ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Απρίλη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Είτε έτσι είτε αλλιώς, θλίψη ο συνασπισμός

Το κείμενο αυτό αφορά τον αφηρημένο συνασπισμό που σχηματίστηκε για να στηρίξει το «ναι» στην Κύπρο.

1. Στο ραδιόφωνο ακουγόταν ο Μανίτας ντε Πλάτας, ο φοβερός Τσιγγάνος τραγουδιστής, φίλος του Πάμπλο Πικάσο, που όποτε η καρδιά του μεγάλου ζωγράφου βάραινε, τον φώναζε να τραγουδήσει για να φύγουν τα βάσανα. Το συγκεκριμένο τραγούδι αναφερόταν σ' ένα «όχι». Κάθε τόσο το πρόγραμμα διέκοπταν διάφοροι αδιάφοροι που έλεγαν το μακρύ τους και το κοντό τους για το Κυπριακό, έβριζαν τον Πρόεδρο Παπαδόπουλο και στήριζαν το «ναι». Το πιο αστείο «ναι», γεμάτο νιάτα και πλατεία Κουμουνδούρου, το είπε ο Κωνσταντόπουλος, με τον γνωστό τρόπο του, σαν να το έλεγε και κατά λάθος.

2. Υπήρχαν και άλλοι εξόχως σοβαροφανείς που στήριζαν τα αστήριχτα, τονίζοντας τις χιλιάδες σελίδες του Σχεδίου που κατέθεσε ο πρόεδρος του ΟΗΕ. Αυτή η απόπειρα, να γίνει ο Ανάν συγγραφέας στην πλάτη της Κύπρου τη θεωρώ προσωρινή νίκη των ιστορικών της μετριότητας. Στην Αθήνα, ο Κόφι δε θα έβρισκε εκδότη με τίποτα. Κι αν ζητούσε από κάποιον βοήθεια για το πόνημά του, το πολύ πολύ να ξέπεφτε σε καμία Μαργαρίτα, μαμά του Γιωργάκη, που, αν και μαδημένη ως συντέλειας κόσμου, ίσως να έκανε κάτι για να μην αφήσει το «παιντί» εκτεθειμένο.

3. Το τραγούδι του Μανίτας διέκοψαν, αυτή τη φορά, ορισμένες μωρές παρθένες, βεβαίως ριζοσπαστικές, του Συνασπισμού, που ισχυρίζονταν ότι εξαπατήθηκαν με το «ναι», διότι η άποψή τους είναι αντίθετη από την επίσημη έκφραση της ηγεσίας. Ετσι είναι γλυκές μου, έχετε δίκιο, γι' αυτό προσοχή στις συναναστροφές. Διότι ένα «ναι» μπορεί να σου βγάλει όχι μόνο το όνομα αλλά και το μάτι μ' αυτά που μέλλεται ειδέσθαι. Είπα ν' αλλάξω σταθμό στο ραδιόφωνο, παρ' όλη την αγάπη μου στον Ντε Πλάτας, κι έπεσα πάνω στη δήλωση του Ντανιέλ Κονμπεντίτ- παλιός ηγέτης του Γαλλικού Μάη και νυν των Πρασίνων στο Ευρωκοινοβούλιο - ο οποίος, ως υπέρμαχος του Σχεδίου Ανάν, ισχυρίστηκε πως, σε περίπτωση καταψήφισης του Σχεδίου, οι Πράσινοι θα πιέσουν για αναγνώριση του ψευδοκράτους των Τουρκοκυπρίων. Αμάν αυτός ο Γαλλικός Μάης! Είπαμε, ρε παιδιά, να πουλιόσαστε, αλλά όχι κι έτσι! Σιγά σιγά, με μέτρο... Και το στιλ έχει σημασία, μην το ξεχνάτε. Τουλάχιστον, εσείς το γνωρίζετε καλύτερα από τον καθένα, όταν το '68 πουλούσατε μούρη...

4. Ο Καραμανλής πάσχει από το σύνδρομο του Λαζάρου. Ακόμα δεν μπορεί να πιστέψει πως αναστήθηκε ως πρωθυπουργός. Δεν έχει να πει τίποτα. Είναι φτυστός ο θείος του, όπως τότε στο δημοψήφισμα για τον βασιλιά, «ακούνητος, αμίλητος, στον τοίχο κολλημένος...». Αντ' αυτού μιλάει ο Μεϊμαράκης, με βλέμμα απλανές, που θυμίζει Πυθία που ξεχνάει τα λόγια της και επαναλαμβάνει σαν φθαρμένος δίσκος: «Η κυβέρνηση δέχεται πολλές πιέσεις. Ο πρωθυπουργός δέχεται πιέσεις»... στη μέση του, πιέσεις μεταφυσικές, εξωφρενικές, αλλά και πιέσεις χειροπιαστές από Αμερικανούς, αλλά και Ευρωπαίους εταίρους.

5. Ο αφηρημένος συνασπισμός του «ναι», πριν κλείσει τα μάτια του, εκστομίζει ό,τι βρισιές μπορεί να φανταστεί κανείς προς όλους όσοι στηρίζουν το «όχι», δηλαδή την πλειοψηφία του ελληνικού λαού και της Κύπρου. Ελληναράδες, τους αποκαλούν ειρωνικά. Ναι, χίλιες φορές Ελληναράς παρά τσογλαναράς.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


ΑΝΔΡΕΑΣ ΒΟΥΡΛΟΥΜΗΣ
Οψεις της καθημερινής ζωής

Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Ανδρέα Βουρλούμη (1910 - 1999), διοργανώνει και παρουσιάζει το Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τράπεζας στον εκθεσιακό του χώρο. Από τις 27 Απρίλη έως τις 27 Ιούνη θα εκτεθούν έργα σε χαρτί (ακουαρέλες, παστέλ, σχέδια κ.ά.), στην πλειονότητά τους μικρών διαστάσεων, καθώς και σημειωματάρια του ζωγράφου, στα οποία καταγράφονται όψεις της καθημερινής ζωής: η θέα από το σπίτι του ζωγράφου ή από το εργαστήριό του, εσωτερικά, αγαπημένα τοπία, σκηνές του δρόμου, πρόσωπα οικείων και φίλων.

Καλλιτέχνης αυτοδίδακτος στην ουσία, ο Α. Βουρλούμης, ζωγράφιζε τους απλούς ανθρώπους, τους δρόμους, τα μπαλκόνια, τις γειτονιές που έζησε: το Στάδιο, το Λυκαβηττό, τον Υμηττό, με το ωραίο αττικό φως, την Αίγινα. Ολα αυτά, δίνοντας έμφαση στο χρώμα και έχοντας πάντα ένα πολύ ιδιαίτερο βλέμμα, γεμάτο ευγένεια και ευαισθησία. Στα παρουσιαζόμενα έργα του, ο θεατής θα έχει την ευκαιρία να ανακαλύψει έναν καλλιτέχνη που διατρέχει όλον τον αιώνα και συνομιλεί με τεχνοτροπίες, με ομότεχνούς του, με το ελληνικό τοπίο.

Ο Ανδρέας Βουρλούμης γεννήθηκε στην Πάτρα τον Ιούλη του 1910. Από μικρός είχε εκδηλώσει μεγάλη επιθυμία για τη ζωγραφική, τόσο που ο πατέρας του του αγόρασε «ένα τεράστιο κουτί με χρώματα, που θα το ζήλευε και ο Παρθένης», όπως έλεγε ο ίδιος ο καλλιτέχνης. Καταπιανόταν ακόμη με την πηλοπλαστική. Ο «Πληγωμένος Γαλάτης», που κατασκεύασε σε ηλικία 10 ετών, μαζί με την πληθώρα των σκίτσων, άναψαν το «πράσινο φως» για την ενασχόλησή του με τη ζωγραφική, αφού ο πατέρας του αποφάσισε να μαθητεύσει κοντά στον Γάλλο ζωγράφο Αντουάν Πικ. Τα διδάγματα του Πικ μπορούν να θεωρηθούν ως η μοναδική επαγγελματική κατάρτιση του ζωγράφου, δεδομένου ότι ουδέποτε μαθήτευσε συστηματικά.


Από το 1928 έως το 1932 ο Α. Βουρλούμης σπούδασε Χημεία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Για την περίοδο εκείνη αναφέρει: «Δε ζωγράφιζα τότε, αλλά πάντοτε το μικρόβιο με παρακολουθούσε. Και τα μπουκαλάκια της Χημείας ήταν ένας ερεθισμός αισθητικός». Οταν τελείωσε τις σπουδές του πήγε για δύο χρόνια στο Παρίσι, χρόνια καθοριστικά για τις μελλοντικές του επιλογές και την αφοσίωσή του στη ζωγραφική. «Πήγα στο Παρίσι να δω αν έχω ταλέντο...» έλεγε αργότερα. «Δεν πήγα σε καμιά σχολή. Πήγαινα στις γκαλερί, πήγαινα πολύ στα Μουσεία, κάθε μέρα στο Λούβρο, σχεδίαζα και έκανα μερικά καλά έργα».

Κατά τη δίχρονη παραμονή του στη γαλλική πρωτεύουσα (1933 και '34) μελετούσε, ιδιαίτερα, τα σχέδια του Ντίρερ και τα λάδια του Ρέμπραντ, ανακαλύπτοντας παράλληλα και το έργο του Σεζάν. Επιστρέφοντας στην Αθήνα, συνδέθηκε με φωτισμένα πρόσωπα της εποχής του: τον Γιάννη Παππά, τον Γιάννη Τσαρούχη, αλλά και τον Φώτη Κόντογλου, κοντά στον οποίο μελέτησε τις βυζαντινές ρίζες της νεοελληνικής τέχνης ζωγραφίζοντας αρκετές φορητές εικόνες σε αυστηρό βυζαντινό ύφος.

Σε όλη του τη ζωή ο Α. Βουρλούμης δε σταμάτησε ποτέ να ασχολείται με τη ζωγραφική. Κρατούσε πάντα ένα μικρό μπλοκ στην τσέπη του και αποτύπωνε το απλό και το καθημερινό, οτιδήποτε τον γοήτευε και τον συγκινούσε από το άμεσο και το οικείο περιβάλλον του. Σ' αυτές τις «ζωγραφικές σημειώσεις» δούλευε το θέμα του και σημείωνε τους χρωματικούς τόνους καθώς ενδιαφερόταν ιδιαίτερα για την απόδοση του φωτός και των χρωμάτων. Οι νεκρές φύσεις, τα γυμνά, τα εμπνευσμένα από τις εκδρομές του τοπία και αρκετές προσωπογραφίες, αποτελούν σημαντικά δείγματα της τέχνης του.

«Καλύτερα να μη μιλάει κανείς για την τέχνη. Τα έργα μιλάνε μόνα τους σωστότερα και εγκυρότερα. Αλλωστε, κι ο ίδιος ο καλλιτέχνης γνωρίζει ότι καλά καλά δεν ξέρει πώς γίνεται το έργο του. Χρειάζεται, βέβαια, η έμμονος ιδέα της τέχνης του. Χρειάζεται να κυνηγάει το τέλειο, όσο μπορεί. Χρειάζεται ασταμάτητη εργασία. Το πρώτιστο όμως που χρειάζεται, είναι, νομίζω, η αγαθή πρόθεση», έγραφε ο Ανδρέας Βουρλούμης, λίγο προτού «φύγει» από τη ζωή.


H. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ