ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 4 Φλεβάρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Να σωθεί το Αρχείο Σκαλκώτα

Εργο ζωής για τον μουσικολόγο, διακεκριμένο πιανίστα και δάσκαλο Γιάννη Γ. Παπαϊωάννου αποτελεί το δίτομο έργο «Νίκος Σκαλκώτας (1904-1949): Μια προσπάθεια είσδυσης στο μαγικό κόσμο της δημιουργίας του», που παρουσιάστηκε χτες στη «Στοά του Βιβλίου» από το Ιδρυμα Χουρμούζιου - Παπαϊωάννου και το μουσικό εκδοτικό οίκο Κ. Παπαγρηγορίου - Χ. Νάκα. Πρωτεργάτης της διαφύλαξης, μελέτης και διάδοσης του έργου του Νίκου Σκαλκώτα ο Γ. Παπαϊωάννου, που «έφυγε» από τη ζωή πριν από τέσσερα χρόνια, καταγράφει τη ζωή και το έργο του κορυφαίου συνθέτη. Μια άμεση μαρτυρία, δοσμένη πρωτότυπα και μεθοδικά, για την εμπνευσμένη φιγούρα του πρωτοπόρου δημιουργού του 20ού αιώνα, που φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννησή του.

Στη χτεσινή παρουσίαση του έργου, ο συνθέτης Στέφανος Βασιλειάδης (πρόεδρος του Ιδρύματος Χουρμουζίου - Παπαϊωάννου και διευθυντής του ΚΣΥΜΕ) τόνισε την επιτακτική ανάγκη «να σωθεί πρώτα και να συντηρηθεί μια τόσο σημαντική ελληνική και ευρωπαϊκή πολιτιστική κληρονομιά, όπως είναι το Αρχείο Σκαλκώτα: Οι 5.500 σελίδες των χειρογράφων του και ένα πλήθος από αξιόλογα τεκμήρια (κριτικές, ηχογραφήσεις, φωτογραφίες, μελέτες κ.ά.)». Μάλιστα, θύμισε ότι ο υπεύθυνος του Αρχείου, μουσικολόγος M. Bichsel, χαρακτήρισε την επέτειο «όχι γιορτή, αλλά τον τρίτο του θάνατο» (μετά το διωγμό - αποκλεισμό του και το φυσικό του θάνατο), που «απεργάζονται όλοι εκείνοι που με συνειδητή πλέον αναισθησία σιωπούν στα τόσα διαβήματα, τα υπομνήματα, τις εκκλήσεις, τις προτάσεις υλοποίησης των υποχρεώσεων απέναντι σ' αυτό το κορυφαίο φαινόμενο..». Τον πρόλογο της έκδοσης έγραψε ο συνθέτης Νίκος Μαμαγκάκης, που αναφέρθηκε στον Ν. Σκαλκώτα και στον «άγιο Γ. Παπαϊωάννου, ανιδιοτελή και απλόχερο».

«Τύμπανα» αγώνα κατά του εμπαιγμού

Τα τύμπανα του αγώνα των μουσικών ξαναήχησαν χτες στους δρόμους της Αθήνας. Αντιδρώντας στο χρόνιο δικομματικό εμπαιγμό, που τους καταδίκασε στην ανεργία, την υποαπασχόληση, τις παράνομες συμβάσεις, τους μισθούς πείνας, τις αντίξοες συνθήκες εργασίας, οι μουσικοί διεκδικούν τα αυτονόητα. Την επίλυση των πολλών και οξυμένων προβλημάτων τους, που παραμένουν αντικείμενα αθετημένων υποσχέσεων και εμπαιγμού από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου (ΠΜΣ), μουσικοί των Μουσικών Συνόλων του Δήμου της Αθήνας και της ΕΡΤ, καθώς και αντιπροσωπείες από άλλους εργασιακούς χώρους πορεύτηκαν και έκαναν παραστάσεις διαμαρτυρίας σε υπουργεία, το Δημαρχείο Αθηνών και στη Βουλή, όπου επέδωσαν υπομνήματα για όλα τα προβλήματά τους. Προβλήματα ζωτικής σημασίας για χιλιάδες μουσικούς (ασφαλιστικές ρυθμίσεις, κοινωνικές παροχές, εργασιακές διαφορές, υπεράσπιση του συνταγματικού δικαιώματος στην εργασία).

«Ζητάμε εργασία και όχι υποαπασχόληση», έγραφε το κεντρικό πανό των μουσικών, οι οποίοι με τύμπανα, σφυρίχτρες και μαύρες σημαίες επιχείρησαν να φτάσει η φωνή τους στα αυτιά όσων παίρνουν τις αποφάσεις. Και ένα μήνα πριν από τις εκλογές να τους θέσουν και πάλι ενώπιον των ευθυνών τους. «Εδώ και μια δεκαετία, ούτε μια νομοθετική ρύθμιση, ούτε μια υπουργική απόφαση, ούτε μια εγκύκλιος δεν έχει συνταχθεί και εφαρμοστεί προς όφελος των μουσικών που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο ΓΓ του ΠΜΣ, Γ. Λάρδης, δηλώνοντας πως αυτό έχει εξοργίσει τους μουσικούς.

Να σημειωθεί πως η ανεργία και η υποαπασχόληση πλήττει το 70-80% των μουσικών στα μαγαζιά. Οι μουσικοί στα Σύνολα της ΕΡΤ αμείβονται με εξευτελιστικούς μισθούς και εργάζονται για χρόνια με εξαιρετικά επισφαλείς συμβάσεις έργου (υπάρχει μουσικός που επί 17 χρόνια εργάζεται με σύμβαση έργου). Οι μουσικοί των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθήνας παραμένουν επί 9μηνο απλήρωτοι και χωρίς ένσημα από την αρχή λειτουργίας των συνόλων (επί οκτώ χρόνια). Πολλές είναι οι κινητοποιήσεις που έκαναν γι' αυτή την απαράδεκτη κατάσταση οι μουσικοί, στους οποίους το ΚΚΕ δήλωσε και χτες τη συμπαράστασή του (κατά την επίδοση των υπομνημάτων στα κόμματα της Βουλής). Θυμίζουμε, επίσης, την Επίκαιρη Ερώτηση για τα προβλήματα των Μουσικών Συνόλων της ΕΡΤ, που έγινε από τη βουλευτή του ΚΚΕ, Λ. Κανέλλη.

Ο υπουργός Εργασίας Δ. Ρέππας ούτε χτες μπήκε στον κόπο να δεχτεί τους μουσικούς, παρότι βρισκόταν στο υπουργείο. Εξάλλου, παρά τις εκκλήσεις τους, δεν τους δέχτηκε ούτε μία φορά στη διάρκεια της θητείας του (το υπόμνημα επιδόθηκε στο γραμματέα του). Οσο για την πρόσληψη των μουσικών στο Δήμο Αθήνας, αυτό παραπέμπεται από «τον Αννα στον Καϊάφα», καθώς η δήμαρχος Αθηναίων δήλωσε ότι... περιμένει την έγκριση της Περιφέρειας, παρότι σύμφωνα με τους μουσικούς αυτή δεν απαιτείται.

Οι μουσικοί δήλωσαν ότι περιμένουν τις απαντήσεις των παραπάνω αρμοδίων και των υπουργών Τύπου και Εσωτερικών. Επίσης, καλούν «τις πολιτικές ηγεσίες να πάρουν σαφή θέση γι' αυτά τα ζητήματα, καθώς οι απόψεις τους θα κοινοποιηθούν σε όλους τους μουσικούς της χώρας πριν τις εκλογές, μέσω του περιοδικού του ΠΜΣ "Μουσικοί Ορίζοντες", που διανέμεται δωρεάν» (4.000 αντίτυπα). Η μέχρι σήμερα αναλγησία των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ στα προβλήματα των μουσικών δεν προοιωνίζεται ότι θα δώσει λύσεις, τώρα. Οι μουσικοί περιμένουν. Τη δική τους απάντηση θα τη δώσουν στις 7 του Μάρτη.

ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΟΙ ΜΕΡΕΣ

Και βέβαια θα ψηφίσω ΚΚΕ. Το θέμα δεν είναι αυτό. Το θέμα είναι, πώς γίνεται κάποιος να αγανακτεί με την παγκοσμιοποίηση, να εξοργίζεται με τα εγκλήματα του Μπους και των εταίρων ή των υποτακτικών του, να βιώνει την οικονομική, πνευματική και ηθική κατάπτωση στην οποία καταδικάζει τη χώρα μας ο καπιταλισμός, να αισθάνεται την κοροϊδία που του ρίχνουν κατάμουτρα οι επιτελείς του δικομματισμού με τα κόλπα εναλλαγής προσώπων, το μάρκετινγκ, τα στημένα γκάλοπ, τους ακριβοπληρωμένους αλλά κατά τα άλλα ...«αντικειμενικούς» συντονιστές της τηλεοπτικής διαστρέβλωσης, πώς γίνεται αυτός ο έξυπνος και φιλότιμος νεοέλληνας να τα βλέπει όλα αυτά, να τα συζητάει, να μην έχει πια την παραμικρή αμφιβολία ότι στην Ελλάδα δεν ισχύει πια (εδώ και χρόνια) το δίπολο «δεξιά - αντιδεξιά», αλλά έχουμε μια δεξιά με δύο κόμματα μία διπρόσωπη δεξιά που την εκπροσωπούν ο Κωστάκης κι ο Γιωργάκης, πώς γίνεται - λέω - ο έξυπνος και φιλότιμος νεοέλληνας να επιλέγει ποια από τις δυο συσκευασίες της ίδιας αντιλαϊκής και ανθελληνικής πολιτικής να αγοράσει; Πότε μεταλλάχτηκαν οι πολίτες σε πελάτες και δεν το πήραμε είδηση; Πώς αφαιρέθηκαν από τόσους εγκεφάλους τα κέντρα της νόησης και του φιλότιμου και στη θέση τους εμφυτεύτηκαν «ανεπαισθήτως» τα μικροτσίπ της κουτοπονηριάς και της ξετσίπωτης συνενοχής;

Ο Γιάννης Καλατζόπυλος είναι ηθοποιός


Tου Γιάννη ΚΑΛΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ

Στις 8/2 «Οι Φίλοι του Μουσείου Μάνης Μ. Κάσση» διοργανώνουν επίσκεψη στην Εθνική Πινακοθήκη, όπου φιλοξενείται η έκθεση «Το φως του Απόλλωνα - Ιταλική Αναγέννηση και Ελλάδα». Συνάντηση στην είσοδο της Πινακοθήκης (Β. Κων/νου 50).

Εκθεση φωτογραφίας του Σουηδού Χ. Ελοφσον διοργανώνει το Σουηδικό Ινστιτούτο Αθηνών, σε συνεργασία με το Φωτογραφικό Κέντρο Αθηνών. Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά έργα του στην Ελλάδα. Ο τίτλος της έκθεσης «Αθέατα μέρη» υποδεικνύει ό,τι ο καλλιτέχνης υπογραμμίζει στις αποτυπώσεις του. Με φόντο απόμακρες περιοχές πόλεων, αναζητά πράγματα και μέρη, που συνήθως κανείς δεν προσέχει και τα προσπερνά αδιάφορα. Διάρκεια έκθεσης έως τις 27/2.

Με συνεντεύξεις των Δημήτρη Ζερβουδάκη, Δημήτρη Πουλικάκου, Ανδρέα Γεωργίου, του Αιγύπτιου μουσικού κρουστών Mohamed Arafa, με «πορτρέτα» καλλιτεχνών όπως του Γιώργου Ζήκα και της Ούτε Λεμπέρ, με θέματα για τον Βασίλη Τσιτσάνη, τους Μπιτλς και το «Θέατρο του Δρόμου» και άλλα ενδιαφέροντα άρθρα κυκλοφόρησε το «Δίφωνο» του Φλεβάρη. Σημειώνουμε, επίσης, το θέμα «Τρία ερωτήματα ζητούν απαντήσεις» για την πολιτιστική και αθλητική Ολυμπιάδα. Το περιοδικό συνοδεύεται από το CD του Δημήτρη Ζερβουδάκη «Στους δρόμους».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ