ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 5 Φλεβάρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μουσική ελεγεία... «που δακρύζει»

Το εξώφυλλο του δίσκου
Το εξώφυλλο του δίσκου
Στο παγωμένο, τυλιγμένο με ομίχλη, τοπίο της λίμνης Κερκύνης, μέσα από την οποία «αναδυόταν» ένα χωριό - δημιούργημα της κινηματογραφικής «Ποίησης» του Θόδωρου Αγγελόπουλου, εμπνεύστηκε η Ελένη Καραΐνδρου το βασικό μουσικό θέμα της ταινίας «Το λιβάδι που δακρύζει». Μια μουσική ανάβρυσμα των καημών αμέτρητων - μέσα στο διάβα του 20ού αιώνα - ξεριζωμένων ψυχών. Κι ακόμα ανάβρυσμα της συνήχησης των «αισθημάτων» μουσικών οργάνων, λχ όπως είναι ο «λυγμός» της πολίτικης λύρας, η γλυκύτητα της άρπας, η μελαγχολία του ακορντεόν μπαγιάν, η «επική ανάσα» του κόρνο. Γι' αυτό και με τη μουσική αυτή «δακρύζει» κι η ψυχή του ακροατή της.

Η μουσική της Ελένης Καραΐνδρου για το «Λιβάδι που δακρύζει» άρχισε χτες το δισκογραφικό ταξίδι της (έκδοση της ECM), με παρουσίασή της από τον Παύλο Μαραβέλια («Λύρα»), την κορυφαία Ελληνίδα συνθέτρια και τον παραγωγό του cd, Μάμφρεντ Αϊχερ. «Γιορτή» χαρακτήρισε τη χτεσινή παρουσίαση του δίσκου η Ελένη Καραΐνδρου, καθώς με αυτόν μετρά την έβδομη συνεργασία της με τον «ιδεολογικά και αισθητικά "συγγενή" της» Θόδωρο Αγγελόπουλο και την έκτη με τον Μάμφρεντ Αϊχερ. Στη συνθετική δημιουργία της για το «Λιβάδι που δακρύζει» η Καραΐνδρου «ξαναγύρισε» στον ήχο της πολίτικης λύρας, που πρωτοχρησιμοποίησε στη μουσική της για την παράσταση των «Τρωάδων» του Ευριπίδη, θέλοντας -για προφανείς λόγους- αυτά τα δύο μουσικά έργα να αποτελέσουν ένα «ελεγειακό δίπτυχο του ανθρώπινου ξεριζωμού». Δίπτυχο «θραυσμάτων της μνήμης και ηχοχρωμάτων από κοντινές περιοχές ξεριζωμών».

Η Ελένη Καραΐνδρου με χαρά, επαίνους και πολλές ευχαριστίες ονομάτισε τους συνεργάτες αυτού του δίσκου της. Πρόκειται για τους σολίστ Μαρία Μπιλντέα (άρπα), Ρενάτο Ρίπο (βιολοντσέλο), Κωνσταντίνο Ράπτη (ήρθε από τη Ρωσία για να παίξει ρώσικο ακορντεόν μπαγιάν), Σωκράτη Σινόπουλο (πολίτικη λύρα), Βαγγέλη Σκούρα (κόρνο), Σέργκιου Ναστάζα (βιολί), Αγγελο Ρεπαπή (κοντραμπάσο). Την «Καμεράτα» σε διεύθυνση του Αλέξανδρου Μυράτ, και Μεικτή Χορωδία με διεύθυνση του Αντώνη Κοντογεωργίου.

Αναφερόμενη στο «δηλωμένο φιλέλληνα» Μάμφρεντ Αϊχερ, η συνθέτρια εξέφρασε την ελπίδα «να καταφέρουμε να μεταφέρουμε το κέντρο των δραστηριοτήτων του στην Ελλάδα», ενώ ο ίδιος είπε «εκτός από τις συναυλίες που προγραμματίζουμε στη Ρώμη, στο Μόναχο και αλλού, θα ήθελα να συνεργαστούμε σε ένα ευρύτερο φάσμα μουσικής, με νέες συνθέσεις εδώ στην Ελλάδα».

Η μουσική για το «Λιβάδι που δακρύζει» θα παρουσιαστεί σε παγκόσμια πρώτη, στη Ρώμη, στις 24 Απρίλη. Στην Ελλάδα θα παρουσιαστεί, μαζί με τη μουσική για τις «Τρωάδες», σε τέσσερις συναυλίες που θα δοθούν το Νοέμβρη.

«Παιχνίδια» καταστροφής

Πρεμιέρα, αύριο, στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου με το νέο έργο του Μιχάλη Δήμου «Ο από... μηχανής άνεμος», σε σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια Κώστα Τσιάνου, σκηνικά - κοστούμια Νίκου Σαριδάκη, φωτισμούς Ανδρέα Μπέλλη. Παίζουν: Γιώργος Μοσχίδης, Μπέττυ Βαλάση, Νικολέττα Βλαβιανού, Χρήστος Βασιλόπουλος, Περικλής Καρακωνσταντόγλου.

Σκληρές, αλλά και τραγελαφικές συγκρούσεις διαδραματίζονται σ' ένα ελληνικό σπίτι... Ο συγγραφέας μιλά για μια «αρχέγονη μηχανή κυριαρχίας και εξαπάτησης...» και για «ανθρώπους που καταστρέφονται παίζοντας...». Ενας κατάκοιτος γέρος, με το μυαλό του χαμένο στο σκοτεινό και συγκεχυμένο κόσμο του, βρίσκεται αφημένος στο έλεος, τον οίκτο και τα βασανιστικά παιχνίδια της γυναίκας που τον φροντίζει. Η Κούλα, που τον φροντίζει χρόνια, συντηρεί μια σχέση, στην οποία οι δυο τους έχουν παίξει άπειρες φορές το ρόλο του θύτη και του θύματος.

Παλιά ερωμένη του γέρου, αλλά και του γιου του, του Μίλτου, που από καιρό βρίσκεται στη φυλακή, βασανισμένη και ανικανοποίητη από τη ζωή της, ρίζωσε στο σπίτι και ακολουθεί τις «διαδρομές» του κατακερματισμένου μυαλού του γέρου. Ενισχύοντας και επιβάλλοντας ψευδαισθήσεις στον κατάκοιτο γέρο, γλιστρά και χάνεται συχνά μέσα στην τρέλα του. Η αγάπη και ο οίκτος της γι' αυτόν συνυπάρχει με τη δίψα της για εκδίκηση και αποκατάσταση μιας δικαιοσύνης για τα χρόνια που έζησε φροντίζοντας γιο και πατέρα.

Η Ελλη, η νεαρή γυναίκα του Στέλιου, του δεύτερου γιου του γέρου, βοηθάει την Κούλα, προσπαθώντας να κρατήσει κάποιες αποστάσεις από το νοσηρό κλίμα αυτής της ιδιόρρυθμης σχέσης. Τρομάζει από τα παιχνίδια της, διαπιστώνοντας ότι η Κούλα δεν παίζει μόνο με τους άλλους ανθρώπους, αλλά και με την ίδια της τη ζωή, βουλιάζοντας στις ψευδαισθήσεις που η ίδια έχει δημιουργήσει. Ο Στέλιος αποφασίζει να ανατρέψει την παντοδυναμία της Κούλας και να τη διώξει από το σπίτι και τη ζωή τους.

ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΟΙ ΜΕΡΕΣ

Είμαι ένας μέσος, αθώος ψηφοφόρος, αθώος με ψυχολογία αμαρτωλού. Θυμάμαι ήμουνα μικρός και ήταν δικτατορία. Ολοι έλεγαν κακό πράγμα και μιλούσαν κρυφά. Ομως, ήρθαν οι φοιτητές, κλείστηκαν στο Πολυτεχνείο και έφυγε η δικτατορία.

Ηρθε ο Καραμανλής μαζί με τη δημοκρατία, και χάρηκα και γω. Δε θυμάμαι αν ο κόσμος χαιρότανε για τη δημοκρατία ή για τον Καραμανλή. Μετά κατάλαβα ότι κάτι δεν πάει καλά.

Είχα μεγαλώσει κιόλας και κατάλαβα ότι η Δεξιά πρέπει να φύγει. Μας δούλευαν ψιλό γαζί και επιτέλους είχε έρθει κι ο Αντρέας στην Ελλάδα. Χωρίς γραβάτες κι αηδίες. Με νέες ιδέες, δημοκρατικές. Εφερνε το Σοσιαλισμό. Ναι ήταν αλήθεια. Ο δικός μας άνθρωπος ήταν πιο επαναστάτης κι από τα παιδιά του Πολυτεχνείου! Μας έδωσε την ελπίδα! Ποια ελπίδα; Τη βεβαιότητα ότι η Ελλάδα θα σταθεί στα πόδια της...

Οταν ψήφισα το '81 ΠΑΣΟΚ, ένιωθα τη συγκίνηση σαν κόμπο στο λαιμό μου. Τα επόμενα χρόνια η συγκίνηση γινόταν όλο και λιγότερη, αλλά είχα τόσο πολύ θελήσει ο Αντρέας να μας σώσει, που ό,τι κι αν γινότανε εγώ συνέχιζα να είμαι καλός μαζί του. Ετσι γίνονταν εκλογές, κι εγώ εκεί! ΠΑΣΟΚ. Εν τω μεταξύ η Δεξιά δεν ακουγότανε πια τόσο Δεξιά και το ΠΑΣΟΚ δε φερότανε και τόσο σοσιαλιστικά.

Μόνο το ΚΚΕ ακουγότανε, μονότονα, ίδιο. Μα δε βαριούνται αυτοί οι άνθρωποι, τα ίδια και τα ίδια;

Εν τω μεταξύ κάτι φρικτό βγήκε στη φόρα. Σκάνδαλα λέει, τα τρώνε μεταξύ τους και τέτοια. Τα καλά της Δεξιάς. Κάτι πάμπερς και τέτοια. Καλά! Τι να προλάβει αυτός ο Αντρέας πια! Αλλωστε, ο ίδιος αποδείχτηκε αθώος. Στο κάτω κάτω μπήκαμε και στην ΕΟΚ. Ισάξιοι, δηλαδή, με τους άλλους στην Ευρώπη. Σαν κανονικοί.

Μετά ο Αντρέας πέθανε χωρίς να το θέλει, γιατί είχε ακόμα να δώσει πολλά, κι ήρθε ο Σημίτης. Εγώ εκεί, ΠΑΣΟΚ. Ο Σημίτης στο κάτω κάτω έχει κάνει και στη Γερμανία. Δείχνει σταθερός. Τον τρέμουνε και στο κόμμα του.

Αυτό που μ' αρέσει, πάντως, είναι ότι χάθηκε η εμπάθεια μεταξύ των οπαδών των κομμάτων. Πολιτισμός. Το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ άρχισαν να μπερδεύουν τα συνθήματά τους και τους βουλευτές τους. Τους ανταλλάσσουν. Και όλοι χρησιμοποιούν τα συνθήματα του ΚΚΕ. Βγήκανε πάλι σκάνδαλα. Ο Σημίτης στο τσακ τη γλίτωσε, γιατί εν τω μεταξύ έκανε πάσα το ΠΑΣΟΚ στο γιο του Αντρέα. Τον Γιώργο. Κι αυτός με συνθήματα του ΚΚΕ, όπως και η ΝΔ.

Καλά τόσο πολύ εκτιμούν τις ιδέες του ΚΚΕ όλοι; Και τότε μία σατανική σκέψη πέρασε απ' το μυαλό μου: Γιατί να μην ψηφίσω κατευθείαν ΚΚΕ;


Της
Λίλας ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ
Η Λίλα Καφαντάρη είναι ηθοποιός

Παρατείνονται έως τις 22/2 οι παραστάσεις των «Tiger Lillies» στο «BIG TOP THEATRE». Το δημοφιλές συγκρότημα δημιουργήθηκε τη δεκαετία του 1990. Ξεκινώντας από τις γειτονιές του Σόχο στο Λονδίνο, γρήγορα έγινε γνωστό σε ολόκληρη την Ευρώπη, ενθουσιάζοντας το κοινό του με τις πρωτοποριακές παραστάσεις του. «Ψυχή» του συγκροτήματος είναι ο μεγάλης φωνητικής γκάμας, έως «καστράτος», τραγουδιστής Μάρτιν Ζακς. Τα άλλα μέλη του γκρουπ είναι ο Adrian Huge (ντραμς) και ο Adrian Stout (μπάσο). Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ακόμη, χορευτές, ζογκλέρ και αναγνωρισμένους καλλιτέχνες του βαριετέ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ