ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 25 Μάρτη 2004
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΤΖΕΝΤΑ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΕ
Εντείνουν τις πολιτικές «διά βίου κατάρτισης»

Στο στόχαστρο του ευρωπαϊκού κεφαλαίου το δικαίωμα στη μόρφωση. Κεντρική κατεύθυνση η στροφή στην κατάρτιση

Η ένταση των ρυθμών επιβολής της διά βίου κατάρτισης ως μέσου επίτευξης των στόχων της Λισαβόνας για αύξηση της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού κεφαλαίου και προσαρμογή της εκπαίδευσης στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στο χώρο της εργασίας έχει τη δική της θέση στην ατζέντα της εαρινής συνόδου της ΕΕ, που πραγματοποιείται σήμερα στις Βρυξέλλες.

Περισσότερα για το κεφάλαιο

Στην έκθεσή της προς το εαρινό συμβούλιο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανάμεσα σε άλλα έχει εκφράσει την «ανησυχία» της για τις ανεπαρκείς δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στο «ανθρώπινο κεφάλαιο», όχι βέβαια από τη σκοπιά της αναζήτησης καλύτερων υποδομών, πραγματικής σύγχρονης μόρφωσης για όλους και διεύρυνση του μορφωτικού δικαιώματος, αλλά θέτοντας ως στόχο της εκπαίδευσης την «απασχολησιμότητα». Διαπιστώνει ότι ενώ το επίπεδο των δημόσιων επενδύσεων στην εκπαίδευση ως ποσοστό του ΑΕΠ είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα σε σχέση με τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, το επίπεδο των ιδιωτικών επενδύσεων είναι πολύ χαμηλότερο. «Η συμβολή του ιδιωτικού τομέα είναι τρεις φορές μεγαλύτερη στην Ιαπωνία και πέντε φορές μεγαλύτερη στις Ηνωμένες Πολιτείες απ' ό,τι στην Ευρώπη», σημειώνει και το συνοδεύει με τη διαπίστωση ότι ένα επιπλέον έτος σχολικής φοίτησης μπορεί να αυξήσει τη συνολική παραγωγικότητα κατά 6,2% για μία τυπική ευρωπαϊκή χώρα.

Προσηλωμένη στην αναζήτηση τρόπων αύξησης της παραγωγικότητας, δηλαδή των κερδών του κεφαλαίου, η Επιτροπή σημειώνει ότι «η απλή άνοδος του συνολικού επιπέδου των επενδύσεων στο ανθρώπινο κεφάλαιο δεν είναι αρκετή», και κάνει λόγο για ανάγκη αποτελεσματικότερων επενδύσεων, δηλαδή για πραγματοποίηση των επενδύσεων «σε εκείνους τους τομείς της εκπαίδευσης και της κατάρτισης οι οποίοι θα αποφέρουν τα σημαντικότερα οφέλη». Το τι σημαίνει αυτό, το περιέγραφε μερικά χρόνια πριν και η «Λευκή Βίβλος» που σημείωνε ότι «η εκπαίδευση χρειάζεται να εκλογικευτεί προβλέποντας λιγότερο μακροχρόνιες γενικές καταρτίσεις και ανταποκρινόμενη περισσότερο στις ανάγκες της αγοράς και αυτό προωθώντας την επαγγελματική κατάρτιση ως εναλλακτική της πανεπιστημιακής».

Πρόσφατα μάλιστα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέσπισε νέους αριθμητικούς στόχους για την κατάρτιση, περιλαμβάνοντας και την παρακολούθηση από τουλάχιστον 50.000 ενήλικες ετησίως κύκλων εκπαίδευσης ή κατάρτισης στο εξωτερικό έως το 2013, εισάγει δε το νέο πρόγραμμα Tempus plus που θα εκτείνεται στη σχολική, στην πανεπιστημιακή και στην εκπαίδευση ενηλίκων καθώς και στην επαγγελματική κατάρτιση με στόχο τη συμμετοχή 100.000 ατόμων σε δράσεις κινητικότητας του προγράμματος έως το 2013. Προτεραιότητα επίσης θεωρείται η έγκριση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο πριν το τέλος του 2005 της πρότασης προγράμματος-πλαίσιο για τη διά βίου εκπαίδευση ούτως ώστε να καταστεί δυνατή η έναρξη της εφαρμογής του από τις αρχές του 2007.

Στόχος η «απασχολησιμότητα»

Η ένταση των ρυθμών προώθησης από πλευράς της ΕΕ του μοντέλου της διά βίου κατάρτισης συνδέεται με το πέρασμα από το δικαίωμα στη δουλιά με δικαιώματα στην «απασχολησιμότητα». Πρόκειται για μοντέλο που προβλέπει ουσιαστικά την παροχή βασικών δεξιοτήτων σε βάρος της ολόπλευρης μόρφωσης για τους πολλούς και μία εναλλαγή περιόδων κατάρτισης, δηλαδή στενής ειδίκευσης, εργασίας χωρίς δικαιώματα αλλά και χωρίς τη δυνατότητα να τα γνωρίζουν και να τα διεκδικούν, ανεργίας και επανακατάρτισης. Βασισμένο στην κυνική παραδοχή που επαναλαμβάνουν και οι κυβερνώντες ότι οι περισσότεροι εργαζόμενοι θα χρειαστεί να αλλάξουν δύο-τρία επαγγέλματα στη διάρκεια της ζωής τους. Και όπως δείχνει το πλέγμα μέτρων που προωθείται για να υποστηρίξει αυτό το μοντέλο, οι επιχειρήσεις είναι αυτές που καθορίζουν τους τομείς που τις συμφέρει να «επενδύσουν», αλλά αυτές είναι που τελικά θα πιστοποιούν τα προσόντα των αυριανών εργαζομένων.

Τα μέτρα που έχουν εφαρμόσει οι υποταγμένες στις πολιτικές της ΕΕ κυβερνήσεις σε αυτή την κατεύθυνση έχουν συσσωρεύσει ήδη μια σημαντική εμπειρία, που αποδεικνύει ότι η προώθηση τέτοιων μοντέλων ούτε εργασία εξασφαλίζει στα λαϊκά στρώματα, ούτε την παιδεία που έχουν ανάγκη, αλλά οδηγεί τους πολλούς στην αμορφωσιά και στη δουλιά χωρίς δικαιώματα. Και «δένει» την ανάγκη διεκδίκησης του δικαιώματος στη μόρφωση και στην παιδεία, που θα εξυπηρετεί τις πραγματικές σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, με το αίτημα για αξιοπρεπή δουλιά με δικαιώματα.

Περί... εξετασιολογίας

Πολύς δικομματικός κουρνιαχτός έχει ξεσηκωθεί με αφορμή τις εξαγγελίες της νέας υπουργού Παιδείας που ενσωματώθηκαν και στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης για την κατάργηση των εξετάσεων στη Β' Λυκείου και τη μείωση των μαθητών που θα εξετάζονται πανελλαδικά στη Γ' σε έξι από εννιά που είναι σήμερα από το 2006. Ελέω ταυτότητας θέσεων με τη ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ κάνει λόγο για προχειρότητα στις εξαγγελίες και εκεί τελειώνει η ανούσια αντιπαράθεση αφήνοντας στο απυρόβλητο το περιεχόμενο του εκπαιδευτικού συστήματος που προσαρμόζεται στις ανάγκες της αγοράς.

Δηλαδή, ένα σχολείο που γίνεται όλο και πιο ταξικά επιλεκτικό με αποτέλεσμα όλο και λιγότερα παιδιά να τελειώνουν το λύκειο. Σχολείο που αποστεώνεται από την ουσιαστική γνώση και από άλλες παιδαγωγικές πλευρές απαραίτητες για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων όπως ο αθλητισμός, ο πολιτισμός, οι τέχνες και η μουσική που βγαίνουν έξω από την εκπαιδευτική διαδικασία και οι λαϊκές οικογένειες αναγκάζονται να χρυσοπληρώνουν. Αντίθετα, αυτό που κυριαρχεί είναι το διπλό δίκτυο σχολείου, ενιαίο λύκειο και τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση (παρά την άνευ ουσίας διαφοροποίηση της ΝΔ ότι θα αντικαταστήσει τα ΤΕΕ με το Επαγγελματικό Λύκειο), με άλλα λόγια η μαζική στροφή προς την κατάρτιση, δηλαδή η παραγωγή μισοειδικευμένων αυριανών απασχολήσιμων, που καμία σχέση δεν έχει με την ουσιαστική γνώση.

Γι' αυτό η αναγόρευση του εξεταστικού σε μείζον πρόβλημα δεν πρέπει αποπροσανατολίσει τους εργαζόμενους, τους νέους από τα λαϊκά στρώματα. Οι ανάγκες τους για σχολείο που θα μορφώνει και δε θα εξοντώνει, που θα είναι πραγματικά δημόσιο και δωρεάν, κοινό για όλους και προαπαιτούμενο για οποιαδήποτε μετέπειτα επαγγελματική εξέλιξη, δεν μπορούν να καλυφθούν από τα προγράμματα των εταίρων του δικομματισμού που εξυπηρετούν και κόπτονται για τα συμφέροντα του κεφαλαίου.

Αυτό που απαιτείται είναι σχολείο που θα διαμορφώνει ολοκληρωμένες προσωπικότητες, καθιέρωση ενιαίου δημόσιου δωρεάν 12χρονου σχολείου, αναβάθμιση δηλαδή της βασικής υποχρεωτικής εκπαίδευσης, σύστημα δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης μετά τη βασική και ενιαία ανώτατη εκπαίδευση που θα δίνει πραγματικούς επιστήμονες που θα προσφέρουν στην κοινωνία. Αυτές οι αναγκαίες ριζικές αλλαγές προϋποθέτουν ότι οι λαϊκές δυνάμεις πιο ενεργητικά θα βγουν στο προσκήνιο της λαϊκής πάλης στην προοπτική της διεκδίκησης της δικής τους λαϊκής εξουσίας.


Δημήτρης ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ