ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 8 Γενάρη 2000
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Της Σοφίας Καλαντίδου, προέδρου του Σωματείου Εμποροϋπαλλήλων Θεσσαλονίκης
Υπονομεύουν και το ωράριο

-Στη Θεσσαλονίκη κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου γνωρίσαμε μια πρωτοφανή καταπάτηση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων. Εκτιμάτε πως το γεγονός ανοίγει τους «ασκούς του Αιόλου» για παραπέρα αρνητικές εξελίξεις;

- Το ζήτημα της καταπάτησης του ωραρίου δεν αφορά μόνο εμάς τους εμποροϋπαλλήλους. Είναι γενικότερο πρόβλημα που αφορά ολόκληρη την κοινωνία και ιδιαίτερα τους μικρομεσαίους εργοδότες. Στο διάστημα των γιορτών γνωρίσαμε την καταπάτηση του ωραρίου λειτουργίας των καταστημάτων με πολλούς και διάφορους τρόπους, συνοδευόμενη και καλυπτόμενη από μία σειρά αποφάσεων του Νομάρχη Θεσσαλονίκης στην κατεύθυνση εξυπηρέτησης των μεγάλων συμφερόντων. Πιστεύουμε ότι παίζεται βρόμικο παιχνίδι στις πλάτες των εργαζομένων και αυτό πρέπει να ανησυχήσει τη συνδικαλιστική ηγεσία των εργαζομένων και των μικρομεσαίων εμπόρων που επίσης πλήττονται από τον αθέμιτο και απάνθρωπο ανταγωνισμό των μεγάλων στο χώρο του εμπορίου.

-Σ' αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η απόφαση για κατάργηση της kυριακάτικης αργίας στις λεγόμενες τουριστικές ζώνες του νομού;

- Πιστεύουμε πως ναι. Η πολιτεία με νόμο που θέσπισε το '97 έδινε το περιθώριο στις Νομαρχίες να ορίζουν το ωράριο με τη σύμφωνη γνώμη όλων των εμπλεκόμενων φορέων, δηλαδή των εργοδοτών, των εργαζομένων και των Εργατικών Κέντρων. Ο Νομάρχης Θεσσαλονίκης χρησιμοποίησε αυτό το μέτρο κατά πώς ήθελε. Μάλιστα, πολλές φορές ανακοίνωνε αποφάσεις που ήταν αντίθετες με αυτές του Νομαρχιακού Συμβουλίου. Ετσι μόνο μέσα στον τελευταίο μήνα έδωσε χαριστική άδεια για λειτουργία μέχρι τη 1 το βράδυ και την Κυριακή, σε ένα μεγάλο πολυεθνικό κατάστημα cd και δίσκων, το «VIRGIN», με το επιχείρημα πως επειδή πουλάει πνευματικό προϊόν δεν τίθεται ζήτημα αθέμιτου ανταγωνισμού. Και αυτό παράλληλα με την απόφαση λειτουργίας και την Κυριακή των εμπορικών καταστημάτων και τροφίμων σε τουριστικές περιοχές του νομού.

Για μας είναι ξεκάθαρο πλέον πως ο νομάρχης εξυπηρετεί την πολιτική προώθησης των ελαστικών μορφών εργασίας, με τους χαμηλούς μισθούς, της αφαίρεσης κεκτημένων δικαιωμάτων και της παραπέρα εξαθλίωσης και εξάρτησης των εργαζομένων. Αφού με το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων που θεσμοθετεί, βολεύει μόνο τις μεγάλες εταιρίες, το μεγάλο εμπορικό και πολυεθνικό κεφάλαιο, καταστρατηγώντας ακόμη και τους ίδιους τους νόμους.

-Το Σωματείο Εμποροϋπαλλήλων πώς θ' αντιδράσει μπροστά στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται;

- Καταρχήν απαιτούμε να σταματήσει η λειτουργία των καταστημάτων τις Κυριακές. Θεωρούμε ότι στις τουριστικές περιοχές μπορούν να είναι ανοιχτά τα αμιγώς τουριστικά καταστήματα, αυτά που πωλούν τουριστικά είδη και αναμνηστικά. Επίσης, να ισχύσει ο νόμος που ισχύει σε όλη τη χώρα και προβλέπει λειτουργία των καταστημάτων μέχρι τις 8μμ. Προειδοποιούμε το νομάρχη Θεσσαλονίκης πως πολύ σύντομα, μέσα στο Γενάρη, θα βρει τους εμποροϋπαλλήλους να επιβάλουν το δίκιο τους, έξω από τα καταστήματα που παρανομούν.

Την επόμενη βδομάδα ξεκινάμε συναντήσεις με μικρομεσαίους, και Εργατικό Κέντρο, προκειμένου από κοινού να προχωρήσουμε σε πολύμορφες κινητοποιήσεις. Πρώτα στα καταστήματα που λειτουργούν κατά παράβαση του νόμου την Κυριακή και σε αυτά που βρίσκονται εντός της πόλης και καταπατούν το ωράριο λειτουργίας.


Δ. Μ.


ΥΠΟΓΕΝΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ

«Να 'χω την πλάτη μου ζεστή», έλεγαν κάποτε στη Μάνη, για να δικαιολογήσουν τη διαρκή διαδικασία που έμπαιναν τα τότε ζευγάρια, για να γεννούν παιδιά και μάλιστα κατά προτίμηση αγόρια. Η φράση ίσχυε και πρακτικά, γιατί τα παιδιά στις δεδομένες κοινωνικές συνθήκες «διευρυμένης οικογένειας» (σόι) ήταν κατά κάποιο τρόπο και περιουσιακό στοιχείο, αφού τα μεν θηλυκά θα αβγάτιζαν την περιουσία με τη δουλιά τους, τα δε αρσενικά θα την υποστήριζαν, αν χρειαζόταν και με τα όπλα (γι' αυτό και η «...ζεστή πλάτη»). Φυσικά, κανένας δεν μπορεί να είναι απόλυτος σε ζητήματα κοινωνιολογικής παρατήρησης, αλλά είναι φανερό πως η γέννηση των πολλών παιδιών καθοριζόταν, σε τελευταία ανάλυση, από το γενικό περιβάλλον και ιδιαίτερα τις κοινωνικές συνθήκες, που καλούνταν οι άνθρωποι να αντιμετωπίσουν. Αλλωστε, ανάλογη φράση και ανάλογες συνήθειες για τους ίδιους λόγους είχαν και μέχρι πρόσφατα παρατηρηθεί και στην Ιρλανδία.

Από εκείνες τις εποχές έχει πλέον κυλήσει πολύ νερό και οι κοινωνικές συνθήκες έχουν αλλάξει. Στο μεσοδιάστημα διαμορφώθηκε η λεγόμενη πυρηνική οικογένεια ή ακόμα πιο συγκεκριμένα η βιομηχανική οικογένεια, που πάλι στόχο είχε να ανταποκριθεί ο άνθρωπος στην πάλη του με τις υπάρχουσες κοινωνικές συνθήκες.

Ξαφνικά, τα τελευταία χρόνια από διάφορες πλευρές και για διαφορετικούς λόγους προέκυψε η παρατήρηση - ανησυχία της υπογεννητικότητας. Διάφορα ακούγονται, από σωστά επιστημονικά μέχρι και εντελώς ανοησίες. Για παράδειγμα είναι τουλάχιστον ανοησία, όταν κάποιοι επιχειρούν να μιλήσουν μόνο για σκέτη «σύγχρονη νοοτροπία» και «καλοπερασακισμό» των νεαρών ζευγαριών και επιχειρούν τον παραλληλισμό ακριβώς με άλλες εποχές και άρα εντελώς διαφορετικές κοινωνικοοικονομικές ανάγκες. Το ίδιο όταν κάποιοι (οι ίδιοι συνήθως)στο αδιέξοδο της αρχικής τους υπόθεσης παγιδεύονται σε συγκρίσεις με εντελώς διαφορετικά μοντέλα ανάπτυξης και αναγκών (π.χ. της Ασίας, ή της Αφρικής), που όπως και να έχει μόνο σαν πρότυπα ευημερίας δεν μπορούν να αναφερθούν.

Πάντως, σε ανάλογο αδιέξοδο λογικής οδηγούνται και οι όποιοι άλλοι (συνήθως όσοι είναι στη δικομματική αντιπολίτευση ή ακόμα και στην κυβέρνηση, αλλά σε προεκλογική περίοδο) επιχειρούν να κρυφτούν πίσω από μόνο προτάσεις περί οικογενειακών επιδομάτων, προστασίας της μητρότητας κ.ά.Αν η επιχειρηματολογία των προηγούμενων είναι υποχρεωτικά από «άλλους κόσμους», γιατί στον δικό μας όπου ασκούν διαχείριση δεν μπορούν να προτείνουν τίποτα ουσιαστικό, η επιχειρηματολογία των δεύτερων χαρακτηρίζεται από την υποκρισία και σε καμία περίπτωση δεν είναι αξιόπιστη.

Πρώτα απ' όλα, πώς είναι δυνατόν στα σοβαρά να υπερασπίζονται και να εννοούν μια πολιτική οικογενειακών επιδομάτων όλοι εκείνοι που ιδεολογικά «σκίζουν τα ρούχα τους» για την απρόσκοπτη λειτουργία της ελεύθερης αγοράς που τάχα τα λύνει όλα αρμονικά με το μαγικό της χέρι... Σε ποιους τα πουλάνε αυτά; Δεν ξέρουν πως τέτοιες διαδικασίες σημαίνουν «κρατικό παρεμβατισμό» ή θέλουν και στην πράξη να επιβεβαιώσουν πως ο ιδεολογικός τους κόσμος είναι περίπου «τα δικά σας δικά μας και τα δικά μας δικά μας..;».

Και για να μην πιστεύουν πως παρεξηγούμε τα καλά τους και ίσως «εθνικά» αισθήματα ας μας εξηγήσουν όλοι αυτοί οι επαγγελματίες συμπονετικοί, γιατί, αφού καίγονται για την μείωση της υπογεννητικότητας στη χώρα ταυτόχρονα υποστηρίζουν για παράδειγμα με «χέρια και με πόδια» την προώθηση της ευλυγισίας της εργασίας; Γιατί παριστάνουν πως δεν καταλαβαίνουν ότι τέτοια μέτρα τινάζουν στον αέρα ό,τι έχει απομείνει από την πυρηνική βιομηχανική οικογένεια; Γιατί, όταν πρόκειται για κάποιο βήμα στην κατεύθυνση της ευλυγισίας της εργασίας μιλούν για «πρόοδο» και για «κόσμο του μέλλοντος»; Σε ποια από τις δύο περιπτώσεις πρέπει κανείς να τους πάρει στα σοβαρά; Οταν συνειδητά, για να μεγαλώσουν τα κέρδη του κεφαλαίου, ψηφίζουν την ουσιαστική διάλυση της σύγχρονης οικογένειας ή όταν τάχα ανησυχούν για την ηθική, τις συνήθειες και το μέλλον της;'Η πρέπει να ξεχνάμε επίσης πως σε όλους τους χώρους, όπου χρειάζεται υποδομή ο σχεδιασμός γίνεται με δεδομένη την υπογεννητικότητα που έτσι και αλλιώς την περιμένουν να αυξάνει;

Βέβαια, αυτή η υποκρισία συνειδητή ή ασυνείδητη είναι ως ένα βαθμό και αντικειμενική, αφού αντανακλά τις αντιφάσεις του ίδιου του ξεπερασμένου συστήματος που σε περιπτώσεις μοιάζει, προσπαθώντας να σκεπάσει τα γυμνά του εκτεθειμένα μέρη, να δημιουργεί μεγαλύτερες τρύπες και να πιστεύει πως δε βλέπει κανένας άλλος τα κουρέλια του...

Οι άνθρωποι πάντα, σε τελευταία ανάλυση, αποφασίζουν ή επηρεάζονται να αποφασίσουν μέσα στις δεδομένες συνθήκες που ζουν. Ποιες προϋποθέσεις εμπνέουν το σημερινό άνθρωπο στην πολυπληθή οικογένεια; Η ανασφάλεια, που εκτός από τα δεδομένα τα οποία πηγάζουν από την εκμετάλλευση, μερικοί ιδεολόγοι και πολιτικοί του σύγχρονου κόσμου θέλουν με το ζόρι να την επιβάλουν και σαν «ιδεολογία»; Γιατί τι σημαίνουν πρακτικά οι θεωρίες για τους «απασχολήσιμους», «τις δεξιότητες», τη «διά βίου εκπαίδευση» κλπ; Δε σημαίνουν ότι ο σύγχρονος άνθρωπος, για να επιβιώσει πρέπει να εμπεδώσει την ανασφάλειά του και να προσπαθεί να τη «χειρίζεται» έτσι που να μη θίγει στο παραμικρό τα συμφέροντα του κεφαλαίου; Σ' αυτό το περιβάλλον θα εμπνευστεί να φέρει καινούριους ανθρώπους;

Με ευχολόγια από εκκλησιαστικούς άμβωνες και παραμύθια των πολιτικών της διαχείρισης του συστήματος δε θα δημιουργηθούν ποτέ οι προϋποθέσεις που θα εμπνέουν στην αντιμετώπιση του προβλήματος. Χρειάζεται η οικοδόμηση ενός άλλου κόσμου, που θα θεωρούνται δεδομένα η στέγαση, η ιατρική περίθαλψη, η παιδεία, η εργασία, η ζεστασιά και όχι ο πάγος του «άγνωστου» μέλλοντος. Ολα αυτά δε χτίζονται από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά προετοιμάζονται μόνο σε πολύ γερά θεμέλια. Το «σκάψιμο» μπορεί να αρχίσει σήμερα κιόλας στην κατεύθυνση του λαϊκού μετώπου, που θα ανατρέπει τον άδικο υποκριτικό κόσμο και τις αντιφατικές αναποτελεσματικές πολιτικές του.


Παύλος ΑΛΕΠΗΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ