ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 8 Οχτώβρη 2003
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ
Να δικαιωθούν οι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟ

«Εντελώς απαράδεκτη» χαρακτηρίζει τη στάση της κυβέρνησης στο θέμα των συμβασιούχων του υπουργείου Πολιτισμού η βουλευτής του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη, σε Επίκαιρη Ερώτησή της προς τον υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο.

Η βουλευτής σημειώνει, ότι οι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟ «έχουν σχεδόν στο σύνολό τους πολύχρονη προσφορά στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και αποτελούν πολύτιμο πολιτιστικό "κεφάλαιο"». Προσθέτει, ότι οι συμβασιούχοι «ζητούν το αυτονόητο: Να γίνουν μαζικές προσλήψεις για την κάλυψη των οργανικών θέσεων των κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών του υπουργείου, με ενιαία διαδικασία προσλήψεων για όλες τις κατηγορίες των εργαζομένων - χωρίς "ειδικούς διαγωνισμούς" και "ειδικές επιτροπές" - με αυξημένη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας και αναδιατύπωση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων, ώστε να καλύπτονται όλοι οι συμβασιούχοι, και μετατροπή των συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου».

Η Λ. Κανέλλη ρωτά, τέλος, τον υπουργό «ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η κυβέρνηση και πότε, προκειμένου να ικανοποιηθούν τα δίκαια αιτήματα των συμβασιούχων του υπουργείου Πολιτισμού και να τερματιστεί η απαράδεκτη και ψηφοθηρική πρακτική των "συνεντεύξεων" σε διορισμένη από τον κ. υπουργό επιτροπή».

Με σεβασμό για τη «συνέχεια»

«Οι γυναίκες στη θάλασσα»
«Οι γυναίκες στη θάλασσα»
Η χειμερινή περίοδος του «Θεάτρου Τέχνης - Κάρολος Κουν» ξεκινά χωρίς τον Μίμη Κουγιουμτζή, οριοθετώντας την ολοκλήρωση μιας περιόδου που ξεκίνησε μετά το θάνατο του Κουν, το 1987. Τα 16 αυτά χρόνια χαρακτηρίστηκαν από την ακούραστη συνοδοιπορία των βασικών στελεχών του και ταυτίστηκαν με τις προσπάθειες όλων για την καλλιτεχνική άνοδό του. Ο χαμός του Μίμη Κουγιουμτζή έθεσε μια αμετάκλητη τομή που επιβάλλει στο «Θέατρο Τέχνης» να λάβει θέση «αφετηρίας», όπως έκανε όχι λίγες φορές στην εξηντάχρονη πορεία του. Ετσι, λοιπόν, φέτος προγραμματίζει αρκετές παραγωγές στις δύο σκηνές του (Υπόγειο και Φρυνίχου) με την ευχή όλων μας να επιλυθούν τα όποια προβλήματα (εκκρεμεί συνάντηση του Γιώργου Λαζάνη με τον υπουργό Πολιτισμού).

Δέκα χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση στο Θέατρο Τέχνης «Κάρολος Κουν», με το πρώτο του έργο «Playmobil», ο Παναγιώτης Μέντης, επιστρέφει στο «Τέχνης» με το καινούριο έργο του «Οι Γυναίκες της Θάλασσας», το οποίο ανεβάζεται αύριο (στη Φρυνίχου). Τρεις γυναίκες από διαφορετικές γενιές και κόσμους, συναντώνται οδηγημένες από τις συμπτώσεις της προσωπικής τους ιστορίας σε ένα νησί. Και οι τρεις κινούνται γύρω από έναν άνδρα, προσπαθώντας να προσδιορίσουν τα όρια της ελευθερίας τους. H σκηνοθεσία είναι του Κωστή Καπελώνη. Τα σκηνικά - κοστούμια της Κατερίνας Σωτηρίου. Παίζουν: Δήμητρα Χατούπη, Πασχάλης Τσαρούχας, Μαρία Κωνσταντάρου, Μαρί Μιχαήλ.

Από τις 23 Οκτώβρη στο «Υπόγειο» θα επαναληφθεί η «Προσωπική Συμφωνία» του Ρόλαντ Χάργουντ, σε μετάφραση - σκηνοθεσία Αθανασίας Καραγιαννοπούλου, σκηνικά - κοστούμια Απόστολου Βέττα, φωτισμούς Αλέκου Αναστασίου, μουσική επιμέλεια Φίλιππου Τσαλαχούρη. Παίζουν: Αγγελος Αντωνόπουλος, Γιάννης Φέρτης, Μανώλης Μαυροματάκης, Νίκος Νίκας, Λουκία Μιχαλοπούλου, Τάνια Μπατζόγλου.

Στο φετινό ρεπερτόριο περιλαμβάνονται επίσης για τη Φρυνίχου: Μουσικό θέαμα καμπαρέ, σε σκηνοθεσία Θόδωρου Γράμψα (11/12), «Μια φορά κι ένα... λεπτό» η τελευταία σκηνοθεσία του Μ.Κουγιουμτζή (30/12). Στο Υπόγειο: «True West» του Σαμ Σέπαρντ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου (14/2/2004) και αφιέρωμα «Ο Μάνος Χατζιδάκις στο Θέατρο Τέχνης».

ΓΛΥΠΤΑ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ
Μαίνεται βρετανικός ... «εμφύλιος»

«Μετερίζι» κατά του «εθνικισμού» το Βρετανικό Μουσείο σύμφωνα με τον διευθυντή του!

«Πηγή κατά του φονταμενταλισμού» (!) χαρακτήρισε το Βρετανικό Μουσείο ο - ανεκδιήγητος πλέον - διευθυντής του, Νιλ Μακγκρέγκορ, μιλώντας τη Δευτέρα σε διάσκεψη της Ενωσης Μουσείων στο Μπράιτον, προσπαθώντας και πάλι να «ιδεολογικοποιήσει» την πιο τρανταχτή, διεθνώς, υπόθεση αρχαιοκαπηλίας, δηλαδή την αρπαγή των Γλυπτών του Παρθενώνα από τον Ελγιν.

Σύμφωνα με χτεσινό δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας «Γκάρντιαν», ο Μακγκρέγκορ είπε ότι ήταν «καθήκον του μουσείου να διατηρηθεί η καθολικότητα των μαρμάρων», ώστε να τα «προστατεύσει» από την «ιδιοποίησή τους ως εθνικιστικού πολιτικού συμβόλου». Κάτι που «μεταφράζεται», ότι όποια χώρα διεκδικεί πίσω τη λεηλατημένη πολιτιστική κληρονομιά της ...διακατέχεται από «εθνικισμό». Πρόσθεσε, ότι το Βρετανικό Μουσείο είναι «μια από τις λίγες θέσεις στον κόσμο όπου αντικείμενα όπως τα Μάρμαρα μπόρεσαν να φανούν στο πλαίσιο της παγκόσμιας ιστορίας και του πολιτισμού» (!), εννοώντας ως «παγκόσμια ιστορία και πολιτισμό» την πάλαι ποτέ κραταιά αποικιοκρατική βρετανική αυτοκρατορία.

Ο βρετανικός «εμφύλιος» για τα Γλυπτά συνεχίστηκε από το «στρατόπεδο» της Βρετανικής Επιτροπής για την επιστροφή των Γλυπτών, η οποία διοργάνωσε σχετική έκθεση στο ίδρυμα για τις σύγχρονες τέχνες στο Λονδίνο. Ο Ρίτσαρντ Αλαν, που ηγείται «εκστρατείας» για την επιστροφή των Γλυπτών στους Ολυμπιακούς της Αθήνας, είπε ότι «το να πάει να δει κανείς τα Μάρμαρα στο Βρετανικό Μουσείο δεν είναι μια ικανοποιητική εμπειρία και δε θα μπορούσε να είναι, από τη στιγμή που το κτίριο από το οποίο αποσπάστηκαν στέκεται ακόμα, 2.500 χιλιόμετρα μακριά». Πρόσθεσε ότι η έκθεσή τους στο Λονδίνο λειτουργεί ικανοποιητικά για ένα μικρό αριθμό «ακαδημαϊκών», όπως θα λειτουργούσαν μερικά κομμάτια του Στόουνχετζ (σ.σ. γνωστό νεολιθικό μνημείο στη Βρετανία) αν βρίσκονταν σε μουσείο της Ρώμης.

Πάντως, οι Βρετανοί φοβούνται ότι αν επιστρέψουν τα Μάρμαρα, θα ανοίξουν οι «ασκοί του Αιόλου». Ο «Γκάρντιαν» σημειώνει, ότι εάν το Βρετανικό Μουσείο, που «εμποδίζεται» από το καταστατικό του να δώσει πίσω τους θησαυρούς του, επρόκειτο να επιστρέψει τα Μάρμαρα, οι πόρτες του «φράγματος» θα άνοιγαν και σε άλλες αξιώσεις αποκατάστασης. Η Νιγηρία, λ.χ., ζητά να επιστρέψουν οι αρχαιότητές της που άρπαξε η Βρετανία το 1897.

Σύγχρονη τέχνη στην Αθήνα

Εργα ογδόντα έξι σύγχρονων εικαστικών καλλιτεχνών από όλον τον κόσμο (Ευρώπη, Αμερική, Ασία), περιλαμβάνει η έκθεση «Outlook», που θα φιλοξενηθεί (από τις 25/10), σε τρεις χώρους της Αθήνας: Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων («Γκάζι»). Στο νέο κτίριο του Μουσείου Μπενάκη (Πειραιώς) και στον εκθεσιακό χώρο της ΑΣΚΤ («Εργοστάσιο»). Για πρώτη φορά, θα παρουσιαστεί στη χώρα μας, σε τόσο μεγάλη έκταση, η σύγχρονη τέχνη. Συγκεκριμένα, στην έκθεση, την οποία επιμελείται ο Χρήστος Ιωακειμίδης, θα παρουσιαστούν έργα των: Γιόζεφ Μπόις, Τζέιμς Λι Μπάιερς, Γιάννη Κουνέλη, Μπρους Νάουμαν, Ζίγκμαρ Πόλκε, Εντ Ρούσα, κ.ά., ενώ η ελληνική συμμετοχή περιλαμβάνει δημιουργίες των: Ν. Αλεξίου, Ν. Χαραλαμπίδη, Γ. Λάππα, Ν. Μάρκου, Ντ. Μαγγανά, Μ. Παπαδημητρίου και Θ. Τότσικα.

Οπως αναφέρθηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου, «στόχος της έκθεσης είναι να δημιουργήσει μια πλατφόρμα συζήτησης και επικοινωνίας γύρω από την τέχνη. Επιλέξαμε με προσοχή έργα, που εκφράζουν το σημερινό κοινωνικό παλμό, ενώ πολλοί σημαντικοί καλλιτέχνες θα εκπροσωπηθούν με ενότητες έργων τους, γεγονός ιδιαίτερα υποβοηθητικό για τους θεατές».

Εικαστική διαδρομή

Ηταν λίγο μετά τις 8 μ.μ., όταν η «Γκαλερί της Ερσης» γέμισε προχθές από δεκάδες φίλους του Γιώργου Κακουλίδη. Ζωγράφοι, συγγραφείς, σκηνοθέτες, μουσικοί, άνθρωποι των Γραμμάτων και Τεχνών, κατέκλυσαν κυριολεκτικά την γκαλερί, για να δουν μία ακόμη αγάπη του σημαντικού ποιητή, την αγάπη του για τη ζωγραφική.

Η πρώτη ύλη του Γ. Κακουλίδη, το χαρτί, ξανάγινε μέσο έκφρασης με τη «γλώσσα» της εικόνας. «Η αλήθεια που δεν υπάρχει», όπως τιτλοφορείται η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 11 του μήνα, περιλαμβάνει είκοσι ακουαρέλες, στις οποίες προβάλλεται το ανεστραμμένο είδωλο της ποίησής του, μια αλήθεια φανταστική, μια αλήθεια που δεν υπάρχει, με έντονα χρώματα και πολύ φως. «Περίπατος στο φως», «Ποιητής», «Η αίρεση της τίγρης», «Δασκάλα πιάνου», «Τσε», «Οι ερωτευμένοι», «Βενετία», «Αεροπόρος», «Φαύνος», «Τοπίο στη νύχτα», «Ο ταύρος που έζησε»... ρευστά πρόσωπα - μάσκες εκτός περιγράμματος, μορφές ενός μαγικού ρεαλισμού, που σχηματοποιούνται μέσα από χρωματικές εκρήξεις.

Από τη ζεστή αυτή βραδιά δεν έλειψε η ποίηση του Γ. Κακουλίδη, αφού ο ίδιος κατέχει μια σημαντική θέση στο χώρο της ποίησης και της πεζογραφίας. Ο ηθοποιός και φίλος του Κωνσταντίνος Τζούμας διάβασε ποιήματα από το τελευταίο βιβλίο του «Το τραγούδι του Φαύνου» (κυκλοφόρησε φέτος την άνοιξη).

«Ο δρόμος προς τη Δύση», τιτλοφορείται η ταινία του Κυριάκου Κατζουράκη, που παρουσιάζεται σε πρώτη προβολή, αύριο (9 μ.μ.), στο Γαλλικό Ινστιτούτο (Σίνα 31). Συνδυασμός ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, η ταινία εξιστορεί την ιστορία μιας γυναίκας (ενσαρκώνεται από την Κάτια Γέρου) από την πρώην ΕΣΣΔ, που πέφτει θύμα σεξουαλικού δουλεμπορίου. Και μαζί μιλά για μια σκοτεινή πλευρά της εποχής μας, που επαναλαμβάνεται, τον ξεριζωμό εκατομμυρίων ανθρώπων από τις εστίες τους.

Οι παραστάσεις του «Καλού Στρατιώτη Σβέικ» με τον Θύμιο Καρακατσάνη, στο Ηρώδειο, χτες και σήμερα, ακυρώθηκαν. Ζητούμε συγγνώμη από τους αναγνώστες γιατί χτες δημοσιεύαμε την είδηση αλλά δεν υπήρξε ενημέρωση από τους αρμόδιους. Στο θέμα πάντως θα επανέλθουμε, για την ευθύνη του Ελληνικού Φεστιβάλ σε πολλές παρόμοιες ακυρώσεις.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ