ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Οχτώβρη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
Βάναυση καταπάτηση των εργασιακών δικαιωμάτων

Γρηγοριάδης Κώστας

Στα τέλη του 2001 το «Συμβούλιο της ΕΕ για την απασχόληση και την κοινωνική πολιτική» διαβίβασε στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, που συνεδρίαζε στο Λάακεν, έκθεση σχετικά με την «κοινωνική ένταξη». Το ΕΣ τη συνοψίζει: «Στην ΕΕ υπάρχουν 60 εκατομμύρια άνθρωποι φτωχοί ή απειλούμενοι από τη φτώχεια, δηλαδή 18% του πληθυσμού της ΕΕ. Τα παιδιά και οι νέοι, οι ηλικιωμένοι, οι άνεργοι, οι μονογονεϊκές οικογένειες είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι στον κίνδυνο της φτώχειας. Το ποσοστό σχετικής φτώχειας, ήτοι 60% του μέσου εθνικού ελάχιστου εισοδήματος, διαφέρει σημαντικά μεταξύ των κρατών - μελών: από 8% στη Δανία έως 23% στην Πορτογαλία».

Αναντίρρητα η φτώχεια συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με την ανεργία ή με την εργασία υπό απαράδεκτους όρους (ημιαπασχόληση, χαμηλοί μισθοί κλπ). Οταν μάλιστα αναμοχλεύουμε τα σχετικά με την ΕΕ, είναι αναμενόμενο να βρίσκουμε διαρκώς μπροστά μας στοιχεία και για φτώχεια και για ανεργία και για απαράδεκτους όρους εργασίας. ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, λοιπόν, προωθώντας την πολιτική σύγκλισης με την ΕΕ, προωθούν πολιτική ολοένα αυξανόμενης φτώχειας, ανεργίας και καταστρατήγησης εργασιακών δικαιωμάτων. Αλλά και ο ΣΥΝ προπαγανδίζει την αναγκαιότητα ενσωμάτωσης στην ΕΕ ως μονόδρομο για το λαό, συμπληρώνοντας την προπαγάνδα του περί δήθεν δυνατότητας βελτίωσης της ζωής του λαού. Σπέρνει έτσι αυταπάτες ότι μπορεί η καπιταλιστική αυτή Ενωση να φροντίζει την καλυτέρευση της θέσης των εργαζομένων, όταν η ίδια η πορεία της αποκαλύπτει ότι χειροτερεύει.

Τη δεινή θέση των εργαζομένων στην ΕΕ ούτε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) μπορεί να κρύψει. Ετσι την αποτυπώνει στην Εκθεσή του σχετικά με την κατάσταση των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ κατά το 2002. Η Εκθεση συντάχθηκε από τις κυρίαρχες δυνάμεις της ΕΕ, στο όνομα δήθεν της κοινωνικής τους ευαισθησίας.

Η Εκθεση ακόμα και μέσα από κομψές εκφράσεις παραδέχεται πως μεγάλα κομμάτια των πολιτών της ΕΕ εργάζονται υπό ιδιαίτερα άσχημες συνθήκες, η μακρόχρονη ανεργία δεν αντιμετωπίζεται με επιδοτούμενες «ασπιρίνες», και βασικά συνδικαλιστικά δικαιώματα καταπατιούνται βάναυσα. Βεβαίως, το ίδιο το ΕΚ έχει υιοθετήσει οδηγίες που στρέφονται ευθέως ενάντια στα συμφέροντα των εργαζομένων.

Πολιτοφύλακες κατά απεργών

Στην Εκθεσή του το ΕΚ «συνιστά επιμόνως στην Αυστρία και το Λουξεμβούργο να τροποποιήσουν τη νομοθεσία τους, που απαγορεύει σε αλλοδαπούς ή μη υπηκόους να εκλέγονται σε συνδικαλιστικές επιτροπές επιχειρήσεων, καθώς πρόκειται για νομοθεσία που αντιβαίνει στη συνδικαλιστική ελευθερία».

Σημειώνει το γεγονός ότι μετά τις «συχνές και ευρείας έκτασης διαδηλώσεις στη διάρκεια διεθνών συνόδων κορυφής αρκετά κράτη - μέλη επιχείρησαν να θέσουν υπό έλεγχο τις διαδηλώσεις αυτές» (π.χ. πρόταση νόμου σε Ιρλανδία, Λουξεμβούργο και Βέλγιο για την έγκριση σύστασης ιδιωτικής πολιτοφυλακής κατά των διαδηλωτών)!

Το ΕΚ μιλά για μέτρα που χρειάζονται σχετικά με το «σεβασμό της μέγιστης διάρκειας απασχόλησης, την πρόσβαση στο χώρο εργασίας, την εγγύηση πραγματικής ασφάλειας (5.000 θανατηφόρα ατυχήματα το 2002 στην ΕΕ) και υγείας και εργασίας, με την πρόληψη της παρενόχλησης στο χώρο εργασίας (9% των εργαζομένων στην ΕΕ) και με τη θέσπιση ισότιμων ελάχιστων αποδοχών (Ιρλανδία, Ισπανία, Ελλάδα - όπου οι ελάχιστες αποδοχές είναι κατώτερες του 50% των μέσων καθαρών αποδοχών».

Μη σκεφτεί κανείς ότι το ΕΚ ενδιαφέρεται πραγματικά για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων. Στην ουσία προειδοποιεί για την αναγκαιότητα λήψης κάποιων μέτρων, προκειμένου να προληφθεί η ανάπτυξη ταξικών αγώνων.

Συναίνεση και φακέλωμα

Συνυπολογίστε εδώ ότι το ΕΚ κατά πλειοψηφία ενέκρινε την οδηγία 2002/14/ΕΚ της 11 Μάρτη 2002 περί θέσπισης γενικού πλαισίου ενημέρωσης και διαβούλευσης των εργαζομένων στην Ευρωπαϊκή Κοινότητα. Αφορά επιχειρήσεις με τουλάχιστον 50 εργαζομένους ή εγκαταστάσεις επιχειρήσεων με τουλάχιστον 20 εργαζομένους. Η οδηγία θεσπίζει τις ελάχιστες απαιτήσεις σε θέματα «ενημέρωσης και διαβούλευσης» των εργαζομένων στις επιχειρήσεις της ΕΕ.

Προβλέπει ότι η «ενημέρωση ή η διαβούλευση» πρέπει να αφορούν ειδικότερα την εξέλιξη των δραστηριοτήτων και της απασχόλησης. «Το εν λόγω δικαίωμα είναι σημαντικό προκειμένου να εξασφαλίζεται καλύτερα από ό,τι σήμερα η συμμετοχή των εργαζομένων σε ζητήματα που αφορούν το μέλλον της επιχείρησης, ώστε να καθίσταται δυνατή η καλύτερη δυνατή προσαρμογή στις συγκυριακές και διαρθρωτικές αλλαγές, που είναι συνεχείς στο σημερινό οικονομικό κόσμο και έχουν εξαιρετικά σημαντικές συνέπειες (στη σωματική και ψυχική υγεία των εργαζομένων, που βρίσκονται ξαφνικά άνεργοι χωρίς ελπίδα απασχόλησης)».

Στην οδηγία διευκρινίζεται ότι η ενημέρωση πρέπει να αφορά τις «αποφάσεις που μπορούν να επιφέρουν ουσιαστικές μεταβολές στην οργάνωση της εργασίας ή στις συμβάσεις εργασίας (π.χ. εισαγωγή αυτοματοποιημένων συστημάτων επεξεργασίας των δεδομένων των υπαλλήλων, συστημάτων τηλεπαρακολούθησης, καθώς και ιατρικών και γενετικών εξετάσεων και τεστ προσωπικότητας που χρησιμοποιούνται κατά την πρόσληψη ή την απασχόληση)».

Πίσω από τις γραμμές διαβάζουμε: Το ΕΚ αντί να προστατεύει τα δικαιώματα των εργαζομένων, θεωρεί ότι: Σε μια αίθουσα συνελεύσεων με ευγένεια και προσήνεια θα περιγράφουν τους λόγους για τους οποίους «πρέπει» να απολυθείς («ο ανταγωνισμός είναι σκληρός, πρέπει να περικόψουμε λειτουργικό κόστος, δεν έχεις και κάποια επιπλέον προσόντα που θα μπορούσαμε να αξιοποιήσουμε, παίρνεις και πολλά λεφτά, έμεινες και έγκυος κλπ, κλπ»).

Η' μπορεί να μην απολύεσαι, αλλά να φακελώνεσαι. Θα ενημερώνεσαι ότι για το καλό της επιχείρησης η εργοδοσία θα καταγράφει και θα επεξεργάζεται στοιχεία που αφορούν την προσωπικότητά σου. Ενδεχόμενα να τα ανταλλάσσει με άλλες επιχειρήσεις, προκειμένου αν είσαι «ενοχλητικός», αν διεκδικείς, να απολυθείς και να μην προσληφθείς αλλού, είτε να είσαι υπό επιτήρηση. Υπό επιτήρηση από κάμερες που θα σε παρακολουθούν στο χώρο εργασίας σου (π.χ. πριν περίπου ενάμιση χρόνο κάμερες τοποθετήθηκαν στους χώρους εργασίας της εφημερίδας «ΕΘΝΟΣ» και ξηλώθηκαν μόνο έπειτα από έντονη αντίδραση των εργαζομένων).

Επιπλέον θα μπορούν να ανταλλάσσουν στοιχεία του ιατρικού σου φακέλου, ώστε αν υποφέρεις από κάποια ασθένεια, αν παίρνεις συχνά αναρρωτικές άδειες και απολυθείς, να μην την «πατήσει» και ο επόμενος μεγαλοεπιχειρηματίας από τις απουσίες σου. Γίνεται ήδη στις ΗΠΑ...

Ο σύγχρονος μεσαίωνας

Αλλη μια ενδιαφέρουσα αναφορά του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ) στις λεγόμενες αναδιαρθρώσεις: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν προτίθεται να παρουσιάσει οδηγία σχετικά με την αποφυγή των αναδιαρθρώσεων και την ανταλλαγή ορθών πρακτικών στον τομέα αυτό. Ωστόσο, φαίνεται ότι τα κοινωνικά σχέδια είναι ελάχιστα αποτελεσματικά για τους εργαζομένους. Στη Γαλλία ένα έτος μετά την οικονομική απόλυσή τους 60% των εργαζομένων παραμένουν άνεργοι και 35% δεν έχουν βρει εργασία ύστερα από 5 έτη».

Ετσι, καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να υποβάλει προτάσεις για «προληπτικές στρατηγικές για την πρόληψη των βάναυσων συνεπειών των διαρθρωτικών απολύσεων, των οποίων οι οικονομικές και ψυχολογικές επιπτώσεις στους εργαζομένους είναι καταστρεπτικές και απαράδεκτες».

Αρα οι απολυμένες π.χ. της «ΣΙΣΣΕΡ ΠΑΛΚΟ» δεν μπορούν να περιμένουν τίποτα από τα κεντροαριστερά φτιασιδώματα της ένταξής τους σε προγράμματα επανακατάρτισης. Δεν είναι εκεί η λύση για την επιβίωσή τους. «Επομένως - αναφέρει το ΕΚ από τη δική του σκοπιά - θα ήταν σκόπιμο να καταρτιστούν προληπτικές στρατηγικές για την αποφυγή των ξαφνικών μέτρων απόλυσης, τα οποία είναι δυνατό να έχουν καταστροφικές οικονομικές και ψυχολογικές συνέπειες για τους εργαζομένους». Δηλαδή, αν η απόλυση ανακοινώνεται μερικούς μήνες πριν υλοποιηθεί, η στεναχώρια είναι μικρότερη;

Τα «σύγχρονα» μοντέλα εργασίας

Στην Εκθεση γίνεται ειδική αναφορά στους «προσωρινά απασχολούμενους», οι οποίοι το 2002 υπολογίζονταν σε 1,8 - 2,1 εκατομμύρια άτομα στην ΕΕ. «Υφίστανται ταυτόχρονα:

- Εντονη αβεβαιότητα της απασχόλησης (συμβάσεις διάρκειας μικρότερης των τριών μηνών.

- Μικρότερη ασφάλεια της εργασίας, καθώς κυρίως οι προσωρινά απασχολούμενοι άνδρες εργάζονται σε επικίνδυνες εργασίες. Επιπλέον, ο φορέας εξεύρεσης της εργασίας και ο εργοδότης είτε παραβιάζουν τα πρότυπα ασφαλείας, είτε αποδίδουν ο ένας στον άλλο την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος.

- Διακρίσεις όσον αφορά στην αμοιβή τους (κατώτερες κατά 30% στη Γερμανία και τη Σουηδία), διότι η προσωρινή απασχόληση είναι συχνά ένας τρόπος παράκαμψης των συλλογικών συμβάσεων».

Εξάλλου, «παρατηρείται ελλιπής δήλωση των επαγγελματικών ατυχημάτων και ασθενειών και έλλειψη αξιόπιστων και συγκρίσιμων δεδομένων... Το 2000 ο αριθμός των θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων ανερχόταν στην ΕΕ σε 5.052 (σ.σ.: σκεφτείτε να δηλώνονταν και όλα!). Ο υψηλός αριθμός εργατικών ατυχημάτων στην Ελλάδα και την Πορτογαλία οφείλεται σε ανεπάρκεια των κανόνων και των επιθεωρήσεων της εργασίας».

Οι υπερωρίες «δεν αμείβονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κοινωνικό Χάρτη, στο Βέλγιο και στο Λουξεμβούργο (στο δημόσιο τομέα). Οι νέοι ηλικίας 15 έως 18 ετών δεν αμείβονται επαρκώς (50% της αμοιβής των ενηλίκων) στο Βέλγιο (μαθητευόμενοι στο πρώτο έτος), στην Ιρλανδία, στην Ισπανία και στις Κάτω Χώρες».

Σχετικά με τη διάρκεια εργασίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κοινωνικών Δικαιωμάτων χαρακτηρίζει υπερβολική την εβδομαδιαία διάρκεια εργασίας των εποχιακά εργαζομένων στη Γερμανία (60 ώρες) και στην Ιρλανδία (60 ώρες ανεξαρτήτως απασχόλησης και 66 ώρες για το ξενοδοχειακό προσωπικό). Ανεπαρκή κρίνει τη διάρκεια της ημερήσιας ανάπαυσης στη Φινλανδία (7, ακόμα και 5 ώρες). Τα αρμόδια όργανα της ΕΕ, πιστά στον αντιδραστικό τους χαρακτήρα, θεωρούν τη στάση αυτή σύννομη με τον Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Χάρτη (εξίσου αντιδραστικού περιεχομένου).

Μερικές ακόμα παρατηρήσεις ανά κράτος - μέλος: Στη Δανία, αρνούνται το δικαίωμα των συλλογικών διαπραγματεύσεων στους ναυτικούς μη μόνιμους κατοίκους της χώρας. Στη Βρετανία, η νομοθεσία επιτρέπει στους εργοδότες να παρέχουν ευνοϊκότερες συνθήκες απασχόλησης στους εργαζομένους που παραιτούνται από το δικαίωμα των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Είναι σαφής η προσπάθεια με ένα «καρότο» να διασπαστεί το μέτωπο.

Σε Βέλγιο, Ελλάδα και Πορτογαλία εξακολουθούν να ισχύουν ποινικές κυρώσεις για τους ναυτικούς, για παράβαση πειθαρχίας, ακόμη και όταν δεν τίθεται σε κίνδυνο η ασφάλεια του σκάφους ή η ζωή και η υγεία των επιβατών.

Ποια «απεργία»;

Το ΕΚ επισημαίνει ότι το δικαίωμα στην απεργία δε γίνεται πάντα σεβαστό: Π.χ. στο Βέλγιο και γενικά στις Κάτω Χώρες τα εθνικά δικαστήρια καλούνται να κρίνουν τον εύλογο και νόμιμο χαρακτήρα της απεργίας και συνήθως επιβάλλουν χρηματικά πρόστιμα στις ομάδες περιφρούρησης των εργασιών.

Σε Γερμανία, Πορτογαλία, Σουηδία και Φινλανδία η απεργία στο δημόσιο τομέα απαγορεύεται αν δεν αναλαμβάνεται από κάποιο συνδικάτο. Δηλαδή, αν οι αντίστοιχες ΑΔΕΔΥ συνεχίζουν το κυβερνητικό - εργοδοτικό συνδικαλισμό, η βάση δε δικαιούται να πάρει την κατάσταση στα χέρια της;

Στη Γαλλία η υλοποίηση της απεργίας πρέπει να αναλαμβάνεται από τα πιο αντιπροσωπευτικά συνδικάτα. Ποιος το κρίνει αυτό; με τι κριτήρια;

Στην Ιρλανδία, οι εργοδότες έχουν τη δυνατότητα να απολύουν εργαζομένους μη μέλη συνδικάτων, οι οποίοι ευθύνονται για απεργίες.

Οπωσδήποτε, δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι το σχεδιαζόμενο από τις κυρίαρχες δυνάμεις της ΕΕ «Ευρωσύνταγμα» δεν προστατεύει την απεργία, αλλά αντίθετα υπεραμύνεται του «δικαιώματος στην επιχειρηματικότητα».

Η ελληνική πραγματικότητα

Πέρα από αυτά τα ολίγα που λέει το ΕΚ, στη χώρα μας, στο πλαίσιο της ΕΕ και με βάση τη στρατηγική την οποία οι κυρίαρχες δυνάμεις συναποφάσισαν στη διαβόητη Σύνοδο της Λισαβόνας, η κυβέρνηση (μέσα από το περίφημο «Εθνικό Σχέδιο Δράσης» για την απασχόληση) προωθεί τη λογική της αύξησης του αριθμού αυτών που «προσφέρονται για εργασία», ανεξάρτητα από το αν υπάρχουν θέσεις εργασίας, με προσδιορισμένους από τα πριν τους όρους ένταξης στην αγορά. Στην πράξη, προωθεί το μοντέλο της μερικής απασχόλησης, των ελαστικών μορφών εργασίας. Στόχος η σταδιακή αντικατάσταση της μόνιμης σταθερής εργασίας με σταθερό ημερήσιο εργάσιμο χρόνο με τη μερική και όταν υπάρχει δουλιά από τους εργοδότες. Στην κατεύθυνση αυτή, πάρθηκαν και παίρνονται συγκεκριμένα μέτρα.

Π.χ., με το Ν. 2874/2000 προβλέφτηκε αύξηση κατά 7,5% των αποδοχών, όταν η μερική απασχόληση είναι κάτω των τεσσάρων ωρών ημερησίως, καθώς επίσης και η καταβολή επιδόματος 30.000 δρχ. μηνιαίως σε μακροχρόνια άνεργους που προσλαμβάνονται σε θέση μερικής απασχόλησης για όσο διάστημα διαρκεί η σχέση εργασίας, με ανώτατο όριο τους 12 μήνες. Με νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα, η μερική απασχόληση επεκτάθηκε και στο Δημόσιο.

Εξάλλου, με τα λεγόμενα ενεργητικά μέτρα για την αντιμετώπιση της ανεργίας - που, ουσιαστικά, οδηγούν σε ενίσχυση των εργοδοτών - προωθούνται επιδοτήσεις προς αυτούς για τη δημιουργία θέσεων εργασίας. Επιπλέον, τα δύο τελευταία χρόνια θεσπίστηκαν και φοροαπαλλαγές προς τους βιομηχάνους για την ίδια αιτία. Ακόμα, με το Ν. 2874/2000, προβλέφτηκε η μείωση των εργοδοτικών εισφορών κατά 18%, όταν οι αποδοχές των εργαζομένων δεν ξεπερνούν τις 200.000 δρχ. Το πιο πάνω μέτρο έχει διάρκεια από 1-4-2001 μέχρι 31-12-2003. Ομως, οριζόταν ότι με Υπουργική Απόφαση μπορούσε η ισχύς του να παραταθεί, να αυξηθεί το ποσοστό απαλλαγής των εργοδοτών, καθώς και το πλαφόν των 200.000 δρχ. των αποδοχών για την εφαρμογή του μέτρου.

Επίσης, η κυβερνητική πολιτική στοχεύει στην ευέλικτη και γρήγορη μετακίνηση των εργαζομένων, τόσο γεωγραφικά, όσο και από επάγγελμα σε επάγγελμα. Γι' αυτό έχουμε, μέσω του ΟΑΕΔ, την εφαρμογή προγραμμάτων αρχικής, συνεχιζόμενης και διά βίου κατάρτισης.

Επιπρόσθετα, με στόχο τη μεγαλύτερη εκμετάλλευση της εργατικής δύναμης, έχουμε την περαιτέρω ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, που πέρασε μέσα από το Ν. 2874/2000. Με αυτόν είχαμε και νέα χτυπήματα στο 8ωρο και 5ήμερο, καθώς επανακαθορίστηκε η διευθέτηση - στο πλαίσιο της άσκησης του λεγόμενου διευθυντικού δικαιώματος των εργοδοτών - του χρόνου εργασίας. Εξασφαλίστηκαν έτσι για τους καπιταλιστές 138 ώρες απλήρωτης εργασίας το χρόνο. Αυξήθηκε δε το όριο των ομαδικών απολύσεων.

Ακόμα, νομιμοποιήθηκε η δράση των ιδιωτικών -δουλεμπορικών γραφείων ευρέσεως εργασίας και ρυθμίστηκε το καθεστώς υπενοικίασης των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα (Ν. 2874/2000 και 2956/2001). Αντίστοιχη ρύθμιση πέρασε και στο νόμο που πρόσφατα ψηφίστηκε στη Βουλή, για την εφαρμογή της μερικής απασχόλησης και στο Δημόσιο.

Σημαντικό μέρος της πιο πάνω κυβερνητικής πολιτικής ανέλαβε να διεκπεραιώσει ο «αναδιοργανωμένος» και τριχοτομημένος σε τρεις ανώνυμες εταιρίες, ΟΑΕΔ, με αντικείμενα αντίστοιχα, την παροχή υπηρεσιών σε ανέργους και επιχειρήσεις, την παροχή επαγγελματικής κατάρτισης και τη μελέτη της αγοράς εργασίας (Ν. 2956/2001).

Τέλος, ετοιμάζεται η απασχόληση ανέργων, που θα παίρνουν αντί για μισθό το επίδομα ανεργίας, ενώ ο εργοδότης θα πληρώνει μόνο το ένσημο. Ετσι, με τα χρήματα της εργατικής τάξης, θα πληρώνεται ο άνεργος που θα εργάζεται. Τζάμπα δουλιά για την εργοδοσία. Και αν ο άνεργος αρνηθεί, χάνει το επίδομα ανεργίας.

Σε ό,τι, δε, αφορά συνολικά στις συνδικαλιστικές ελευθερίες, η δημοκρατία στους χώρους δουλιάς είναι ανύπαρκτη, όποιος διεκδικεί απολύεται, οι απεργίες δικάζονται ως παράνομες και καταχρηστικές από τα δικαστήρια, ενώ πρόσφατα είχαμε και καταδίκες συνδικαλιστών, γιατί έκαναν κατάληψη ή γιατί περιφρουρούσαν τις κινητοποιήσεις.


Κείμενα:
Θανάσης ΜΠΑΛΟΔΗΜΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ