ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 30 Δεκέμβρη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΙΑΣΩΜΑΤΕΙΑΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
Αχόρταγα τα ιδιωτικά κανάλια

Καταγγέλλει την «εν κρυπτώ» διαπραγμάτευση με τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς

Για «εν κρυπτώ» διαπραγμάτευση με τους ιδιωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς για το 1,5% που αυτοί οφείλουν - διά νόμου - να καταβάλλουν από τα ετήσια ακαθάριστα έσοδά τους για την παραγωγή ταινιών, αλλά ουδέποτε απέδωσαν, καταγγέλλει τον υπουργό Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλο, η Διασωματειακή Επιτροπή Κινηματογράφου.

Πρόκειται για πρόβλημα που προέκυψε αμέσως μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου το 1989, με τον οποίο υποχρεούνται οι τηλεοπτικοί σταθμοί να καταβάλουν το 1,5% των εσόδων τους για την παραγωγή ή συμπαραγωγή ταινιών, αποκλειστικά για τις κινηματογραφικές αίθουσες. Το 1993 εκδόθηκε και σχετικό Προεδρικό Διάταγμα, για τη δημιουργία επιτροπής ελέγχου τήρησης του νόμου. Εκτοτε καμία τηλεοπτική εταιρία δε συμμορφώθηκε με το νόμο, καμία κυβέρνηση δεν ενδιαφέρθηκε για την εφαρμογή του, το ΕΣΡ δεν επέβαλε κυρώσεις, ενώ σιωπά και η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής.

Σύμφωνα με την Επιτροπή - μετέχουν όλα τα σωματεία του οπτικοακουστικού χώρου - ο υπουργός «οδηγήθηκε στην πολιτικά ατυχή επιλογή να διαπραγματευτεί ο ίδιος προσωπικά με τις τηλεοπτικές εταιρίες» για το θέμα, «διαπραγματεύσεις που θα οδηγήσουν σε συμψηφισμούς και συμβιβασμούς. Ηδη, ο κ. υπουργός διαπραγματεύεται παράτυπα την αλλαγή του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου», στάση που «θα αποτελέσει εισαγωγή σε μια διαδικασία αδιαφανή, ασύμβατη με τη δημοκρατική νομιμότητα, που δηλώνει την ατυχή πολιτική του ΥΠΠΟ να υπερασπίσει τα συμφέροντα μόνο των Ιδιοκτητών Ραδιοτηλεοπτικών Μέσων». Αυτό σημαίνει ότι «οι τηλεοπτικές εταιρίες, ως συγκροτήματα οικονομικής και όχι μόνον εξουσίας, συνεχίζουν να παρανομούν εις βάρος της νομιμότητας προς "ίδιον όφελος" και εις βάρος του Ελληνικού Κινηματογράφου», ενώ το κράτος «με την απαράδεκτη πρακτική του ανέχεται την καταστρατήγηση του Νόμου» και υποχωρεί στη «βαρβαρότητα και αυθαιρεσία» των καναλιών.

Η Επιτροπή καλεί τον υπουργό Πολιτισμού να σταματήσει κάθε «διαπραγματευτικό διάλογο» με τους σταθμούς και την κυβέρνηση, τη Βουλή, τα κόμματα, το ΕΣΡ και τη Δικαιοσύνη «να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να προβούν άμεσα σε ενέργειες».

Την επιτροπή συναποτελούν τα παρακάτω σωματεία: Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Σωματείο Ελλήνων Σκηνοθετών - Παραγωγών Κινηματογράφου, Σύνδεσμος Ανεξάρτητων Παραγωγών Οπτικοακουστικού Εργου, Σύνδεσμος Ελλήνων Παραγωγών Κινηματογράφου - Τηλεόρασης - Βίντεο, Πανελλήνια Ομοσπονδία Αιθουσαρχών Κινηματογράφου, Ενωση Διανομέων Κινηματογραφικών Ταινιών Ελλάδος, Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών, Ενωση Σεναριογράφων Ελλάδας, Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος Ακροάματος, Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου, Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Προσωπικού ΕΡΤ και «μικρό» - Σωματείο για τη διάδοση της ταινίας μικρού μήκους.

Δυο μεγάλες απορίες

Eurokinissi

Απορία πρώτη, ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ χώρου:

Είναι δυνατόν ένας ...μέγας και τρανός δικτάτορας, σαν τον Σαντάμ Χουσεΐν, να πιαστεί σαν λαδωμένος ποντικός σε ένα λαγούμι; Τα ...παλικάρια του, οι αφοσιωμένοι δούλοι του και οι καμικάζι του, με τα χιλιοδιαφημισμένα χημικά όπλα τους και όλες τις ηρωικές αυτοκτονίες τους, τον είχαν αφήσει έρμο κι απροστάτευτο; Οπως αυτοθυσιάζονται και γίνονται και οι ίδιοι μπουρλότο, καίγοντας και σκοτώνοντας αμέτρητους Αμερικανούς μέσα στο ίδιο το κέντρο της Βαγδάτης, δεν μπορούσαν, έστω και δυο - τρία Ιρακινά φανταράκια, να θυσιαστούν πάνω από το ...ηρωικό λαγούμι του αρχηγού τους; Ούτε μια ντουφεκιά, έτσι για την τιμή των όπλων;

Αλλά κι ο ίδιος ο ...μέγας και τρανός αρχηγός τους, δεν μπορούσε δηλαδή ν' αυτοκτονήσει και να γίνει αργότερα ένας θρυλικός ήρωας κλασικών, λαϊκών αναγνωσμάτων; Προτίμησε να παραδοθεί σαν ξεδοντιασμένη κυρούλα και να φωτογραφηθεί σαν να πήγε στο φίλο της τον οδοντογιατρό και τον κομμωτή της; Ετσι ακριβώς όπως παραδόθηκε και η Βαγδάτη; Ανυπεράσπιστη και εξευτελισμένη;

Ελπίζουμε κάποτε να μάθουμε ολόκληρη την αλήθεια.

Για να μάθουν κάποτε και τα εγγόνια μας ή τα δισέγγονά μας ποιοι ήταν τελικά οι μεγάλοι απατεώνες: Οι γελοίοι πλανητάρχες των μεγάλων συμφερόντων που παρίσταναν τους ...θεϊκούς απελευθερωτές ή οι αδίστακτοι δικτάτορες που παρίσταναν τους λαϊκούς ήρωες; ΄Η μήπως όλοι μαζί; Σε μιαν άθλια, οργανωμένη συμπαιγνία;

***

Απορία δεύτερη, ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ χώρου:

Ποιος είναι αυτός ο κύριος Χρυσοχοΐδης που δεν καταδέχεται να απαντήσει στον Μίκη Θεοδωράκη, που θέτει καίρια ερωτήματα, τα οποία θα έθετε και ολόκληρος ο ελληνικός λαός; Ποιος, δηλαδή, κυβερνάει αυτό τον τόπο: Ο Ελληνας πρωθυπουργός ή ο Αμερικανός πρέσβης; Ποιος είναι, λοιπόν, αυτός ο κύριος που περιορίζεται σ' αυτές τις δυο γελοίες λέξεις: «Ουδέν σχόλιον»..!

Ο Μίκης, πέρα από τις οποιεσδήποτε, «προσωπικές» θέσεις του, είναι και θα είναι ένα μέγιστο σημείο αναφοράς σ' αυτό τον τόπο. Αυτός ο κύριος ποιος είναι; Είναι ένας επαγγελματίας πολιτικός και ένα παραχαϊδεμένο και παρασημοφορημένο παιδί από τις γνωστές και άγνωστες αμερικανικές υπηρεσίες... Τίποτε άλλο!!!

Δεν απέμεινε πια ίχνος ντροπής σε αυτό τον τόπο;


Του
Στέφανου ΛΗΝΑΙΟΥ

Φτωχότερη η υποκριτική τέχνη

Ο Αλαν Μπέιτς και η Σαρλότ Ράμπλινγκ στο «Βυσσινόκηπο» του Μιχάλη Κακογιάννη
Ο Αλαν Μπέιτς και η Σαρλότ Ράμπλινγκ στο «Βυσσινόκηπο» του Μιχάλη Κακογιάννη
Υπέκυψε (27/12), μετά από πολύχρονη μάχη, στον καρκίνο ο 69χρονος διάσημος Βρετανός ηθοποιός του θεάτρου και του κινηματογράφου, Αλαν Μπέιτς.

Γεννήθηκε το 1934 στο Ντερμπισάιρ από γονείς βιρτουόζους της κλασικής μουσικής. Φοίτησε με υποτροφία στη Βασιλική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης. Μετά τη θητεία του, προσελήφθη στο «Ρόγιαλ Κορτ Θίατερ». Η πρώτη του θεατρική εμφάνιση ήταν στα «Οργισμένα νιάτα» του Τζον Οσμπορν και η πρώτη του κινηματογραφική (1960) στον «Γελωτοποιό» του Τόνι Ρίτσαρτσον, με πρωταγωνιστή τον Λόρενς Ολίβιε. Ακολούθησε μια σπουδαία θεατρική και κινηματογραφική καριέρα, με πρωταγωνιστικούς ρόλους σε σαιξπηρικά έργα («Αμλετ», «Ριχάρδος Γ`», «Αντώνιος και Κλεοπάτρα»). Πρωταγωνίστησε στις ταινίες «Ζορμπάς, ο Ελληνας», «Μακριά από το Αγριεμένο Πλήθος» και «Ερωτευμένες Γυναίκες». Το 2001 έπαιξε στην ταινία του Ρόμπερτ Αλτμαν «Γκόσφορντ Παρκ» και πρωταγωνίστησε στον κινηματογραφικό «Θείο Βάνια» του Μ. Κακογιάννη. Το 2002 στον «Απόλυτο κίνδυνο» συμπρωταγωνίστησε με τον Μπεν Αφλεκ. Αυτή η ταινία ήταν η τελευταία του. Μεταξύ των μεγάλων ερμηνειών του ήταν στο θεατρικό και κινηματογραφικό «Επιστάτη» του Χάρολντ Πίντερ.

Παρότι ο Μπέιτς μεγαλουργούσε στο θέατρο και στον κινηματογράφο, μόνο μια φορά (1969) ήταν υποψήφιος για Οσκαρ Α` Ανδρικού Ρόλου («Ο άνθρωπος από το Κίεβο» του Φρανκενχάιμερ). Αλλες 6 φορές ήταν υποψήφιος για βραβείο BAFTA. Απέσπασε μόνο το βραβείο «Τόνι» για την ερμηνεία του σε τηλεοπτική μεταφορά μυθιστορήματος του Τουργκένιεφ.

Η τελευταία περίοδος της ζωής του ήταν δραματική. Ηταν παντρεμένος με την Βικτόρια Γουόρντ και πατέρας των διδύμων γιων, Τρίσταν και Μπένεντικ. Το 1990 έχασε τον 19χρονο Τρίσταν από κρίση άσθματος και δύο χρόνια αργότερα τη γυναίκα του. «Η απώλεια ήταν τρομακτική. Πέθαναν άνθρωποι πριν από εμένα, όταν εγώ έπρεπε να πεθάνω πριν από αυτούς. Αυτό μου έδωσε μια άλλη διάσταση», έλεγε. Το όνομα του γιου του Τρίσταν έδωσε σε μια θεατρική αίθουσα που έχτισε στο Κόβεν Γκάρντεν.

Μελωδικό ημερολόγιο

Στους φίλους του λαϊκού τραγουδιού απευθύνεται το «Μουσικό Ημερολόγιο» του 2004, που κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις «Ατραπός». Εμπλουτισμένη με νέα στοιχεία και σχόλια, που αφορούν στους πρωταγωνιστές του λαϊκού τραγουδιού, δημιουργούς και εκτελεστές, η έκδοση, που φέρει την υπογραφή του Κώστα Μπαλαχούτη, όπως και ανάλογες προηγούμενων ετών συνοδεύεται από σπάνιο φωτογραφικό και αρχειακό υλικό. Αυτή τη φορά, όμως, το μουσικό ημερολόγιο συνοδεύεται και από ένα CD, στο οποίο συνυπάρχουν οι πενιές του Χιώτη, του Σπόρου, του Μπέμπη, του Τατασσόπουλου, του Ανέστου, η δωρικότητα του Τζουανάκου, οι ερμηνείες του Αγγελόπουλου, της Σεβάς Χανούμ... Τα στιχάκια που συνοδεύουν τους μήνες είναι μικρές αφιερώσεις στους μεγάλους του λαϊκού τραγουδιού που έχουν φύγει από τη ζωή: Στο Μάρκο, στον μπάρμπα - Γιάννη, στον Τσίλα, στον Στέλιο, στον Βαγγέλη, στον Στράτο, στον Μανώλη και πολλούς ακόμη, που, με τις δημιουργίες, τη φωνή, την τέχνη τους, έγραψαν τις ένδοξες «σελίδες» του λαϊκού μας τραγουδιού.

Το ΥΠΠΟ, ενόψει της 26ης Μπιενάλε στο Σάο Πάολο, απευθύνει ανοιχτή πρόσκληση ενδιαφέροντος σε ιστορικούς και θεωρητικούς της Τέχνης να υποβάλουν προτάσεις για τη συγκρότηση του φακέλου της ελληνικής συμμετοχής, η οποία θα περιλαμβάνει έναν καλλιτέχνη. Οι προτάσεις των ενδιαφερομένων, συνοδευόμενες από πρόσφατο βιογραφικό τους, θα απευθύνονται (έως 10/2/2004) στη Διεύθυνση Εικαστικών Τεχνών - Τμήμα Προώθησης Σύγχρονης Τέχνης, (Ρεθύμνου 1, τηλ. 210-8201725, 210-8201723).

Σήμερα, στις 6 μ.μ., παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας, θα πραγματοποιηθεί η τελευταία, ετήσια, πανηγυρική συνεδρία του ανώτατου πνευματικού ιδρύματος της χώρας, της Ακαδημίας Αθηνών, κατά την οποία απονέμονται τα βραβεία και οι έπαινοι για το απερχόμενο έτος και προκηρύσσονται τα βραβεία του επερχόμενου. Η συνεδρία θα αρχίσει με ομιλία του προέδρου του ιδρύματος, Γρηγορίου Σκαλκέα, με θέμα «Επιστήμη και ανθρωπισμός». Στη συνέχεια, ο γενικός γραμματέας, Νικόλαος Ματσανιώτης, θα παρουσιάσει την έκθεση - απολογισμό του έργου της Ακαδημίας κατά το 2003.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ