Κυριακή 23 Μάη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 6
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΕΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ»
Νέος... «ψυχαγωγικός» κολοσσός

Γρηγοριάδης Κώστας

Με την ανακοίνωση της δημιουργίας ενός νέου πολυεθνικού μεγαθηρίου στο χώρο της λεγόμενης «βιομηχανίας του ελεύθερου χρόνου» κλιμακώνεται ο ανταγωνισμός του κεφαλαίου που δραστηριοποιείται στο συγκεκριμένο τομέα.

Μετά την επέκταση της μεγάλης χολιγουντιανής εταιρίας παραγωγής «Μέτρο Γκόλντγουιν Μάγερ» στα ασιατικά τηλεοπτικά δίκτυα, μέσω εξαγορών και «συμμαχιών», που ανακοινώθηκε τον περασμένο Γενάρη, πρόσφατα, τρεις εταιρίες, η «Τζένεραλ Ελέκτρικ» (η γνωστή εταιρία ηλεκτρικών οικιακών συσκευών και όχι μόνο, η οποία ήδη «δραστηριοποιείται» και στο Χόλιγουντ), το NBC, από τα μεγαλύτερα τηλεοπτικά δίκτυα των ΗΠΑ (το οποίο συμμετέχει στην «Τζένεραλ Ελέκτρικ») και η «Vivendi Universal Entertainment», «ενώθηκαν» δημιουργώντας την «NBC Universal».

Πρόκειται για έναν νέο κολοσσιαίο μηχανισμό παραγωγής βιομηχανοποιημένης «διασκέδασης» και «ψυχαγωγίας», ο οποίος θα περιλαμβάνει τηλεοπτικό δίκτυο, μεγάλο κινηματογραφικό στούντιο, «πακέτο» «ψυχαγωγικών» υπηρεσιών, ειδησεογραφική υπηρεσία, ισπανόφωνα τηλεοπτικά δίκτυα και τα «θεματικά πάρκα» του NBC. Ουσιαστικά, το σύνολο, σχεδόν, των τομέων της ομογενοποιημένης «διασκέδασης» που βιώνει ο πλανήτης, με ιδιαίτερο «στόχο», στην προκειμένη περίπτωση, τους ισπανόφωνους λαούς, αν και αυτοπροσδιορίζεται ως «παγκόσμιος». Και είναι. Αυτή η επιχείρηση ήδη αναμένει για το 2005 κέρδη ύψους 15 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Η «NBC Universal» αυτοπροβάλλεται ως «μία από τις μεγαλύτερες, παγκοσμίως, εταιρίες στην ανάπτυξη, την παραγωγή και το "μάρκετινγκ" της διασκέδασης, των ειδήσεων και της πληροφορίας σε ένα παγκόσμιο κοινό». Τα «προϊόντα» της νέας εταιρίας περιλαμβάνουν μερικά από τα μεγαλύτερα «ονόματα» της σχετικής «βιομηχανίας» (ο όρος «βιομηχανία» για τον πολιτισμό χρησιμοποιείται από τις ΗΠΑ πολύ πριν περάσει στα σχετικά κείμενα της Ευρωπαϊκής Ενωσης) μεταξύ αυτών και το MSNBC που αποτελεί εταιρία - «υβρίδιο» του NBC και της «Microsoft». Η «διάχυση» των «προϊόντων» θα γίνεται από μια σειρά στούντιο και τηλεοπτικών δικτύων, όπως των 29 τηλεοπτικών σταθμών του NBC και της «Telemundo», ενώ «εμπλέκεται» και το άλλο μεγάλο στούντιο του Χόλιγουντ, η «Γιουνιβέρσαλ», μέσω των πέντε «θεματικών» της πάρκων στο Χόλιγουντ και το ένα που εκμεταλλεύεται στο Ορλάντο των ΗΠΑ.

Ολα αυτά μας ενδιαφέρουν άμεσα, αφού η τάση συγκεντροποίησης του ...«πολιτιστικού» κεφαλαίου θα σημάνει ακόμη μεγαλύτερη διείσδυση στις εθνικές αγορές και αυτό με τη σειρά του σημαίνει, ως γνωστόν, την ενίσχυση της τάσης εξαφάνισης έστω και αυτών των ελάχιστων «διόδων» ευρύτερης «διανομής» της λαϊκής δημιουργίας, ακόμη και σε εθνικό επίπεδο. Πρόκειται για μια ακόμη πιο οργανωμένη επίθεση του πολιτιστικού ιμπεριαλισμού στις τσέπες αλλά και στη συνείδηση του κόσμου. Πρόκειται για μια διαπίστωση που ομολογούν, σε κάποιο βαθμό και οι ίδιοι. Ετσι, στις διεθνείς «δραστηριότητες» της νέας εταιρίας, περιλαμβάνονται «άριστες θέσεις (σ.σ. καλές «πιάτσες», δηλαδή) στην πώληση και διανομή βίντεο και DVD, τηλεοπτικών προγραμμάτων και κινηματογραφικών ταινιών σε πάνω από 200 χώρες, καθώς και ξεχωριστά τηλεοπτικά κανάλια στην Ευρώπη, την Ασία και τη Λατινική Αμερική».

Για την ιστορία, να θυμίσουμε ότι η «σύμμαχος» της «Μέτρο Γκόλντγουιν Μάγερ» στην «κατάληψη» της καλωδιακής τηλεόρασης της Ασίας, η CNBC Ασίας - Ειρηνικού, είναι μια υπηρεσία επιχειρηματικών οικονομικών ειδήσεων της «Dow Jones & Co» και του NBC. Δηλαδή του ενός εκ των τριών συνεταίρων της «NBC Universal». Είναι ένα δείγμα του τρόπου με τον οποίο γίνεται ο ανταγωνισμός του κεφαλαίου: Δύο «μητρικές» εταιρίες μπορεί να είναι ανταγωνίστριες στην Ευρώπη, αλλά «σύμμαχες» στην Ασία μέσω των θυγατρικών τους, οι οποίες με τη σειρά τους συστήνουν νέα εταιρία. Με τον ίδιο τρόπο συμπεριφέρεται το κεφάλαιο είτε πρόκειται για χάλυβα (για να θυμηθούμε και την προεκλογική «σύγκριση» που έκανε ο Γ. Παπανδρέου, παρουσιάζοντας το πρόγραμμά του για τον πολιτισμό, μεταξύ του χάλυβα... και της μουσικής(!)) είτε για κινηματογράφο.

Αλλωστε, οι εκπρόσωποι των τριών εταιριών που συνέστησαν την «NBC Universal»... «έσταζαν μέλι» για την προσδοκώμενη κερδοφορία του «εγχειρήματος»: «Το NBC και η "Γιουνιβέρσαλ" είναι δύο επιτυχείς και πολύ κερδοφόρες εταιρίες με συμπληρωματικά προτερήματα, παρόμοια κουλτούρα και επιχειρησιακές πρακτικές. Η νέα εταιρία αντιπροσωπεύει μια τεράστια ευκαιρία αύξησης (σ.σ. κερδών) για τους διαφημιστές, τους υπαλλήλους μας, και τους μετόχους της "Τζένεραλ Ελέκτρικ"» σύμφωνα με τον Μπομπ Ράιτ, εκπρόσωπο της «GE». Η νέα εταιρία «είναι ένα άλλο σημαντικό βήμα στο μετασχηματισμό της "Τζένεραλ Ελέκτρικ". Στρατηγικά, αυτή η επιχείρηση θα έχει ένα πλεονέκτημα στο περιεχόμενο, τόσο πολύτιμο στο μέλλον των ψηφιακών μέσων. Οικονομικά, θα σημάνει μια μεγάλη επιστροφή για τους επενδυτές της "Τζένεραλ Ελέκτρικ"», σύμφωνα με τον Τζεφ Ιμέλτ επίσης από την πλευρά της «GE». Οσο για τον Ζαν Ρενέ Φορτό, πρόεδρο της «Vivendi», αυτός δηλώνει «ευτυχισμένος» για τη νέα εταιρία, αφού «αυτή η συναλλαγή μας δίνει το 20% της NBC Universal και μας επιτρέπει συγχρόνως να καταγράψουμε μια συνολική καθαρή μείωση χρέους περίπου 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων»!

Ετσι, όποτε έρθει η στιγμή να «απολαύσετε» ένα «ψυχαγωγικό» προϊόν της «NBC Universal» να θυμάστε πως πάει για «καλό σκοπό»: Για τη μείωση των «φεσιών» της «Viventi»...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
ΑΤΙΤΛΟ (2003-10-09 00:00:00.0)
Μετά από 30 χρόνια... (2003-01-17 00:00:00.0)
«Πανδαιμόνιο» συγχωνεύσεων και εξαγορών (2000-06-21 00:00:00.0)
Θυγατρική εταιρία για την αναμετάδοση των Αγώνων (1999-11-23 00:00:00.0)
Η χώρα του... εφιάλτη (1996-06-02 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ