ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Δεκέμβρη 1999
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
Προσπάθεια να «χρυσωθεί το χάπι» για τα ΤΕΕ

Πρόταση του Ινστιτούτου Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

Ενώ τα επιτελεία του υπουργείου Παιδείας προσπαθούν να χρυσώσουν το χάπι της υποθάθμισης των ΤΕΕ, οι μαθητές των σχολείων αυτών δίνουν μαθήματα αγώνα στο δρόμο
Ενώ τα επιτελεία του υπουργείου Παιδείας προσπαθούν να χρυσώσουν το χάπι της υποθάθμισης των ΤΕΕ, οι μαθητές των σχολείων αυτών δίνουν μαθήματα αγώνα στο δρόμο
Στην προσπάθεια καλλιέργειας ψευδαισθήσεων στους χιλιάδες νέους που εκδιώχτηκαν από το ελιτίστικο «Ενιαίο Λύκειο» της μεταρρύθμισης και κατέφυγαν στα ΤΕΕ, εντάσσεται και η φιλολογία περί πρόσβασης των αποφοίτων τους στα ΤΕΙ. Υπενθυμίζεται ότι το υπουργείο Παιδείας είχε συστήσει επιτροπή για την εισαγωγή των αποφοίτων των ΤΕΕ στα ΤΕΙ, ενώ κατά την πρόσφατη σύνοδό τους πρόεδροι των ΤΕΙ της χώρας, εξέφραζαν επιφυλάξεις για τον αριθμό των αποφοίτων που τελικά θα μπορέσουν να δεχτούν.

Στο πλαίσιο της όλης προσπάθειας να «χρυσωθεί το χάπι» για τους μαθητές των ΤΕΕ με υποσχέσεις για πρόσβαση στα ΤΕΙ, η οποία σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου θα γίνεται μετ' εμποδίων, καθώς θα υπάρχει ειδικό εξάμηνο στα ΤΕΙ και εξετάσεις μετά από την ολοκλήρωσή του, το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης που υπάγεται στο υπουργείο Παιδείας καταθέτει δική του πρόταση. Παρά τις μικρές διαφοροποιήσεις, είναι φανερό πως πρόκειται για μια συλλογική προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα αδιέξοδα που δημιούργησε η αντιεκπαιδευτική πολιτική. Ομως, ακόμα και η ίδια η διατύπωση της πρότασης δεν μπορεί να κρύψει τον υποβαθμισμένο ρόλο των ΤΕΕ και μιλά για «πιθανότητες επιτυχίας» των αποφοίτων τους στα ΤΕΙ.

Το Ινστιτούτο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης προτείνει όσοι απόφοιτοι του Β' κύκλου των ΤΕΕ έχουν βαθμολογία πάνω από 10 και επιθυμούν να εισαχθούν στα ΤΕΙ, να παρακολουθήσουν πρόγραμμα ειδικής εκπαίδευσης που πρέπει να περιλαμβάνει δύο ή τρία μαθήματα γενικής παιδείας με περιεχόμενο ενότητες αντίστοιχων μαθημάτων της Β' και Γ' τάξης του ενιαίου λυκείου. «Η επιτυχής παρακολούθηση των μαθημάτων αυτών θα αποσκοπεί - κυρίως - στην εξασφάλιση της δυνατότητας να συνεχίσουν οι υποψήφιοι σπουδαστές τις σπουδές τους στα ΤΕΙ, χωρίς ουσιαστικές γνωστικές αδυναμίες με πιθανότητες επιτυχίας».

Αποκαλυπτική είναι η εισήγηση όταν αναφέρεται στις προϋποθέσεις για την εισαγωγή στα ΤΕΙ, όπου δικαιολογώντας την αναγκαιότητα θέσπισης εξάμηνης ειδικής εκπαίδευσης, τονίζει ότι «οι τίτλοι απόλυσης από το ΤΕΕ δεν αποτελούν, σύμφωνα με το Ν.2640 τίτλους σπουδών, αλλά πιστοποιητικά επαγγελματικής ικανότητας. Θα πρέπει λοιπόν, τονίζει το ΙΤΕ, το πιστοποιητικό επιτυχούς παρακολούθησης της εξαμηνιαίας ειδικής εκπαίδευσης να ισοδυναμεί με απολυτήριο Λυκείου περιορισμένης, βεβαίως, χρήσης». Επίσης, τονίζεται ότι «εάν δεν υιοθετηθεί αυτή η πρόταση, τα ΤΕΙ θα θεωρούνται πλέον, αδιαβάθμητες εκπαιδευτικές μονάδες, στην καλύτερη περίπτωση θα είναι ισοδύναμα με τα ΙΕΚ», κάτι που αποτελεί ξεκάθαρη παραδοχή ότι τα ΤΕΕ δεν είναι λύκειο, αλλά σχολές μαθητείας και προθάλαμοι των ΙΕΚ.

ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ
Εμπαιγμός με μακροπρόθεσμο στόχο

Αποκλείονται ουσιαστικά από τη δυνατότητα  εισαγωγής τους στα ελληνικά πανεπιστήμια

Τα υπαρκτά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά των Ελλήνων μεταναστών που φοιτούν σε Λύκεια της Γερμανίας (είτε είναι αμιγώς ελληνικά, είτε είναι ενταγμένα στη ντόπια εκπαίδευση, δηλαδή δίγλωσσα), σχετικά με την εισαγωγή των αποφοίτων αυτών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας μας, βγαίνουν για άλλη μια φορά στην επιφάνεια μέσα από το νέο εμπαιγμό που επιχειρεί το υπουργείο Παιδείας ως προς το θέμα αυτό.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει με επιστολή της η Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων και Κηδεμόνων Βόρειας Ρηνανίας - Βεστφαλίας που κοινοποιεί στο υπουργείο, το υπουργείο με Δελτίο Τύπου της (12.10.99), όχι μόνο «δεν ξεκαθάρισε το μέλλον της εισαγωγής αποφοίτων Ενιαίου Λυκείου Εξωτερικού στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά αντίθετα το "θόλωσε" περισσότερο και δημιούργησε τεράστιες ανησυχίες και φόβους στους γονείς και κηδεμόνες με τη γενικότητα που διατυπώνονται οι μελλοντικές εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις».

Είναι χαρακτηριστικό, όπως τονίζουν, ότι στις διαφαινόμενες ρυθμίσεις του υπουργείου «αναφέρεται σαν όρος και προϋπόθεση για την υπαγωγή των υποψηφίων στις ειδικές κατηγορίες η απαραίτητη φοίτηση του υποψήφιου στη Γ' Λυκείου εξωτερικού» και συνεχίζουν ότι έτσι «αποκλείονται ουσιαστικά τα παιδιά που γεννήθηκαν και μεγάλωσαν εκεί, κατοχυρώνοντας το δικαίωμα της υπαγωγής στις ειδικές εξετάσεις σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς προϋποθέσεων, όταν για διάφορους λόγους επαναπατρίζονται πριν τελειώσουν τη Γ' Λυκείου».

Οι μετανάστες εκφράζοντας την ανησυχία τους για τον τρόπο που αντιμετωπίζονται τα παιδιά τους, απαιτούν να διευκρινιστεί άμεσα το τοπίο της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό και να κατοχυρωθεί νομοθετικά και όχι με υπουργικές αποφάσεις. Επίσης, ζητούν να ξεκαθαριστεί σε τι μαθήματα θα δώσουν εξετάσεις οι υποψήφιοι στο τρέχον σχολικό έτος και με ποιο τρόπο.

Παράλληλα, απαιτούν να υπάρξει νομοθετική κατοχύρωση ότι τα απολυτήρια των Ενιαίων Λυκείων Εξωτερικού «θα είναι αντίστοιχα, ισοδύναμα και προπάντων ισότιμα των αντίστοιχων ελληνικών λυκείων, πράγμα που θα σημαίνει την αναγνώρισή τους για την εισαγωγή των αποφοίτων σε πανεπιστήμια του Εξωτερικού, και σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και βέβαια τη δυνατότητα συμμετοχής στις εξετάσεις για εισαγωγή στα ελληνικά πανεπιστήμια».

Ακόμα, οι Ελληνες του εξωτερικού επισημαίνουν ότι δε γίνεται καμία αναφορά και δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τα παιδιά που αποφοιτούν από τα λεγόμενα ενταγμένα, δίγλωσσα σχολεία, πράγμα που θίγει τη μεγάλη πλειοψηφία των μεταναστών.

Οπως έχουν διαπιστώσει στελέχη του μεταναστευτικού κινήματος, η τακτική αυτή του υπουργείου αποσκοπεί στην αποθάρρυνση των παιδιών τους να μπορούν με ευνοϊκότερους όρους - λόγω και των ιδιαιτεροτήτων που αντιμετωπίζουν - να εισαχθούν στα ελληνικά πανεπιστήμια. Ο απώτερος στόχος διαφαίνεται να είναι το οριστικό κλείσιμο των σχολείων ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης, αφού εκτός το άλλων... κοστίζει.


Η εκπαίδευση σε κρίση

Ημερίδα της Γ' ΕΛΜΕ  Δυτικής Αττικής

Η ανάγκη να πάρει το πρόβλημα της παιδείας τις πραγματικές του διαστάσεις, αναδείχτηκε κατά της διάρκεια της ημερίδας που έγινε προχτές, Τετάρτη, με θέμα: «Η εκπαίδευση σε κρίση» και διοργάνωσε η Γ` ΕΛΜΕ Δυτικής Αττικής, στο δημαρχείο Ιλίου.

Η ημερίδα ξεκίνησε με την εισήγηση του εκπαιδευτικού Γιώργου Μωραΐτη, μέλους του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, ο οποίος, αναφερόμενος στα αποτελέσματα από την εφαρμογή του νόμου 2525/97, τόνισε χαρακτηριστικά: «Το 30% μόνο του πληθυσμού της κάθε ηλικίας θα τελειώνει το Λύκειο. Αυτό συνεπάγεται ότι το 70% του ελληνικού πληθυσμού δε θα τελειώνει αυτό που λέγαμε μέχρι τώρα τη μέση εκπαίδευση».

Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε η ΕΣΥΕ το 1996 και στα οποία αναφέρθηκε ο Γ. Μωραΐτης, η έλλειψη δωρεάν παιδείας μέχρι τη δεκαετία του '50 - '60, είχε ως αποτέλεσμα το 41% του πληθυσμού να έχει γνώσεις μέχρι το δημοτικό και μόλις ένα 17% να έχει απολυτήριο λυκείου.

Ο Γ.Μωραΐτης κατέθεσε την πρόταση για ενιαίο σχολείο και όχι μόνο ενιαίο λύκειο, ενιαίο δωδεκάχρονο υποχρεωτικό δωρεάν σχολείο πολυτεχνικής εκπαίδευσης. Μιλώντας για το ρόλο του εκπαιδευτικού, επισήμανε ότι συνιστάται στο «να αγωνιστεί να ανεβάσει το κοινωνικό κύρος της τάξης του και να συμβάλει στη δημιουργία ανθρώπων με ισχυρή κοινωνική συνείδηση».

Και συνέχισε: «Η μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης δεν έρχεται από πάνω, αλλά από τη δράση της βάσης, η θεσμοποίηση των αλλαγών είναι αποτέλεσμα της πάλης του μαζικού, λαϊκού κινήματος. Κι αυτό είναι το χρέος μας. Να παλέψουμε να μεγαλώσουν τα φύτρα της ουσιαστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης».

«Στόχος και κοινωνία είναι άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους. Και αν το σχολείο με τους σημερινούς καταμερισμούς είναι θεσμός αναπαραγωγής του ταξικού συστήματος, δικό μας δικαίωμα και στόχος πρέπει να γίνει το σχολείο αυτό να υπηρετήσει, όχι το σύστημα, αλλά τις ανάγκες της κοινωνίας μας στο σύνολό της. Και αυτό είναι δική μας ευθύνη και χρέος», κατέληξε ο Γ. Μωραΐτης.

Για το διωγμό που υφίστανται οι μαθητές των ΤΕΕ από τη λυκειακή βαθμίδα και τις σοβαρές ελλείψεις που υπάρχουν στα συγκεκριμένα σχολεία, μίλησε ο καθηγητής Θέμης Κοτσυφάκης. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι σε σύνολο 42 ειδικοτήτων που υπάρχουν στα ΤΕΕ και αναλογούν σε 690 μαθήματα, για τα 487 μαθήματα δεν υπάρχουν βιβλία, ούτε καν σημειώσεις. «Οι περισσότεροι καθηγητές μπαίνουν στην τάξη και έχουν μόνο τον τίτλο του μαθήματος», είπε ο Θ. Κοτσυφάκης.

Για το ρόλο του φιλολόγου στα σχολεία, μίλησε ο Γιώργος Καββαδίας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «ο φιλόλογος δεν έχει μόνο να πει, αλλά να πράξει, με το παράδειγμα μέσα και έξω από το σχολείο».

Ενώ ο Σπύρος Τουλιάτος αναφέρθηκε στα Αναλυτικά Προγράμματα και τα διδακτικά βιβλία της Ιστορίας στα ΕΛ και ΤΕΕ και ιδιαίτερα στα βιβλία που εξυπηρετούν τη λεγόμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. «Χαρακτηρίζονται από ανεπάρκεια, με απαράδεκτη μεθοδολογική, ερμηνευτική και διδακτική άποψη», επισήμανε.

Στην ημερίδα παρευρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο Λ. Ριτζάκης, μέλος του ΚΣ της Ομοσπονδίας Γονέων Αθήνας, ο Νίκος Τριανταφύλλου, δημοτικός σύμβουλος Ιλίου.

Διευρύνεται το κύμα συμπαράστασης

Την έκπληξή του για την απόφαση του Πειθαρχικού Συμβουλίου των μελών ΔΕΠ, που επέβαλε ποινή απόλυσης στον Κ. Μπουντόλου, εκφράζει ο Ενιαίος Σύλλογος ΔΕΠ Πάτρας 

Στο πλευρό του καθηγητή του ΤΕΦΑΑ Αθήνας Κ. Μπουντόλου, που κατήγγειλε κύκλωμα παρανομιών στο Τμήμα κατά την ακαδημαϊκή περίοδο 1994 - '95 και σήμερα του επιβάλλεται ποινή οριστικής απόλυσης από το Πειθαρχικό Συμβούλιο μελών ΔΕΠ με βάση καταγγελίες που έγιναν τότε εναντίον του και στη συνέχεια αποσύρθηκαν, βρίσκονται συνάδελφοί του πανεπιστημιακοί.

Μετά το Σύλλογο Μελών ΔΕΠ του ΤΕΦΑΑ, και ο Ενιαίος Σύλλογος μελών ΔΕΠ του Πανεπιστημίου Πάτρας εκφράζει τη συμπαράστασή του και ζητά την ανάκληση της απόφασης του Πειθαρχικού. Σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος αναφέρεται στα περιστατικά και διερωτάται «γιατί το Πειθαρχικό Συμβούλιο καταδίκασε το συνάδελφο, αφού φαίνεται ότι οι λόγοι για τους οποίους αυτός κατηγορήθηκε είχαν τελικά διασκεδαστεί. Επιπλέον, τονίζει ο σύλλογος, μας προκαλεί εντύπωση το βάρος και η αυστηρότητα της ποινής, και αν ακόμη ο Κ. Μπουντόλος κρίνεται ένοχος σύμφωνα με το κατηγορητήριο. Δεδομένου ότι ο συνάδελφος είχε και έχει σημαντική συνδικαλιστική δράση, δε θα θέλαμε ούτε να διανοηθούμε ότι η συγκεκριμένη καταδικαστική απόφαση μπορεί να εντάσσεται σε ένα γενικότερο κλίμα ποινικοποίησης των κινητοποιήσεων στο χώρο της Παιδείας, γιατί κάτι τέτοιο θα μας μετέφερε σε άλλες εποχές με πολύ δυσάρεστους συνειρμούς», τονίζει ο Σύλλογος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ