ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 21 Μάη 2004
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΥΚΛΩΜΑ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
ΝΔ και ΠΑΣΟΚ στηρίζουν τα μεγάλα συμφέροντα

Παρέμβαση του Ν. Γκατζή σε Επερώτηση σχετικά με την αισχροκέρδεια στα καύσιμα

Eurokinissi

Η αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας που παρατηρείται στο χώρο των καυσίμων είναι έξω από την πολιτική που ακολουθούν τόσο η σημερινή όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, τόνισε χτες στη Βουλή ο Ν. Γκατζής σε παρέμβασή του σε σχετική Επερώτηση βουλευτών του ΠΑΣΟΚ.

Μάλιστα, όπως παρατήρησε, σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ λέει για το θέμα αυτά που έλεγαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ ενώ το τελευταίο αντιπολιτεύεται με επιχειρήματα που χρησιμοποιούσε μέχρι πρότινος η ΝΔ.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ τόνισε ότι το ΠΑΣΟΚ εντοπίζει την αισχροκέρδεια μόνο στο κύκλωμα εμπορίας των καυσίμων και παραγνωρίζει το γεγονός ότι η κυβέρνησή του παρέδωσε στον Λάτση το κρατικό διυλιστήριο του Ασπροπύργου, με αποτέλεσμα να μην μπορεί σήμερα να υπάρχει κρατική παρέμβαση για τη συγκράτηση των τιμών. Ομως, συνέχισε, ούτε η σημερινή κυβέρνηση μπορεί να «νίπτει τας χείρας της» γιατί είναι υπέρμαχη της «ελεύθερης αγοράς» και υποτάσσεται στη μονοπωλιακή πολιτική που επιβάλλουν τα μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα.

Ο Ν. Γκατζής ανέφερε ότι η χώρα μας έχει την ακριβότερη βενζίνη στην ΕΕ και προ φόρων και μετά εάν συνυπολογιστεί το ότι οι μισθοί στην Ελλάδα είναι αρκετά χαμηλότεροι από τους αντίστοιχους ευρωπαϊκούς.

Αναλύοντας το κύκλωμα της αισχροκέρδειας είπε ότι τα διυλιστήρια αυξάνουν τα κέρδη τους κάθε χρόνο κατά 50%, ενώ και οι εταιρίες έφτασαν το περιθώριο κέρδους τους στο 22,5%. Και αντί, συνέχισε, οι κυβερνήσεις να στρέψουν την προσπάθειά τους σε αυτό το κύκλωμα εξαντλούν την αυστηρότητά τους στους πρατηριούχους, οι οποίοι έχουν ποσοστό κέρδους μόλις 2-3%.

Ολα τα παραπάνω, είπε, είναι κατευθύνσεις της ΕΕ, η οποία αφήνει άθικτη την αισχροκέρδεια για να μη «στρεβλωθεί η αγορά». Οι εκάστοτε κυβερνήσεις υπακούουν σε αυτές και αυτό πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη τους οι εργαζόμενοι όταν θα ψηφίσουν στις επικείμενες ευρωεκλογές.

Ο Ν. Γκατζής πρότεινε συνολικά για την ακρίβεια και την αισχροκέρδεια να καταργηθεί ο ΦΠΑ στα είδη πλατιάς λαϊκής κατανάλωσης και να υπάρξει «πάγωμα» και μείωση των τιμών στα καύσιμα. Επίσης, να δίνεται στους αγρότες αφορολόγητο πετρέλαιο όπως ακριβώς γίνεται με τους εφοπλιστές, να κοινωνικοποιηθεί το κύκλωμα διακίνησης των πετρελαιοειδών και να μπει νυστέρι στα κέρδη των εταιριών.

Για όλα τα παραπάνω, κατέληξε, χρειάζεται μια άλλη πολιτική και γι' αυτό οι εργαζόμενοι πρέπει να στείλουν το ανάλογο μήνυμα στις ευρωεκλογές του Ιούνη.

Κατά τη συζήτηση οι εκπρόσωποι του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ προσπάθησαν να ρίξει ο ένας τις ευθύνες στον άλλο για την αισχροκέρδεια στα καύσιμα χωρίς όμως να αγγίζουν την ουσία αφού και οι δύο είναι υπέρμαχοι της «ελεύθερης αγοράς». Ο Α. Τσοχατζόπουλος έκανε λόγο για κυβερνητική αδυναμία παρέμβασης στις τιμές και είπε ότι η παραπομπή του θέματος στην επιτροπή ανταγωνισμού δεν είναι αποτελεσματική αφού η επιτροπή αυτή δεν είναι αγορανομική αρχή.

Απαντώντας ο υπουργός Ανάπτυξης, Δ. Σιούφας, έκανε λόγο για στρεβλώσεις της αγοράς που υπήρχαν πριν αναλάβει η σημερινή κυβέρνηση και είπε ότι η επιβολή «πλαφόν» είναι έσχατη λύση και χρησιμοποιείται μόνο σε ακραίες περιπτώσεις. Είπε δε ότι στη σύνοδο των υπουργών της ΕΕ θα εισηγηθεί τη θέσπιση μηχανισμού για αυτόματη μείωση του ειδικού φόρου στα καύσιμα σε όλη την Ευρώπη.

Υπουργική απόφαση

Με ένα σχέδιο υπουργικής απόφασης του υπουργείου Ανάπτυξης επιχειρεί η κυβέρνηση να μάθει το τι γίνεται με τις τιμολογήσεις των υγρών καυσίμων από τα διυλιστήρια μέχρι τα πρατήρια. Το σχέδιο της υπουργικής απόφασης έχει επιδοθεί στα διυλιστήρια και στις εταιρίες εμπορίας ώστε να καταθέσουν τις προτάσεις τους.

Σύμφωνα με τις διατάξεις της υπουργικής απόφασης, οι υποχρεώσεις των διυλιστηρίων είναι οι εξής:

1. Τα διυλιστήρια που λειτουργούν στη χώρα υποβάλλουν, εντός της επόμενης μέρας από το χρόνο τιμολόγησης, στη Διεύθυνση Πετρελαϊκής Πολιτικής της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας του υπουργείου Ανάπτυξης και στη ΡΑΕ, τις ex factory τιμές στις οποίες διαθέτουν προς τις εταιρίες εμπορίας τα πετρελαιοειδή προϊόντα. 2. Η τιμή δηλώνεται χωριστά για κάθε προϊόν. 3. Ως τιμή νοείται η πραγματική τιμή συμπεριλαμβανομένων τυχόν εκπτώσεων ή διακανονισμών. Εφόσον η πραγματική τιμή διαφοροποιείται ανά κατηγορία πελατών, αναλόγως του όγκου συναλλαγών ή άλλου διακανονισμού, αυτό πρέπει να γνωστοποιείται ειδικά για κάθε προϊόν.

ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Δεν πάει άλλο η ακρίβεια!

Φρένο στην καλπάζουσα ακρίβεια, ζητά με ανακοίνωσή της η ΟΓΕ, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να τερματιστεί η ασυδοσία των πολυεθνικών, να υποχρεωθούν να ψαλιδίσουν τα κέρδη τους. Αντιπροσωπεία της Ομοσπονδίας που επιδίωξε χτες το πρωί να συναντηθεί με αρμόδιο του υπουργείου Ανάπτυξης, προκειμένου να καταθέσει τη διαμαρτυρία των γυναικών των λαϊκών στρωμάτων για την κατάσταση, βρέθηκε αντιμέτωπη με διαρκείς παραπομπές «από τον Αννα στον Καϊάφα», χωρίς τελικά να γίνει δεκτή.

Η λιτότητα σε μισθούς και συντάξεις, η ανεργία, πολλαπλασιάζουν στο έπακρο τα αδιέξοδα που προκαλεί το νέο κύμα ακρίβειας που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι. «Οι γυναίκες που έχουν την κύρια ευθύνη για τη διαχείριση της οικιακής οικονομίας, έρχονται αντιμέτωπες καθημερινά με την ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης, με τις απλησίαστες τιμές της αγοράς, με τη συνεχιζόμενη στρογγυλοποίηση των τιμών προς τα πάνω και με την ξέφρενη κούρσα των τιμών των καυσίμων», σημειώνεται στην ανακοίνωση, όπου υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά: «Οι λογαριασμοί των ιδιωτικοποιημένων πλέον ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΕΥΔΑΠ, όταν φτάνουν στα γραμματοκιβώτια, δημιουργούν πανικό σε όλη την οικογένεια».

Ξαφά όπως Αδης...

Ενα κράμα ασυναρτησίας και «άγριου» νεοφιλελευθερισμού, ήταν οι απόψεις για τη νέα πετρελαϊκή κρίση, της πρώην συμβούλου των Κ. Μητσοτάκη και Στ. Μάνου και νυν συμβούλου της Τράπεζας Πειραιώς, Μιράντας Ξαφά, που δημοσιεύτηκαν προχτές σε απογευματινή εφημερίδα.

Η κα Ξαφά κάνει τη μεγαλοφυή εκτίμηση, ότι η άνοδος της τιμής του πετρελαίου μειώνει το πραγματικό εισόδημα των καταναλωτών της ευρωζώνης και δημιουργεί κινδύνους αναζωπύρωσης του πληθωρισμού. Γι' αυτό, συνεχίζει, στην Ελλάδα, πρέπει να μειωθεί το υπέρογκο δημοσιονομικό έλλειμμα και να υπάρξει συμφωνία μεταξύ των κοινωνικών εταίρων για όσο το δυνατό χαμηλότερες μισθολογικές αυξήσεις... για να προστατευτεί η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.

Θαυμάστε λογική. Η άνοδος των τιμών του πετρελαίου μειώνει το πραγματικό εισόδημα των... καταναλωτών (ντρέπεται να πει εργαζομένων;). Γι' αυτό πρέπει να... μειωθούν οι μισθοί!

***

Μας θυμίζει επίσης η κα Ξαφά, ότι η κατάσταση με τις τιμές δεν είναι τόσο κακή όσο φαίνεται. Η Ελλάδα έχει τις φθηνότερες τιμές βενζίνης στην Ευρώπη, λόγω του «παγώματος» της φορολογίας στα επίπεδα του 1992... Δυνατό μυαλό η κα Ξαφά, αφού η κατάληξή της είναι να πει ότι ίσως ήρθε η στιγμή να σταματήσουμε την άσκηση «κοινωνικής» και «αντιπληθωριστικής» πολιτικής μέσα από τις αγορές... Ετσι, προτείνει την αύξηση της τιμής των καυσίμων (η άνοδος των οποίων πυροδοτεί τον πληθωρισμό), αλλά και να σταματήσει να επιδοτείται το πετρέλαιο θέρμανσης (κάτι που επίσης, εκτός του ότι θα παγώσει ο κόσμος, για το οποίο ουδόλως φαίνεται να ανησυχεί, θα πυροδοτήσει επίσης τον πληθωρισμό)!

***

Μετά τις... ρηξικέλευθες αυτές προτάσεις, θα πρέπει να γίνει έρευνα για να διαπιστωθεί, αν η κα Ξαφά γεννήθηκε από το κεφάλι της Θάτσερ ή αν ήρθε στο φως της μέρας μετά από κανονική κύηση... Το θέμα βέβαια είναι ότι άνθρωποι με τη δηλητηριώδη και θανατερή σαν τον Αδη σκέψη, δεν κυκλοφορούν απλά δίπλα μας, αλλά μας κυβερνούν...


Θ. Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ