένα 10% από τα χρήματα των παλιών πριμοδοτήσεων, για το οποίο δε γίνεται λόγος πού θα πάει...

Πάντως, οι νέες ενισχύσεις θα δίνονται με βάση μια ιστορική περίοδο αναφοράς, μάλλον το 2000 - 2002 και θα είναι πλήρως αποδεσμευμένες για παραγωγή μέχρι 3,5 τόνους. Για το μέρος της παραγωγής από 3,5 μέχρι 10 τόνους το 80% της επιδότησης θα δίνεται αποδεσμευμένο και το υπόλοιπο 20% θα πηγαίνει στον Β' πυλώνα. Για το μέρος των ποσοτήτων άνω των 10 τόνων προτείνεται ένα διετές μεταβατικό στάδιο και τον τρίτο χρόνο θα δίνεται το 33,3% αποδεσμευμένο και τον 66,7% στον Β' πυλώνα. Με το πέρας αυτού του μεταβατικού σταδίου των 2 ετών καταργείται και το λεγόμενο Ταμείο Καπνού το οποίο υποτίθεται υπάρχει για να προάγει την ενημερωτική εκστρατεία κατά του καπνίσματος!...

ΖΑΧΑΡΗ
Σενάρια...

Σε καθεστώς σεναρίων έχει θέσει η ΕΕ τον τομέα της ζάχαρης. Στην ανακοίνωση της Κομισιόν προτείνονται τρία σενάρια, όπου το ένα είναι να παραμείνει το ισχύον καθεστώς και μετά το 2006 και ακολουθούν άλλες δύο προτάσεις η μία χειρότερη από την άλλη.

Βέβαια, η Κομισιόν, για την περίπτωση της ζάχαρης, πρότεινε εναλλακτικά σενάρια, για να αποφασίσουν ανάλογα Γερμανία και Γαλλία που μαζί ξεπερνούν το 50% της κοινοτικής παραγωγής, το τι σενάρια θα διαλέξουν, αν τελικά αποφασίσουν να θυσιάσουν και το προϊόν αυτό για να πετύχουν άλλα μεγαλύτερα οφέλη στον ΠΟΕ. Πάντως, όπως και να γίνει τελικά, τα πράγματα για τους Ελληνες τευτλοπαραγωγούς και την Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης δεν προδιαγράφονται ευοίωνα, παρότι εδώ φαίνεται να υπάρχει μια ειδική μεταχείριση, επειδή η ζάχαρη ενδιαφέρει βασικά όλες της χώρες της ΕΕ -πλην Λουξεμβρούργου- και βασικά τις Γερμανίας, Γαλλίας και Αγγλίας.

Στο πρώτο σενάριο είναι να παραμείνει το ισχύον καθεστώς, με βάση ευέλικτες ποσοστώσεις και παρέμβαση τιμών και μια αγορά της ΕΕ ανοιχτή στις εισαγωγές. Αυτό, όπως ομολογείται, θα σημάνει μείωση των ποσοστώσεων και των τιμών παραγωγού. Το δεύτερο σενάριο προβλέπει κατάργηση των ποσοστώσεων και επιβολή μείωσης των τιμών και να δοθεί ως αντιστάθμιση μια εισοδηματική ενίσχυση στους παραγωγούς, που προφανώς δε θα καλύπτει την απώλεια. Το τρίτο και χειρότερο σενάριο προβλέπει την πλήρη κατάργηση των ποσοστώσεων και του συστήματος στήριξης των τιμών. Ενα από τα πλέον προκλητικά και υποκριτικά σημεία της έκθεσης της Κομισιόν για τη ζάχαρη είναι και το εξής: «Εντός της ΕΕ, έχει εξασφαλιστεί υψηλή τιμή στους κοινοτικούς παραγωγούς εις βάρος των καταναλωτών και των μεταποιητών»...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ