ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Μάη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ακόμα ετούτη η άνοιξη ... παπάδες παπάδες

Τι σόου ήταν πάλι αυτό από τους πατέρες της Ιεράς Συνόδου; Μπροστά στη Μητρόπολη και στα έκπληκτα ματάκια μας, δύο ασθενοφόρα έκαναν κύκλους με τα φωτάκια τους που αναβόσβηναν κορνάροντας όπως στο γάμο του Καραγκιόζη, ενώ έσερναν πίσω τους δεσποτάδες που έτρεχαν και χειροκροτούσαν. Τα δυο αυτοκίνητα ήταν το δώρο του αρχιεπισκόπου στον πατριάρχη Γεωργίας για το λαό του, αλλά η επίδειξη ήταν για να λάβει το μήνυμα ο Βαρθολομαίος. Απίστευτο! Τώρα ο αρχιεπίσκοπος ανακάλυψε τους Σλάβους και προσπαθεί να «τους προσκυνήσει», αλλά δυστυχώς κάθε γονυκλισία του μπροστά στις κάμερες τονίζει τις ατέλειές του: Μοιάζει ο Χριστόδουλος να έχει χάσει τα κλειδιά του και να τα ψάχνει στο πάτωμα.

Σ' αυτό το ντέρμπι - εκτός από τη γενικευμένη ψευδαίσθηση, μέσα στην οποία, έτσι κι αλλιώς, ζουν οι άγιοι πατέρες, η τρέλα της τηλεθέασης συν κάτι ιμιτασιόν «Μούσες», όπως ο Επιφάνιος ή ο κύριος Τζούμας, παραμερίστηκαν για πρώτη φορά μπροστά σε μια συζήτηση πλατιά εκτός πλατό για τον πολυπόθητο χωρισμό Εκκλησίας και κράτους. Ηταν καιρός να πάψουμε να παρακολουθούμε ως παθητικοί θεατές αυτήν την ασχήμια που μας πρόσφεραν και να κοιτάξουμε τις ρίζες της.

Με οδηγό το βιβλίο του Αλέκου Αγγελίδη για τις «ημέρες και τα έργα του Ιερατείου», ας θυμηθούμε ορισμένα γεγονότα από την Ιστορία της ελληνικής επανάστασης και τη σχέση της με τη θρησκευτική ηγεσία, όπως την κατέγραψε συγκεντρώνοντας και αποσπάσματα από διάφορους ιστορικούς. Μαθαίνουμε, λοιπόν, ότι, το 1806, όταν είχαν κυνηγηθεί οι περισσότεροι αρματολοί στην Πελοπόννησο, το οριστικό χτύπημα το έδωσε ο αφορισμός του πατριάρχη, ο οποίος απαίτησε απ' όλους τους μητροπολίτες της Πελοποννήσου τυφλή υπακοή στον σουλτάνο. Μετά την εγκύκλιο που έστειλε ο Γρηγόριος, οι αρχιερείς και οι πρόκριτοι αποφάσισαν να διατρανώσουν την πίστη τους στον σουλτάνο και να καταδιώξουν «μέχρις εξοντώσεως» τους οπλαρχηγούς.

Να θυμηθούμε πώς αποκαλούσε ο πατριάρχης Γρηγόριος, σε επίσημο εκκλησιαστικό έγγραφο, τους επαναστατημένους Ελληνες: «Τέρατα έμψυχα αχαριστίας, φύσει κακοβούλους, αλαζόνες, δοξομανείς, κοινούς λυμεώνας και ματαιόφρονας, μέλη σεσηπότα και αγνώμονας και αχαρίστους προς τον σουλτάνον διά τα άπειρα ελέη όπου απολαμβάνομεν διά της βασιλικής φιλανθρωπίας του». Τη δε Επανάσταση τη χαρακτήριζε «έργον μιαρόν, θεοστυγές και ασύνετον». Διέταζε, λοιπόν, κάθε κληρικό να φροντίζει για τη «διατήρησιν του πιστού ραγιαλικίου» από μέρους των χριστιανών «και της άκρας υποταγής και δουλικής ευπείθειας προς αυτήν τη Θεόθεν εφ' ημάς τεταγμένην κραταιάν βασιλείαν».

Να θυμηθούμε, επίσης, ότι η νοοτροπία παραμένει η ίδια, ακόμη κι έναν αιώνα αργότερα, αφού διώκονταν στο Αγιον Ορος όλοι οι λόγιοι ιερομόναχοι, αλλά και όσοι ξεχώριζαν, φτάνοντας ενίοτε μέχρι το φόνο. Δολοφόνησαν, έτσι, τον λόγιο αρχιμανδρίτη Χρυσόστομο Λαυριώτη «πάνω στο δρόμο προς τις Καρυές, λίγο μετά την πρώτη γέφυρα, ύστερα από το μοναστήρι των Ιβήρων, ενώ πήγαινε στο μοναστήρι του για να γιορτάσει τα Χριστούγεννα του 1908». Διότι όποιος ήταν υπέρ του ελληνικού πνεύματος και της μόρφωσης ήταν συνάμα εχθρός. Ετσι, αφού δεν μπορούσαν να τον διώξουν από το μοναστήρι, «αποφάσισαν τη δολοφονία του. Αλλά, όλως περίεργα, και αυτή ακόμη η Μονή της Μεγίστης Λαύρας, στην οποία ανήκε το θύμα, δεν ανέφερε το γεγονός στην κυβέρνηση, για να επιληφθεί ανακρίσεων και να βρει τους δολοφόνους, ενώ πάντοτε ενεργούσε αμέσως και έντονα για μικροκλοπές και μικροαδικήματα στα οποία ενέχονταν λαϊκοί».

Είναι καιρός τώρα πια, ύστερα από κι άλλον έναν αιώνα, που τα πάθη του ελληνισμού έχουν πια καταλαγιάσει, να θυμηθούμε τα δικαιώματα του λαού μας, όπως αναφέρονται στο Σύνταγμα και να ζητήσουμε, μετά από ένα μεγάλο διάλογο, δημοψήφισμα για το χωρισμό της Εκκλησίας από το κράτος, επειδή ο λαός είναι αυτός που σηκώνει το διπλό βάρος και της Εκκλησίας και του κράτους. Ετσι, κάθε πλευρά θα έχει το δικαίωμα εκ του αποτελέσματος να εκπληρώσει την αποστολή της ανεμπόδιστα.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


«ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ»
Νέος... «ψυχαγωγικός» κολοσσός

Γρηγοριάδης Κώστας

Με την ανακοίνωση της δημιουργίας ενός νέου πολυεθνικού μεγαθηρίου στο χώρο της λεγόμενης «βιομηχανίας του ελεύθερου χρόνου» κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός του κεφαλαίου που δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο τομέα.

Μετά την επέκταση της μεγάλης χολιγουντιανής εταιρίας παραγωγής «Μέτρο Γκόλντγουιν Μάγερ» στα ασιατικά τηλεοπτικά δίκτυα, μέσω εξαγορών και «συμμαχιών», που ανακοινώθηκε τον περασμένο Γενάρη, πρόσφατα, τρεις εταιρίες, η «Τζένεραλ Ελέκτρικ» (η γνωστή εταιρία ηλεκτρικών οικιακών συσκευών και όχι μόνο, η οποία ήδη «δραστηριοποιείται» και στο Χόλιγουντ), το NBC, από τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά δίκτυα των ΗΠΑ (το οποίο συμμετέχει στην «Τζένεραλ Ελέκτρικ») και η «Vivendi Universal Entertainment», «ενώθηκαν» δημιουργώντας την «NBC Universal».

Πρόκειται για έναν νέο κολοσσιαίο μηχανισμό παραγωγής βιομηχανοποιημένης «διασκέδασης» και «ψυχαγωγίας», ο οποίος θα περιλαμβάνει τηλεοπτικό δίκτυο, μεγάλο κινηματογραφικό στούντιο, «πακέτο» «ψυχαγωγικών» υπηρεσιών, ειδησεογραφική υπηρεσία, ισπανόφωνα τηλεοπτικά δίκτυα και τα «θεματικά πάρκα» του NBC. Ουσιαστικά, το σύνολο, σχεδόν, των τομέων της ομογενοποιημένης «διασκέδασης» που βιώνει ο πλανήτης, με ιδιαίτερο «στόχο», στην προκειμένη περίπτωση, τους ισπανόφωνους λαούς, αν και αυτοπροσδιορίζεται ως «παγκόσμιος». Και είναι. Αυτή η επιχείρηση ήδη αναμένει για το 2005 κέρδη ύψους 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η «NBC Universal» αυτοπροβάλλεται ως «μία από τις μεγαλύτερες, παγκοσμίως, εταιρίες στην ανάπτυξη, την παραγωγή και το "μάρκετινγκ" της διασκέδασης, των ειδήσεων και της πληροφορίας σε ένα παγκόσμιο κοινό». Τα «προϊόντα» της νέας εταιρίας περιλαμβάνουν μερικά από τα μεγαλύτερα «ονόματα» της σχετικής «βιομηχανίας» (ο όρος «βιομηχανία» για τον πολιτισμό χρησιμοποιείται από τις ΗΠΑ πολύ πριν περάσει στα σχετικά κείμενα της Ευρωπαϊκής Ενωσης) μεταξύ αυτών και το MSNBC που αποτελεί εταιρία - «υβρίδιο» του NBC και της «Microsoft». Η «διάχυση» των «προϊόντων» θα γίνεται από μια σειρά στούντιο και τηλεοπτικών δικτύων, όπως των 29 τηλεοπτικών σταθμών του NBC και της «Telemundo», ενώ «εμπλέκεται» και το άλλο μεγάλο στούντιο του Χόλιγουντ, η «Γιουνιβέρσαλ», μέσω των πέντε «θεματικών» της πάρκων στο Χόλιγουντ και το ένα που εκμεταλλεύεται στο Ορλάντο των ΗΠΑ.

Ολα αυτά μας ενδιαφέρουν άμεσα, αφού η τάση συγκεντροποίησης του ...«πολιτιστικού» κεφαλαίου θα σημάνει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση στις εθνικές αγορές και αυτό με τη σειρά του σημαίνει, ως γνωστόν, την ενίσχυση της τάσης εξαφάνισης έστω και αυτών των ελάχιστων «διόδων» ευρύτερης «διανομής» της λαϊκής δημιουργίας, ακόμη και σε εθνικό επίπεδο. Πρόκειται για μια ακόμη πιο οργανωμένη επίθεση του πολιτιστικού ιμπεριαλισμού στις τσέπες αλλά και στη συνείδηση του κόσμου. Πρόκειται για μια διαπίστωση που ομολογούν, σε κάποιο βαθμό και οι ίδιοι. Ετσι, στις διεθνείς «δραστηριότητες» της νέας εταιρίας, περιλαμβάνονται «άριστες θέσεις (σ.σ. καλές «πιάτσες», δηλαδή) στην πώληση και διανομή βίντεο και DVD, τηλεοπτικών προγραμμάτων και κινηματογραφικών ταινιών σε πάνω από 200 χώρες, καθώς και ξεχωριστά τηλεοπτικά κανάλια στην Ευρώπη, την Ασία και τη Λατινική Αμερική».

Για την ιστορία, να θυμίσουμε ότι η «σύμμαχος» της «Μέτρο Γκόλντγουιν Μάγερ» στην «κατάληψη» της καλωδιακής τηλεόρασης της Ασίας, η CNBC Ασίας - Ειρηνικού, είναι μια υπηρεσία επιχειρηματικών οικονομικών ειδήσεων της «Dow Jones & Co» και του NBC. Δηλαδή του ενός εκ των τριών συνεταίρων της «NBC Universal». Είναι ένα δείγμα του τρόπου με τον οποίο γίνεται ο ανταγωνισμός του κεφαλαίου: Δύο «μητρικές» εταιρίες μπορεί να είναι ανταγωνίστριες στην Ευρώπη, αλλά «σύμμαχες» στην Ασία μέσω των θυγατρικών τους, οι οποίες με τη σειρά τους συστήνουν νέα εταιρία. Με τον ίδιο τρόπο συμπεριφέρεται το κεφάλαιο είτε πρόκειται για χάλυβα (για να θυμηθούμε και την προεκλογική «σύγκριση» που έκανε ο Γ. Παπανδρέου, παρουσιάζοντας το πρόγραμμά του για τον πολιτισμό, μεταξύ του χάλυβα... και της μουσικής(!)) είτε για κινηματογράφο.

Αλλωστε, οι εκπρόσωποι των τριών εταιριών που συνέστησαν την «NBC Universal»... «έσταζαν μέλι» για την προσδοκώμενη κερδοφορία του «εγχειρήματος»: «Το NBC και η "Γιουνιβέρσαλ" είναι δύο επιτυχείς και πολύ κερδοφόρες εταιρίες με συμπληρωματικά προτερήματα, παρόμοια κουλτούρα και επιχειρησιακές πρακτικές. Η νέα εταιρία αντιπροσωπεύει μια τεράστια ευκαιρία αύξησης (σ.σ. κερδών) για τους διαφημιστές, τους υπαλλήλους μας, και τους μετόχους της "Τζένεραλ Ελέκτρικ"» σύμφωνα με τον Μπομπ Ράιτ, εκπρόσωπο της «GE». Η νέα εταιρία «είναι ένα άλλο σημαντικό βήμα στο μετασχηματισμό της "Τζένεραλ Ελέκτρικ". Στρατηγικά, αυτή η επιχείρηση θα έχει ένα πλεονέκτημα στο περιεχόμενο, τόσο πολύτιμο στο μέλλον των ψηφιακών μέσων. Οικονομικά, θα σημάνει μια μεγάλη επιστροφή για τους επενδυτές της "Τζένεραλ Ελέκτρικ"», σύμφωνα με τον Τζεφ Ιμέλτ επίσης από την πλευρά της «GE». Οσο για τον Ζαν Ρενέ Φορτό, πρόεδρο της «Vivendi», αυτός δηλώνει «ευτυχισμένος» για τη νέα εταιρία, αφού «αυτή η συναλλαγή μας δίνει το 20% της NBC Universal και μας επιτρέπει συγχρόνως να καταγράψουμε μια συνολική καθαρή μείωση χρέους περίπου 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων»!

Ετσι, όποτε έρθει η στιγμή να «απολαύσετε» ένα «ψυχαγωγικό» προϊόν της «NBC Universal» να θυμάστε πως πάει για «καλό σκοπό»: Για τη μείωση των «φεσιών» της «Viventi»...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ