ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 30 Δεκέμβρη 1999
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τα παιδικά χρόνια του Τσιτσάνη

«H αριστοκρατία των Τρικάλων με κορόιδευε, γιατί ήμουν κακοντυμένος και έπαιζα μπουζούκι. Πολλές φορές με προσβάλανε και με κάνανε να ντρέπομαι πολύ. Εγώ, όμως, τους εκδικήθηκα με τις μετέπειτα επιτυχίες μου. Ολοι αυτοί που με κοροϊδεύανε τότε, έρχονταν στα κέντρα που δούλευα και πετάγανε τα πλούτη τους στα πόδια μου για ένα τραγούδι...». Αφηγήσεις του Βασίλη Τσιτσάνη, του εμπνευσμένου λαϊκού δημιουργού, που, σκυμμένος για μισόν αιώνα πάνω από τις χορδές του μπουζουκιού, συνταίριαζε την αγωνία, τη λαχτάρα, την αγάπη του λαού μας και τις έκανε τραγούδια. Τα λόγια του, ειπωμένα πενήντα χρόνια αργότερα από εκείνη την εποχή, μαρτυρούν ότι η δόξα και οι επιτυχίες του δεν κατάφεραν να σβήσουν την εφιαλτική ανάμνηση των παιδικών του χρόνων. Πτυχές αυτών των δύσκολων χρόνων, που σφράγισαν τον κορυφαίο συνθέτη και το έργο του, αποκαλύπτονται στο βιβλίο του Σώτου Αλεξίου «Βασίλης Τσιτσάνης. Η παιδική ηλικία ενός ξεχωριστού δημιουργού» (εκδόσεις «Καστανιώτης»). Στηριγμένος στις συζητήσεις του με τον συνθέτη, στη διάρκεια της δεκαπεντάχρονης φιλίας τους, ο συγγραφέας παραθέτει στοιχεία από αφηγήσεις φίλων και συμμαθητών του Β. Τσιτσάνη στο Α` Γυμνάσιο Τρικάλων. Επίσης, πληροφορίες που αντλήθηκαν από δημοσιεύματα και υλικό της εποχής των παιδικών και νεανικών χρόνων του Τσιτσάνη, όπως από τα αρχεία του δημοτικού σχολείου, του γυμνασίου και της εκκλησίας της Επισκοπής Τρικάλων, καθώς επίσης και μνήμες της γυναίκας του Ζωής και του Γρηγόρη Μπιθικώτση. Ο συγγραφέας θεώρησε σκόπιμο να συμπεριλάβει στο τέλος του βιβλίου και όλα τα τραγούδια (όσα είναι γνωστά μέχρι σήμερα), που φωνογράφησε από το 1937 έως τον Οκτώβρη του 1940, «για να κατανοηθεί καλύτερα το μέγεθος της ιδιοφυίας του».

Διπλός «Μανδραγόρας»

Σε έναν κόσμο που επιχειρείται να μετατραπεί σε μοναδική «πραγματικότητα», η χειραγώγηση και η καταστολή της συλλογικής μνήμης μέσω της κυρίαρχης αστικής κουλτούρας και υποκουλτούρας, τα λογοτεχνικά περιοδικά επιμένουν να δίνουν την ευγενική τους και σκληρή μάχη για την προβολή του ανθρώπινου πνεύματος και της δημιουργίας.

Το νέο διπλό τεύχος του «Μανδραγόρα» αυτοπαρουσιάζεται με το ερώτημα «πόσο διαρκεί η μνήμη» για γεγονότα που ξεκινούν από το αίμα που συνεχίζει να ρέει στον πλανήτη, μέχρι την εγχώρια πολιτική και πολιτιστική κατάσταση. Και απαντά με αφιερώματα στον Μ. Καραγάτση, την Μαντώ Αραβαντινού και το δημοτικό τραγούδι και με σελίδες αφιερωμένες στην ποίηση, στην πεζογραφία, στη μετάφραση και το θέατρο, στολισμένο με τα σχέδια του ζωγράφου Κυριάκου Κατζουράκη. Ελπίζοντας και στοχεύοντας στην ανατροπή αυτής της «τρέχουσας πραγματικότητας».


Πανόραμα ταινιών για παιδιά

Το ΥΠΠΟ και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διοργανώνουν (29/12-6/1) στο «Παλλάς» (Βουκουρεστίου 1) «Πανόραμα Κινηματογράφου για παιδιά», για να γνωρίσουν τα παιδιά τη μαγεία του σινεμά. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 23 ταινίες μεγάλου μήκους και 13 μικρού. Κλασικά μυθιστορήματα, παραμύθια, ιστορίες με παιδιά και ταινίες με αγαπημένους ήρωες κινουμένων σχεδίων θα προβάλλονται καθημερινά (11.30 πμ, 2μμ,4.30 μμ), με ελεύθερη είσοδο. Αναφέρουμε μερικές από τις ταινίες: «Καρυοθραύστης», «Ο μεθυσμένος ήλιος», «Ο Πέτρος και ο Λύκος», «Οι περιπέτειες του πινόκιο», «101 σκυλιά της Δαλματίας», «Τομ και Τζέρι», «Χωρίς οικογένεια», «Αναστασία», «Οι μουσικοί της Βρέμης», «Αστερίξ και Οβελίξ εναντίον Καίσαρα», «Χοντρός Λιγνός, βασιλιάδες της γκάφας», «Δύο ώρες με τον Σαρλώ», κ.ά.


2000 ημερολογιακές ευχές

Το ημερολόγιο του Δήμου Βύρωνα
Το ημερολόγιο του Δήμου Βύρωνα
Εναν αιώνα ζωής συμπληρώνει το 2000 η Εθνική Πινακοθήκη. Με την ευκαιρία αυτή κυκλοφόρησε το νέο της ημερολόγιο, με τίτλο «100 χρόνια Εθνική Πινακοθήκη», το οποίο αποτελεί το επίσημο ημερολόγιο του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και κυκλοφορεί από τις εξαιρετικά καλαίσθητες εκδόσεις «ΑΔΑΜ» . Περιλαμβάνει 500 έργα. Κάθε εβδομάδα κοσμείται με ένα αριστούργημα από τις συλλογές της Πινακοθήκης, με τη συνήθη διάταξη, που έχουν τα ημερολόγια του Ιδρύματος: δεξιά ολόκληρο το έργο, αριστερά μια λεπτομέρεια.

Κριτήριο των επιλογών, όπως σημειώνει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, «στάθηκε η ποιότητα των έργων και όχι η ιστορική συνέπεια. Η ηδονή και όχι η γνώση ήταν ο κύριος στόχος μας». Στο ημερολόγιο παρουσιάζονται και έργα της επανέκθεσης των συλλογών ΕΠΜΑΣ (Εθνικής Πινακοθήκης και Μουσείου Αλέξανδρου Σούτσου) και της συλλογής Κουτλίδη, η οποία πλέον συστεγάζεται με την Πινακοθήκη.

  • «Η Ελλάδα του περασμένου αιώνα» τιτλοφορείται το ημερολόγιο του Συλλόγου Εργαζομένων Εθνικής Τραπέζης. Περιλαμβάνει χρωματιστές εγχάρακτες ξυλογραφίες που ιστορούν την Ελλάδα. Σημαντικοί καλλιτέχνες σχεδίασαν, χάραξαν και χρωμάτισαν στο ξύλο με πάθος και έμπνευση, τοπία της χώρας μας τον περασμένο αιώνα, όπου έχουν διαδραματιστεί σημαντικά κοινωνικά και ιστορικά γεγονότα.
  • Μεγάλου σχήματος (35Χ30 εκ.), εκτυπωμένο σε χαρτί Βέλβετ, είναι το 9ο ημερολόγιο της εταιρίας «Φυρογένις». Στους δώδεκα πίνακες του ζωγράφου Π. Χατζηπέτρου, η «Μαρία» μάς ταξιδεύει μ' ένα ποδήλατο στο κατώφλι του 2000. Η πρόθεση του δημιουργού είναι σαφής: άνθρωπος και μηχανή σε μια αρμονική σχέση με τη φύση.
  • Οι εκδόσεις «Μπάστα» κυκλοφόρησαν δύο σημαντικά ημερολόγια: Το ένα τιτλοφορείται «ΖΑΚΥΝΘΟΣ Από τη δεύτερη στην τρίτη χιλιετία (Ζακυνθινό ημερολόγιο -εορτολόγιο 2000)». Το ημερολόγιο, σε επιμέλεια του Διονύση Ν. Μουσμούτη, αποτελεί μια λαογραφική και λογοτεχνική προσπάθεια, που φιλοδοξεί να προβάλει και να προωθήσει την πνευματική κίνηση της Ζακύνθου. Στην προσπάθεια αυτή συμμετείχαν με κείμενά τους δεκαεφτά πνευματικοί άνθρωποι, ενώ η πλούσια εικονογραφημένη έκδοση περιλαμβάνει και κείμενα είκοσι «απόντων» σήμερα πνευματικών ανθρώπων. Το δεύτερο ημερολόγιο τιτλοφορείται «Η Ακρόπολις των Αθηνών, 1839 - 1930», είναι το θέμα του ημερολογίου του 2000 των εκδόσεων «Μπάστα». Περιλαμβάνει 14 σπάνιες φωτογραφίες της Ακρόπολης από τον 19ο έως τις αρχές του 20ού αιώνα, που ανήκουν στη συλλογή του Χάρη Γιακουμή, ο οποίος επιμελήθηκε το ημερολόγιο.
  • Μια φωτεινή χιλιετία εύχεται μέσα από τις σελίδες του ημερολογίου του, το «Μοντέρνο Θέατρο» του Γ. Μεσσάλα
    Μια φωτεινή χιλιετία εύχεται μέσα από τις σελίδες του ημερολογίου του, το «Μοντέρνο Θέατρο» του Γ. Μεσσάλα
    Ευτυχισμένο και δημιουργικό εύχεται να είναι το 2000, ο Δήμος Βύρωνα και το Πνευματικό του Κέντρο. Στο ημερολόγιο τοίχου παρουσιάζονται οι σημαντικότερες πολιτιστικές δραστηριότητές του δήμου, οι οποίες συνδέονται κυρίως με το Φεστιβάλ «Στη σκιά των Βράχων».
  • Ειρήνη και ευτυχία σ' όλον τον κόσμο εύχεται με το ημερολόγιό της η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Συντακτών. Στις σελίδες του παρουσιάζονται έργα ζωγραφικής των: Σπ. Βασιλείου Σ. Καραβούζη, Ν. Χατζηκυριάκου - Γκίκα, Γ. Μανουσάκη, Μ. Πρέκα, Κ. Μαλάμου, Κ. Γραμματόπουλου, Δ. Μυταρά, Εύας Μπουλγουρά, Π. Τέτση κ.ά.
  • Από τις εκδόσεις «Περίπλους» κυκλοφόρησε το «Αντι-Δίσεκτο Ημερολόγιο "Millennium 2000», το οποίο περιλαμβάνει ποικίλης θεματικής κείμενα για την τύχη, τις συμπτώσεις, τις προλήψεις διασήμων καλλιτεχνών, αλλά και για τις περί τύχης παραδόσεις των Ελλήνων και άλλων λαών.
  • Το αντιρατσιστικό ημερολόγιο του 2000 που εξέδωσε το «Δίκτυο Κοινωνικής Υποστήριξης Προσφύγων και Μεταναστών», αφιερώνεται στο παραμύθι και το παιδί. Στις 250 σελίδες του φιλοξενούνται παραμύθια απ' όλο τον κόσμο, με πλούσιο φωτογραφικό υλικό. Πωλείται στα κεντρικά βιβλιοπωλεία.
  • «Η ομορφιά είναι στο δρόμο», τιτλοφορείται το ημερολόγιο του «Δικτύου Κινήσεων για τα πολιτικά και κοινωνικά δικαιώματα».
«Σίριαλ» με τον «Ταρτούφο»

Σε σίριαλ έχει εξελιχθεί το θέμα του θεάτρου «Ορφέας» (πρώην «Χατζηχρήστου»). Ο Πανάγιος Τάφος, που είναι ιδιοκτήτης του θεάτρου, μέσω της δικηγόρου του ζήτησε από το Δήμο Αθήνας να σφραγιστεί το θέατρο. Ο Εισαγγελέας Πλημμελειοδικών έδωσε εντολή την περασμένη Τρίτη να αποσφραγιστεί. Ετσι ο Δημήτρης Κολλάτος συνέχισε αυτές τις μέρες τις πρόβες του «Ταρτούφου» του Μολλιέρου που πρόκειται να ανεβάσει. Ομως, ο Πανάγιος Τάφος ζήτησε και πάλι να σφραγιστεί το θέατρο. Σήμερα, λοιπόν, το βράδυ, το Δημοτική Συμβούλιο της Αθήνας με την παρουσία του δημάρχου Δημήτρη Αβραμόπουλου καλείται να αποφασίσει αν θα σφραγιστεί και πάλι το θέατρο. Περίεργη χαρακτηρίζουν οι συντελεστές της παράστασης την επιμονή του Πανάγιου Τάφου, ο οποίος δε θέλει να περιμένει το δικαστήριο που θα γίνει σε δύο μήνες, ανάμεσα στον έχοντα την εκμετάλλευση του θεάτρου Τ. Μπαγιάτη και τον ιδιοκτήτη που είναι ο Πανάγιος Τάφος. Και αναρωτιούνται μήπως ενοχλεί το ότι ο ήρωας του έργου είναι ρασοφόρος και υποκριτής ψευτοχριστιανός;

Ματαίωση λόγω διαφωνιών

Ματαιώθηκε η προγραμματισμένη για σήμερα συναυλία του Θανάση Μωραΐτη, στην πλατεία Συντάγματος, μετά από απόφαση του τραγουδιστή και του Δημήτρη Λέκκα, που είχε αναλάβει τη μουσική επεξεργασία και διεύθυνση. Το πρόγραμμα της συναυλίας με τίτλο «Φεγγάρια μου παλιά, καινούρια μου πουλιά», που θα γινόταν στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων του Δήμου Αθηναίων, θα πρόσφερε την ευκαιρία στο κοινό ν' ακούσει έργα του Μάνου Χατζιδάκι. Οπως σημειώνουν οι δύο καλλιτέχνες με ανακοίνωσή τους, οδηγήθηκαν στη ματαίωση της συναυλίας «προκειμένου να περιφρουρήσουμε την αισθητική των έργων του Μάνου Χατζιδάκι καθώς και το προσωπικό μας καλλιτεχνικό ήθος». «Με μεγάλη μας λύπη, αναφέρουν, είμαστε υποχρεωμένοι να δηλώσουμε ότι μας είναι αδύνατο να συμμετάσχουμε στις εορταστικές πολιτιστικές εκδηλώσεις του Δήμου Αθηναίων λόγω διαφωνιών μας ως προς τον τρόπο της οργάνωσης και προετοιμασίας της συναυλίας μας, τις τεχνικές απαιτήσεις για την παρουσία ενός μικρού συνόλου μουσικής δωματίου σε ανοιχτό χώρο τέτοια εποχή και αδυναμίας των διοργανωτών να κινηθούν με ταχύτητες που θα επέτρεπαν τη λύση των προβλημάτων πριν από την πραγματοποίησή της».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ